آخرین اخبار
کد مطلب: 73420
اخطار پدافند هوايي ايران به آواكس هاي آمريكايي
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1150

به گزارش سلام لردگان به نقل از  پايگاه اينترنتي بسيج، امير فرزاد اسماعيلي فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) در گفتگويي در خصوص مقابله پدافند هوايي با هواپيماهاي جاسوسي در جنگ الكترونيك گفت: ما در 10 سال اخير اخطارهاي بيشماري حتي به هواپيماهاي آواكس آمريكايي كه در فضاي عراق و حاشيه هاي آزاد خليج فارس پرواز مي كردند، داده ايم.

وي افزود: پرواز اين هواپيماي آواكس با آن همه پيچيدگي بعضا از قوانين بين المللي و صنعت هواپيمايي تخطي مي كرد و اگر نزديك مي شد ما بلافاصله به آن اخطار مي داديم.


* دستيابي به توان منهدم كردن GPSها

اسماعيلي ادامه داد: سامانه هاي پيچيده اي بر روي آواكس ها نصب است اما اگر قرار باشد يك هواپيماي جنگ الكترونيك مثل هواپيماي E3C، جنگ الكترونيك عظيمي در همه طيف ها انجام دهد، نمي تواند موفق باشد چون خودش هم بايد پرواز كند و رادارش در طيفي روشن باشد، پس طبيعتا اگر در همه طيف ها هم بخواهد جنگ الكترونيك انجام بدهد محكوم به افتادن است و اگر بخواهند سامانه GPS را از كار بياندازند و از ماهواره استفاده نكند طبيعتا خودش هم محكوم به گمراه شدن است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) با بيان اينكه ما در برابر جنگ الكترونيك دشمن هم از سيستم استفاده مي كنيم و هم از خنثي سازي، اظهار داشت: ما امروز GPS Jammer هايي داريم كه خيلي راحت مي تواند سامانه هاي GPS را منهدم كنند.


* رهگيري هواپيماي رادارگريز و سرنشين دار آمريكايي در آبهاي جنوب

اسماعيلي با اشاره به توان بالاي اين قرارگاه در تامين امنيت فضاي كشور و مقابله با هواپيماهاي جاسوسي دشمن، به كشف هواپيماهاي جاسوسي آمريكا توسط قرارگاه خاتم الانبيا(ص) در رزمايش ولايت نيروي دريايي ارتش در سال 89 اشاره كرد و گفت: دو فروند هواپيماي جاسوسي سرنشين دار آمريكايي كه كاملا رادارگريز هستند، قصد نزديكي به مرزهاي ايران را داشتند كه در 12 مايلي مرزهاي جغرافيايي جمهوري اسلامي ايران به هر 2 هواپيما در موقعيت و نقطه اي كه بودند، توسط رادار جاسك، چابهار و بندرعباس اخطار هوايي داده مي شود و آنها بلافاصله منطقه را ترك مي كنند.

اسماعيلي با بيان اينكه اين هواپيماها توسط سامانه هاي راداري غيرقابل كشف هستند و پيچيدگي خاصي دارند، تصريح كرد: اين هواپيماها حتي از لحظه پرواز از باند فرودگاه يا عرشه ناو به هيچ عنوان تماس راديويي ندارند و در سكوت راديويي حركت مي كنند كه كشف نشوند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) ادامه داد: اينها هواپيماهاي جاسوسي هستند كه به مرزهاي يك كشور نزديك مي شوند و بعضا اگر سامانه هاي دفاعي آن كشور آگاه و هوشيار نباشند ممكن است ورود كنند و فضا را شكسته و اطلاعاتي كه مي خواهند را كسب كنند.

وي تاكيد كرد: ما به كمك سامانه هاي راداري و شنود الكترونيكي توامان يعني سيستم اكتيو و پسيو، تا به حال اجازه چنين كاري را نداده ايم.

اسماعيلي ادامه داد: در مواقعي مانند راهپيمايي روز قدس نيز پدافند هوايي با توان بيشتري فعاليت داشته و ممكن است اخطاري به هواپيماها بدهيم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) همچنين با اشاره به نقش قرارگاه در تامين امنيت اجلاس عدم تعهد در تهران گفت: در بحث برگزاري اجلاس سران غير متعهد فضاي بسيار آرامي در تهران داشتيم اما اينگونه نبود كه دشمنان چنگ و دندانشان را تيز نكرده بودند و يا قصد جاسوسي و خبرگيري نداشتند.

وي تاكيد كرد: همانگونه كه در بحث زمين، نيروي انتظامي يك امنيت خيلي خوبي برقرار كرد، در بحث هوا و فضا هم جمهوري اسلامي ايران با استفاده از قرارگاه پدافند هوايي و تحت كنترل و عملياتي قرار دادن سامانه هاي پدافند هوايي بالغ بر 50 مورد اخطار هوايي داشتيم، اخطار به هواپيماهايي كه قصد نزديك شدن به مرزهاي هوايي ما از سمت جنوب، شرق و غرب كشور را داشتند. از اين مدل اخطارهاي هوايي در تمام شرايط داريم.


* اخطار به هواپيماهاي متجاوز با موشك و هواپيماهاي اسكرمبل

اسماعيلي تصريح كرد: اين حق مسلم هر كشوري است كه اگر هواپيمايي بدون مجوز به مرزهاي هوايي اش نزديك شود به آن اخطار دهد و اين اخطار بدون پشتوانه هم نيست. اخطار با اقدام تاكتيكي متعاقب آن است. آنها وقتي مشاهده مي كنند كه اخطار هوايي داده مي شود و بعد 3، 4 سامانه موشكي ما روشن مي شود و بعد هواپيماهاي اسكرمبل نيروي هوايي ما به پرواز در مي آيند، حساب كار دستشان مي آيد.


* به دام انداختن RQ170 طي 5 مرحله

وي همچنين با اشاره به گرفتار شدن پهپاد جاسوسي آمريكا كه از مرزهاي شرقي جمهوري اسلامي قصد وارد شدن به كشورمان داشت، گفت: اين هواپيماي RQ170 يكي از پيشرفته ترين نمونه تكنولوژي كشور آمريكا است كه همه حيثيت شان را روي آن گذاشته بودند. حال چگونه اين هواپيما گرفتار شد؟ هواپيمايي كه سطح لبه تكنولوژي يك كشور صاحب تكنولوژي است و از چندين طريق هدايت و كنترل مي شود هم از طريق ماهواره هم از طريق ايستگاه زميني و هم از طريق هدايت از خود كنترل، چطور مي شود اين 3 هدايت به هم مي ريزد؟ اين هواپيما حتي قابليت خود انفجاري داشته، چطور مي شود اين مرحله هم اتفاق نمي افتد و در مرحله پنجم به سلامت روي زمين مي نشيند. اين يكي از ابتكارات و قدرت هاي جمهوري اسلامي ايران است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس