آخرین اخبار
کد مطلب: 125164
زندگي نامه شهيد ملک محمد ميراثي جانکي
تاریخ انتشار : 1396/05/24 12:57:57
نمایش : 7602
شهيد ملک محمد ميراثي جانکي با نام مستعار شاه محمد ، به گواهي ثبت احوال در تاريخ 1/1/ 1335 در خانواده اي کاملا مذهبي و فقير در روستاي ده صحرا از توابع خانميرزا ديده به جهان گشود
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ شهيد ملک محمد ميراثي جانکي با نام مستعار شاه محمد، به گواهي ثبت احوال در تاريخ  1/1/ 1335 در خانواده اي کاملا مذهبي و فقير در روستاي ده صحرا از توابع خانميرزا ديده به جهان گشود .
دوران تحصيلي اش را تا کلاس ششم نظام قديم در زادگاهش به پايان رساند . بعلت فقر مالي و نبود امکانا ، علي رغم بهره هوشي بالا، نتوانست ادامه تحصيل دهد فلذا از اينکه در يک خانواده 11 نفره زندگي مي کرد يکي از فرزندان زحمت کش خانواده بود در 19_18 سالگي به سربازي اعزام شد از آنجايي که  قبل از خدمت و در هنگام کار در اصفهان با  جامعه روحانيت ارتباط برقرار کرده بود کتابهاي مذهبي و سياسي فراواني از محل خدمت خود (کرمان) بدست آورده و براي مطالعه جوانان و روشنگري به محل زندگي ارسال مي کرد.
بعد از اتمام خدمت  سربازي جهت امرار معاش و کمک به خانواده راهي اصفهان شده و موفق به اخذ گواهينامه پايه يکم رانندگي شدند اما با اين حال هرگز از فعاليت هاي سياسي و روشنگري دست برنداشت بطوريکه چندين بار توسط ماموران ساواک مورد تعقيب قرار گرفته و بازداشت شدند از آنجا که خانواده اين شهيد پذيراي طلاب مبلّغ آن زمان را داشت هميشه تحت نظر سازمان ساواک قرار داشت.

ملک محمد هميشه در تظاهرات ضد رژيم شاهنشاهي حضورداشته و به گواه يکي از افراد شهرستان لردگان (فريدون محمدي) در هنگام پايين کشيدن مجسمه شاه در اصفهان از افراد فعال در صحنه بود و در هنگام ورود حضرت امام خميني (ره) نيز راهي تهران شده و در مراسم استقبال شرکت نمودند. با پيروزي انقلاب مجدانه در صحنه حاضر و با شروع جنگ تحميلي  و فراخوان سربازان، جهت دفاع از ناموس و ميهن اسلامي عازم ميدان جنگ شده و به همراه شهيد دکتر مصطفي چمران در جنگ هاي نامنظم شرکت و مدتي نيز در لشکر  92 زرهي اهواز حضور داشتند پس از آن ملک محمد چندين بار از طريق بسيج مردمي به جبهه هاي جنگ اعزام و سر انجام در عمليات بيت المقدس و پس از فتح خرمشهر مزد زحمات چندين ساله اش را از خداوند گرفته و در تاريخ  1361/02/11 در خرمشهر قهرمان شهد شيرين شهادت را نوشيدند و پيکر مطهرش در زادگاهش به خاک سپرده شد.


انتهاي خبر/630 ل

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس