آخرین اخبار
کد مطلب: 91768
قيمت‌گذار استقلال و پرسپوليس :
صورت‌هاي مالي شفاف نبود، سهام تا 50 سال ديگر هم فروش نمي‌رفت/ قيمت‌گذاري کاملاً علمي است
تاریخ انتشار : 1393/11/10 10:39:05
نمایش : 2014
يکي از قيمت‌گذاران باشگاه استقلال و پرسپوليس گفت: انتقادهاي صورت گرفته از قيمت‌گذاري 2 باشگاه استقلال و پرسپوليس منطقي نيست و ما به صورت کاملاً علمي قيمت‌گذاري کرديم.
به گزارش  سلام لردگان به نقل از خبرگزاري فارس، اين روزها انتقادهاي زيادي نسبت به شيوه واگذاري دو باشگاه پرسپوليس و استقلال صورت گرفته و در خصوص مبلغ عنوان شده در مورد خريداري سهام سرخابي‌ها و همچنين بندهايي که در اين واگذاري ذکر شده انتقادهايي شده  است.
 

خبرنگار فارس پس از اين انتقادها به سراغ يکي از کساني رفت که در بحث قيمت‌گذاري دو باشگاه نقش داشته و صحبت‌هايي را با اسماعيل غلامي کارشناس رسمي دادگستري انجام داد تا برخي از ابهامات و انتقادهايي که در مورد اين موضوع مطرح شده را برطرف کند که در زير صبحت‌هاي غلامي را مي‌خوانيد:

* برند پرسپوليس 235 ميليارد و 700 ميليون و برند استقلال 206 ميليارد قيمت‌گذاري شد

غلامي در خصوص مبلغ 290 ميلياردي که براي دو باشگاه استقلال و پرسپوليس ذکر شده است، اظهار داشت: در واقع بايد اين موضوع را جداگانه مورد بررسي قرار دهيم. برند باشگاه پرسپوليس 235 ميليارد و 700 ميليون، ورزشگاه درفشي‌فر 53 ميليارد و 600 ميليون، تأسيسات دولتي اين ورزشگاه يک ميليارد و 700 ميليون و ساختمان مرکزي اين باشگاه که در خيابان شيخ بهايي است 4 ميليارد و 500 ميليون تومان است که در مجموع اين باشگاه به قيمت 295 ميليارد قيمت گذاري شد و پس از رند کردن آن را به مبلغ 290 ميليارد اعلام کردند.

وي با اشاره به مبلغ قيمت‌گذاري شده براي باشگاه استقلال تصريح کرد:‌ برند باشگاه استقلال 206 ميليارد، ورزشگاه مرغوب‌کار 59 ميليارد، تأسيسات اين ورزشگاه 500 ميليون و ساختمان مرکزي باشگاه که در خيابان سعادت‌آباد است 3 ميليارد و 900 ميليون و ساختمان تلو 15 ميليارد تومان قيمت‌گذاري شد که مجموع آن 284 ميليارد تومان بود که پس از رند کردن 290 ميليارد اعلام شد.

* قيمت‌گذاري دو باشگاه به صورت کاملاً علمي انجام شد

وي در خصوص نحوه قيمت‌گذاري دو باشگاه تصريح کرد: اگر گزارش را به صورت کامل بخوانيد متوجه مي‌شويد که اين قيمت‌گذاري کاملاً به شيوه علمي و حساب شده بوده است. روش‌هاي مختلفي را در اين زمينه ما مورد استفاده قرار داديم شما ببينيد هم‌اکنون دو باشگاه استقلال و پرسپوليس با اسپانسرهايي قرارداد بسته‌اند. پرسپوليس به مبلغ 30 ميليارد و استقلال به مبلغ 20 ميليارد با اسپانسرش قرارداد بسته که اين خود نوعي درآمد به حساب مي‌آيد موارد ديگري هم وجود دارد که اگر باشگاه‌ها حق‌شان را بگيرند واقعاً به چنين قيمتي خواهيم رسيد. شما در بحث حق پخش تلويزيوني ببينيد که قيمت واقعي چيست؛ اما چه مبلغي پرداخت مي‌شود. اگر واقعاً مبلغ حق پخش به باشگاه‌ها پرداخت شود مشکلي پيش نمي‌آيد وقتي که بخش خصوصي دنبال چنين مسائلي باشد ديگر به راحتي مثل کفاشيان و تاج کوتاه نمي‌آيد من اگر ماشيني به ارزش 100 ميليون داشته باشم آيا به 50 ميليون آن را مي‌فروشم؟! حالا اينکه خريداري پيدا شود يا خير بحث ديگري است؛ اما من نمي‌توانم از قيمت ملک خود پايين بياييم.

* باشگاه‌ها منابع درآمدي مختلفي دارند

کارشناس رسمي دادگستري در خصوص منابع درآمدي باشگاه‌ها تأکيد کرد: اسپانسر، حق پخش تلويزيوني، درآمد تبليغاتي از دور زمين و مسائل ديگر منابع درآمدي باشگاه‌ها هستند که اينها قانوني به حساب مي‌آيند. اگر بخواهيم عاميانه صحبت کنيم کمک‌هاي بلاعوضي که افراد مختلف در سنوات گذشته انجام داده‌اند هم بايد مورد بررسي قرار دهيم. کمک‌‌‌هايي که در هيچ دفتري ثبت نشده اما هواداران با تعصب هر دو تيم در سال‌هاي گذشته مبالغ هنگفتي را کمک کرده‌اند همين باشگاه استقلال با آژانس زاگرس يک ميليارد و 500 ميليون قرارداد بست و پرسپوليس هم از جايي کمک 750 ميليوني دريافت کرد. اين دو باشگاه ساليان سال است که به اينجا رسيده‌اند و هواداران با تعصبي دارند وقتي فردي درآمدش 100 تا 200 ميليارد است ديگر يک ميليارد برايش پولي نيست. حاج حسن محله ما زماني که استقلال 6 گل از پرسپوليس خورد يک طرف بدنش فلج شد و وقتي هم که استقلال شکست ديگري را تجربه کرد سکته کرد و فوت کرد. تماشاگران دو تيم چنين تعصبي دارند و اگر بخواهيم حساب سرانگشتي انجام بدهيم اگر هر هواداري 20 هزار تومان به اين دو تيم کمک کنند حساب کنيد چه مبلغي مي‌‌شود. مثلاً دو تيم 10 ميليون هوادار دارند هر هوادار با 20 هزار تومان کمکش مي‌تواند مبلغي حدود 200 ميليارد جمع شود.

* انتقادها منطقي نبود

آقايان در اين روزها اظهارنظرهاي مختلفي انجام داده‌اند اما اين اظهارنظرها پيش از مطالعه اين آگهي بود و منطقي هم نبود. برخي‌ها مي‌گفتند قيمت اين برند به اين مقدار نيست و نمي‌توان يک برند را ارزشگذاري کرد اما جالب اينجا است که خودشان هر سال برند برتر را انتخاب مي‌کردند. ما قيمت‌گذاري را بر اساس باشگاه‌هاي مختلف جهان انجام داديم. اگر تيمي طرفدار دارد به خاطر چيست؟ آيا به غير از اين است که آن تيم توانسته افتخاراتي را کسب کند؟ اين تيم‌ها بازيکنان گران‌قيمت و ارزشمندي را جذب مي‌کنند پس قطعاً ارزششان بالاست. شما وقتي يک خانه شيک مي‌سازيد و يک ميليارد براي آن هزينه مي‌کنيد قطعاً راضي نمي‌شويد پايين‌تر از آن خانه را بفروشيد. حالا اگر کسي آن خانه را نخرد مشکل جاي ديگر است.

* صورت‌هاي مالي دو باشگاه مشخص نبود که بخواهيم سهام را بفروشيم

غلامي در خصوص اينکه چرا سهام دو باشگاه فروخته نشده و برند آنها به فروش گذاشته شده است تصريح کرد: ما بهترين روش قيمت‌گذاري را انتخاب کرديم زماني که قرار باشد سهام باشگاه به فروش برود بايد صورت‌هاي مالي شفاف باشد اما متأسفانه مديران گذشته هيچ کدام صورت‌هاي مالي مشخصي نداشتند. شما برويد از مديران گذشته بپرسيد که چرا قرارداد بازيکن را در دفاتر ثبت نمي‌کردند. آنها مي‌خواستند از ماليات فرار کنند حال آنکه حق دولت بود که ماليات اين بازيکنان را دريافت کند اما از اين حق آنها صرفنظر کردند.

اگر ما مي‌خواستيم سهام باشگاه‌ها را بفروشيم 50 سال ديگر هم نمي‌توانستيم اين کار را انجام بدهيم زيرا صورت‌هاي مالي دو باشگاه شفاف نبوده؛ اما با توجه به اينکه برند باشگاه را مي‌فروشيم ميزان بدهي‌ها برعهده دولت است مثل خانه‌اي مي‌ماند که شما مي‌خواهيد بخريد و بدهي بانکي دارد که آن متعلق به فروشنده مي‌شود به همين دليل تصميم گرفتيم که هرچه زودتر چسب زخمي از بدنه دولت کنده شود که اين هم به نفع باشگاه و هم دولت است.

* هم‌اکنون کسي از مسئولان 2 باشگاه دلش نمي‌سوزد

کارشناس رسمي دادگستري يادآور شد: در يک سال پيمانکاري 4 صندلي را براي کمپ حجازي نصب کرده بود و 60 ميليون بابت آن طلب‌کار بود اما در آن زمان به او پولي پرداخت نشد و پس از شکايت آن مبلغ را به 500 ميليون رساند و ادعا کرد که چنين پولي را از باشگاه طلب دارد اما هيچ کس از استقلال نبود که از حق و حقوق باشگاه دفاع کند. اين موضوع براي چه اتفاق افتاده است؟! جوابش کاملاً مشخص است اما وقتي اين دو باشگاه به بخش خصوصي واگذار شود کسي که براي آنها سرمايه‌گذاري مي‌کند دلش مي‌سوزد و براي ريال به ريال آن برنامه‌ريزي مي‌کند.

* ورزشگاه‌هاي مرغوب‌کار و درفشي‌فر به نام خريدار خواهد شد

غلامي در خصوص اينکه ورزشگاه‌هاي مرغوب‌کار و درفشي‌فر سندش به نام دو باشگاه نيست اما جز املاک آن دانسته شده است، گفت: اين موضوع قبلاً در دولت مطرح شده و مصوبه آن هم وجود دارد که به نام خريدار منتقل شود هم‌اکنون دو ورزشگاه به نام سازمان اماکن ورزشي که آن صددرصد سهامش برعهده دولت است اما که وقتي خريداري براي اين دو باشگاه پيدا شود سند ورزشگاه هم طبق مصوبه تاريخ 91.10.17 به نام خريدار خواهد شد.

انتهاي پيام

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس