به گزارش
سلام لردگان، اين کودکان مسوليت پذيري بالايي پيدا کرده ، به خودشناسي مي رسند و در نتيجه اعتماد به نفس و عزت نفس بالاتري پيدا مي کنند و اين مسئله باعث مي شود که آنها به لحاظ رواني رشد سالم تر و کاملتري داشته باشند.
يکي از آسانترين راههاي ارتباط کودکان با طبيعت، باغباني است. کودکاني که از نخستين سالهاي زندگي شان شاهد باغباني پدر و مادرشان بوده اند يا خود به باغباني پرداخته اند از سلامت رواني بالاتري برخوردار بوده ودر بزرگسالي نيز ارتباط مثبت تري با محيط برقرار مي کنند.

نتايج عمده تحقيق اثر گذاري بر کيفيت زندگي کودکان عبارتند از :
- فرصت براي ارتباط با خودش پيدا کرده و آرامش رواني اش نيز بيشتر است . بر همين اساس باغباني باعث ميشود تا کودک تمرکز زيادي پيدا کند. ( استرس را به دليل اثر آرامش بخش خود خنثي مي کند . بعنوان درمان براي کودکاني که مورد آزار قرار گرفته اند )
– شکوفا شدن خلاقيت
- افزايش احساس ارزشمندي
- هماهنگي با طبيعت و محيط
- کودکان به رابطه ي علت و معلولي ميان عناصر در طبيعت پي مي برند
- هدفمند بودن فعاليت که باعث اشتياق بيشتر و پيگيري مي شود
- در باغباني تنها انگشتان فعال نيستند، بلکه همه ي اعضاي بدن فعاليت مي کنند.( ۵ حس انسان فعاليت دارند )
- صبر کودک را براي رسيدن به هدف بيشتر مي کند
- فضاي مناسبي براي کار گروهي است
- شبيه سازي زندگي است (در حال مشاهده تبديل شدن يک دانه به يک درخت ، کودک با زندگي و حيات و روند رشد موجودات زنده آشنا مي شود . و بچه ها ياد مي گيرند قدرداني از زندگي و عشق به حيات را . شبيه سازي زندگي – نيازهاي گياه و نياز هاي انسان )
- احساس مسئوليت بالاتري پيدا مي کند
- نگرش مثبت به طبيعت و موارد زيست محيطي در کودکان، زماني که در فعاليت هاي خارج از جمله باغباني نقش دارند
- نگرش مثبت نسبت به بيشتر خوردن ميوه ها و سبزيجات پس از شرکت در برخي فعاليت هاي باغ
- آوردن نمره بالاتر در آزمون هاي علمي مدرسه به همراه اطلاعات اضافي تکميلي براي ذهن در حال رشد در دستيابي به علوم و در مورد نحوه استفاده از ابزار به دست مي آورند، در مقايسه با دانش آموزاني که فقط به درس علوم بطور تئوري مي پردازند.
- رشد مهارتهاي درون فردي
- کودکان در گروه توسعه و عزت نفس بالاتري را به دست مي آورند وقتي که در برنامه هاي باغباني مدرسه نقش دارند.
- بهبود مهارت هاي اجتماعي و رفتاري
- تقدير و القاي احترام به طبيعت است که تا سنين بزرگسالي ادامه پيدا مي کند .
تعامل فعال و غير فعال کودکان با گياهان که تاثيرآن نگرش آنها نسبت به اقدامات در مورد درختان و باغباني در بزرگسالي است.
- بهبود مهارت هاي زندگي ، از جمله همکاري با گروه ها و درک خود.
- افزايش علاقه به خوردن ميوه ها و سبزيجات و بهبود نگرش نسبت به ميوه ها و سبزيجات در مقابل تنقلات
- بهبود دانش تغذيه اي و افزايش آگاهي کودکان در مورد مزاياي خوردن ميوه ها و سبزيجات (تنظيمات خوردن سبزي )
- در باغباني علوم بطور غير مستقيم به کودک آموزش داده مي شود . شگفتي هاي علم مانند چرخه زندگي گياه و نقش انسان در محيط زيست
- مزاياي آموزشي جهت آموزش علوم طبيعي و اجتماعي و رياضي و هنر و تغذيه
- مشارکت در ارتباط با دانش و احساسات
- ارتباط با طبيعت بعنوان در مان درمقابله با کمبود توجه اختلالات و مشکلات ديگر براي کودکان
- حفاظت از محيط زيست
- الهام بخش سرپرستي محيط زيست
- آب – چرخه انرژي و حيات – زنجيره غذايي
- آفت کش ها
در حال حاضر دوره هاي مختلفي براي کودکان در مراکز آموزشي برگزار مي شود که در جهت پرورش توانمندي هاي روحي و جسمي کودک قدم بر مي دارند و يکي از مهم ترين فعاليت ها که در کشورهاي پيشرفته در اينگونه مراکز اجرا مي گردد و از استقبال و رشد خوبي نيز برخوردار بوده است بحث نزديکي به طبيعت براي کودکان و آموزش فعاليت هاي باغباني و اطلاع رساني در اين راستاست.
باغباني براي کودک از علومي است که در تمام دنيا علاقه مندان بسياري دارد و متخصصين، سفارش زيادي نسبت به آن دارند.