يکم : هر پسري بر اساس سليقه، طرز نگرش،اعتقادات،وضعيت اقتصادي، احساسات، و تفکر خود به دنبال همسر مي گردد. دوم : در بين پسرها هم مثل دختران پراکندگي و تفاوت گسترده اي وجود دارد، يعني هر پسري بر اساس مواردي که در بند يک برشمرديم ، ديدگاههاي مختلفي براي انتخاب همسر دارد. سوم: البته دخترها هم متفاوتند و ايده آلهايشان در زندگي و توقعاتشان از همسرشان متفاوت هست. چهارم : با توجه به موارد بالا هر دختري نمي تواند براي هر پسري ايده آل باشد و به عکس مثلا: براي يک پسر مذهبي ، دختري که آرايش مي کند و بيرون از منزل مي آيد مطلوب نيست. و براي دختر مذهبي نيز پسري که با دختران بگو و بخند دارد مطلوب نيست. حالا بر اساس اين مقدمه من در ذيل با طرح سئوالاتي، مشخصات دختراني که به راحتي مي توانند خواستگار پيدا کنند را قيد مي کنم. البته اين مشخصات متفاوت و گاه متضاد هم هستند، ليکن چون آقايون هم متفاوت و گاه متضاد يکديگر فکر مي کنند. هر کسي بنا به نگرش و معيارهاي خودش همسر انتخاب مي کند. نکته مهم و بديهي اينست : آقايوني هم که مي خواهند مورد توجه خانم ها باشند نياز هست مشخصات مورد نظر خانمها را داشته باشند که در بعضي موارد مشابه همين فهرست ذيل است. قبلا گفته بودم که دختر خانم ها نبايد در قضيه ازدواج منفعل باشند، بلکه بايد فعال و اکتيو باشند، و به جاي اينکه آنها دنبال مرد ايده آل بگردند، اين آقايون باشند که آرزومند ازدواج با آنها باشند.
دختر خانم ها بر اساس پاسخي که به سئوالات ذيل مي دهند، مورد توجه گروه هاي خاصي از آقايون جهت ازدواج قرار گيرند. (من براي سهولت، در اينجا پارامتر تاثير گذار زيبايي را ثابت فرض مي گيرم) 1 – آيا دختر خانم تحصيلات دانشگاهي دارد؟ 2 – آيا دختر خانم علاوه بر تحصيلات دانشگاهي تخصص و مهارت کاربردي هم در زمينه رشته تحصيلي خود دارد؟ 3 - آيا دختر خانم شوخ طبع ، طناز و پرتحرک و پرانرژي است؟ 4 – آيا دختر خانم از نظر اقتصادي، شغلي يا در آمدي يا هنري دارد، تا بتواند به اقتصاد خانواده کمک کند؟ 5 – آيا خانواده دختر التزام هاي لازم جهت حمايت هاي اقتصادي در موارد خاص به داماد مي دهند؟ 6 – آيا دختر خانم تقيدات مذهبي بالايي دارد، و آنچه که يک پسر مذهبي در نظر دارد رعايت مي کند؟ 7 – آيا دختر خانم افکار روشنفکري ، بيانها و استدلالهاي جالب دارد؟ 8 – آيا دختر خانم اجتماعي هست؟ به ميهماني ها مي رود؟ به اجتماعات خاص فرهنگي ، فرهنگسراها تشريف مي برند؟ 9 – آيا دختر مذهبي در محيط هاي مذهبي ، مجالس سخنراني، ادعيه ، زيارتگاهها، عزاها ، عروسي ها تشريف مي برند؟ 10 - آيا دختران در ارتباط با آقا پسرها مهارتهاي متناسب را دارند؟ ( نه تسليم ، نه طرد، نه بي تفاوتي، نه احساسي و ....، بلکه رويکرد عقلاني مناسب نسبت به درخواست ارتباط آقايان= توضيحش مقاله ديگري مي طلبد) 11 - آيا دختران فعاليتهايي چون کلاسهاي آموزشي زبان، کامپيوتر و ... دارند؟ آيا دختران به ورزش و باشگاه علاقه مند هستند و فعاليت مي کنند؟ 12 – فعاليت هاي فوق برنامه دختران در انجمن ها ، جلسات، گروهها و .... حساب شده است؟ 13 – آيا دختران نسبت به کاهش نااميدي،افسردگي، خشم، بدبيني ، احساساتي انفجاري و ... اقدام موثري انجام داده اند؟ 14 – آيا دختران فعاليت هاي هنري دارند؟ فعاليت گلدوزي ، خياطي، نقاشي، موسيقي، آرايشگري و ...؟ 15 – آيا دختران وبلاگ فعال و معتدلي دارند؟ آيا به وبلاگ ديگران به طور متعادل سر مي زنند و نظرات منطقي و غير احساسي مي دهند؟
16 – آيا دختران دل و دماغ براي گردش ،سنيما، پارک، تفريح ، موزه و ساير محيطهاي عمومي دارند؟ 17 – آيا وجهه دختران در محيط فاميل، همسايگان، محله ، دانشگاه متعادل و قوي هست؟ 18 – آيا دختران از طريق دوستانشان ، فاميلشان سعي مي کنند پسران مناسب را بررسي کنند و تمايلات خود را در خصوص موارد مناسب به مرتبطين پسر بگويند؟ 19 - آيا دختران وضعيت ظاهري خود را اعم از لباس ،کفش ، کيف و پوشش خود را تميز و مرتب حفظ مي کنند؟ تا چه اندازه سليقه به خرج مي دهند؟ آيا به سادگي بيشتر اهميت مي دهند يا به تجمل؟ 20 - ميزان آموخته هاي دختران در زمينه هاي مذهبي ، روانشناسي، سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي ، جامعه شناسي و تجربه هاي فردي آنها در هر مورد چقدر است؟ و آيا سعي مي کنند در زمينه هاي مختلف به روز باشند؟ 21 - آيا دختران توجه دارند هر پسري ، مادر دارد،خواهر دارد و وابستگاني که مي توانند بالقوه پلي براي همسرگزيني باشند؟ 22 – آيا دختران در فعاليت هاي مدرسه و دانشگاه سهم رهبري و ليدري دارند؟ آيا اجتماعي هستند؟ آيا داوطلبانه وظايفي را در کلاسها به عهده مي گيرند؟ کنفرانس مي دهند؟ 23 – دختران در محيط منزل تا چه ميزان در فعاليتها خانه کمک مي کنند؟ به هنگام ميهماني ها چقدر پرجنب وجوش هستند؟ آيا براي کمک به ديگران پيشقدم هستند؟ آيا پختگي لازم در انجام وظايف را مي توان در حرکات آنها ديد؟ 24 – دختران چقدر شعر حفظند؟ چقدر متن ادبي بلد هستند؟ چقدر ارائه نظر مي کنند؟ و چه ميزان اعتماد به نفس خود را به ديگران ديکته مي کنند؟ 25 – متانت ، افتادگي ، صبوري و نجابت دختران در ارتباط با ديگران چگونه تبلور مي کند؟ 26 – نوع راه رفتن دختران در محيط هاي عمومي چگونه است؟ آيا آرام و متين حرکت مي کنند؟ آيا تند و با انرژي حرکت مي کنند؟ آيا بي هدف و با تاني حرکت مي کنند؟ آيا با حالتي قوز کرده و و گامهاي خسته حرکت مي کنند؟ آيا هنگام حرکت نگاهشان همه جا در حرکت هست؟ آيا عمق و صلابت نگاهشان ثابت و نا مشخص هست؟ 27 - رابطه دختران با مادران ، پدران ،برادران و خواهران و دوستانشان چگونه است؟ آيا همواره بستگان دختران از آنها به خاطر خوب بودنشان تعريف مي کنند؟ آيا هر وقت ياد دختر يا خواهرشان مي افتند، براي او آرزوي بهترين ها را مي کنند و در جمع و خلوت خدا را به اين خاطر شکر مي کنند؟ 28 – دختران تا چه اندازه ذاتا اصيل هستند و رفتارهايشان خالص هست و در خلوت و خانواده هم همان کارهايي را مي کنند که در جمع و گروه انجام مي دهند؟ 29 – دختران چقدر در کنترل خشم، پرخاشگري ، غم، نگراني، اضطراب و ... موفق بوده اند و شخصيت با ثباتي از خود را به نمايش گذاشته اند؟ 30 – دختران تا چه ميزان در کارهاي عام المنفعه شرکت مي کنند؟ به عيادت بيماران مي روند؟ به خانه سالمندان سر مي زنند؟ به ايتام کمک مي کنند؟ يا .....
31 – دختران تا چه اندازه خود را از دسترسي غير مجاز پسران حفظ کرده اند؟ و نگران فاش شدن ارتباطات قبلي خود نيستند؟ و تا چه اندازه مي توانند پاک بودن خود را به عنوان يک قدرت و اعتماد به نفس با خود همراه داشته باشند؟ 32 – دختران تا چه اندازه در کسب مهارتهاي ارتباطي، مهارتهاي زندگي و شناخت ابعاد خانواده تلاش کرده اند؟ 33 – دختران تا چه اندازه صبور و اميدوار بوده و جهت انتخاب همسر خويشتندار بوده اند و عجله نکرده اند؟ 34 – دختران تا چه اندازه براي يافتن همسر مناسب با متخصصين روانشناس و مشاوران خانواه صبحت کرده اند و برنامه ريخته اند؟ 35 – دختران تا چه ميزان در جلسات خواستگاري به اين موضوع اشاره کرده اند که از نظر اقتصادي کم توقع اند، و از نظر مالي مي توانند کمک کنند؟ يا نگراني هاي احتمالي همسر آينده اشان را در زمينه هاي مختلف کم کنند(بر اساس توانمندي هاي فردي که دارند)؟ 36 – دختران چقدر مهارت دارند تا ازدواج را به سنين بالا حواله نکنند؟ آيا دختران تحصيلات، شغل و ... را بر انتخاب همسر ترجيح مي دهند؟ 37 – آيا دختران توقعاتشان از همسر آينده واقعي هست و به راحتي مي توانند دست به انتخاب بزنند؟ آيا دختران با کمال گرايي ، پسران را به هر بهانه اي رد نمي کنند؟ 38 – آيا دختران تحت تاثير محيط و مقايسه هايي که با ساير دختران دارند، براي شوهر احتمالي خود هر روز يک خصوصيت جديد در نظر نمي گيرند؟ 39 – آيا دختران خود را « حتي بدون داشتن همسر» مي توانند به عنوان يک انسان کامل بپذيرند و از زندگي لذت ببرند، يا همه زندگي خود را خلاصه کرده اند در شخص ديگري به نام همسر؟ 40 - آيا دختران در انتخاب همسر به مبدا آفرينش اعتقاد دارند و با توکل به او به راحتي اقدام مي کنند، يا بار اضطراب همه انتخاب را به صورت مضاعف بر دوش خود حس مي کنند؟ منبع: http://www.hamdardi.com