به گزارش خبرنگار سلام لردگان،
فريضۀ حج به عنوان يک حرکت سياسي،عبادي،و به منظور حضور در مجمع عمومي خداپرستان و موحدين در مکاني خالي از هر گونه شرک انجام مي گردد،لذا سرزمين وحي مکاني است که توبۀ حضرت آدم(ع) و عظمت نوح(ع)و خلّت حضرت ابراهيم(ع) و سطوت حضرت موسي(ع)و کرامت عيسي(ع)و جلالت و عبوديت حضرت محمد(ص)جلوه گر مي باشد.لذا بايد گفت قلب همۀ عالم در اين نقطه مي تپد،هم چنين اين سرزمين مأمن و پناهگاه همۀ عاشقان و تجلّي گاه انسانها براي شناخت توحيد ، به عنوان اصل جدائي ناپذير و از بنيادي ترين نشانه هاي حج مورد نظر موحدان و خداپرستان مي باشد.در قران کريم امده است:« فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ »[1] در آن نشانههايى روشن است (از از توحيد و حکمت و رحمت خداوند و از آن جمله ) مقام ابراهيم است و هر كه در آن درآيد در امان است و براى خدا حج آن خانه بر عهده مردم است [البته بر] كسى كه بتواند به سوى آن راه يابد و هر كه كفر ورزد يقينا خداوند از جهانيان بىنياز است .
بايد اذعان نمود اعمال و مناسک حج در بعد معنوي و ديني از جايگاه بسيار بالائي برخوردار مي باشد ليکن فريضۀ حج از بعد سياسي نيز داراري اهميت فراون مي باشد که مسألۀ وحدت اسلامي به عنوان نماد حضور با شکوه حجاج در موسم حج مطرح مي باشد،لذا اتحاد اسلامي منبعث از فريضۀ حج از عدم تبعيض ميان فقير و غني و يکسان بودن همۀ مسلمانان با هر مذهب و نژاد در برابر خداوند متعال سرچشمه مي گيرد،لذا تمامي مسلمانان با لباسي واحد و شمايلي يکسان ،در برابر خداوند متعال قرار مي گيرند و او را فرا مي خوانند.
موسم حج و نقش وحدت آفرين علماي اسلامي
بايد اذعان نمود اتحاد روز افزون امت اسلامي در موسم حج نيازمند نقش آفريني علماي اسلامي در موسم حج مي باشد،لذا علماي اسلامي مي توانند با برگزاري نشست هاي متعدد در مسألۀ وحدت اسلامي ، مسئوليت خطير خود را در انتقال دستاوردهاي گفتگو هاي تقريبي بين مذاهب اسلامي ، به عامهي مردم بياموزند،لذا تحقق ابعاد سياسي مفاهيم ناب و اصيل حج در گرو نقش آفريني علماي اسلامي و انتقال آن مفاهيم براي مردم است که اين امر نيازمند فعاليت تقريبي علماي اسلامي در همۀ ايام و بويژه در هنگام ايام مناسک حج به عنوان گردهمائي جهاني و عظيم مسلمانان به منظور دست يابي به وحدت اسلامي مي باشد.لذا علماي اسلامي از ظرفيت عظيم برقراري ارتباطات سازنده و تنگاتنگ باحجاج دربيان اهميت حفظ وحدت اسلامي برخوردار مي باشند که اين مهم منجر به نزديکي ملت هاي مسلمان و اهتمام امت اسلامي به رفع بسياري از آلام و دردهاي ملت هاي مظلوم خواهد گرديد.لذا امام خميني(ره)در اهيت اتحاد و برادري ميانِ مسلمانان و نقش برجستۀ علماي اسلامي در ايجاد انسجام امت اسلامي فرمودند:« عموم برادران و خواهران اسلامي بايد توجه داشته باشند که يکي از مهمات فلسفۀ حج، ايجاد تفاهم و تحکيم برادري بين مسلمين است و بر دانشمندان و معممين لازم است مسائل اساسي سياسي و اجتماعي خود را با ديگر برادران در ميان گذارند و در رفع آن طرحهايي تهيه کنند تا آنان در برگشت به کشورهاي خود آنها را تحت نظر علما و ارباب نظر قرار دهند».[2] بيان نوراني امام (ره) نشان دهندۀ توطئه هاي خزندۀ دشمنان اسلام از اختلاف افکني ميان مسلمانان و ضرورت همگوني ميان مسلمانان و علماي مذاهب اسلامي مي باشد لذا بايد اذعان نمود ،نفوذ گروه هاي تکفيري و سلفي در ايجاد تفرقه ميان مسلمانان که با همراهي رژيم هاي ارتجاعي عرب وحمايت استکبارصورت مي پذيرد به عنوان خطر مهم براي وحدت اسلامي به شمار مي رود لذا علماي اسلامي براي مقابله با هجوم رسانه اي تفرقه اندازان و دشمنان اسلام بايد از ظرفيت عظيم و بي پايان حج در راستاي ارتقاء تقريب مذاهب اسلامي بهره جويند، لذا شايسته است علماي دغدغه مند در راستاي پاسخگوئي به شبهات در مقابلۀ با فرقۀ ضالۀ وهابيت و هجوم رسانه اي صاحبان انديشه هاي افراطي در اسلام، اقدامات اساسي انجام دهند، که به عنوان نمونه مي توان ايجاد کرسي هاي دائمي و علمي در راستاي طرح و تعديل برخي تفاوت هاي فقهي و حديثي بين مذاهب اسلامي و انتشار مشترکات فقهي و حديثي را از مهمترين ظرفيت هاي عظيم کنگرۀ عظيم حج در ارتقاء اتحاد امت اسلامي محسوب نمود. هم چنين مي توان راهبرد انتشار مستمر مشترکات فقهي و حديثي مذاهب اسلامي را با ايجاد کنفرانس هاي دائمي علمي ، براي اثر بخشي بيشتر در ميان مسلمانان مد نظر قرار دادکه اين مهم را مي توان به عنوان راهبرد موثر و بنيادين در تقويت اتحاد و انسجام امت اسلامي دانست.
ارتباطات ميان فرهنگي شاخصۀ مهم کنگرۀ عظيم حج
ارتباطات ميان فرهنگي و اسلامي ميان حجاج و نيز صاحبان انديشه از مذاهب مختلف اسلامي مي تواند نويد بخش وحدت مطلوب و واقعي در بين جوامع اسلامي به شمارآيد.لذا امکان گفت و گوي ميان فرهنگي،راهکاري براي برون رفت از خطر تفرقه ي ميان مذاهب است .گفت و گو، سخن محبت آميز گفتن است و سخن محبّت آميز را با گوش محبت و از سر انس مي شنوند. گفت و شنود تفکرات،گفت و گو و همزبان شدن دو تفکر است.گفت و گو در وادي تفکر آغاز مي شود و در وادي تفکر جريان پيدا مي کند و در همانجا به نتيجه مي رسد و همه مردم از برکات آن برخوردار و بهره مند مي شوند.
لذا با توجه به مقولۀ ضرورت ارتباطات ميان فرهنگي و همگوني و هم نوائي مذاهب اسلامي در مسائل مهم و کليدي جوامع اسلامي بايد اذعان نمود کنگرۀ عظيم حج مي تواند نقشي موثر در پيشبرد اهداف تقريبي و همدلي و همفکري همه ي کشورهاي اسلامي ايفا نمايد، هم چنين بايد گفت عظمتي كه در موسم حج براي امت اسلام ايجاد ميشود براي هيچ يك از مكاتب قابل تامين نيست لذا مي توان با برقراري ارتباط كلامي در اين سفر معنوي، جانهاي تشنه مسلمانان را با كوثر اخلاق و منطق اسلامي كه ميراث مكتب اهل بيت(ع) است سيراب كرده، موجبات اخوت و برادري ناگسستني را فراهم ساخت و رسالت خود را در تقويت وحدت اسلامي اسلامي به منصۀ ظهور رساند.البته لازم به ذکر مي باشد حصول اتحاد و يکپارچگي مسلمانان با برقراري ارتباط مستمر و بيواسطه بين آحاد افراد جوامع اسلامي در سرزمين وحي و ارتباطات ميان فرهنگي توسط علماي ژرف نگر و البته زبان دان امکان پذير مي باشد.
استکبار ستيزي شاخصۀ کليدي« حج ابراهيمي و محمدي »
موسم حج به عنوان اوج استکبار ستيزي ملت هاي مسلمان در اجتماع عظيم موحدان و خداپرستان مد نظر مي باشد زيرا استکبار ستيزي به عنوان بطن حج مقبول بر مبناي کلام الهي و نيز سيرۀ انبياء اديان الهي مطرح مي باشد. از سوي ديگر بايد گفت بسياري از حجاج در سرزمين وحي از تجاوز استکبار و ايادي آنها در رنج و عذاب مي باشند، لذا برائت از مشرکين و مقابله با حاکميت طاغوت و وابستۀ به استکبار ، به عنوان خواستۀ حياتي مسلمانان در جوامع اسلامي مطرح مي باشد، هم چنين بايد اذعان نمود دخالت هاي استکبار به سردمداري آمريکا و متحدانش در کشورهاي اسلامي و تجاوزات رژيم صهيونيستي عليه مردم مظلوم فلسطين،دخالت هاي تفرقه افکنانه آمريکا درکشورهاي صاحب بيداري اسلامي از جمله مصر،تونس،ليبي ويمن و بحرين، ظلم و جنايت گروه هاي تکفيري و سلفي در کشور هاي سوريه ،لبنان و عراق وپاکستان و ديگر کشورهاي اسلامي ،که با حمايت هاي ظالمانۀ آمريکا و متحدان غربي ،عربي و عبري صورت مي پذيرد،خشم و نفرت امت اسلامي را از آمريکا و قدرت هاي غربي دو چندان نموده است لذا حجاج بايد بر مبناي انديشه هاي استکبار ستيزانۀ انبياء الهي و عترت پيامبر اکرم(ص)،با برائت از مشرکين و مقابلۀ با استکبار ،بار ديگر عزت جهان اسلام و اتحاد مسلمانان را در جهان آشکار سازند، امام خميني(ره) در ضرورت استکبار ستيزي از سوي مسلمانان در موسم حج فرمودند:« فرياد برائت ما فرياد برائت امتي است كه كفر و استكبار به مرگ او در كمين نشستهاند و همه تيرها و كمانها و نيزهها به طرف قرآن و عترت عظيم الشان رفتهاند و هيهات كه امت محمد (صلي الله عليه و آله) سيراب شدگان كوثر عاشورا و منتظران وراثت صالحان به مرگ ذلت بار و به اسارت غرب و شرق تن دهند و هيهات كه خميني در برابر تجاوز ديو سيرتان و مشركان و كافران به حريم قرآن و عترت رسول خدا و امت محمد (صلي الله عليه و آله) و پيروان ابراهيم حنيف ساكت و آرام بماند و يا نظارهگر صحنههاي ذلت بار و حقارت مسلمانان باشد»[3]."
اين بيانات نوراني و وحدت آفرين امام راحل(ره)بيانگر نفي گفتمان سازش و مبارزه همه جانبه امت اسلامي عليه استکبار بر مبناي گفتمان مقاومت مي باشد و ضرورت هوشياري ملت هاي مسلمان در برابر توطئه هاي آمريکا و صهيونيسم را دوچندان مي سازد، لذا حضور ميليوني حجاج در سرزمين وحي مي تواند به عنوان فرصتي مهم و حياتي در نمايش باشکوه وحدت و اتحاد اسلامي عليه استکبار به شمار آيد وضرورت مقابله و هوشياري برخي انقلابيون را در برابر توطئه هاي آمريکا به عنوان دشمن واقعي دموکراسي و صلح در جوامع اسلامي را دوچندان خواهد نمود.لذا اميد است همۀ نخبگان و انديشمندان جوامع اسلامي با استفاده از فرصت بي نظير فريضۀ حج ،با اقدامات عملي و موثر در راستاي اتحاد امت اسلامي و نيز مقابلۀ جهان اسلام با استکبار گام بردارند.
[1] سوره ۳: آل عمران آيۀ 97
[2]ص۶۲ صحيفه امام خميني » جلد ۱۰ »
[3] صحيفه نور، ج 9، ص 176.