به گزارش سلام لردگان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاري فارس، اين روزها تب و تاب کنکور جوانان، دانشآموزان و تمام جامعه را فرا گرفته است و يکي از مهمترين رخدادهاي موجود در زندگي اين دانشآموزان اتفاق خواهد افتاد.
ابوالقاسم عيسيمراد، مديرکل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاري فارس خطاب به داوطلبان کنکور اظهار داشت: با توکل بر خدا، اطمينان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنيد؛ مثبت انديش باشيد و همواره اين جملات را در ذهن خود تکرار کنيد، «من براي امتحان کاملاً آمادهام و به خوبي از عهده آن بر ميآيم».
وي افزود: داوطلبان نگراني را از خود دور کنند و هر گاه احساس نگراني کردند، چند نفس عميق بکشند تا آرام شوند؛ داوطلبان قبل از امتحان با دوستانشان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نکنند و بهتر است بدانند که نگراني همچون يک بيماري مسري قابل سرايت به ديگران است و کنکور آخر دنيا نيست.
اين مقام مسئول در اداره کل امور تربيتي و مشاوره آموزش و پرورش ادامه داد: داوطلبان آرام ولي هوشيار باشند و به پشتي نيمکت تکيه دهند و راحت باشند؛ آنچه بايد به ذهن بسپارند، اين است که بيش از سه چهارم افرادي که در کنکور شرکت ميکنند سياهي لشگر هستند و داوطلب هيچگونه هراس و ترسي را به خود راه ندهند که ساير داوطلبان بر من رجحان و برتري دارند؛ هنگام حضور در جلسه کنکور، آنچه را که نبايد از ياد برد آن است که حتماً بايد زمان کنکور را در کنترل خود داشته باشند.
عيسي مراد همچنين با اشاره به موضوعاتي که والدين بايد در خصوص کنکور فرزندانشان رعايت کنند، گفت: والدين خواب فرزندانشان را کنترل کنند و قبل از خواب، بيشتر به عوامل خندهآور به جاي نصيحت بپردازند تا فرزندشان با آرامش بخوابد؛ اين مسئله را توجيه کنند که به دنبال استراحت حدود هشت ساعت در شبانهروز ميتوان به طرز موفقيتآميزي مطالعه کرد.
وي ادامه داد: در خانواده موفق جايي براي بحث بينتيجه نميماند، به جاي آن بيشتر به حل مشکل بپردازند؛ رقابت شخصي را سرلوحه کار قرار دهند و تبعيض و مقايسه را کنار بگذارند و در نتيجه به آرزوي قلبي خود يعني موفقيت و آرامش فرزند خود خواهند رسيد.
*وجود 6 دليل کلي براي اضطراب در زمان امتحان
مديرکل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، دلايل کلي اضطراب را مشتمل بر 6 موضوع در زمان امتحان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: «سخت گيري هاي بيش از حد والدين براي کسب نمره عالي و هشدار بيش از حد درباره امتحان» نخستين دليل، و دومين موضوع «ترس و تهديد» است؛ هنگامي که والدين شرايط سختي را در ايام امتحانات برقرار ميکنند و فرزند خود را از گرفتن نمره کم و يا عدم قبول شدن ترسانده و تهديد ميکنند، دانش آموز مضطرب مي شود.
وي افزود: سومين موضوع «والدين مضطرب» است که وجود اضطراب در والدين باعث انتقال آن به فرزند و تشديد اضطراب او در ايام امتحانات مي شود و چهارمين موضوع «مقايسه کردن» است که هرگاه والدين يا معلمان دائماً تواناييهاي فرد را با تواناييهاي فرد ديگر سنجيده و اين امر با سرزنش همراه باشد، اعتماد به نفس فرد کم شده و بر اضطراب او افزوده ميشود.
مدير کل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به پنجمين دليل اضطراب امتحان اشاره و گفت: «پاداش نامناسب» زماني رخ ميدهد که اطرافيان براي قبول شدن و يا گرفتن نمره عالي، پاداش بيش از حد در نظر ميگيرند و ششمين موضوع «انتظارات بيش از حد» است که گاهي اضطراب امتحان به اين دليل است که انتظارات والدين از فرزندان يا فرد از خود بيش از تواناييهاي اوست.
*ارائه 12 راهکار براي کاهش اضطراب کنکور
اين مقام مسئول در آموزش و پرورش همچنين 12 راهکار براي کاهش اضطراب کنکور مطرح کرد و بيان داشت: نخست بر توانايي هاي فرزندمان تأکيد کرده تا اعتماد به نفس او تقويت شود و دوم اين است که انتظارات خود را با توانايي هاي فرزندمان هماهنگ کرده و از او توقع بيش از حد نداشته باشيم؛ سومين موضوع اين است که تلاش فرزندمان را براي کسب موفقيتهاي هرچند کوچک را قدر دانسته و او را تشويق کنيم.
وي اضافه کرد: چهارمين موضوع، عملکرد فرزندمان را با خودش مقايسه کرده، در صورت پيشرفت او را تشويق کرده و در غير اين صورت در صدد علت و رفع آن باشيم و پنجمين موضوع، امتحان جزئي از فرآيند آموزش است که آن را عملکرد طبيعي و معمولي آموزش بدانيم و از حساسيت بي مورد نسبت به آن بپرهيزيم؛ ششمين موضوع، به فرزندمان اطمينان خاطر بدهيم که در کنارش خواهيم بود و اگر مشکلي داشت او را ياري خواهيم کرد و هفتمين موضوع، به فرزندمان يادآور شويم که تمام تلاشش را صرف يادگيري درسها نمايد نه کسب نمره.
عيسي مراد ادامه داد: هشتمين موضوع، با فرزندمان به گونهاي رفتار کنيم که او بتواند عقايد و نگراني هاي خود را درباره امتحان آشکارا بيان کند؛ نهمين موضوع، آخرين وضعيت درسي فرزندمان را از معلمش جويا شويم تا بهتر بتوانيم به او کمک کنيم؛ دهمين موضوع، ساعت خواب فرزندمان را طوري تنظيم نماييم که خواب مورد نيازش تنظيم شود. به عبارت ديگر شبها زود بخوابد تا صبحها زودتر بيدار شود؛ يازدهمين موضوع، در ايام امتحانات فضاي خانواده را شاد و از مشاجره و برخوردهاي لفظي پرهيز کنيم و آخرين موضوع، تشويق، تحسين و تأکيد روي نقاط قوت فرزندمان را فراموش نکنيم زيرا اين رفتارها انگيزه آنان را براي پيشرفت تحصيلي بيشتر ميکند.
انتهاي پيام/
توصيه هاي کليدي به داوطلبان در جلسه کنکور/ 12 راهکار براي کاهش اضطراب کنکور
مديرکل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش خطاب به داوطلبان کنکور گفت: داوطلبان کنکور نگراني را از خود دور کنند و هر گاه احساس نگراني کردند، چند نفس عميق بکشند تا آرام شوند.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاري فارس، اين روزها تب و تاب کنکور جوانان، دانشآموزان و تمام جامعه را فرا گرفته است و يکي از مهمترين رخدادهاي موجود در زندگي اين دانشآموزان اتفاق خواهد افتاد.
ابوالقاسم عيسيمراد، مديرکل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاري فارس خطاب به داوطلبان کنکور اظهار داشت: با توکل بر خدا، اطمينان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنيد؛ مثبت انديش باشيد و همواره اين جملات را در ذهن خود تکرار کنيد، «من براي امتحان کاملاً آمادهام و به خوبي از عهده آن بر ميآيم».
وي افزود: داوطلبان نگراني را از خود دور کنند و هر گاه احساس نگراني کردند، چند نفس عميق بکشند تا آرام شوند؛ داوطلبان قبل از امتحان با دوستانشان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نکنند و بهتر است بدانند که نگراني همچون يک بيماري مسري قابل سرايت به ديگران است و کنکور آخر دنيا نيست.
اين مقام مسئول در اداره کل امور تربيتي و مشاوره آموزش و پرورش ادامه داد: داوطلبان آرام ولي هوشيار باشند و به پشتي نيمکت تکيه دهند و راحت باشند؛ آنچه بايد به ذهن بسپارند، اين است که بيش از سه چهارم افرادي که در کنکور شرکت ميکنند سياهي لشگر هستند و داوطلب هيچگونه هراس و ترسي را به خود راه ندهند که ساير داوطلبان بر من رجحان و برتري دارند؛ هنگام حضور در جلسه کنکور، آنچه را که نبايد از ياد برد آن است که حتماً بايد زمان کنکور را در کنترل خود داشته باشند.
عيسي مراد همچنين با اشاره به موضوعاتي که والدين بايد در خصوص کنکور فرزندانشان رعايت کنند، گفت: والدين خواب فرزندانشان را کنترل کنند و قبل از خواب، بيشتر به عوامل خندهآور به جاي نصيحت بپردازند تا فرزندشان با آرامش بخوابد؛ اين مسئله را توجيه کنند که به دنبال استراحت حدود هشت ساعت در شبانهروز ميتوان به طرز موفقيتآميزي مطالعه کرد.
وي ادامه داد: در خانواده موفق جايي براي بحث بينتيجه نميماند، به جاي آن بيشتر به حل مشکل بپردازند؛ رقابت شخصي را سرلوحه کار قرار دهند و تبعيض و مقايسه را کنار بگذارند و در نتيجه به آرزوي قلبي خود يعني موفقيت و آرامش فرزند خود خواهند رسيد.
*وجود 6 دليل کلي براي اضطراب در زمان امتحان
مديرکل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، دلايل کلي اضطراب را مشتمل بر 6 موضوع در زمان امتحان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: «سخت گيري هاي بيش از حد والدين براي کسب نمره عالي و هشدار بيش از حد درباره امتحان» نخستين دليل، و دومين موضوع «ترس و تهديد» است؛ هنگامي که والدين شرايط سختي را در ايام امتحانات برقرار ميکنند و فرزند خود را از گرفتن نمره کم و يا عدم قبول شدن ترسانده و تهديد ميکنند، دانش آموز مضطرب مي شود.
وي افزود: سومين موضوع «والدين مضطرب» است که وجود اضطراب در والدين باعث انتقال آن به فرزند و تشديد اضطراب او در ايام امتحانات مي شود و چهارمين موضوع «مقايسه کردن» است که هرگاه والدين يا معلمان دائماً تواناييهاي فرد را با تواناييهاي فرد ديگر سنجيده و اين امر با سرزنش همراه باشد، اعتماد به نفس فرد کم شده و بر اضطراب او افزوده ميشود.
مدير کل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به پنجمين دليل اضطراب امتحان اشاره و گفت: «پاداش نامناسب» زماني رخ ميدهد که اطرافيان براي قبول شدن و يا گرفتن نمره عالي، پاداش بيش از حد در نظر ميگيرند و ششمين موضوع «انتظارات بيش از حد» است که گاهي اضطراب امتحان به اين دليل است که انتظارات والدين از فرزندان يا فرد از خود بيش از تواناييهاي اوست.
*ارائه 12 راهکار براي کاهش اضطراب کنکور
اين مقام مسئول در آموزش و پرورش همچنين 12 راهکار براي کاهش اضطراب کنکور مطرح کرد و بيان داشت: نخست بر توانايي هاي فرزندمان تأکيد کرده تا اعتماد به نفس او تقويت شود و دوم اين است که انتظارات خود را با توانايي هاي فرزندمان هماهنگ کرده و از او توقع بيش از حد نداشته باشيم؛ سومين موضوع اين است که تلاش فرزندمان را براي کسب موفقيتهاي هرچند کوچک را قدر دانسته و او را تشويق کنيم.
وي اضافه کرد: چهارمين موضوع، عملکرد فرزندمان را با خودش مقايسه کرده، در صورت پيشرفت او را تشويق کرده و در غير اين صورت در صدد علت و رفع آن باشيم و پنجمين موضوع، امتحان جزئي از فرآيند آموزش است که آن را عملکرد طبيعي و معمولي آموزش بدانيم و از حساسيت بي مورد نسبت به آن بپرهيزيم؛ ششمين موضوع، به فرزندمان اطمينان خاطر بدهيم که در کنارش خواهيم بود و اگر مشکلي داشت او را ياري خواهيم کرد و هفتمين موضوع، به فرزندمان يادآور شويم که تمام تلاشش را صرف يادگيري درسها نمايد نه کسب نمره.
عيسي مراد ادامه داد: هشتمين موضوع، با فرزندمان به گونهاي رفتار کنيم که او بتواند عقايد و نگراني هاي خود را درباره امتحان آشکارا بيان کند؛ نهمين موضوع، آخرين وضعيت درسي فرزندمان را از معلمش جويا شويم تا بهتر بتوانيم به او کمک کنيم؛ دهمين موضوع، ساعت خواب فرزندمان را طوري تنظيم نماييم که خواب مورد نيازش تنظيم شود. به عبارت ديگر شبها زود بخوابد تا صبحها زودتر بيدار شود؛ يازدهمين موضوع، در ايام امتحانات فضاي خانواده را شاد و از مشاجره و برخوردهاي لفظي پرهيز کنيم و آخرين موضوع، تشويق، تحسين و تأکيد روي نقاط قوت فرزندمان را فراموش نکنيم زيرا اين رفتارها انگيزه آنان را براي پيشرفت تحصيلي بيشتر ميکند.
انتهاي پيام/
- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930403001596#sthash.L7X0e13c.dpuf