|
کد مطلب: 79542
بعد از پيروزي بزرگ حزبالله و شکست ذلتبار صهيونيستها، عمق سخن امام(ره) تحقق عيني يافت
تاریخ انتشار : 1393/01/01 نمایش : 988
به گزارش سلام لردگان، عظمت و شخصيت حضرت امام(ره) به سان کوهي بود بسيار بزرگ که قله رفيعش در وراي ابرهاي طبيعت سر به آسمان معنويت و عبوديت حق ساييده و با پيوند سرچشمه لايزال هستي، وجودش از زلال معرفت سيراب گرديده بود و از گستره پيرامونش، چشمه سارهاي حکمت، جاري شده بود و تشنه کامان آب حيات را سرمست شوق وصال مينمود.
 عظمت شخصيت امام(ره) و عمق و گستردگي آن حتي براي نزديک ترين افراد و برجسته ترين شاگردان ايشان قابل دسترسي و شناخت دقيق نبود و کسي را هم ياراي چنين ادعايي نيست، با اين همه هر کس متناسب با درک و ظرفيت خويش و از بعد ظاهري و اثباتي، قطره اي از درياي حکمت و فرزانگي امام(ره) را چشيده است و با جمع آوري اين قطرههاست که جويبارهايي از آن درياي فضيلت براي تشنه کامان تاريخ و نسلهاي آينده، جاري ميشود. "محمد حسين رحيميان" نويسنده کتاب "يادها و يادداشتهايي از زندگي امام خميني قدس سره" مينويسد: اين بنده ناچيز بيش از نيمي از عمرم را به سان خاري، در کنار گل بي خار وجودش سر کردم، ولي به دليل قابليت، کمتر از طراوت و زيبايي ملکوتيش بهره مند شدم و بي گمان آنچه از او نصيبم شد، قطره اي بود از دريا و در عين حال آنچه از درک احساسم با قلم شکسته در قالب الفاظ ناقص ميآيد باز هم قطره اي است از دريا!
آنچه که در اين مدت خوانديد هرگز نميتواند معرف شخصيت والاي حضرت امام(ره) باشد، بلکه فقط گوشهاي است از داستان آشنايي "محمد حسن رحيميان" و خاطراتي چند از آنچه مستقيما شاهد و مرتبط با آن بوده و البته در چند موردي که نقل صدها خاطرهاي است که از ديگران شنيده بود.
خاطرات زير با نقل مضامين و پيشگوييهاي امام(ره) برگي ديگر از تاريخ را ورق زده است.
بعد از چهارده سال
حضرت امام (قدس سره) در پيام حج سال 1366- حج جمعه خونين- از حزبالله لبنان به صراحت نام برد و آن را بالاترين حجت الهي براي «همه علما و روحانيون» در راه جهاد عليه متجاوزان و نفي سکوت و مماشات در برابر آنان، قلمداد فرمود:
من مجددا تاکيد ميکنم که دنيا، امروز تشنه حقايق و احکام نوراني اسلام است و «حجت ا لهي» بر همه علما و روحانيون تمام گرديده است، چراکه وقتي جوانان کشورهاي اسلامي براي دفاع از مقدسات ديني خود تا سر حد شهادت پيشرفتهاند و براي بيرون کردن متجاوزان، خود را به درياي حوادث و بلا زدهاند و زندانها و شکنجهها را به جان خريدهاند و همچون مسلمانان شجاع و مبارز و عزيزان «حزبالله لبنان» و ساير کشورها مقاومت کردهاند و به جهاد عليه متجاوزان برخاستهاند، چه «حجتي بالاتر از اين؟» و چه بهانهاي براي سکوت و مماشات و در خانه نشستن و تقيه کردنهاي بيمورد مانده است؟
دو سال بعد در اوايل سال 1368، ضمن گفتگويي که با «جناب حجهالاسلام و المسلمين آقاي سيد حسن نصرالله» که در آن زمان مسئول امور اجرايي حزبالله بود داشتيم، صحبت از اين جملات امام(ره) شد. يک برداشت اين بود که امام(ره) با نام بردن از حزبالله در اين پيام تاريخي و ستايش از شجاعت و مبارزه حزبالله، آن را به نحو احسن تقويت و پشتيباني کرده تا موجب دلگرمي و تشويق عناصر حزبالله شود؛ اما حقير ضمن تاييد اين برداشت، استنباطي فراتر را ارائه کردم که ذيلا به آن اشاره ميشود:
تا آنجا که به ياد دارم حضرت امام(ره) هيچ گاه فرد يا جمعي مشخص را به عنوان «حجت الهي» همراه با اطلاق از قيد زمان و مکان معرفي نکرده بود ولي در اين ايام از تصريح نام «حزب الله» به عنوان «حجت الهي» آن هم براي «همه علما و روحانيون» به خوبي ميتوان دريافت که امام(ره) گويي به آينده حزب الله و ثبات و پايداري آن در مسير حق اطمينان داشته است و اين نويدي اطمينان بخش براي آينده روشن حزب الله است. در حالي که اگر امام(ره) به اين ويژگي حزب الله اطمينان اقتضا ميکرد که حداقل در اين پيام تاريخي و ماندگار با صراحت نام حزب الله را آن هم به عنوان حجت ذکر نکند.
در طول ده سال بعد از آن، همواره برداشت حقير مورد توجه دوستان «حزبالله» بود آقاي سيد حسن نصرالله به طور مکرر آن را بازگو ميکرد تا آنکه در اثر ثبات قدم مقاومت شگفت انگيز «حزبالله» که مويد همان برداشت بود، جهان اولين شکست ذلت ببار رژيم جنايتکار و متجاوز صهيونيستي را در سال 1379 مشاهده کرد و ارتش زورمند اسرائيل که تجسم قدرت تکنولوژي پيشرفته نظامي و اطلاعاتي جهان غرب به شمار ميآمد و طي مدت پنجاه سال افسانه شکست ناپذيري خود را در جهان جا انداخته بود و کشورهاي درگير با اسرائيل با چند ميليون ارتش هرگز نتوانسته بودند طعم تاريخ ايمان و روحيه شهادت طلبي مسلح بودند و از جهت عده و عدد و تجهيزات نظامي قابل مقايسه با دشمن نبودند، با ذلت و خواري تمام به اولين شکست بزرگ و عقبنشيني ذليلانه تن داد و با به جاي گذاشتن انبوه تانک و نفربر و سلاح و مهمات سبک و سنگين و ساير امکانات ديگر پا به فرار گذاشت و هزاران نفر از نيروهاي مزدور اسرائيل موسوم به «ارتش لحد»، پا فرار کردند يا خود را تسليم حزبالله کردند و متعاقب اين پيروزي بزرگ، جهان و به خصوص کشورهاي اسلامي و عربي، شگفتزده و خاضعانه حزبالله و رهبري آن را ستوده و ميليونها نفر در کشورهاي مختلف به شادي و حمايت از حزبالله تظاهرات کردند.
در اولين سفرم بعد از پيروزي «حزبالله» به لبنان باز هم آقاي سيد حسن نصرالله بحث دوازده سال پيش را يادآور شد. داستان گذشته را باز هم براي جمعي از علما دوستان حاضر در يکي از جلسات بازگو کرد، اما اين بار مطلب را تکميل کرد و چنين گفت: «بعد از پيروزي بزرگ حزبالله و شکست ذلتبار صهيونيستهاي متجاوز در جنوب لبنان، عمق شگفتانگيز سخن امام(ره) تحقق عيني يافت و بسياري از علماي بزرگ روحانيون جهان اسلام به طور اخص فلسطين در نوشتهها و گفتههاي خود به همان حقيقتي که امام(ره) در چهارده سال پيش بيان کرده بود، اذعان کردند و مفهوم سخن امام(ره) را اين گونه تکرار کردند که حزب الله «حجتالهي» را بر همگان تمام کرد. مقاومت حزبالله و پيروزي آنان ثابت کرد که اولا تنها راه رهايي، جنگ و مقاومت مسلحانه عليه اسرائيل است و ثانيا اين راه قطعا به پيروزي خواهد انجاميد و عملا نيز انتفاضه اسلامي ملت فلسطين با الهام از حزبالله و تاثيرپذيري از مقاومت اسلامي لبنان برافروخته گرديد و جهان اسلام نيز به درستي بيبديل بودن اين راه روشن را باور کرد و افکار عمومي در تمام کشورهاي اسلامي و مسلمانان سراسر جهان برحمايت بيسابقه از انتفاضه سازش ناپذير برانگيخته شد، به گونهاي که در پايتخت مراکش، براي نمونه، بيش از دو ميليون نفر در تظاهراتي بينظير براي پيروزي حزب الله شرکت کردند و شعار فراگيرشان اين بود: «الجهاد هو البديل، حزب الله و هو الدليل» جهاد مسلحانه عليه اسرائيل تنها گزينه است و حزب الله دليل و حجت بر درستي آن است. منبع باشگاه خبرنگاران جوان
|
|
|
|