به گزارش سلام لردگان به نقل از ايرنا، خبرها حکايت از آن دارد که روند مذاکرات ايران با برخي از خودروسازان بهبود يافته است و بزودي همکاريهاي مشترک آغاز ميشود. اما اين همکاري مشترک در چه قالبهايي است و آيا صنعت خودرو را ميتواند به رشد برساند يا نه، سؤالهايي است که خودروسازان تا نهايي شدن گفتوگوهاي خود با طرفهاي خارجي نميتوانند پاسخ بدهند.
هر چند رويکرد دولت در باب همکاري متفاوت شده است و خودروسازان بايد به سمت توليد مشترک و صادرات حرکت کنند. تجربه همکاري ايران با ساير کشورها در سالهاي اخير راضيکننده نبوده است و بعضاً ديده شده قراردادها به جاي برد - برد به نفع طرف خارجي بوده است. مانند برند پژو که در زمان تحريم ايران قطع همکاري خود را اعلام کرد. به هر ترتيب تحليلگران صنعت خودرو رشد صنعت در سالجاري را در گرو توسعه همکاريها ميدانند.
دو پيشنهاد براي پيشرفت صنعت خودرومنوچهر منطقي مديرعامل اسبق ايران خودرو و مديرعامل صنايع هوايي وزارت دفاع درباره صنعت خودرو و آيندهاي که ميتوان براي اين بخش متصور بود به ايران گفت: در مورد خودروسازي در سال ?? که سال اقتصاد و فرهنگ است بايد دو سياست مدنظر قرار گيرد. يکي آنکه ايران در بخش قطعهسازي وارد رقابتهاي جهاني شود و دوم علاوه بر قطعهسازي، در طراحي خودرو وارد و در رقابت جهاني حضور پررنگ پيدا کند. اگر اين سياست محور قرار گيرد ميتوان مذاکره با کشورهاي مختلف را به طور جدي آغاز کرد.
وي ادامه داد: در سياست اول طبعاً بايد خودروهاي با کيفيت غربي و يا ژاپني و کرهاي مورد نظر باشد. هر خودروي جديدي که در نظر گرفته ميشود براي شروع توليد بايد حداقل ?? درصد از قطعات آن در قطعه سازيهاي کشور ساخته شود و حداکثر در دو سال به ?? درصد سهم توليد داخل برسد. در اين سياست اشتغال و رسيدن به سهم صادراتي قطعات از اولويتها است.
منطقي خاطرنشان کرد: در زمينه صنعت قطعه به دليل رشدهاي خوبي که به دست آمده است ميتوان به آنها در توليد خودرو تکيه کرد.
مدير عامل اسبق ايران خودرو در مورد سياست دومي که خودروسازان در سال جديد ميتوانند در دستور کار خود قرار دهند، گفت: در سياست دوم براي طراحي جديد خودرو بايد از پلتفرمهايي که ما از نظر مالکيت معنوي ميتوانيم از آنها استفاده کنيم و فناوري جديدي نيز دارند، بهره ببريم. وي تأکيد کرد: براي طراحي خودرو بايد به روزسازي پلتفرمها با شرکتهاي معتبر اروپايي پيگيري شود تا صنعت خودرو به رشد و شکوفايي برسد.
منطقي توضيح داد: طراحي خودرو روي اين پلتفرمها با محوريت مراکز طراحي داخل کشور در خودروسازيها و با همکاري مؤسسات خارجي بايد باشد و در اين خصوص طراحان معتبر اروپايي در اولويت هستند. البته ممکن است به خاطر موضوع تحريم طراحان اروپايي به صورت مستقيم کار نکنند اما ميتوان از شعب آنها در کشورهايي که روابط نزديکي با ما دارند استفاده کنيم. کشورهاي کره و چين از مطرحترين اين کشورها هستند.
وي به مديران خودروسازي توصيه کرد: خودروسازان ميتوانند از پلتفرم خودروها ي تندر ?? و رانا استفاده کنند. با توليد پلتفرم جديد اين خودروها تقريباً تمام نياز خانوادههاي با درآمد متوسط را ميتوان تأمين کرد. از سويي مزيت طراحي توان صادراتي بالاتر روي خودروهاي توليد داخل است. در اين شرايط هدفگذاري حداقل ??درصد صادرات خودرو بايد گذاشته شود.
وي گفت: معتقدم دو سياست عنوان شده اگر با هم اجرايي شود ميتواند به رشد صنعت خودرو کمک کند. به طوري که در ابتدا سهم توليد برندهاي معتبر خارجي با داخليسازي حداقل ?? درصد معادل نصف نياز داخلي باشد و نصف ديگر به برندهاي داخلي که روي پلتفرمهاي به روزسازي شده و با همکاري طراحان به نام جهان اختصاص پيدا کند. بر اين اساس اقتصاد مقاومتي در صنعت خودرو پيادهسازي ميشود.
صنعت خودرو در سال جديد پيشرفت ميکنداحمد نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان نيز در مورد چشمانداز صنعت خودرو در سالجاري به خبرنگار ايران گفت: خودروسازان برنامههاي متعددي براي پيشرفت و توسعه دارند اما اين امر منوط به پرداخت تسهيلات به خودروسازان است. خودروسازان در سالهاي ?? و?? به ترتيب ?هزار و ?هزار ميليارد تومان بابت مرحله اول هدفمند کردن يارانهها و تثبيت قيمتها متضرر شدند که طبق قانون برنامه پنجم توسعه دولت بايد اين زيان را پرداخت کند.
وي افزود: اگر دولت زيانهاي وارده را پرداخت کند خودروسازان ميتوانند ضمن پرداخت بدهي خود به قطعه سازان وارد مذاکرات جديد شوند و در زمينه طراحي و توليد خودروهاي جديد ورود کنند. نعمت بخش تأکيد کرد: صنعت خودرو در سالجاري و با نگاه مثبت دولت رشد خواهد کرد و اين امر فتح بابي براي ورود سرمايهگذاران خارجي خواهد شد.
خودروسازان يکديگر را قبول کنندرضا دانش فهيم سرپرست گروه مذاکرهکننده تندر ?? و قائم مقام اسبق معاونت توليد و بهرهبرداري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران درباره اينکه خودروسازان در شرايط فعلي چطور ميتوانند در مسير توسعه گام برداند تا صنعت خودرو در سال جديد متحول شود به خبرنگار ما گفت: ما بايد به سمت سرمايهگذاري مشترک حرکت کنيم. اگر خودروسازان خارجي مانند برند رنو با ايران وارد مذاکره شوند صنعت خودرو به رشدي که مدنظر است ميرسد.
وي افزود: سرمايهگذاري مشترک در صنعت خودرو ويژگيهاي متعددي دارد. يکي ارتقاي تکنولوژي بخصوص در صنعت قطعهسازي است. دوم مجموعهاي که سرمايهگذاري کرده باشد در انتقال دانش فني نقش مهمي را ايفا خواهد کرد و مانند برخي از برندها با تغييرات سياسي از بازار کشورمان نميرود.
تجربه مذاکره با مجموعه رنو و سرمايهگذاري که اين بخش انجام داد ميتواند در شرايط فعلي که ايران به دنبال شريک ميگردد بسيار مناسب باشد. وي در ادامه اذعان داشت: خودروسازان مشکل مالي دارند و بايد ساختارها بازنگري شود. توصيه ميکنم خودروسازان فعاليتهاي کم بازده خود را واگذار کنند.
دانش فهيم تأکيد کرد: خودروسازان زمان مذاکره با خودروسازان جهاني بايد براي خودرويي مذاکره کنند که آنها نمونه سازياش را انجام داده باشند و يا حداقل يکسال وارد بازارشان شده باشد. قائم مقام اسبق معاونت توليد و بهرهبرداري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران گفت: يکي از مشکلاتي که صنعت خودروي کشور دارد و آن بايد اصلاح شود، قبول يکديگر است. دو خودروساز يکديگر را قبول ندارند و حاضر نيستند همکاري مشترک کنند.
صنعت خودرو آماده جهش استعلي خاکساري استاد دنشگاه علامه نيز درباره صنعت خودرو و چشمانداز آن در سال ?? به خبرنگار ايران گفت: در سال جديد صنعت خودرو آماده جهش است چرا که عطش بازار براي ورود خودروهاي جديد بيش از گذشته است.
مديران خودروسازي نيز در گفتوگوهاي خود اذعان داشتند که در حال مذاکره براي توليد مشترک خودرو هستند. اما اين امر مستلزم از بين رفتن انحصار در صنعت خودروسازي است. وي گفت: معتقدم دولت بايد با حذف تعرفه واردات خودرو شرايط را براي ارتقاي کيفيت خودروهاي داخلي فراهم کند. چرا که در شرايط فعلي به دليل انحصاري بودن بازار خودروي کشور، خودروسازان انگيزهاي براي بهبود کيفيت خودروهاي توليدي ندارند. وي با بيان اينکه در بازار انحصاري نه مصرفکنندگان بلکه توليدکنندگان براي بازار تصميمگيري ميکنند، خاطرنشان کرد: با رفع انحصار و رقابتي شدن بازار، مصرفکنندگان تصميمگير اول و آخر بازار خودرو خواهند بود. بايد صنعت خودرو در حوزه توليد، توزيع و قيمتگذاري رقابتي شود.
توليد خودرو ? دهه گذشته در ايراناين کارشناس صنعت خودرو افزود: نتيجه اين وضع ادامه توليد خودروهايي است که پلتفرم آنها مربوط به سه دهه پيش بوده و مصرفکنندگان انتخاب ديگري جز خريد اين خودروها ندارند. اين کارشناس صنعت خودرو گفت: تنها راهکار اصلاح صنعت خودرو رقابتي شدن اين صنعت در حوزه توليد، توزيع و قيمتگذاري محصولات است.
عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي اظهار کرد: متأسفانه هماکنون صنعت خودروي ايران يک صنعت انحصاري و غيررقابتي است.
وي با بيان اينکه در سالجاري بايد قيمت خودروها واقعي و با درآمد عموم مردم متناسب شود، خاطرنشان کرد: در واقع مردم بايد بتوانند با پول چند ماه حقوق خود خودروي مناسب را خريداري کنند. اين کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: کيفيت خودروها نيز بايد نسبت به سطح فعلي افزايش يافته و استانداردهاي لازم در صنعت خودرو اعمال و در عمل رعايت شود. شمارگان توليد خودروها بايد در حدي افزايش يابد که شکاف بين عرضه و تقاضاي اين محصولات به حداقل رسيده و بساط دلالي و واسطهگري از بازار خودرو جمع شود.