به گزارش سلام لردگان، حضرت فاطمه معصومه ـ سلام الله عليها ـ از جمله زناني است که ميتوان ادعا کرد که تاليتلو معصوم است.
بنا به مقتضاي عبارت معروف «أهل البيت أدري بما في البيت» اهل خانه از آنچه که در خانه ميگذرد، بيشتر از ديگران ميدانند، بهتر است آن بانوي بزرگ را از زبان امامان معصوم ـ عليهمالسّلام ـ بشناسيم.
امام صادق ـ عليهالسلام ـ فرمود: خدا حرمي دارد و آن مکه است، پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ حرمي دارد و آن مدينه است، اميرالمؤمنين ـ عليهالسلام ـ حرمي دارد و آن کوفه است... بهشت هشت در دارد که سه تاي آن از قم است؛ در اين شهر زني از فرزندان من از دنيا ميرود، نام او فاطمه دختر موسي ـ عليهالسلام ـ است و با شفاعت او همه شيعيان من روانه بهشت ميشوند. [1]
شهر قم، مدفن تعداد زيادي از امامزادگان است و هر کدام داراي مقامات بس والايي هستند، اما ائمه ـ عليهمالسّلام ـ تنها از اهميت شخصيت و زيارت دختر موسي بن جعفر ـ سلام الله عليها ـ سخن گفتهاند، اين خود نشانگر عظمت معنوي اين بانوي بزرگ است.
يکي ديگر از نشانههاي شخصيت آن حضرت داشتن زيارت نامه مخصوص بسان پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و امامان ـ عليهمالسّلام ـ است، در حالي که در آرامگاههاي ديگر امامزادگان به طور معمول خواندن فاتحه مرسوم است. چند نکته در زمينه شخصيت آن بانوي بزرگ در خورد توجه است:
1 . مسافرت ايشان پس از هجرت اجباري برادر بزرگوارش امام رضا ـ عليه السلام ـ به مرو، به سمت ايران به جهت ديدار با برادر، اما آنگونه که مورخان نوشتهاند اين مسافرت به سرانجام نرسيد و حضرت معصومه با رسيدن به ساوه بيمار شد و دستور داد او را به قم ببرند و در همين شهر بود که جان را به جان آفرين تسليم کرد.[2]
حرکت آن حضرت از مدينه به سمت ايران با اين مسير طولاني و به جان خريدن همه سختيهاي مسافرت مخصوصاً خطراتي که از ناحيه حکومت مأمون آن حضرت را تهديد ميکرد حاکي از شخصيت سياسي و اجتماعي اين بانوي بزرگ است.
2 . در اين مسافرت آنگاه که مريض شد و از دستيابي به امام رضا ـ عليهالسلام ـ مأيوس شد با توجه به آگاهي او از موقعيت آينده قم و مرکزيت فرهنگي آن دستور داد او را به قم ببرند تا پس از پرواز روح بلندش به سوي ملکوت، حرم بهشت گونهاش مأمن عاشقان اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ قرار گيرد.
اين تصميم يعني دستور براي رسيدن به قم، حاکي از داشتن ديد فرهنگي دختر موسي بن جعفر ـ سلام الله عليها ـ است. در اين راستا وقتي زندگينامه آن حضرت را مطالعه کنيم در مييابيم که يکي از القاب مشهور آن حضرت «محدثه»[3] است.
وي رواياتي را از اجداد طاهرينش نقل کرده، همچنين جمعي از ارباب علم حديث از او نقل حديث کردهاند؛ از آن جمله ميتوان به روايتي که آن حضرت در سلسله سند هست و به خبر مسلسل به فواطم[4] مشهور شده اشاره کرد:
بکر بن احمد قصري از فاطمه دختر امام رضا ـ عليه السلام ـ و او از فاطمه (حضرت معصومه) و زينب و ام کلثوم دختران امام کاظم ـ عليه السلام ـ و آنان از فاطمه دختر امام صادق ـ عليه السلام ـ روايت کردهاند و سند اين حديث به حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ ميرسد که فرمود: آيا فراموش کردهايد فرمايش رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ را در روز عيد غدير که فرمود: «من کنت مولاه فعلي مولاه».[5]
و همچنين روايت ديگري با همين سلسله سند که به حديث معراج مربوط است.[6][7]
بنابراين:
1 . حضرت معصوم ـ سلام الله عليها ـ داراي شخصيتي معنوي و ارزنده است همانگونه که از سخنان معصومان ـ عليهمالسّلام ـ استفاده ميشود.
2 . بعد سياسي و فرهنگي شخصيت حضرت معصومه ـ سلام الله عليها ـ نيز قابل توجه است، همان گونه که از زندگينامه آن حضرت قابل استفاده است.
منابع
[1] . قمي، عباس، سفينة البحار، ج 2، ص 376.
[2] . قمي، عباس، همان، ص 376؛ حکيمي، محمد، حضرت معصومه و شهر قم، معاصر، مرکز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، قم، چاپ دوم، 1376، ص 41 ـ 40.
[3] . محمدحسون؛ ام علي مشکور، اعلام النساء المومنات، انتشارات اسوه، چاپ اول، 1411 هـ . ق، ص 577.
[4] . قمي، عباس، همان، واژه شيع و فطم.
[5] . شافعي، شمس الدين محمد، اسني المطالب، مکتبه الامام اميرالمؤمنين، اصفهان، ص 50.
[6] . مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، داراحياء التراث العربي، بيروت، ج 65، ص 76، ح 136.
[7] . مرکز مطالعات و پاسخ گويي به شبهات حوزه علميه قم
انتهاي پيام/
منبع: فارس