به گزارش سلام لردگان به نقل از خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، جلسه علني صبح امروز (يکشنبه) نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دقايقي قبل به رياست علي لاريجاني رئيس مجلس و با تلاوت آياتي از کلامالله مجيد آغاز شد.
هماکنون 196 نفر از وکلاي ملت در صحن علني حضور دارند که بر اين اساس کرسي 93 نماينده مجلس خالي است.
بررسي صلاحيت و برنامهها و رأي اعتماد به سيدرضا صالحياميري وزير پيشنهادي ورزش و جوانان، رضا فرجيدانا وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري و علياصغر فاني وزير پيشنهادي آموزش و پرورش دستور کار نشست علني صبح امروز پارلمان است.
طبق آييننامه داخلي مجلس، حسن روحاني رئيسجمهور يک ساعت فرصت دارد از سه وزير پيشنهادي خود دفاع کند. سپس دو مخالف و دو موافق هر وزير پيشنهادي به ترتيب يک نفر مخالف و يک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقيقه فرصت سخنراني دارند. البته هر نماينده مخالف يا موافق ميتواند تمام يا بخشي از وقت خود را به نماينده ديگري بدهد
پس از اتمام سخنراني مخالفان و موافقان برنامههاي هر وزير پيشنهادي، خود وزير پشت تريبون قرار ميگيرد و حداکثر 30 دقيقه فرصت دارد از برنامههاي خود دفاع کند
اين روند تا سخنراني سومين وزير پيشنهادي ادامه مييابد و در پايان هم رئيس مجلس صلاحيت هر سه وزير پيشنهادي را به رأي وکلاي ملت ميگذارد.
کل زمان بررسي صلاحيت سه وزير پيشنهادي 330 دقيقه معادل 5 ساعت و 30 دقيقه است، البته ممکن است برخي از مخالفان از ايراد سخنراني انصراف دهند که در اين صورت موافق هم صحبت نميکند و در نتيجه از اين زمان کاسته ميشود.
* روحاني وارد صحن علني مجلس شد
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، حسن روحاني رئيسجمهور دقايقي قبل براي دفاع از سه وزير پيشنهادي علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان وارد صحن علني مجلس شوراي اسلامي شد.
حسين فريدون دستيار ارشد رئيس جمهور را هنگام ورود به صحن علني همراهي ميکرد.
حجتالاسلام سيدمحمدحسن ابوترابيفرد نايب رئيس اول مجلس هنگام ورود رئيسجمهور به پارلمان، به استقبال وي رفت.
علي لاريجاني رئيس مجلس هنگام ورود روحاني به صحن علني به وي خوشامد گفت.
طبق آييننامه داخلي مجلس، روحاني يک ساعت فرصت دارد از برنامههاي سه وزير پيشنهادي خود دفاع کند.
علي طيب نيا وزير اقتصاد، انصاري معاون پارلماني رئيس جمهور، اسحاق جهانگيري معاون اول دولت، مصطفي پورمحمدي وزير دادگستري، نوبخت سخنگوي دولت، محمدرضا صادق مشاور رئيس جمهور بعد از حضور روحاني بصورت جداگانه وارد صحن مجلس شدند.
* روحاني: دولت وقت خود را صرف حاشيهپردازي نميکند/ متعلق به حزب و قبيله خاصي نيستيم
حسن روحاني رئيسجمهوري اسلامي ايران صبح امروز در مراسم راي اعتماد به سه وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش در صحن علني مجلس اظهار داشت: گرچه دوست داشتم جلسه راي اعتماد در محضر نمايندگان در همان جلسه اول به اتمام ميرسيد و دولت ميتوانست با توان بيشتري در بخش فرهنگي نيز فعاليت خود را آغاز کند اما به هر حال اين حق نمايندگان مجلس است که نسبت به وزراي معرفي شده بر مبناي تحقيقات و بررسيهايشان نظر نهايي را اعلام کنند.
رئيسجمهور تصريح کرد: امروز هم اميدوارم آخرين روزي باشد که براي راي اعتماد در خدمت شما هستيم البته به هر مناسبتي حضور در مجلس شوراي اسلامي، زيارت نمايندگان مردم و استفاده از نظراتشان براي دولت و رئيسجمهور مغتنم است.
وي با تاکيد بر اينکه اين دولت در شرايطي مسئوليت را بر دوش گرفته که کشور از لحاظ اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياست خارجي و داخلي در شرايط ويژهاي به سر ميبرد گفت: به دلايل شرايط ويژه کشور، دولت هرگز به حاشيهپردازي وقت خود را مشغول نکرده و نخواهد کرد.
روحاني ادامه داد: شما ميبينيد دولت در صرف وقت در برابر منتقدان و يا حتي برخي مخالفان منصفانه برخورد ميکند. دولت در اين شرايط کشور وظايف اصلي خود را فراموش نميکند.
رئيسجمهور يادآور شد: اين دولت آنچنان براي استفاده از فرصت مصر بود که براي اولين بار در تاريخ جمهوري اسلامي ايران و در همان روز تحليف ليست نمايندگان پيشنهادي را تقديم مجلس شوراي اسلامي کرد.
رئيسجمهور در ادامه اظهارات خود در مجلس شوراي اسلامي خطاب به نمايندگان گفت: از نمايندگان ملت ميخواهيم که هيئت دولت را در زمينه عدم حاشيهپردازي حمايت کنند.
روحاني با تشکر از 3 وزير پيشنهادي قبلي دولت که با رأي عدم اعتماد از سوي مجلس مواجه شدند، تصريح کرد: آقايان نجفي، ميليمنفرد و سلطانيفر هر 3 از مديران شايسته هستند و در آغاز کار دولت دست همکاري دراز کرده و من صميمانه از آنها تشکر ميکنم.
رئيسجمهور با تشکر ويژه از توفيقي به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: آقاي توفيقي در مدت دو ماه گذشته که سرپرستي وزارت علوم را به عهده داشتند سياست دولت را اجرا کردند و اکنون که زمان معرفي وزيران است به دلايل مصلحت، بسيار نجيبانه برخورد کردند.
وي با تأکيد بر اينکه دولت از راه و خط خود ذرهاي عقبنشيني نخواهد کرد، افزود: دولت بر مبناي آراي مردم موظف به پيمودن راهي است که مردم با رأي خود در 24 خرداد آن را مشخص کردند.
رئيسجمهور اضافه کرد: البته ممکن است بنا به دلايلي مجري قانون تغيير کند اما راه و مسير همان راه گذشته است.
روحاني با بيان اينکه دولت اقدامات توفيقي در مدت سرپرستياش را تأييد ميکند، اضافه کرد: من آقاي توفيقي را فردي کوشا، عالم، انديشمند و خلاق ميدانم.
رئيس دولت يازدهم با اشاره به فضاي امروز کشور نياز حال حاضر جامعه را وحدت ملي خواند و تصريح کرد: اين دولت نميخواهد دولت 18 يا 19 ميليون نفر باشد بلکه اين دولت، دولت 75 ميليون نفر است و تعلق به حزب، جناح، تشکل و قبيله خاصي ندارد.
وي با بيان اينکه اين دولت متعلق به همه ملت ايران است، تصريح کرد: دولت يازدهم هيچگاه درصدد مقابله با جناح، قبيله و گروه خاصي نخواهد بود.
روحاني با تأکيد بر لزوم همدلي و وحدت ميان نمايندگان مجلس و دولت اظهار داشت: بايد دست به دست هم داده و راه را پيش ببريم.
رئيسجمهور اضافه کرد: به صراحت اعلام ميکنم دولت بدون حمايت مجلس در مسيرش موفق نخواهد بود و اگر مجلس و دولت با همه توان در کنار هم باشند ميتوانيم به جهان اعلام کنيم که حاکميت واحد داشته و دولت و مجلس منتخب مردم هستند.
روحاني تأکيد کرد: بايد به جهان اعلام کنيم که نمايندگان مردم و دولت معتقد به قانون اساسي، مصالح ملي و مجري تدابير رهبري هستند؛ همه بايد تلاش کنيم نظرات و تدابيري رهبري را عملياتي کنيم.
وي با بيان اينکه بايد از تکرار شعار بپرهيزيم و مداوم نگوييم که رهبري چنين و چنان فرمودند، تصريح کرد: رهبري با بياني روشن نظرات خود را مطرح ميکنند و اين ما هستيم که بايد برنامههاي اجرايي آن را تهيه و عمل کنيم.
روحاني افزود: بيترديد در چنين شرايطي ما با وحدت، اتحاد و يگانگي به خوبي از شرايط سخت امروز عبور خواهيم کرد. ما در شرايط خاص امروز در پاي ميز مذاکره با ديگران نشستهايم و بايد از حقوق، منافع و اهداف مليمان به خوبي و با منطق،استدلال و استفاده از هنر ديپلماسي دفاع کنيم.
رئيسجمهور تاکيد کرد: در چنين شرايطي نيازمند حمايت همه مردم و نمايندگان محترم هستيم البته اين به معناي آن نيست که کسي به دولت نقد نکند که ما همواره از نقد عالمانه دلسوزانه و نقدي که بتواند تصحيح کننده راه باشد استقبال ميکنيم.
وي ادامه داد: ما با همه وجود از نقد در چارچوب اخلاق، ادب و قواعد بازي سياسي استقبال ميکنيم اما در عين حال همه مردم ما شرايط خاص اين زمان را مدنظر قرار ميدهند و برخلاف آنچه که برخي ميگويند اين دولت اولويتش تنها اقتصاد و سياست خارجي نيست.
روحاني گفت: اگر دولت در کوتاه مدت به دلايل خاص به سامان معيشت مردم وحل معضلات اقتصاد بيشتر توجه ميکند و در سياست خارجي براي باز کردن راههاي تعامل سازنده تلاش ميکند براي ميان مدت و بلندمدت هم ميداند که فرهنگ مهمترين بخشي است که بايد همه مجريان به آن توجه کنند.
وي خاطرنشان کرد: ناوگان فرهنگي دولت يعني سه وزيري که امروز براي کسب راي اعتماد به خانه ملت آمدهاند و وزير فرهنگ و ارشاد و ساير مسئولاني که به فرهنگ مربوط ميشوند ميدانند که بار رسالت سنگيني را در اين مقطع بر دوش دارند مخصوصا سه وزيري که امروز در خدمت نمايندگان مجلس هستند زيرا سرنوشت ميليونها جوان و نوجوان با فعاليت اين سه وزارتخانه رقم زده ميشود.
رئيسجمهور با اشاره به وزراي پيشنهادي به مجلس اظهار داشت: افرادي که براي اين وزارتخانهها معرفي شدهاند با مشورتهاي فراوان انتخاب شدهاند. از ديدگاه دولت افراد شايستهاي هستند که معيارشان پايبندي به مواضع دين و قانون، اخلاق و مهارت حرفهاي، سوابق، مديريت، توانمندي و اعتقادشان به قانون اساسي و اجراي برنامه و قانون به عنوان اصل و اساس بوده است که نسبت به اين سه وزير نيز همين معيارها مدنظر ما بوده است.
روحاني در ادامه سخنانش با اشاره به وزارت علوم اظهار داشت: آموزش عالي در اين کشور با توجه به حساسيت امر دانشگاهها و حضور حدود 4 و نيم ميليون دانشجو در دانشگاههاي کشور و رسالت سنگيني که اين دانشگاه امروز بايد بر عهده داشته باشد، بايد دانشگاه محل دانشمندان، دانشآموزان، دانشجويان و دانشپژوهان باشد.
وي افزود: دانشگاه يعني جمع فرهيختگان، امروز جامعه يعني اساتيد و جمع فرهيختگان فرداي جامعه يعني دانشجويان عزيز. دانشگاه بايد مديريت فرداي کشور را بر دوش خود احساس کند. لذا ما به دنبال وزيري بوديم که در مرحله اول کيفيت آموزشي دانشگاهها را ارتقا دهد و اين يعني توسعه انساني و توسعه علوم و دانش.
رئيسجمهور تصريح کرد: براي اين کار بايد آنچنان از لحاظ علمي توانمند باشيم که بتوانيم با کشورهاي پيشرفته علمي رقابت کنيم. ما به دنبال وزيري بوديم که به اين امر اعتقاد داشته باشد که دانشگاه، دانشگاه است و باشگاه و دارالتاديب نيست. دانشگاه محل فعاليت احزاب و گروههاي سياسي نيست و دانشگاه و دانشگاهيان به عنوان ابزار قدرتهاي سياسي نيستند.
روحاني تاکيد کرد: البته دانشجويان در کنار تحصيل علم و مهارتهاي لازم بايد عميقا مسائل سياسي و اجتماعي جامعه خود را به خوبي درک و لمس و مورد بحث قرار دهد اما محيط دانشگاه محيط تقابل گروهها و جناحهاي سياسي نيست دانشگاه بايد از آزاديهاي آکادميک برخوردار باشد.
وي با بيان اينکه در دانشگاه بايد آزادي بيان و استدلال حاکم باشد، گفت: گرچه اين آزادي بيان براي همه جامعه است اما در محيط علم و دانش و تحقيق نياز به محيطي آرامتر و آزادتر داريم.
رئيسجمهور اظهار داشت: در محيطي که بتوانيم به تعبير مقام معظم رهبري کرسيهاي آزاد انديشي را تشکيل دهيم بايد قدرت تحمل را براي شنيدن نظرات و افکار ديگران به وجود بياوريم.
روحاني افزود: ما ميخواهيم ميراث دار شخصيتهايي چون شهيد مطهري باشيم که گفت من دوست دارم حتي به يک مارکسيست هم کرسي دانشگاهي واگذار شود و بيايد حرفش را بزند و ما به او پاسخ دهيم.
وي ادامه داد: ما تحمل مطهريها و بهشتيها را نياز داريم آستانه تحمل را پايين نياوريم و به خاطر يک کلام، جمله و يک حرکت کوچک خود را آماده ايجاد تشنج و برخورد نکنيم.
رئيسجمهور ادامه داد: ما نيازمند تحمل شهيد مطهريها و شهيد بهشتيها هستيم. آستانه تحمل را پايين نياوريم و به خاطر يک کلام، يک جمله يا يک حرکت کوچک خود را آماده براي ايجاد تشنج و برخورد نکنيم.
روحاني با بيان اينکه دانشگاهها بايد الگو باشند خاطرنشان کرد: در دانشگاه ما ميخواهيم شاهد استقلال باشيم. استقلال به اين مفهوم که دانشگاههاي ما به رشدي رسيدهاند که بتوانند اکثريت قريب به اتفاق مسائل خود را در چارچوب قانون حل کنند.
وي تاکيد کرد: هر مقدار تمرکزگراييها کمتر و مديريتها را نيز به خود دانشگاهها و اساتيد واگذار کنيم اين استقلال به نفع دانشگاهها است.
رئيس قوه مجريه تصريح کرد: ما به دنبال مراکز آموزش عالي هستيم که با دنيا در تعامل باشد چراکه بايد بدانيم پيشرفت علمي در انزوا حاصل نميشود بلکه در سايه تعامل با جهان علم و دانش ميسر است؛ ما پيرو همان پيامبري هستيم که به پيروان خود توصيه کرد در دورترين نقاطي که کمترين اشتراک فرهنگي با شما دارند براي علم رنج سفر را هموار کنند.
روحاني تاکيد کرد: علم بايد براي يک مسلمان آنچنان جاذبه داشته باشد که بتواند در محيطي که فاصله جغرافيايي زيادي با وي دارد به کسب علم و دانش بپردازد.
وي ادامه داد: من در زمينه دانشگاه و آموزش عالي سخنهاي فراواني دارم اما در حوصله جلسه امروز نيست چرا که هم فرصت من محدود و هم حوصله شما نمايندگان محدودتر است. بنابراين من به طور خلاصه بر اين نکته تاکيد مي کنم که ما نيازمند دانشگاهي هستيم که جزيره جداگانه از جامعه ما نباشد.
رئيسجمهور دانشگاه مطلوب را دانشگاهي دانست که بتواند مهارت لازم را به دانشجو بياموزد تا بعد از دوران دانشگاه به جامعه خدمترساني کند.
روحاني ادامه داد: دانشگاه بايد به صنعت، توليد، بازار کار و جامعه متصل شود و اين تحولات نيازمند انسان فرهيختهاي است که هم اهل علم باشد و هم اهل حلم؛ دکتر فرجي دانا داراي اين شايستگيها است که بتواند اين تحول را در دانشگاه پيگيري کند.
وي خاطرنشان کرد: در اولين ليستي که دولت براي وزارت علوم آماده کرده بود اسم آقاي فرجي دانا هم وجود داشت اما ايشان به دليل اشتغالات نميتوانستند مسئوليت را بردوش بگيرند.
وي به تشريح بيوگرافي وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري پرداخت و گفت: دکتر فرجي دانا در يک محيط مذهبي مثل قم پرورش يافته و در دانشگاههاي معتبر داخل و خارج درس آموخته است و مديريتهاي محيطهاي علمي و آموزشي در مراحل مختلف از دانشکده تا دانشگاهي مثل تهران را برعهده داشته است.
رئيسجمهور ادامه داد: دکتر فرجي دانا برخي از دوران زندگي خود را در خدمت سپاه پاسداران و دفاع مقدس سپري کرده است؛ آقاي فرجي دانا فردي است که وقتي ما براي آينده دانشگاه با هم صحبت ميکرديم احساس کردم همه جا همنظر و همفکر هستيم چرا که ايشان برنامه دولت را به خوبي پذيرفته بود و توان اجراي آن را نيز دارد.
روحاني تاکيد کرد: دکتر فرجي دانا به دليل اخلاق، ادب و حلم ميتواند وزيري باشد که ما شاهد دانشگاهي آرامتر و عالمتر در ماههاي آينده باشيم چرا که چنين دانشگاهي مديران لايق آينده را به جامعه تحويل خواهد داد.
وي به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در زمينه آموزش و پرورش ما نيازمند تحول هستيم چرا که ما نياز داريم مدارس حافظه محور به سمت مدارس يادگيري و استدلالمحور حرکت کند.
رئيس قوه مجريه تاکيد کرد: ما نيازمند مدارسي هستيم که در بسياري از موارد درسي خلاقيت دانشآموزان را افزايش دهد.
روحاني تاکيد کرد: ما نياز به مواردي داريم که در کنار علوم طبيعي به علوم انساني و اجتماعي نيز به اندازه کافي اهميت داده شود؛ نياز به مدارسي داريم که بتوانند نوجوانهاي ما را در آغاز تحصيل به وظايف اجتماعي و اختيارات مدني آنها را آشنا سازد.
رئيسجمهور ادامه داد: بحث اختيار، بحث تکليف و وظيفه از سالهاي اوليه مدارس بايد براي دانشآموزان ما تبيين شود.
وي با تاکيد بر اينکه مدارس ما بايد دانشآموزان را از شفاهيمحور بودن به تکليف محور بودن هدايت کند، افزود: به اين دليل من روز ال مهر ماه توصيه کردم که زنگ مطالعه در مدارس ايجاد شود و پيشهاد دادم درس انشا احيا شود.
روحاني يادآور شد: پيشنهاد کردم دانشآموزان ما بتوانند آنچه در دل دارند بتوانند روي کاغذ بياورند؛ ما نياز داريم از دوران دبستان دانشآموزانمان را به مباحثه و گفتگو عادت دهيم و براي اين بايد برنامهريزي کنيم.
وي افزود: بايد دبستانها و مدارس ما با تحولات و فناوريهاي جديد از دوران دبستان آشنا شوند؛ در کشورهاي پيشرفته استفاده از فضاي مجازي و اينترنت از دبستان آغاز ميشود.
روحاني اظهار داشت: ما ضمن تقويت هويت ايراني اسلامي در سراسر کشور بايد به فرهنگهاي قومي احترام بگذاريم؛ ما بايد به خرده فرهنگها احترام کنيم و بايد اصل 15 قانون اساسي را اجرايي و عملياتي نماييم و اين کار از دبستان ميتوان آغاز شود و در مراحل مختلف تا پايان دوره متوسطه به انحاء گوناگون ادامه يابد.
رئيسجمهور تاکيد کرد: ما نيازمند تحول در آموزش و پرورش هستيم و بايد بار آموزش و پرورش بين دوش مردم، دولت و نهادهاي درگير تقسيم شود تا بتوانيم محيطي بهتر و شرايطي بهتر و رقابتيتر در محيط آموزش و پرورش شاهد باشيم.
وي گفت: براي اين تحول آقاي فاني شخصيتي هستند که ميتوانند اين بار مسئوليت را بر دوش بگيرند. وي در طول مدت 30 سال در مسئله آموزش و پرورش فعال و صاحب نظر بودند و همه مراحل اداري را از معاونت يک اداره در تهران تا مسئوليت آموزش و پرورش يک استان در کردستان در شرايط حساس و همچنين تا مراحل مختلف تجربيات لازم مديريت را برعهده داشتند.
روحاني تأکيد کرد: آقاي فاني دانش کافي را دارد و تحصيلاتش در دانشگاههاي معتبر سپري شده است؛ براي ساماندهي نيروي انساني، تخصص علمي و تجربه عالي دارد.
رئيسجمهور ادامه داد: از روزي که وي به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزيده شد بازخوردها در ميان همه آنهايي که سابقه در آموزش و پرورش داشتند مثبت بود؛ اميدواريم اين راه سخت يعني عالمپروري، تذکيه نمودن و مهارتآموزي نوجوانان و جوانان ما به دست اين وزارتخانه و با مديريت آقاي فاني بهتر از گذشته ادامه يابد.
روحاني در ادامه اظهارات خود در مجلس شوراي اسلامي در جلسه راي اعتماد به سه وزير پيشنهادي با اشاره به ويژگيهاي وزارت ورزش و جوانان اين وزارتخانه را در برگيرنده جمعيت 75 ميليون نفري کشور دانست و گفت: زماني که از ورزش همگاني، عدالت در امکانات ورزشي، فضاي ورزشي و جبران عقبماندگيها در ورزش بانوان صحبت ميکنيم نقش اين وزارتخانه مشخص ميشود.
وي با بيان اينکه ورزش ميتواند در کار جمعي به جوانان ما کمک کرده و غرور ملي را افزايش دهد اظهار داشت: ورزش ميتواند بخشي از تعامل سازنده با جهان بوده و در غالب ديپلماسي عمومي ديپلماسي ورزش کارايي خود را نشان داده است.
رئيسجمهور اضافه کرد: ورزش همگاني و قهرماني و حرفهاي بايد توسط فردي اداره شود که با نظر علمي به اين مسئله نگاه ميکند؛ مخصوصا در کنار ورزش موضوع جوانان نيز داراي اهميت ويژهاي است.
رئيس دولت يازدهم در ادامه با اشاره به حساسيتهاي وزارت ورزش وجوانان در موضوع رسيدگي به معضلات جوانان، مسئله ازدواج، پر کردن ساعت فراغت، ايجاد نشاط و رقابت سياسي و مشارکت سياسي را از مهمترين وظايف اين وزارتخانه دانست و افزود: براي اين مسئوليت آقاي دکتر صالحي اميري برگزيده شد که اگر ايشان را فردي جامعه شناس و آگاه به مسائل اجتماعي با ديد آسيب شناسانه معرفي کنند سخن گزاف نگفتهام.
روحاني سوابق صالحياميري را به نمايندگان يادآور شد و افزود: آقاي صالحي اميري از زماني که معاون وزير بود و با شوراي عالي امنيت ملي همکاري داشت تا زماني که خود در شوراي عالي امنيت ملي مسئوليت معاونت را به عهده گرفت، و همچنين زماني که در مرکز تحقيقات استراتژيک به عنوان مسئول فرهنگي اجتماعي منصوب شد همواره فردي دقيق، اخلاقي و پرتلاش بوده است.
وي با اشاره به سابقه آشنايي 10 ساله خود و همکاري با صالحياميري تصريح کرد: وي از لحاظ علمي سابق نظر، صاحب قلم،متخصص و پژوهشگر است و در مدت دو ماه سرپرستي به خوبي از عهده کار برآمده است.
رئيسجمهور در پايان ضمن درخواست از نمايندگان براي اعتماد به سه وزير پيشنهادي خاطرنشان کرد: قول دولت به مردم اين است که با تکميل کابينه حرکت در فضاي فرهنگي سرعت بيشتري پيدا کند.
*پيرمؤذن: جلوگيري در پخش شبنامه عليه وزراي پيشنهادي رئيسجمهور
کمالالدين پيرمؤذن نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي در طي تذکري در صحن علني مجلس شوراي اسلامي گفت: آقاي رئيس مجلس تذکر من بر اساس بند 5 ماده 24 آئيننامه مجلس و اصل 133 و 136 است. وي افزود: ظاهراً تقبيح ظاهراً با توجه به اينکه در دقيقه 90 بر عليه احدي از وزراي پيشنهادي رئيس جمهور در صندوق نامهها و يا در صحن شبنامه پخش ميکنند استدعا دارم بر اساس بند 5 ماده 24 آئيننامه از اين مسئله جلوگيري کنيم. وي افزود: اصل بر اين است که افزون بر اختيارات قانوني مسئوليتي از وزرا خواسته نشود.
*کوچکزاده: با اين مخفيکاريها ميخواهيد با مردم و نظام چه بکنيد/ لاريجاني: اصل مسئله درست نيست
مهدي کوچکزاده نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي طي تذکري آييننامهاي با اشاره به سخنان رئيس جمهور در صحن علني گفت: آقاي رئيس جمهور محترم در فرمايشات خود فرمودند اگر چه افراد در ندادن رأي اعتماد و معرفي مجدد عوض ميشوند ولي سياستها همان است که بود. اين سخنان قابل برداشت به اين شکل است که حرف ايشان يک نوع بياعتنايي به نظر مجلس است. زماني که مجلس وزيري را رد کرد يعني آن سياستها ثبت شده است البته ما اميدواريم که با وزير معرفي شده آن سياستها ديگر نباشد اما اينطور سخن گفتن از سوي آقاي رئيس جمهور بيحرمتي به مجلس و نمايندگان مجلس است.
بعد از اين سخن کوچکزاده عدهاي از نمايندگان مجلس با فرياد زدن عدد 2 مخالفت خود را با سخنان وي نشان دادند.
وي در پاسخ به اعتراض برخي از نمايندگان گفت: کساني که ميگويند 2 معلوم نيست که در اکثريت باشند ما ميتوانيم رأي بگيريم و ببينيم که آيا اکثريت مجلس وکيلالدوله است؟ آيا اين کاري که شما انجام ميدهيد نشان از وکيلالدولگي شما است که خيلي آن را تقبيح ميکرديد؟
کوچکزاده گفت: نکته دوم اينجاست که آقاي سبحانينيا و ديگر اعضاي هيئت مجلس گفته بودند که اين جلسات به صورت مستقيم از صدا و سيما پخش ميشود امروز شاهد بوديم که تمهيدات و ابزار آلات لازم براي اين کار فراهم شده بود اما بر اساس شنيدهها گويا آقاي رئيس جمهور به شما فرموده بودند که ما صلاح نميدانيم که پخش شود.
وي افزود: مردم در مذاکرات ژنو نامحرماند، در مذاکرات مجلس نامحرماند، خوب بفرماييد اين شفافيت شما و مردم کجاست نميشود که شما شعار دهيد مردم محرماند اما اين گونه شود. شما ميخواستيد حرمت پاسپورت ايراني را حفظ کنيد اما امروز ويزاي مالزي را نميدهد به نظر من اين ناشي از عدم صداقت است چرا تابلوهاي صداقت آمريکايي که به زحمت شهرداري نصب شده بود برچيديد. چه ميخواهيد بکنيد با اين سختکاريها با ملت و نظام چه ميخواهيد بکنيد.
وي در پايان تصريح کرد: ما اين مسئله را بيحرمتي به ملت ايران ميدانستيم و لازم بود که تذکر بدهيم.
علي لاريجاني در پاسخ به اين تذکر کوچکزاده گفت: بايد اصل موضوع روشن شود تا مشخص شود بيحرمتي بوده است يا نه؟
آقاي رئيس جمهور درباره موضوع پخش زنده از مجلس با من صحبتي نکردند پس اصل مسئله خلاف است.
نمايندگان در پاسخ به اين سؤال لاريجاني با شعار احسنت از وي تشکر کردند.
لاريجاني در ادامه گفت: صدا و سيما دفعه قبل خودش تصميم گرفت و اين دفعه خودشان آوردند و خودشان هم جمع کردند، ربطي به ما نداشته است نه آقاي رئيس جمهور به ما چيزي گفتند و نه من به صدا و سيما چيزي گفتم و هيئت رئيسه هم در اين مسئله دخالتي نداشته است از راديو هم مذاکرات در حال پخش شدن است بنابراين اصل آن مطلب خلاف است.
وي در ادامه تصريح کرد: درباره مطلبي که آقاي رئيس جمهور گفتهاند بيان کردند که سياستهاي دولت همان است و مجريان عوض ميشوند که ما به مجري رأي نداديم و مجري ديگري آمده است و اين مسئله وهمي براي مجلس محسوب نميشود.
*روحاني صحن مجلس را ترک کرد
حسن روحاني رئيسجمهور که از صبح امروز براي دفاع از سه وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، علوم، تحقيقات و فناوري و ورزش و جوانان در صحن علني مجلس شوراي اسلامي حضور يافته بود، دقايقي قبل پارلمان را ترک کرد.
هم اکنون اسحاق جهانگيري معاون اول رئيسجمهور در صحن علني حضور دارد.
تعدادي از نمايندگان مجلس روحاني را هنگام خروج از صحن علني مشايعت کردند.
*عزيزيفارساني: آموزش و پرورش نهاد مولد سرمايه انساني است/نقشه راه فاني همانند قطبنماست
عزيزي فارساني نماينده مردم اردل و فارسان در مجلس شوراي اسلامي در موافقت با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش اظهار داشت: نگاه آقاي فاني به بخش آموزش و پرورش يک نگاه کلي است و ما نمايندگان اگر منشور و رسالت آموزش و پرورش را مطالعه کنيم ميبينيم که نقاط ضعف و قوت آن تشريح شده است.
عزيزي فارساني ادامه داد: بحثي که مخالفان درباره آن سؤال داشتند، برنامه آقاي فاني بود در حالي که اين برنامهها و راهکارها براي آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالادستي همچون قانون اساسي، قانون برنامه پنجم، مصوبات شوراي انقلاب فرهنگي، شوراي عالي آموزش و پرورش و سند تحول بنيادين است.
اين نماينده موافق وزير پيشنهادي آموزش و پرورش با اشاره به اينکه تعالي به عنوان هدف دقيقا در سند تحول اشاره شده است، افزود: اجرايي نشدن اين برنامه به دليل عدم وجود يک نقشه راه است در حالي که برنامه فاني دقيقا از نقشه راهي به عنوان يک قطبنما برخوردار است.
وي با بيان اينکه تحقق اهداف انقلاب نيازمند تلاش همه جانبه است و يکي از اين عرصهها نيز عرصه آموزش و پرورش محسوب ميشود، گفت: آموزش و پرورش به عنوان زيرساختي براي ارتقاء سرمايه انساني کشور است و در واقع نهاد مولد سرمايه انساني است.
عزيزي فارساني با اشاره به جنگ نرم دشمنان عليه اعتقادات و دين و آزادگي ادامه داد: بنابراين در چنين شرايطي نقش آموزش و پرورش اهميت دو چنداني دارد.
اين نماينده مجلس اظهار اشت: وضعيت فعلي آموزش و پرورش بر اساس گزارش يونسکو در سالهاي 2011 و 2012 با توجه به جمعيت 15 ميليوني در بدنه اين نهاد آموزشي رتبه هفتم شاخص توسعه انساني، رتبه 88 جهاني و از لحاظ شاخص رتبه 15 منطقه را داريم و در واقع در اين رتبهبندي کشورهاي عضو يونسکو قرار دارند.
نماينده موافق وزير آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به مواردي که بر اساس آنها از وزير پيشنهادي دفاع ميکند، تصريح کرد: فاني از لحاظ شخصيت انساني با اخلاق، متدين ، ولايتمدار، توانمند و شجاع است.
وي افزود: او در بعد علمي متخصص، کاردان، محقق، پژوهشگر، استاد دانشگاه و مؤلف چندين کتاب و همچنين طراح چندين پروژه آموزشي و فرهنگي است و در عين حال رشته و پست وي با يکديگر تناسب دارد.
عزيزي فارساني با بيان اينکه فاني مراحل پيشرفت و ترقي را به صورت پلکاني طي کرده است و با چالشهاي موجود در عرصه آموزش و پرورش کاملا آشنا است، خاطر نشان کرد: او به راحتي مورد قبول معلمان و فرهنگيان قرار گرفته است.
اين نماينده مجلس با تأکيد بر اينکه فاني هيچ وابستگي جناحي به گروه خاصي ندارد، يادآور شد: مطابقت برنامههاي فاني با اسناد بالادستي و داشتن نظام ارزشيابي آموزشي و باور به ارزشيابي بر اساس الگوي اعتبارسنجي مستمر، از ديگر ويژگيهاي برنامه او است.
وي داشتن نقشه راه براي رسيدن به هدف و نهادينه کردن برنامه محوري در سطوح مختلف مديريتي را از ديگر ويژگيهاي فاني برشمرد و تصريح کرد: طراحي و استقرار و استفاده هوشمند از فناوري اطلاعات و ارتباطات و همچنين ارتقاء جايگاه زنان در مديريت عالي و مياني از ديگر خصوصيات وزير پيشنهادي آموزش و پرورش محسوب ميشود.
عزيزي فارساني با بيان اينکه توجه به اقتصاد آموزش و پرورش و ارتقاء بهرهوري از منابع موجود و همچنين تأمين منابع جديد از ويژگيهاي فاني است، گفت: با توجه به ارتقاي کيفيت آموزش و پرورش در مناطق محروم، در مناطق مرزي و عشايري وي به بسط عدالت آموزشي و کاهش تمرکز توجه دارد.
اين نماينده موافق وزير پيشنهادي آموزش و پرورش با اشاره به اجراي تدريجي هوشمندانه و به دور از شتابزدگي برنامهها متناسب با اولويتهاي کليدي از سوي وزير پيشنهادي خاطر نشان کرد: توجه به طرح جامع تقويت و تعميق فرهنگ اقامه نماز و ورزش دانشآموزان از ديگر ويژگيهاي فاني محسوب ميشود.
وي استانداردسازي هنرستانهاي فني - حرفهاي و کار و دانش و همچنين تدوين و اجراي کارآفريني را از ديگر برنامههاي فاني برشمرد و گفت: طراحي و اجراي نظام خاص بازنشستگي فرهنگيان و توجه به توسعه همکاريهاي بينالمللي از ديگر برنامههاي فاني است.
عزيزي فارساني اعتلاي برنامههاي آموزشي و تربيتي را همچون اجراي برنامههاي درسي ملي با تأکيد بر متناسبسازي محتوا و حجم منابع درسي از برنامههاي فاني دانست و يادآور شد: يکي از برنامههاي مهم او تدوين و اجراي برنامه براي ارتقاي جايگاه پژوهش و آموزش است.
وي خاطر نشان کرد: با توجه به کمبود وقت، برنامههاي او توضيح داده نشده لذا بايد براي اجراي سند بنيادين آموزش و پرورش به وزير پيشنهادي رأي قاطع دهيم.
عزيزي: آقاي فاني! برنامههايتان براي حل مشکلات معلمان حقالتدريس چيست؟
عبدالرضا عزيزي نماينده مردم شيروان در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز يکشنبه پارلمان، در مخالفت با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش گفت: آقاي فاني! شما در زمان حضورتان در وزارت آموزش و پرورش يک طرح را دنبال ميکرديد که به دلايلي ناقص ماند.
وي سازوکار جديد براي تعيين مدير مدارس و رؤساي آموزش و پرورش را طرحهايي دانست که هنوز اجرايي نشده و ناقص مانده است.
عزيزي از وزير پيشنهادي آموزش و پرورش اين سؤال را پرسيد که آيا شما طرح مذکور را اجرايي خواهيد کرد.
رئيس کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در ادامه سخنان خود به مشکلات معلمان حقالتدريس اشاره کرد و از علياصغر فاني خواست برنامههاي خود را براي رفع مشکلات اين معلمان را تبيين کند.
وي همچنين در پايان سخنان خود اظهار داشت: آقاي فاني! مديران کل آموزش و پرورش را چگونه انتخاب خواهيد کرد؟ آيا از نمايندگان در انتخاب مديران کل مشورت خواهيد گرفت؟
*نمايندگان باتوجه به برنامههاي وزير پيشنهادي مباحث خود را بيان کنند
جبار کوچکينژاد نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز يکشنبه پارلمان در جريان راي اعتماد به سه وزير پيشنهادي دولت يازدهم طي تذکري با استناد به مواد 205 و 206 آئيننامه داخلي خانه ملت توصيههايي به مخالفان و موافقان وزراي پيشنهادي ارائه کرد.
وي در همين رابطه تصريح کرد: دوستاني که به عنوان مخالف و موافق با وزير پيشنهادي صحبت ميکنند بايد در قالب برنامههاي وزير ياد شده مواضع خود را بيان کنند اما برخي از صحبتها ربطي به برنامههاي وزير پيشنهادي ندارد.
*هيچکس نبايد مستقيما و تلويحا به مجلس و نمايندگان اهانت کند
عباس قائدرحمت نماينده درود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي طي تذکري در جلسه علني امروز يکشنبه پارلمان گفت: نبايد کسي مستقيما يا تلويحا به مجلس و نمايندگان توهين کند، البته نبايد به رئيسجمهور نيز توهين کرد.
وي افزود: بعضيها در واکنش به "دو دو" گفتن نمايندگان به آنها ميگويند که وکيلالدوله نباشيد حال همان افراد طي 4 و 8 سال گذشته وکيلالدوله بودند. نماينده مردم درود و ازنا در همين زمينه خاطرنشان کرد: برخيها به سخنان رئيسجمهور درباره ادامه يافتن سياستهاي دولت انتقاد ميکنند درحالي که اين سخنان درست نيست و من در همين جا از رئيسجمهور به پاس برنامهها و افراد مطلوبي که به مجلس معرفي کرد قدرداني ميکنم.
*طلا: نبايد از کساني که انتخابات88 را به کام مردم تلخ کردند در آموزش و پرورش استفاده کرد
حسين طلا نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح امروز (يکشنبه پارلمان) در سخناني به عنوان دومين مخالف برنامههاي علياصغر فاني وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، اظهار داشت: مخالفتم به معناي مخالفت با سقف آقاي فاني نيست بلکه آموزش و پرورش به عنوان وزارتخانهاي که بايد زيرساختهاي لازم را با هدف توسعه پايدار فراهم کند، در سند چشمانداز 20 ساله وظايفي بر عهده دارد که بايد در راستاي ايجاد يک جامعه فعال، مسئوليتپذير و برخوردار از روحيه شکوفايي، انجام وظيفه کند.
وي افزود: تاکنون 7 سال از اجراي سند چشمانداز 20 ساله گذشته و 12 سال باقيمانده است، سؤالم اين است که شما (فاني) در 4 سال آينده از اين 12 سال براي تحقق سند چشمانداز 20 ساله چه اقدامي انجام خواهيد داد؟ شما بايد در حوزه تحول نظام آموزشي اقداماتي مهمي را انجام دهيد، آيا شما ارزيابي از يک سال گذشته داشتهايد؟ يا اينکه قرار است اين مسير را ادامه دهيد؟
طلا در بخش ديگري از سخنانش تصريح کرد: تنوع رشتهها امر بسيار مهمي است، در سازمان فني و حرفهاي 3 هزار رشته را آماده کردهايم اما فقط 41 رشته در مجموعه آموزش و پرورش تعليم داده ميشود، آيا با اين برنامه، ميتوانيد اين هدف را محقق کنيد؟
نماينده تهران در مجلس در بخش ديگري از سخنانش تصريح کرد: براي دوره راهنمايي مدارس غيرانتفاعي مبلغ مصوب حدود يک ميليون و 700 هزار تومان است اما مبلغي که اخذ ميشود حدود 4 ميليون است براي دوره دبيرستان مدارس غيرانتفاعي نيز مبلغ مصوب شده حدود 4 ميليون است اما مبلغ اخذ شده 6 ميليون و 400 هزار تومان است، براي دوره پيش دانشگاهي نيز مبلغ مصوب شده حدود 6 ميليون تومان است اما مبلغ اخذ شده حدود 11 ميليون تومان است.
اين نماينده مجلس در همين اساس اضافه کرد: عدم پرداخت اضافه کار مربيان و معلمان در خرداد ماه سبب شده تا وزير آموزش و پرورش تبديل به يک تدارکاتي شود، هم اکنون مشکلات مختلفي در مجموعه آموزش و پرورش به خصوص درباره دانشآموزان همچون بلوغ زودرس و ساير مسائل وجود دارد که البته انعقاد قراردادهايي به صورت خودگردان خارج از فضاهاي آموزشي با مجموعههاي فرهنگي و آموزشي ميتواند از اين مشکلات کم کند.
طلا با بيان اينکه، عدهاي تصور ميکنند بيتالمال ساختمان و ماشين است، گفت: بيتالمال در واقع معلمان و دانشآموزان هستند، ما هم اکنون از فقدان يک نظام طبقهبندي همچون وزارت علوم در دانشگاهها رنج ميبريم، هم اکنون در کل کشور 60 درصد پرسنل و در تهران 73 درصد پرسنل را بانوان تشکيل ميدهند، عدم ابلاغ مرخصي 9 ماهه زايمان در مجموعه شما سبب ميشود يا جامعه از فرزندان اين قشر دلسوز محروم شود يا دانشآموزان نتوانند از آنها در مجموعه آموزش و پرورش استفاده کنند که ما هيچ کدام را نميخواهيم و اين هنر شماست تا مشکل را حل کنيد.
وي در پايان با اشاره به انتخابات سال 88 و پيروزي که به کام ملت ايران تلخ شد، گفت: انتظار اين است که در بدنه وزارتخانهاي که آينده نظام در آن است، از اين افراد استفاده نشود.
*سلطاني: بهرهگيري از مديران مجرب در فرآيند تصميمسازي از ويژگيهاي«فاني» است
اميرعباس سلطاني در حمايت از وزير پيشنهادي دولت براي تصدي وزارت آموزش و پرورش در صحن علني مجلس گفت: سکان هدايت آموزش و پرورش بايد به مردي که از جنس آموزش و پرورش و با کوله باري از تجربه 43 ساله و درد آشنا با مسائل تربيتي و آموزشي است و نيز دانشآموخته مقطع دکتراي رشته مديريت در دانشگاه تربيت مدرس است سپرده شود تا شاهد آموزش و پرورشي پويا و زنده باشيم.
وي در بيان دلايل دادن راي اعتماد به وزير پيشنهادي آموزش و پرورش اظهار داشت: برنامه جامع و مدرن براي بهسازي و بازسازي در نيروي انساني و توسعه مسير شغلي که مهمترين آن برگزاري دورههاي آموزشي مختلف در فواصل مشخص براي کارکنان، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش است که منطبق بر نيازسنجي آموزش و ارزيابي دقيق ميتواند در بهسازي منابع انساني موثر باشد.
نماينده مردم بروجرد در خانه ملت ادامه داد: با توجه به اينکه سالهاست در کشور کميتگرايي اصل و اساس برنامههاي آموزش و پرورش قرار گرفته توجه به بالا بردن کيفيت مطابق با استانداردهاي جهاني است و ايجاد زمينه تحصيلات تکميلي با حفظ کيفيت در دورههاي مختلف اداري، ستادي و آموزش و پرورش همچنين ارتقاء عنصر معلمان به عنوان آخرين اميد براي تحول آموزش و پرورش و تامينکننده امکانات در تعيين مدرسين بااخلاق و باسواد و به کارگيري بازوان قوي در پرديسها براي ارائه برنامههاي مناسب با رسالت دانشگاه فرهنگيان از ديگر موضوعاتي است که ميتوان در بيان ويژگيهاي آقاي فاني به آن اشاره کرد.
عضو کميسيون انرژي مجلس خاطرنشان کرد: اعتقاد به منزلت اجتماعي و بهبود وضعيت معلمان و افزايش انگيزه آنان براي خدمت، ارتقاء کيفيت نظام تربيت معلم و توسعه مستمر شايستگيها و توانمنديهاي علمي، حرفهاي و تربيتي فرهنگيان در اولويت برنامه آقاي فاني قرار دارد. همچنين افزايش کارآيي و اثربخشي سازمان بزرگ و گسترده آموزش و پرورش با بهرهگيري از مديران مجرب و توانمند و داراي مقبوليت و محبوبيت با رعايت اصل شايستهسالاري و پرهيز از ملاحظات جناحي و ايجاد زمينه مشارکت حداکثري در فرآيندهاي تصميمسازي و تصميمگيري از ديگر ويژگيهاي قابل ذکر وي است.
*باقري: فاني از بدنه آموزش و پرورش است/ انتقاد از فضاي سياسي کشور
محمد باقري بنابي نماينده مردم بناب در موافقت با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه اکثر مردم آقاي فاني را ميشناسند و چندان نيازي نيست که از کارنامه ايشان دفاع کرد زيرا وي فردي است که مديريت خود را از مدرسه آغاز کرده تا به اينجا رسيده است.
وي با اشاره به شاخصهاي مسئولين در جامعه اسلامي از نگاه حضرت امير(ع) افزود: درايت، معرفت، عدالت، قوت و سلامت در مديريت فاني به چشم ميآيد و ايشان اعتدال را که شعار انتخاباتي رياست جمهوري نيز بود را به خوبي ميشناسند.
نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه فاني به کارهاي تيمي و جمعي ميانديشد خاطرنشان کرد: متأسفانه در گذشته آموزش و پرورش از کارهاي تکنفره و نگاههاي تکبعدي ضربه خورده است و اميدواريم که مشکل اين وزارتخانه با نگاه کارشناسي فاني برطرف شود.
باقري از بدنه آموزش و پرورش بودن را يکي ديگر از شاخصهاي مثبت فاني برشمرد و افزود: ايشان در طرحهاي زيادي در آموزش و پرورش در طي سالهاي گذشته نقش اساسي داشته است.
وي در ادامه سخنانش با انتقاد از انتصاب استانداران در دولت تدبير و اميد اظهار داشت: هرچند بنده گلايههاي شديدي به دولت در انتخاب استانداران دارم اما دفاع از فاني در جاي خودش محفوظ است.
نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از فضاي سياسي کشور از نهادهاي امنيتي و قوه قضاييه خواست تا نظارت خود را بر تهمتها و افتراهايي که در رسانهها مطرح ميشود بيش از پيش معطوف نمايند.
باقري در پايان خاطرنشان کرد: اگر مسئولين در رسانهها احترام يکديگر را حفظ نکنند مطمئناً دشمنان جمهوري اسلامي ايران نيز مراعات حال ما را نخواهند کرد.
اسداللهي: فاني فردي پاک و مظلوم است/وي مدارج علمي را طي کرده است
غلامرضا اسداللهي به عنوان موافق وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در صحن علني امروز (يکشنبه) گفت: بسياري از صاحبنظران تعليم و تربيت، آموزش و پرورش را به عنوان بزرگترين فصل مشترک دولت و مردم معرفي ميکنند؛ به همين علت سزاوار است دولت آقاي روحاني تهميدات لازم را براي توسعه اين وزارتخانه به کار گيرد تا اين وزارت خانه با حمايت مجلس و دولت بتواند رسالت بزرگ خود را در تربيت نسل آينده و تامين منابع انساني به عنوان موتور محرکه توسعه کشور به کار گيرد.
اسداللهي با بيان اينکه طبق اعلام معاونت نظارت مجلس، برنامههاي ارائه شده فاني در راستاي اسناد بالا دستي برنامهي پنجم توسعه و سند چشم انداز 1404 تطابق دارد ،گفت: انتقادات مطرح شده در راستاي تحقق سند چشم انداز است، درست نيست.
وي همچنين با بيان اينکه در برنامهي فاني مواردي در خصوص مهارت آموزي آموزشهاي فني و حرفهاي به دانش آموزان ارائه شده است گفت: برنامههاي ايشان تاکيد ويژهاي بر کسب مهارتها و تامين نيازهاي صنفي دانش آموزان دارد.
نماينده مردم تربت جام مهمترين مولفه و ويژگي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش را اشتغال مثتمر در اين وزارتخانه از سال 49 تاکنون خواند و گفت : آقاي فاني فردي پاک و مضلوم است که تمامي مدارج علمي را در وزارتخانهي آموزش و پرورش طي کرده است.
اسدالهي در پاسخ به پرسش مطرح شده مبني بر اين که ارزيابي وزير پيشنهادي از نظام 6-3-3چيست؟ گفت: آقاي فاني با توجه به اينکه قبل از سرپرستي وزارت آموزش و پرورش در کميته تعليم و تربيت شوراي انقلاب فرهنگي مسئوليت داشتند در راستاي برنامه ريزي يکي از افراد بودند و خودشان نيز جزو برنامهريزان نظام 6-3-3 بودند. ايشان قطعا در طول سه ماهه دوران سرپرستي نيز ارزيابي لازم را از اين موضوع کسب کردند.
اسداللهي همچنين گفت: اگر بخواهيم که آموزش و پرورش به رسالت خود عمل کند دولت و مجلس بايد پشتيباني لازم را انجام دهند.
وي تصريح کرد: ما انتظار داريم که آقاي فاني ايرادات گذشته در مورد تامين منابع انساني در وزارت آموزش و پرورش را رفع کرده و ساماندهي نمايد.
اسدالهي با بيان اينکه در باب تامين نيروي انساني در مناطق محروم مشکلات عديدهاي وجود دارد، افزود: انتظار ميرود وزير بعد از وزير شدن برنامههاي لازم را عملياتي کنند.
*فاني: آموزش و پرورش بايد به سمت ايجاد عادات اجتماعي مناسب حرکت کند
علياصغر فاني وزير پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش در صحن علني مجلس و در ادامه جلسه بررسي راي اعتماد به سه وزير پيشنهادي دولت با اشاره به اهميت سرمايه انساني براي هر کشور گفت: آموزش و پرورش زيرساخت منابع انساني را توليد ميکند و در اين وزارتخانه است که فرداي جامعه ساخته ميشود.
وزير پيشنهادي براي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سابقه 43 ساله خود در زمينه آموزش و پرورش ادامه داد: من تمام مراحل اين وزارتخانه را از معلمي گرفته تا مديريتهاي خرد و کلان و ردههاي معاونت طي کردهام و معتقدم براي تربيت نيروي انساني کارآمد آموزش و پرورش بايد به سمت يادگيري خلاق به جاي تکيه بر حافظه و ايجاد عادت اجتماعي متناسب با شئون جامعه و همچنين تقويت باورهاي ديني و باورهاي مهارت حرکت کنيد.
فاني با بيان اينکه رسيدن به اهداف مطرح شده جز با توجه به معلم ميسر نخواهد شد، تاکيد کرد: معلم رکن اصلي در آموزش و پرورش است و ميتواند با رفتار خود بيشترين تاثير را بر جامعه بگذارد.
وي ادامه داد: همه همت ما بايد اين باشد که معلمان با انگيزه، با شايستگيهاي حرفهاي و آشنا به شيوههاي تدريس داشته باشيم.
وزير پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ايجاد مراکزي براي تربيت معلمان افزود: تقويت مراکز تربيت معلم اهميت ويژهاي دارد و با تاسيس دانشگاه فرهنگيان اميد است که زمينه تحول آموزش و پرورش فراهم شود.
فاني همچنين موضوع معيشت معلمان را مدنظر قرار داد و تصريح کرد: معلماني که ويژگيهاي مذکور را دارند نبايد دغدغه معيشت داشته باشند.
وي نقش آموزش و پرورش را در زمينه فرهنگ عمومي را مورد تاکيد قرار داد و تصريح کرد: به اين نقش آموزش و پرورش در گذشته کمتر توجه شده در حالي که فرزندان ما ساعت زنده و اصلي عمر خود را در مدارس ميگذرانند لذا معتقدم بايد با دستگاههاي فرهنگي همکاري مداوم و مدون داشت.
وزير پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش موضوعات مهمي از قبيل عدالت آموزشي،شيوه اجرا، مسائل مدارس تيزهوشان، ورزش، هنر و مشکلات مدارس استثنايي را مدنظر قرار داد و تصريح کرد: اميد است اين مشکلها و صدها مشکل ديگر با همت نمايندگان و کميسيون تخصصي آموزش و همکاري دولت حل شود.
فاني در ادامه ضمن تشکر از حسن نظر روحاني براي معرفياش به عنوان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش خطاب به نمايندگان گفت: در صورت اعتماد شما وظيفه خود ميدانم باتبعيت از رهنمودهاي رهبري و در چارچوب سياستهاي دولت تدبير و اميد و به دور از گروهگرايي از همه ظرفيت نيروهاي ارزشي استفاده کنم.
وي اظهار داشت: آموزش و پرورش به همه نيروهاي انقلاب نيازمند است و مشکلات بدون همت دولت و مجلس حل نخواهد شد.
وزير ييشنهادي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از خداوند متعال مسئلت دارم بنده را پيرو پيامبر و ائمه معصومين قرار دهد و اگر توفيق خدمت در کسوت وزارت را به بنده عنايت فرمود مشمول اين آيه شريفه «وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ» شوم.
فاني افزود: اميدوارم با حمايت شما بزرگواران آستين همت در جهت فرداي روشن براي فرزندانمان را بالا ببريم و به قول حافظ شيرازي: "همتم بدرقه راه کن اي طاهر قدس، که دراز است ره مقصد و ما نوسفريم".
وي راهبرد اصلي امروز آموزش و پرورش کشور را ارتقاء کيفيت عنوان و خاطرنشان کرد: در همين راستا ارتقاء کيفيت مدارس دولتي را در دستور کار داريم بنابراين راهبردي که براي آموزش و پرورش بايد انتخاب کنيم راهبرد کيفيتبخشي است.
وزير ييشنهادي وزارت آموزش و پرورش «ساماندهي و بهسازي نيروهاي انساني آموزش و پرورش»، «توسعه و مشارکت آموزش و پرورش»، «مديريت بر منابع آموزش و پرورش» و «ارتقاء کيفيت مديريت آموزشگاهي» را 4 اولويت کاري خود در وزارت آموزش و پرورش دانست.
فاني ضمن تقدير و تشکر از نمايندگان مخالف و موافق خود گفت: اين تکليف من است که قوانين مصوب مجلس را پياده کنم و يکي از قوانين استخدام پيش دبستانيها و نيروهاي آزاد است که اميدوارم اينکار را انجام دهم.
وي در پاسخ به تذکر چند نماينده مجلس مبني بر اينکه چرا با کسب 60هزار معلم تکليف معلمان مشخص نيست، گفت: اين را توضيح دادم و گفتم که اجراي قانون مصوب مجلس را تا قبل از انقضا و مهلت قانوني انجام خواهم داد.
وزير ييشنهادي وزارت آموزش و پرورش همچنين در پاسخ به پرسش ديگري که با توجه به اينکه امروز 5 آبان است چرا هنوز حقوق مهر ماه معلمان پرداخت نشده، گفت: تا آنجا که بنده اطلاع دارم حقوقها پرداخت شده اما باز هم دنبال ميکنم.
*پايان بررسي صلاحيت فاني/ آغاز بررسي صلاحيت فرجيدانا در صحن علني مجلس
دقايقي پيش با سخنراني وزير پيشنهادي آموزش و پروش و همچنين نمايندگان موافق و مخالف، بررسي صلاحيت علياصغر فاني در صحن علني مجلس به پايان رسيد.
بر اساس اين گزارش، بررسي صلاحيت رضا فرجي دانا وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فن آوري نيز از دقايقي پيش در صحن علني مجلس آغاز شد.