آخرین اخبار
کد مطلب: 75822
نبود راه‌ مناسب مانع بزرگ در مسير توسعه چهارمحال و بختياري/ پروژه راه‌آهن هنوز نيمه‌تمام است
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 677

 به گزارش سلام لردگان به نقل از خبرنگار مهر، توسعه راه‌ها و ايجاد محورهاي مواصلاتي اساسي‌ترين حوزه پيشرفت جوامع در حوزه‌‌هاي مختلف به شمار مي‌رود كه توجه روز افزون به اين مقوله مهم نقش بسزايي در تسهيل و ارائه خدمات متعدد دارد.

صاحب نظران اقتصادي معتقدند که بازسازي جاده‌ها  باعث مي‌شود سرمايه‌گذاري رونق گيرد و روند انتقال مواد غذايي با هزينه کمتر انجام‌شود و درروند مبادلات بازرگاني نيز رونق بيشتر ايجاد شود.

در واقع محورهاي مواصلاتي به عنوان شريان‌هاي حياتي يک جامعه، نقش حساس و انکارناپذيري در توسعه هر منطقه دارند. احداث راه‌هاي مواصلاتي اعم از آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه آهن و... يکي از مهمترين شاخصه‌هاي توسعه‌يافتگي به شمار مي‎رود به طوري که به گفته بسياري از کارشناسان تاثير اين عامل بر رشد و گسترش ساير عوامل توسعه انکارناپذير است و زمينه آباداني هر منطقه‌اي را از جهات مختلف فراهم مي‌آورد.

برهمين اساس مي‎توان گفت راه‌ها در امر توسعه اقتصادي هر منطقه سهم کليدي بر عهده دارند چرا که توسعه بخش کشاورزي، بخش صنعت، گردشگري و ساير مولفه‌هاي توسعه و شکوفايي منطقه مرهون پيشرفت در زمينه راه‌سازي است و اين در صورتي خواهد بود که اين حوزه حالت پويا و فعالي به خود گيرد.

بر همين اساس راه‌هاي ارتباطي يکي از اجزاي مهم اقتصاد ملي به دليل ايفاي نقش زيربنايي در اين پروسه حائز اهميت است، هر چند توسعه راه‌هاي ارتباطي به تنهايي عامل توسعه يک جامعه نيست اما نبايد از خاطر دور داشت که يکي از عناصر کليدي در توسعه اقتصادي، وجود محور مناسب براي سهولت در امر حمل و نقل است.

درهمين راستا جوامعي که نسبت به اين مقوله غفلت کنند اندک اندک از قافله پيشرفت و توسعه باز مي‌مانند. در اين ميان استان چهارمحال و بختياري از جمله استان‌هاي کشور است که از نبود راه‌هاي ارتباطي استاندارد محروم است و همين عامل مانع بزرگي بر توسعه‌يافتگي اين استان به شمار مي‎رود.

در واقع عدم برخورداري از جاده‌ها و محورهاي مواصلاتي استاندارد و امن مشکلات و مسائل متعددي براي مردم اين استان به دنبال داشته و اين امر مي‎طلبد تا مسئولان مربوطه اجراي پروژه‌هاي جاده‌سازي و بهسازي محورهاي مواصلاتي اين استان را سرعت بخشند و يکي از موانع بزرگ محروميت اين استان را از ميان بردارند.


چهارمحال و بختياري  داراي کمترين ميزان توسعه يافتگي در راهها است

امير عباس سلطاني نماينده مردم بروجن در مجلس شوراي اسلامي در همين رابطه با اشاره به وضعيت راهها و جاده‌هاي استان به خبرنگار مهر گفت: چهارمحال و بختياري از معدود استان‌هاي کشور است که در حوزه راهها داراي کمترين ميزان توسعه‌يافتگي است.

وي با بيان اينکه چهارمحال و بختياري در حوزه راه‌هاي ارتباطي داراي معضلات بسياري است، افزود: بسياري از جاده‌هاي اين استان از استاندارد لازم برخوردار نبوده و سالانه تلفات بسياري را به بار مي‎آورند.

سلطاني بر ضرورت چهارخطه کردن محورهاي مواصلاتي اين استان تاکيد و تصريح کرد: با چهارخطه کردن محورهاي ارتباطي استان نه تنها امنيت و ايمني مسافران را مي‌توان موجب شد بلکه بستر لازم براي رشد و پيشرفت استان را مي‌توان فراهم کرد.

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: جاده يکي از زيرساخت‌هاي توسعه به شمار مي‎رود چراکه اگر جاده‌اي وجود نداشته باشد صنعت، گردشگري و کشاورزي آن منطقه نيز اهميت خود را از دست مي‌‎دهد.

نبود استاندار در جاده بروجن - لردگان - خوزستان

مجيد جليل، نماينده مردم لردگان در مجلس شوراي اسلامي هم به خبرنگار مهر گفت: جاده‌هاي استان به ويژه در محور لردگان - بروجن از استاندارد لازم برخوردار نيست و روزانه شاهد تلفات جاني و مالي بسياري در اين محور هستيم.

وي با بيان اينکه جاده‌هاي شهرستان لردگان از حادثه‌خيزترين جاده‌هاي استان است، افزود: هر ساله تعداد زيادي از رانندگان و مسافران جان خود را در اين محورها از دست مي‌دهند لذا اين امر مي‎طلبد تا مسئولان استان و کشور به اين مسئله توجه بيشتري داشته باشند.

جليل ادامه داد: ترافيک بالا، نبود ظرفيت در جاده، پيچ‎هاي تند و عدم ايمن‌سازي نقاط حادثه‌خيز از مهم‌ترين مشکلاتي است که در محورهاي اين شهرستان ايجاد معضل و حادثه مي‌کند.

عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حوادث اخير در جاده لردگان - خوزستان تصريح کرد: اين جاده يک محور مواصلاتي و ترانزيتي است که جنوب را به مرکز کشور متصل مي‌کند.

جليل تصريح کرد: همچنين اين جاده بسيار پرترافيک بوده و جوابگوي اين همه تردد وسيله نقليه نيست و تاکنون چندين بار وزير راه و شهرسازي را به مجلس فراخوانده و از وي در اين رابطه سوال شده است.

توجه به راه آهن نيز از ديگر اقدامات لازم در راستاي توسعه‌يافتگي است

جداي از حمل و نقل جاده‌اي، توجه به راه آهن نيز از ديگر اقدامات لازم در راستاي توسعه‌يافتگي است. راه آهن ويژگي‌هايي از جمله ايمني بالا، هزينه کمتر، اقتصادي بودن و کاهش آلودگي زيست محيطي را دارد. مطمئنا راه آهن به تنهايي مي‌تواند بار توسعه منطقه را به دوش کشد.

اين در حالي است که چهارمحال و بختياري از اين فرصت بسيار خوب نيز محروم است و با وجود پيگيري‌ها و مطالبات مردمي هنوز پروژه‌ راه‌آهن استان نيمه‌تمام است و با سرعت کندي که دارد تا چندين سال آينده اميدي به بهره‎برداري از آن وجود دارد.

نماينده مردم شهرستان شهرکرد، شهرستان سامان و شهرستان بن در مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار مهرگفت: پروژه خط راه‎آهن استان کلنگ‌زني شده و بايد ظرف مدت دو سال تکميل و به بهره‌برداري برسد که در اين صورت مي‌توان شاهد تحول چشمگيري در رشد و آباداني استان باشيم.

سيدسعيد زمانيان افزود: نمايندگان استان تاکنون پيگيري‌هاي بسياري مبني‌بر تسريع در روند تکميل پروژه راه‎آهن استان انجام داده‌اند و اميد مي‌رود اين مهم به زودي محقق شود.

به نظر مي‎رسد با وجود تمام پيگيري‌ها و تلاش‌هاي نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي هنوز در رابطه با تخصيص اعتبارات لازم براي توسعه و بهسازي راه‌ها و محورهاي ارتباطي استان اقدامات لازم از سوي مسئولان کشوري انجام نگرفته و راه‌هاي اين استان روزانه تلفات جاني و مالي بسياري براي مردم اين استان در پي داشته که اين امر مي‎طلبد مسئولان مربوطه در وزارت و اداره‌کل راه و شهرسازي در اين رابطه توجه و تلاش مجدانه و ويژه‌اي داشته باشند چراکه نبود راه‌هاي ارتباطي مناسب اين استان را با چالش‌هاي بسياري روبرو کرده و به ويژه حوزه اقتصادي و معيشتي مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس