به گزارش سلام لردگان به نقل از خبرگزاري فارس، حجتالاسلام والمسلمين محسن قرائتي رئيس ستاد اقامه نماز، شب گذشته(16 بهمن ماه) ميهمان برنامه تلويزيوني تهران 20 بود و درباره سبک زندگي سخن گفت.
وي با اشاره به مفهوم اخلاق، سبک زندگي مسئولان و برخورد آنها اظهار داشت: اوايل انقلاب در يک جاهايي خوب درخشيديم و به بسياري از شعارهايي که داديم رسيديم. شعار ما در ابتداي پيروزي انقلاب «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» بود، در حال حاضر ما به استقلال رسيدهايم، از مسئولان رده بالاي نظام گرفته تا در محلههاي کوچک، شوراي اسلامي وجود دارد و آمريکا نميتواند حتي در يکي از روستايها ما بگويد مثلاً فلان شخص بايد رئيس روستا و يا ناظر بر رئيس انجمن اسلامي باشد.
حجتالاسلام قرائتي افزود: در همه حالات حتي در هنگام خواندن نماز، حق نداريم به کسي تکيه کنيم مگر اينکه مشکلي وجود داشته باشد، در غير اين صورت بايد روي پاي خودمان بايستيم. اين استقلال از شرافت و فطرت ميآيد، مثلاً کودک دو ساله با وجود اينکه نميتواند به تنهايي غذا بخورد اما سر سفره اصرار ميکند قاشق را بدهيد خودم غذا بخورم! اين خواست، فطرت انساني است که به ايران و غير ايران اختصاص ندارد انسان دوست دارد مستقل باشد.
* سبک زندگي سياسي ما مستقل شده است
رئيس ستاد اقامه نماز ادامه داد: ما با دست خودمان نماينده خبرگان، رئيس جمهور، نماينده مجلس، شوراي شهر و روستا را انتخاب ميکنيم و واقعا هيچ کشوري در عزل و نصب هيچ مسئولي نقشي ندارد و اين سبک زندگي سياسي ماست که مستقل شدهايم و دنيا نيز اين استقلال را از ما ياد گرفته است.
وي اظهار داشت: «ايران» الگوي تمام موجها و حرکتهايي است که امروز در جهان انجام ميشود، بعضي به اين موضوع اقرار کردهاند و برخي ديگر اگر چه به زبان نميگويند اما در دل خود چنين سخني را ميگويند.
* «چهار ديواري، اختياري» معنا ندارد
حجتالاسلام قرائتي به دومين بخش شعار ما در زمان پيروزي انقلاب اشاره کرد و گفت: در اسلام «آزادي» وجود دارد، هيچ کس حق ندارد بگويد چه مرجع تقليدي انتخاب کن، خود مردم هر که را بخواهند انتخاب ميکنند. امام جماعت مسجد هم همين طور است، يعني افراد هر مسجدي را که دوست داشته باشند براي نماز خواندن برميگزينند.
وي درباره هجمه رسانههاي غربي در خصوص عدم آزادي جوانان ايراني عنوان کرد: آنها معناي آزادي را بد متوجه شدهاند، آزادي به اين معنا نيست که دختر و پسر هر طور که ميخواهند رفتار کنند. ما فقط اجازه داريم صداي اذان را بلند کنيم چرا که صداي توحيد است و اجازه ديگري در اين باره به ما داده نشده است. مثلاً چه معنا دارد که يک نفر با لباس شنا در سطح جامعه حضور پيدا کند؟ اصلا چهار ديواري، اختياري معنا ندارد!
معلم پيشکسوت قرآن کريم ضمن مقايسه مرکز آموزش غربي با مرکز آموزش اسلامي تصريح کرد: شايد دانشجويان در دانشگاه مجبور باشند فلان درس را با يک استاد بگذرانند اما طلاب حوزه علميه مايلند هر استادي را که ميخواهند انتخاب کنند! از اين رو مسئله آزادي بسيار مهم است که حتي بر اساس آيات قرآن اگر کسي در وسط جنگ و جبهه براي به دست آوردن اطلاعات و تحقيق کردن درباره جنگ، خواست نبرد را متوقف کند قرآن کريم ميفرمايد: به او اجازه دهيد و براي اينکه اين فرد دغدغهاي نداشته باشد از او حفاظت کنيد و بگذاريد سالم به منزلش برسد.
* مردم و مسئولان، هر دو در برقراري امنيت اجتماع سهيم هستند
وي با اشاره به آيه 60 سوره مبارکه «احزاب» مبني بر «وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ» گفت: موضوعي که در فقه نيامده اما آيات قرآن به آن اشاره دارد، بحث امنيت اجتماعي است. بر اساس معناي «رجف» در آيه مذکور، کساني که در روح مردم زلزله ايجاد ميکنند و امنيت اجتماع را با يک مصاحبه، مقاله، طنز، پيامک و يا يک جمله به هم ميريزند، قرآن کريم پنچ اقدام را در برابر اين افراد براي ما بيان ميکند.
حجتالاسلام قرائتي ادامه داد: بر اساس اين آيه خداوند خطاب به کساني که امنيت رواني جامعه را بر هم ميزنند ميگويد: اگر از اين کار دست بر ندارند اي پيامبر تو را عليه آنها ميشورانيم، حق مجاورت و ماندن در شهر را ندارند، با تردستي آنها را بگيريد، آنها را به نحو بدي بکشيد. لذا کساني که در جامعه دغدغه به وجود ميآورند بايد با آنها برخورد انقلابي صورت گيرد.
وي اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کريم دو گونه ميگويد مرا عبادت کنيد: يک جا ميگويد عبادت کنيد چون شما را آفريدم و در جاي ديگر ميفرمايد: عبادت کنيد چون به شما نعمت امنيت بخشيدم! بنابراين مردم و مسئولان، هر دو در برقراري امنيت اجتماع سهيم هستند و معارف قرآن کريم سبک زندگي آرام بخش را به ما توصيه ميکند.
به گزارش فارس، مجري در ادامه اين برنامه زنده تلويزيوني پرسيد: اکنون 34 سال از پيروزي انقلاب ميگذرد و بسياري از جنبشهاي اسلامي از ما الگو گرفتهاند اما اين سؤال مطرح است که آيا آنچه اکنون در داخل جامعه اسلامي ميگذرد همان چيزي است که حضرت امام(ره) به آن فکر ميکرد؟
حجتالاسلام قرائتي در پاسخ به اين پرسش گفت: جملهاي در يکي از مناجاتها داريم که ميگويد: خدايا گناهانم را که ميبينم فرياد ميزنم، لطف تو را ميبينم شاد ميشوم. اگر مشکلاتي را که در زمان شاه بود حساب کنيم نسبت به زمان قبل، خيلي جلو هستيم اما اگر به آيات قرآن نگاه کنيم فاصله زيادي با مطلوب داريم.
وي گفت: بر اساس آيات قرآن، غيبت، سوء ظن، تهمت، دروغ، ريختن آبروي مؤمن، استبداد، ايجاد استرس و تحميل عقايد در جامعه حرام است لذا صرف اينکه من کسي را دوست دارم بايد او را در بالاترين پستها جا دهم و سليقه خويش را بر ديگران تحميل کنم ولو اينکه جامعه به هم بريزد، استبداد است.
* راه ما راه خداست؛ نبايد مشکلات جلوي چشمانمان را بگيرد
حجتالاسلام قرائتي با تأکيد بر اينکه مردم و مسئولان فاصله زيادي با قرآن دارند، تصريح کرد: با گفتن بسم الله و به کار بردن جملات مذهبي، انسان مذهبي نميشود اگر کسي عکس امام خميني(ره) را بالاي سرش قرار دهد به اين معنا نيست که او تابع امام راحل است و يا مانند اينکه ما قرآن به سر ميگيريم يعني واقعا به قرآن عمل ميکنيم؟!
وي درباره اينکه آيا امروز ما به جمهوري اسلامي رسيدهايم يا نه، اظهار داشت: بله ما به جمهوري اسلامي رسيديم، در زمان شاه ما 45 هزار نماز جماعت در مدارس آموزش و پرورش نداشتيم. اوايل انقلاب در دانشگاه اميرکبير 50 دانشجو نماز ميخواند اما امروز حدود 2 هزار نفر نماز ميخوانند. مسجد، نماز، اعتکاف، کتابهاي شهيد مطهري و ... پيشرفت زيادي در دين داشتهايم البته اگر قرآني شود بهتر است.
رئيس ستاد اقامه نماز تاکيد کرد: بايد حجت ما مقام معظم رهبري و مراجع تقليد باشد و اگر در جايي هم اختلافي را ميان برخي از مسئولان ميبينيم، اين مشکلات جلوي چشم ما را نگيرد؛ راه ما راه خداست و از طريق امام زمان(عج) و نايب عام ايشان که مقام معظم رهبري و مراجع عظام تقليد هستند، راهمان را ادامه ميدهيم.
وي در پايان گفت: تحريمها در گراني بيتأثير نيست اما دليل ديگر، طمع خود ماست. مثلا ميرويم شکر بخريم يا خودمان از ترس اينکه مبادا گران شود به جاي يک کيلو، سه کيلو ميخريم يا اگر هم قصد اين کار را نداشته باشيم، فروشنده ميگويد بيشتر بخر، شايد فردا گران شود. بايد خودمان به هم رحم کنيم، يعني اگر چيزي گران ميشود ما آن را گرانتر نکرده و در جامعه نيز استرس ايجاد نکنيم.