به گزارش سلام لردگان به نقل از ? عبدالامير عرفي? روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا با بيان اينکه اين ارزشيابي در طول سال تحصيلي صورت مي گيرد، افزود: در اين ارزشيابي يک سوال در سامانه ياد شده قرار مي گيرد و دانش آموزان در صورت دسترسي به اينترنت به صورت داوطلبانه به اين سامانه ورود يافته و به سووالات پاسخ خواهند داد و پاسخ سووالات در همان لحظه تصحيح و نتايج اعلام خواهد شد.
عرفي با بيان اينکه اين ارزشيابي فقط به دانش آموزان اختصاص ندارد، گفت: در اين ارزشيابي توان علمي و آموزشي معلمان و سطح آگاهي علمي و تجربي مديران ستادي و استاني نيز مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي با اشاره به راه اندازي بانک سووالات امتحان نهايي در سامانه برخط ارزشيابي، گفت: در بخش بانک سووالات، سوالات آزمون هاي استخدامي، آزمون هاي ورودي مدارس نمونه دولتي، سمپاد، تيزهوشان و همچنين آزمون اعزام به خارج فرهنگيان نيز بارگذاري و سوالات در اختيار داوطلبان قرار مي گيرد.
عرفي تاکيد کرد البته بانک سووالات که هم اکنون در پايه دوم متوسطه فعال شده به تدريج در ساير دوره هاي تحصيلي ابتدايي و راهنمايي نيز توسعه خواهد يافت.
به گفته وي، ارزشيابي مستمر از سوالات اين سامانه مي تواند الگوي مناسبي براي طراحي سوال معلمان ابتدايي بخصوص پايه ششم ايتدايي و ساير پايه هاي مقطع راهنمايي باشد.
رئيس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت: همچنين در اين سامانه درباره اعتبار و روايي سوال، تحقق اهداف آموزشي، ميانگين پاسخ دهي دانش آموزان به سووالات و علت عدم پاسخگويي به برخي از سووالات، از دانش آموزان پرسش مي شود.
عرفي گفت: در دي ماه امسال سووالات دروس تاريخ ايران و جهان، فيزيک و شيمي پايه سوم دبيرستان مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد و نتايج آن در اختيار استان ها قرار گرفته و در خردادماه نيز سوالات تمام دروس پايه سوم متوسطه ارزشيابي مي شود.
وي ادامه داد: در وزارت آموزش و پرورش در راستاي تداوم تحول در نظام آموزشي و پيگيري راهکارهاي اجرايي که در اين سند آمده است، در مرکز سنجش براي ارزشيابي مطلوب به عنوان زيربناي تحول آموزشي، سامانه آنلاين ارزشيابي راه اندازي شد.
عرفي اضافه کرد: اين سامانه اکنون به سمتي مي رود که در کوتاه مدت بتواند ارزشيابي را به عنوان عامل اساسي در ايجاد تحول در نظام آموزشي و کيفيت آموزش و پرورش توسعه داده و تقويت کند.
عرفي با بيان اينکه اين سامانه داراي ظرفيت هايي از جمله بانک سووالات امتحانات نهايي است، گفت: ظرفيت هاي موجود در اين سامانه مي تواند در بخش هاي مختلف آموزشي و نظارتي، ورود يافته و ازسوي ديگر با برگزاري ارزشيابي مختلف و برگزاري آزمون به توسعه آزمون هاي استاندارد و ورود به بحث کيفيت آموزشي بپردازد.
عرفي افزود: همچنين با استقرار اين سامانه به بررسي ميزان تحقق برنامه هاي آموزش و پرورش در بعد آموزشي و پرورشي مي پردازيم.