آخرین اخبار
کد مطلب: 187290
در پي ناکارآمدي مديريتي ؛
پتروشيمي لردگان به خط پايان رسيد
تاریخ انتشار : 1403/05/20 15:50:29
نمایش : 286
ضعف ساختار مالي شركت پتروشيمي لردگان كه ناشي از ناكارآمدي سيستم مديريتي اين شركت است، سبب شد تا لردگان از عهده پرداخت هزينه ۵.۶ همتي گاز خود كه از سال ۱۴۰۱ معوق شده، بر نيايد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي « سلام لردگان » و به نقل از آژانس رويدادهاي مهم نفت و انرژي "نفت ما"، سرانجام پس از بارها توقف توليد در پتروشيمي لردگان كه تنها 4 سال از بهره برداري آن مي گذرد، در خرداد سال جاري اين مجتمع كه ارزش آن بالغ بر 70 همت است به دليل ناتواني در پرداخت بدهي 5.6 همتي به شركت گاز، بطور كامل خاموش شد.

پتروشيمي لردگان كه كلنگ احداث آن در سال 87 به زمين خورد، پس از كش و قوس هاي فراوان نهايتا در نيمه سال 99 با شرايط نچندان مطلوب به بهره برداري رسيد. اما از همان ابتدا مانند كودكي نارس با مسائل عديده اي روبرو شد كه مهم ترين آن ها خرابي كمپرسور و ناكارآمدي مديريتي در اصلاح ساختار مالي شركت بود.

داستان كمپرسور به زماني عقب تر از بهره برداري برمي گردد يعني آن زمان كه شركت كازاله سوييس بعنوان لايسنسور اين پتروشيمي به دليل تحريم ها مجبور به ترك ايران شد. از آن پس هر زمان كه كمپرسور دچار ايراد فني مي شود اين مجتمع، ماه ها در تعطيلي به سر مي برد و مجددا پس از تعمير پُرهزينه به كار خود ادامه مي داد.

اما ضعف ساختار مالي شركت پتروشيمي لردگان كه ناشي از ناكارآمدي سيستم مديريتي اين شركت است، سبب شد تا لردگان از عهده پرداخت هزينه 5.6 همتي گاز خود كه از سال 1401 معوق شده، بر نيايد.

گفتني است پتروشيمي لردگان با ظرفيت مصرف ساعتي 200,000 مترمکعب بر ساعت و بدهي بيش از 5.6 يکي از ابربدهکاران شرکت ملي گاز ايران است.

شركت ملي گاز طي بيانيه اي اعلام كرده است كه علي‌رغم همکاري‌ها و مساعدت‌هاي به‌عمل آمده جهت پرداخت مطالبات معوق دولت و برگزاري بيش از 29 مورد جلسات مشترک در استانداري، ستاد ملي گاز، شرکت گاز استان، ستاد تسهيل و …، آن شرکت به هيچ‌ يک از تعهدات خود عمل نکرده است.

در كنار اين بدهي سنگين، شلرد در سال گذشته مالي، با زيان 444 ميليارد توماني به مجمع رفت و مبلغ 494 ريال به ازاي هر سهم زيان شناسايي كرد. گفتني است که شرکت در پايان سال مالي 1402 مبلغ 405 ميليارد تومان زيان انباشته در ترازنامه خود گزارش كرده است.

مضاف بر آن، در طي سه ماه ابتدايي سال جاري نيز حدود 500 ميليارد تومان زيان در صورت سود و زيان شرکت ثبت شده است كه باتوجه به آن، مبلغ زيان انباشته در گزارش سه ماهه سال 1403، مبلغ 2،450 ميليارد تومان اعلام شده است.

با اين حساب، به نظر مي رسد با وجود استمرار بحران قطعي گاز، بر ميزان اين ضرر و زيان شلرد افزوده شده و منجر به ايجاد وضعيت بازگشت ناپذيري براي اين پتروشيمي دست دوم شود.

انتهاي پيام / 630 ل
 
 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس