وي افزود: نمايندگان مجلس بايد قبل از ورود به هر موضوع تحقيق و تفحص بايد توجه داشته باشند که ورود آنها به موضوع تحقيق از هر مجموعه، دستگاه يا بنگاه اقتصادي نبايد هيجاني و احساسي باشد و شواهد و قرائن و اسنادي که براساس آن متقاعد ميشوند وارد بحث تحقيق و تفحص شوند را به درستي مورد بررسي قرار دهند چون بررسي درست اين شواهد ممکن است در اين مسير به کلي آنها را از انجام تحقيق و تفحص منصرف شوند.
مجلس ابزارهاي متعددي براي شفافسازي دارد
عضو کميسيون سياست داخلي و امور شوراها در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: مجلس به غير از تحقيق و تفحص ابزارهاي متعدد ديگري مانند ديوان محاسبات، مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي را در اختيار دارد که ميتوانند اطلاعات متقن و مستند را در اختيار مجموعههاي تحقيق قرار دهند.
وي افزود: طرحهايي که از جنس تحقيق هستند بايد توسط مرکز پژوهشهاي مجلس و ديوان محاسبات بررسي شوند و انجام اين کار ميتواند به عنوان عاملي بازدارنده براي طرح موضوع تحقيق و تفحص عمل کند.
باميري درباره اثار زيانبار اقتصادي طرح تحقيق و تفحص بر سهام بنگاهها خاطرنشان کرد: هر مجموعه و قوهاي در کشور شامل قوه مجريه، مققنه و قضاييه ساختاري اجرايي براي فعاليت دارد و در مجلس نيز ترجيحا بهتر است که طرح موضوعاتي که موجب ايجاد فضاي هيجاني و تاثير منفي بر مجموعهها، سازمان و بنگاهها ميشود توسط سخنگو مطرح شود.
نماينده لردگان در مجلس خاطرنشان کرد: قبل از اعلام نظر نهايي و رسمي بايد تلاش شود تا از اظهارات منفي پرهيز شود و اعلام اخبار نهايي در اين زمينهها به سخنگوها سپرده شود تا آسيب و عارضه تحقيق به حداقل کاهش يابد.