آخرین اخبار
کد مطلب: 136466
اين علائم يعني سکته مغزي کرده ايد و خبر نداريد !
تاریخ انتشار : 1399/09/29 09:27:11
نمایش : 975
اگر خستگي تان غيرطبيعي است و بي حسي داريد و چندين اما و اگر ديگر بايد به پزشک مراجعه کنيد، اولين علائم سکته مغزي را اغلب افراد ناديده مي گيرند و يا با مشکل ديگري اشتباه.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان،  براساس گزارشات يکي از اصلي ترين دلايل مرگ و مير در کشورهاي پيشرفته سکته مغزي است، نوعي سکته که پيش از آمدن نشانه هايي در بدن فرد از خود بروز مي دهد که ما آن را در غالب اولين علائم سکته مغزي خواهيم گفت. سکته خفيف و شديد هر دو علائم مشابهي دارند. حدود 90 درصد از کل موارد سکته مغزي از نوع سکته ايسکميک هستند.

  سکته مغزي ايسکميک

اين نوع سکته زماني رخ مي دهد که سرخرگي که خون را به مغز مي رساند، بسته شود. بسته شدن رگ خوني  علل گوناگوني مانند رسوب چربي ها در شريان ها (آترواسکلروز)، بي نظمي ضربان قلب و ايجاد يک لخته خون  دارد. 

 سکته مغزي هموراژيک

اين نوع سکته زماني رخ مي دهد که يک رگ خوني در مغز پاره شود و باعث خونريزي در مغز شود.

حمله ايسکميک گذرا

گرفتگي رگ خوني باعث مي شود يک سکته مغزي ناقص رخ مي دهد. اين حمله ايسکمي گذرا باعث آسيب دائمي مغز نمي شود اما علائمي را ايجاد مي کند که چند دقيقه و يا حتي چند ساعت طول مي کشند پس نبايد از اين حالت چشم پوشي کنيد. با دانستن علائم سکته ي خفيف درمان را هرچه سريعتر شروع کنيد زيرا از هر سه نفري که دچار سکته خفيف مي شوند تقريبا 1 نفر سکته مغزي را تجربه مي کند.

 اولين علائم سکته مغزي در زنان و مردان

نشانه هايي که در زير به آنها اشاره مي شود اولين علائم سکته مغزي است که احتمالا فرد آنها را ناديده مي گيرد يا با مشکل جسمي ديگر اشتباها مرتبط مي سازد.

1- سردردي شبيه سردرد ميگرن

رالف پروفسور مغز و اعصاب دانشگاه ميامي مي گويد :سردردهاي ميگرني مي تواند زمينه ساز سکته مغزي باشد چون همان نشانه هاي اعصاب را دارد به همين منظور به افرادمبتلا مي گوييم اين بيماري را مثل سکته مغزي جدي گرفته و درمان کنند.

نشانه هاي ميگرن

ضربان هاي کند و قوي

درد ضربان دار 85 درصد

حساسيت به نور80 درصد

حساسيت به صدا 76درصد

حالت تهوع 7 درصد

درد در يک طرف سر 59 درصد

تغييرات بينايي

تاري ديد 44 درصد

استفراغ 29 درصد

 2- آفازي يا مشکل در تکلم

همانطور که مي دانيد آمريکا و خيلي از کشورهاي ديگر درحال برخورد با بيماري هاي واگيردار و تجويز نامناسب داروها توسط پزشکان هستند؛ سالهاست که در دنياي امروزي با پزشکان به دليل تجويز زياد دارو مشکل داريم، لکنت زبان عوارض خيلي از داروهاست و بسياري افراد به دليل تجويز پزشک به مرور دچار لکنت زبان شده اند اما اگر لکنت زبان يک مشکل پس از مصرف دارو نيست سريعا به پزشک مراجعه کنيد مخصوصا اگر با علائم ديگر مرتبط با سکته همراه باشد.

افرادي که دچار حمله ي گذرا ايسکميک مي شوند، ممکن است به طور موقت قادر به صحبت کردن نباشند يا نتوانند به درستي کلمات را بيان کنند. از ديگر مشکلات تکلم و صحبت کردن، مشکل در درک و فهميدن صحبت ديگران است. مشکل در صحبت کردن نشان مي دهد که انسداد در عروق نيمکره ي غالب مغز اتفاق افتاده است.

3 - خستگي ناگهاني

نقص هاي شناختني ناگهاني در جامعه پرسرعت امروزي رايج است، ساعت هاي زيادي راکارمي کنيم و حتي زماني که مسافرت ميرويم مسئوليت هاي بيشتري رابه عهده داريم؛ خستگي موجب زايش مشکلات فکري مي شود با اين حال اختلال شناختي آشکارا قابل توجه است. دکتر برينگتون اضافه مي کند در اين شرايط و افزايش موج خستگي ممکن است هر بار به کلمه هايي که فراموش کرده ايد و مي خواهيد بگوييد فکر کنيد اما خيلي طول نمي کشد که نمي توانيد فکرکنيد تا چيزي بگوييد و همان کلمات را به زبان بياوريد.

 4- بي حسي

بعد از اينکه از خواب بيدار شديد غيرمعمول نيست که يک ياد و اندام خواب رفته شده باشد که به عنوان عصب فشرده شناخته مي شود اما اگر تجربه بي حسي يا ضعف طولاني مدت را در يک طرف بدن داريد و مي خواهيد از زياد شدن آن جلوگيري کنيد سعي کنيد همزمان دست خود را بالا ببريد اگر يک دست بيفتد ممکن است علائم سکته را داشته باشيد.

5 - مشکلات بينايي

خستگي باعث اختلال در بينايي مي شود همچنين کهولت سن و نزدن عينک يکي از مشکلات در بينايي است اما اين ضعف بينايي اگر با مشکلات ديداري مثل گيجي، دوبيني، از بين رفتن نور چشم همراه شود نشانه سکته مغزي است. اين اختلال با نام amaurosis fugax نيز شناخته مي شود که در آن بينايي فرد در يک يا دو چشم به طور ناگهاني از بين رفته يا مختل مي شود. اين اتفاق ممکن است براي چند ثانيه يا دقيقه طول بکشد و از بين برود. 

 علائم سکته خفيف چيست؟

شايعترين علائم سکته خفيف عبارتند از :

ديزاتري يا ضعف عضلات مربوط به صحبت کردن

گيجي

مشکلات تعادلي

مور مور شدن

کاهش سطح هوشياري

سرگيجه

بيهوش شدن

حس غيرطبيعي چشايي و بويايي

ضعف يا بي حسي در يک سمت از بدن يا صورت

زمان بروز علائم سکته مغزي چه بايد کرد؟

علائم سکته مغزي را ناديده نگيريد و معطل نکنيد. هر يک دقيقه حياتي است، پس فورا خودتان را به پزشک برسانيد.

اگر بيش از چند دقيقه يکي يا چند تا از علائم سکته مغزي را داشتيد، به اورژانس (115) زنگ بزنيد. 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس