آخرین اخبار
کد مطلب: 125679
اکبر سنگي در گفت وگو با دانا:
حجاب را بايد از واقعه مسجد گوهرشاد ياد بگيريم/ در اين مورد يک نمايشنامه هم نوشته ام/ حجاب تنها مختص به خانم ها نمي شود
تاریخ انتشار : 1397/04/22 10:12:32
نمایش : 2169
اکبر سنگي بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون گفت: حجاب را بايد از واقعه مسجد گوهرشاد ياد بگيريم؛ مسئله حجاب غير از موضوعات ديني ما، در فرهنگ سنتي ما جاري و ساري بوده است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ اکبر سنگي بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رساني راه دانا با اشاره به هفته حجاب و عفاف گفت: مسئله حجاب غير از موضوعات ديني ما، در فرهنگ سنتي ما جاري و ساري بوده است، بحث در مورد حجاب خيلي گسترده است؛ يک آدم مي تواند حجاب ظاهر داشته باشد ولي حجاب باطن نداشته باشد و بالعکس مي تواند حجاب باطن داشته باشد و حجاب ظاهر نداشته باشد.

 

وي افزود: يک آدم شايد پوشيده سفت و سخت نيست، ولي همين آدم حجاب باطن دارد و يک آدم ديگر مي بينيم که کاملا پوشيده است ولي در ذهنش حجاب وجود ندارد، آن حجاب از ذهن او ساطع مي شود، من فکر مي کنم که در مورد حجاب بحث خيلي زياد است؛ من خودم في نفسه اين را در جامعه مي بينم که يک آدم به خيابان مي آيد ممکن است که حجاب نظام و قانون پسند نداشته باشد، اما رفتارش به نوعي نيست که جلب توجه کند و يا زننده باشد، متقابلا با آدم هايي برخورد مي کنيم که ظاهرا خودش را پوشانده است، ولي لااقل کاش با اين پوشاندن آبروي حجاب را نمي برد.

 

سنگي در ادامه گفت: من تصورم اين است که حجاب تنها مختص به خانم ها نمي شود؛ حجاب مختص به گروه خاصي نمي شود، حجاب همان حجب،حيا، پوشانندگي و جلوگيري از معاصي و گناه هاست، اين حجاب بايد در کل جامعه وجود داشته باشد، بايد بين آقايان و افرادي که در جامعه به اسم خدمت گذار هستند وجود داشته باشد، اين ها متاسفانه کارهايي مي کنند که زننده است؛ آن کسي که در راس کار است آيا کارش را به طور درست انجام مي دهد و حجاب کارش را رعايت مي کند؟ حجاب يک کلمه گسترده است و متاسفانه ما فقط در بحث پوشش خانم ها به آن مي پردازيم، حجاب يکي از ارزش هاست، ما اگر به ارزش هاي انقلاب و خون شهدا برگرديم، حجاب همه اين ها را در بر مي گيرد؛ به نظر من يک انسان با حجاب در تمامي موارد بايد حجابش رعايت شود.

 

اين بازيگر پيشکسوت اظهار داشت: به مسئله سينما برگرديم، چه کسي مي گويد ما در سينما حجاب داريم؟ اگر بگويم حجاب وجود ندارد آن وقت مي گويند اکبر سنگي آب در آسياب مي ريزد، اما نه، من آب در آسياب نمي ريزم؛ يا حجاب داريم يا نداريم که نيازي نيست در موردش حرف بزنيم، اما اگر حجاب ناقص داريم در تمامي سطوح است؛ به عنوان مثال من الان اگر بخواهم يک مطلبي در مورد کسي بنويسم که با او عنادي دارم، طوري مي نويسم که از ريشه او را مي زنم، خب پس من آدم با حجابي نيستم، من آدمي نيستم که پوشاننده باشم؛ مولاي ما مي فرمايند: اگر شب ديديد که کسي مرتکب گناهي شد به کسي نگوييد ممکن است که فردا صبح توبه کند.

 

وي خاطرنشان کرد: يک مثال مي زنم، اگر يک روز بچه دار شديد بچه اول شير مادر مي خورد، وقتي مي خواهيم شير مادر را از او بگيريم بايد پستانک به او بدهيم، وقتتي پستانک را از او گرفتيم بايد به او عروسک بدهيم و به همين شکل ادامه دارد، اين يک سير تکاملي است، من ميگويم که وقتي توقع داريم يک ملتي چهارشنبه سفيد راه نياندازد، ما به جاي آن به او چه داده ايم؟ من آدمي هستم که قبل از انقلاب به دنيا آمده ام، اگر گناهي کنم و اصلاح نشوم مي گويند مال قبل از انقلاب است، ولي شما براي بچه هاي بعد از انقلاب چه کرده ايد؟ چه امکانات رفاهي برايشان فراهم کرده ايدکه امروز توقع داريد تابع خواسته هاي شما باشند؟ به جز اين که هر روز که از خانه بيرون مي زند، در کلاس، دانشگاه، پمپ بنزين و... گفتند اختلاس شده و پدرش که به خانه مي آيد مي گويد پول نداشتم که خريد کنم و نمي توانم ميوه خريداري کنم چون زردآلو کيلويي 18000 تومان است.

 

اکبر سنگي عنوان کرد: در اين نظام همه مي دانند که من بي غرض و مرض حرف مي زنم، من مي گويم اگر به عنوان پدر خانواده توقع دارم فرزندم از من حرف شنوي داشته باشد، بايد هم مغزش و هم شکمش را سير کنم؛ يکي از اين ها را که سير نکنم دچار بحران مي شود؛ يک روزي يک پسربچه را ديدم که بر يک ماشين چند ميلياردي سوار شده بود، گفتم آن جواني که پول ندارد و به نان شب محتاج است، پدرش نمي تواند خرج خانواده را بدهد، بعد مي رود دزدي مي کند؛ پدر يکي که مسئول است دزدي چندين ميلياردي مي کند اما پدر اين جوان فقير دزدي چند صد توماني هم نمي تواند بکند؛ من وارد بحث سياسي نمي شوم و مرا به چيزي متهم نکنيد، مادر و خواهر خود من چادري هستند، ولي من مي گويم وقتي مي خواهم به يک نفر بگوم که اين لباس که پوشيده اي مناسب نيست، يک لباس قشنگ و بهتر برايش مي خرم و به او هديه مي کنم، اما وقتي همان پيراهن که بر تن دارد را به زور بخواهم از او بگيرم که نمي شود؛ الان شما که به خيابان مي آييد مي بينيد که يک جوان از باشگاه بيرون مي آيد بازويش را کلفت کرده است اما مغزش تهي است، يک پيراهن آستين کوتاه هم مي پوشد، آن وقت چه کسي بايد جلوي اين نوع حجاب را بگيرد؟ من نمي گويم جلوي آزادي آدم ها را بگيريد، من مي گويم که به جاي پاک کردن صورت مسئله، آن را حل کنيد.

 

وي در پايان گفت: حجاب را بايد از واقعه مسجد گوهرشاد ياد بگيريم، من حتي در اين مورد يک نمايشنامه هم نوشته ام.

 

گفتگو از احسان رستميان

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس