آخرین اخبار
کد مطلب: 125597
روحاني در پاسخ به اقدام ترامپ مبني بر خروج از برجام؛
چون مي‌دانستيم ترامپ به برجام وفادار نمي‌ماند، تصميمات لازم اقتصادي گرفتيم/ سازمان انرژي اتمي آمادگي غني‌سازي نامحدود داشته باشد
تاریخ انتشار : 1397/02/19 08:10:29
نمایش : 1578
رئيس‌جمهور با اشاره به خروج آمريکا از برجام اظهار کرد: ايران کشوري است که هميشه به تعهدات خود پايبند بوده و آمريکا هيچ گاه به تعهدات خود عمل نکرده است.
به گزارش سلام لردگان به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور شامگاه سه شنبه 18 ارديبهشت با اشاره به خروج آمريکا از برجام اظهار کرد: امشب شاهد يک تجربه مهم تاريخي بوديم؛ بر همان سخني که از چهل سال پيش آن را مي گفتيم و تکرار مي کرديم و آن اينکه ايران کشوري است که به تعهدات خود پايبند است و آمريکا کشوري است که هيچگاه به تعهدات خود پايبند نبوده است.

وي ادامه داد: تاريخ گذشته چهل ساله ما و حتي قبل از آن به خوبي به ما نشان داده که آمريکايي ها نسبت به ملت بزرگ ايران و ملت هاي منطقه همواره رفتار خصمانه اي داشتند.

روحاني با برشمردن برخي از اقدامات تاريخي خصمانه آمريکا، گفت: رفتار آمريکا در کودتا در ايران عليه دولت قانوني دکتر مصدق، مداخلاتشان در زمان رژيم گذشته، حمايتشان از صدام، همچنين سرنگوني هواپيماي مسافري ايراني و کشتن انسان هاي بي گناه توسط ناو آمريکايي، اقداماتي که عليه مردم افغانستان، يمن خاورميانه، شمال آفريقا و عليه ملت هاي ديگر جهان روا داشته اند.

رئيس جمهور ادامه داد: آمريکايي ها امشب اعلام کردند که از برجام خارج شدند، اين در واقع مصداقي بود بر کاري که آنها در ماه هاي گذشته به شکل ديگري انجام داده بودند؛ آمريکا بگويد از زمان توافق هسته اي تا امروز کِي به همه تعهدات خود عمل کرده است، جز چند امضا و چند بيانيه آيا هرگز به نفع مردم ايران و در چارچوب تعهدات برجام عمل کرده بودند يا نه؟

روحاني تصريح کرد: ملت ايران طبق اذعان آژانس بين المللي به تعهد خود وفادار بوده؛ دولت ايران به همه تعهداتي که در برجام داشته عمل کرده و اما امروز شاهد هستيم کشوري که به تعهدات بين المللي احترام نمي گذارد، کيست؟

وي با بيان اينکه برجام توافق بين ايران و آمريکا نبوده که آمريکا بخواهد اعلام کند از اين توافق خارج مي شود، افزود: برجام يک توافق چند جانبه و بين المللي بوده است؛ برجام توافقي است که مورد تاييد شوراي امنيت سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گرفته، بنابراين آمريکا رسما امشب اعلام کرد که به تعهدات بين المللي توجهي ندارد.

رئيس جمهور کشورمان تاکيد کرد: قبل از برجام هم ترامپ تعهدات خود را نسبت به تغييرات آب و هوايي پاريس اعلام کرد و از اين تعهد مهم و مفيد براي محيط زيست جهاني خارج شد.

روحاني اضافه کرد: توافقات ديگري هم بود که ترامپ به آنها پايبند نماند، مثل توافقات تجاري و از آن خارج شد بنابراين اين امر سابقه دار است.

وي اظهار کرد: مردم ما در همين دقايق شاهد بودند تنها رژيمي که از مواضع ترامپ حمايت کرد، رژيم نامشروع صهيونيستي بود، رژيمي که دانشمندان هسته اي ما را به شهادت رساند؛ همان رژيمي که روزي نيست که در تاريخ سياسي و زندگي اش ظلم و جنايت عليه مردم منطقه و به ويژه ملت بزرگ فلسطين نباشد.

رئيس جمهور با بيان اينکه از اين لحظه توافق برجام بين ايران و ۵ کشور است٬ ادامه داد: از اين لحظه ۱+۵ ، يک خود را از دست داده و در اين شرايط ما بايد منتظر آن باشيم که شش کشور بزرگ جهاني نسبت به اين توافق چگونه عمل خواهند کرد.

وي خاطرنشان کرد: به سازمان انرژي اتمي دستور دادم آمادگي لازم را براي اقدامات بعدي در صورت نياز داشته باشند تا در صورتي که مورد نياز باشد، غني‌سازي صنعتي خودمان را بدون محدوديت آغاز کنيم و ما تا اجراي اين تصميم چند هفته صبر مي‌کنيم؛ با دوستان و متحدين خودمان، با اعضايي که پاي برجام و توافق برجام امضاء کردند و وفادار خواهند بود، به رايزني مي‌پردازيم.

روحاني افزود: من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آينده با کشورهاي اروپايي و دو کشور بزرگ ديگر يعني روسيه و چين رايزني ها، هماهنگي ها و مذاکرات لازم را انجام دهد؛ اگر در پايان اين مهلت و زمان کوتاه ما به اين نتيجه رسيديم که با همکاري ۵ کشور مي توانيم، همه آنچه در برجام خواست ملت ايران بوده را به دست آوريم، عليرغم ميل آمريکا و رژيم صهيونيستي، تلاش ها و حرف هاي بي نزاکت امشب ترامپ، برجام پايدار خواهند ماند و ما مي توانيم به نفع صلح و امنيت منطقه و جهان قدم هاي خودمان را برداريم.

وي تصريح کرد: اگر ببينيم منافع ما تضمين نخواهد شد، به زودي من با مردم ايران صحبت خواهم کرد و تصميمات نظام را در آن شرايط به اطلاع مردم مي رسانم. تاکيد مي کنم که مردم هيچ گونه نگراني براي آينده کشور نداشته باشند.

رئيس جمهور افزود: از هفته ها و ماه ها پيش به اين نتيجه رسيده بوديم که ترامپ به تعهدات بين المللي وفادار نيست و از جمله وفادار به برجام، بر اين مبنا تصميمات لازم را براي مسائل اقتصادي خودمان اتخاذ کرديم.

وي اضافه کرد: دولت از ماه ها پيش براي تمام شرايط برنامه لازم را آماده کرده است و مشکل حادي به هيچ عنوان نخواهيم داشت و از اين مقطع تاريخي با اتحاد، هماهنگي و استقامت به خوبي عبور مي کنيم.

روحاني با بيان اينکه امشب از يک نظر متاسفم که مردم آمريکا که مردمي بزرگي هستند، گرفتار زمامداراني شدند که حيثيت آنها را زير پا گذاشته اند، تاکيد کرد: از طرفي خوشحالم که يک موجود مزاحم از برجام خارج شده است؛ بي ترديد ما راه خود را با موفقيت ادامه مي دهيم و من به زودي در مصاحبه مفصلي با مردم عزيز و بزرگوار مان صحبت خواهم کرد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس