بررسي ها نشان مي دهد که غالب بند هاي سند 2030 در اسناد بالادستي کشور به شکل جامع و مطابق با قانون کشور وجود دارد و بندهايي هم که به اشکال مختلف در اين سند گنجانده شده و در اسناد بالادستي کشور نيست مغايرت هاي اساسي با قوانين کشور دارد.
به گزارش خبرنگار
سلام لردگان؛ به نقل از
راه دانا؛ اهداف توسعه پايدار به عنوان الگوي بعد از 2015 تا 2030 ، در اجلاس هفتادم مجمع عمومي سازمان ملل متحد، يعني شهريور 94، به تصويب رسيد. اين سند در ان زمان رد نيويورک به امضاي روحاني رسيد.
اين سند مبتني بر 7 سند ديگري است که هر کدام از آنها پيشينه درستي نداشته و به دلايل مختلف در دوره هاي مختلف کشور ايران حاضر نشده است زير بار آنها برود.
بر اساس اين گزارش مواردي که در 2030 طرح شده به شکل هاي کامل تر در اسناد بالادستي کشور وجود دارد و توصيه مقام معظم رهبري هم رسيدگي به اسناد بالادستي و اجرايي کردن آنها بود چرا که اين استاد در سال هاي گذشته به خوبي اجرا نشده اند.
يکي از بندهاي 2030 اطمينان حاصل مي کند که تا سال 2030 از اين که همه دختران و پسران بطور رايگان و عادلانه تحصيلات ابتدايي و متوسطه را تکميل کنند که منجر به يادگيري مرتبط و موثر مي شود. اين در حالي است که بر اساس اصل 30 قانون اساسي دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصيلات عالي را تا سرحد خودکفائي کشور به طور رايگان گسترش دهد.
از طرف ديگر در راهکار 5، بند2 ، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بر برنامه ريزي و تمهيدات مقدمات براي پوشش کامل دوره آموزش عمومي و برخوردار از کيفيت مناسب در تمام مناطق کشور تاکيد شده است.
رديف
|
(هدف 4 اهداف توسعه پايدار) اهداف آموزش 2030
|
اسناد بالا دستي کشور
|
4-1
|
تا سال 2030 حصول اطمينان از اين که همه دختران و پسران بطور رايگان و عادلانه تحصيلات ابتدايي و متوسطه را تکميل کنند که منجر به يادگيري مرتبط و موثر مي شود.
|
- دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصيلات عالي را تا سرحد خودکفائي کشور به طور رايگان گسترش دهد. (اصل 30 قانون اساسي)
- برنامه ريزي و تمهيدات مقدمات براي پوشش کامل دوره آموزش عمومي و برخوردار از کيفيت مناسب در تمام مناطق کشور( سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، راهکار 5، بند2)
- پوشش کامل دوره آموزش عمومي ( نقشه جامع علمي کشور، اهداف بخشي نظام علم، فناوري و نوآوري کشور، بند2)
- حق سواد آموزي عمومي، ارتقاي آموزشي و برخورداري از امکانات آموزش و پرورش
- براي زنان(منشور حقوق و مسؤليت هاي زنان در نظام جمهوري اسلامي ايران، فصل دوم، قسمت آموزش بند 76)
- آموزش و پرورش و تربيت بدني رايگان براي همه در تمام سطوح، و تسهيل و تعميم آموزش عالي( قانون اساسي، اصل سوم، بند3)
- تعميق و گسترش آموزش هاي عمومي و تخصصي همراه با تقويت اخلاق و آزاد انديشي و روحيه خلاقيت در آحاد جامعه، به ويژه نسل جوان(نقشه جامع علمي کشور، اهداف کلان نظام علم و فناوري کشور، بند3)
|
4-2
|
تا سال 2030 حصول اطمينان از اين که همه دختران و پسران به کيفيت نموي دوران اوان کودکي، مراقبت و آموزش پيش دبستاني دست يابند، به نحوي که از آمادگي لازم براي ورود به دوران ابتدايي بهره مند گردند.
|
- تعميم دوره پيش دبستاني به ويژه در مناطق محروم و نيازمند حتي الامکان با مشارکت بخش غير دولتي به تاکيد بر آموزش هاي قرآني، تربيت بدني و اجتماعي( سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، راهکار 5، بند 1)
- تصويب اساسنامه مراکز پيش دبستاني مصوب جلسه699 – در تاريخ28/7/1382 توسط شوراي عالي آموزش و پرورش با اهداف کلي از جمله:
- پرورش قابليت هاي جسماني و ذهني، هماهنگ سازي و رشد مهارت هاي حرکتي کودکان.
- کمک به رشد عاطفي کودکان، افزايش حس اعتماد به نفس، درک شرايط محيطي و تقويت درک زيباييها.
- فراهم ساختن زمينه علاقه و احساس شادي ازمشارکت درفعاليت هاي گروهي.
- تقويت علاقه به ارزش هاي ديني، اخلاقي و هويت ملي.
- ايجاد رفتارهاي مطلوب فردي واجتماعي در کودکان متناسب با سن آنان.
- تدوين اصول راهنما و پودمان هاي آموزشي براي تبيين نقش مدرسه، رسانه ها و خانواده در تامين پيش نيازهاي ورود کودک به مدرسه و ايجاد سازو کارهاي لازم براي هماهنگي و همسويي آنها با هم و با اهداف نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي( سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، راهکار 4، بند 2)
- اجراي سند تحول بنيادين آموزشوپرورش و تأکيد بر دوران تحصيلي کودکي و نوجواني(سياست هاي کلي برنامه ششم توسعه، بخش علم و فناوري، بند75)
|
4-3
|
تضمين اينکه تمام زنان و مردان از دسترسي برابر به دانش فني با کيفيت و مقرون به صرفه، تحصيلات حرفه اي و عالي از جمله دانشگاه ها تا سال 2030 برخوردار شوند.
|
- تربيت و توانمند سازي سرمايه انساني با تاکيد بر پرورش انسان هاي متقي و کار آفرين و خودباور و خلاق و نوآور و توانا در توليد علم، فناوري و نوآوري متناسب با ارزش هاي اسلامي و نيازهاي جامعه (نقشه جامع علمي کشور، راهبرد کلان 8)
- جهت دهي به چرخه علم و فناوري و نوآوري براي ايفاي نقش آفريني موثر در حوزه فني و مهندسي(نقشه جامع علمي کشور، راهبر کلان 12)
- هدفمند سازي حمايت مالي و سرمايه گذاري و هزينه کرد دولت در آموزش عالي در راستاي افزايش کارآمدي و پاسخگويي با رعايت اصل سي ام قانون اساسي( نقشه جامع علمي کشور، راهبرد کلان6، بند 1 راهبرد ملي)
- استقرار نظام ارزشيابي و تضمين کيفيت در تعليم و تربيت رسمي عمومي( سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، هدف 19)
- ايجاد هماهنگي در سياستگذاري و برنامه ريزي در بين دوره آموزش رسمي عمومي، آموزش مهارتي و حرفه اي و آموزش عالي به منظور تداوم فرآيند فعاليت هاي تعليم و تربيت ( نقشه جامع علمي کشور، راهبرد کلان1،راهبرد ملي 9)
- از آنجا که علم و عمل توامان، عامل پيشرفت همه جانبه و پايدار کشور است، بايد الگوي تفکيکي حاکم بر نظام فعلي علم و فناوري به سرعت به سوي الگوي تلفيقي تحول يابد. به اين منظور اين تلفيق بايد از آموزش ابتدايي آغاز و در تمام دوره هاي آموزشي ادامه يابد و در نتيجه الگوي آموزش يحافظه مدار فعلي جاي خود را به الگوي مبتني بر يادگيري دانش به همراه تربيت انسان ها و پرورش مهارت ها و پژوهش بدهد. در نظام آموزش عالي نيز رويکرد پژوهش محوري تقويت خواهد شد.( نقشه جامع علمي کشور، فصل اول، ويژگي هاي اصلي الگوي نظام علم، فناوري و نوآوري)
- حق تحصيل در آموزش عالي تا بالاترين سطح علمي(منشور حقوق و مسؤليت هاي زنان در نظام جمهوري اسلامي ايران، فصل دوم، قسمت آموزش، بند77)
- توسعه کمي و کيفي سطح آموزش عالي زنان و کسب مدارج بالا(سياستهاي ارتقاء مشارکت زنان در آموزش عالي، هدف 3)
- ايجاد بسترهاي مناسب جهت دستيابي آسان به تحصيل علم، کسب مهارتهاي فني و تخصصي معتبر براي افراد مستعد و علاقه مند با تنوع بخشي به نظام آموزش عالي، حمايت از بخش خصوصي و استفاده از مشارکت مردمي(سياستهاي کلي نظام براي رشد و توسعه علمي و تحقيقاتي کشور در بخش آموزش عالي و مراکز تحقيقاتي، بند6-1)
|
4-4
|
تضمين اينکه تا سال 2030 تعداد جوانان و بزرگسالان داراي مهارت مرتبط( از جمله مهارت فني و حرفه اي مرتبط) براي اشتغال، يافتن شغل مناسب و کارآفريني؛ به صورت قابل توجه افزايش يابد.
|
-تنظيم و اجراي برنامه جامع کارآفريني و مهارت آموزي براي تمام دوره هاي تحصيلي به ويژه دانش آموزان دوره متوسطه تا پايان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسي و آموزشي( سند تحول آموزش و پرورش، راهکار 6، بند 5)
-گسترش و تنوع دادن به حرف و مهارت هاي مورد نياز جامعه و تعليم متناسب و برنامه ريزي شده آن در همه دوره هاي تحصيلي و براي همه دانش آموزان( سند تحول آموزش و پرورش، راهکار 1، بند 6)
-طرحي و اجراي الگوي بالندگي شغلي-حرفه اي براي منابع انساني ( سند تحول آموزش و پرورش، راهکار 22، بند 3)
-ترويج فرهنگ کسب و کار دانش بنيان و فرهنگ کار آفريني و ارتقاي توانايي علمي، فناوري و مهارتي افراد با تاکيد بر نيازهاي جامعه و ايجاد آمادگي براي پذيرش مسئوليت هاي شغلي( نقشه جامع علمي کشور، راهبردکلان3، بند1)
- پرورش استعداد هاي شغلي و پديد آوردن آينده شغلي براي برآوردن نيازهاي جامعه (نقشه جامع علمي کشور، اهداف بخشي نظام علم، فناوري و نوآوري کشور، بند 3-5)
- دستيابي به سطح دانش و مهارت نيروي کار کشور متناسب با معيارهاي جهاني و در جهت پاسخگويي به نيازهاي جامعه و بازار کار داخلي و بين المللي(نقشه جامع علمي کشور، اهداف بخشي نظام علم، فناوري و نوآوري کشور، بند4)
- تربيت و توانمند سازي سرمايه انساني با تاکيد بر پرورش انسان هاي متقي و کارآفرين و خودباور و خلاق، نوآور و توانا در توليد علم و فناوري و نوآوري، متناسب با ارزش هاي اسلامي و نيازهاي جامعه ( نقشه جامع علمي کشور، راهبرد کلان8)
- ساماندهي نظام هاي حرفه اي ميتني بر دانش علمي و فني براي اداره واحدهاي اقتصادي – اجتماعي و نهادينه کردن فرهنگ مهارت گرايي و پژوهش محوري و کارآفريني در نظام علم و فناوري و نوآوري( نقشه جامع علمي کشور، اراهبرد کلان1، راهبرد ملي 8)
- افزايش کمي و کيفي سطح آموزش و مهارت هاي اختصاصي زنان، و تنوع بخشي به رشته هاي دانشگاهي متناسب با نقش آفريني آنان در عرصه هاي مختلف زندگي( سياستهاي ارتقاءمشارکت زنان در آموزش عالي، سياستهاي مربوط به برنامه آموزشي، بند2)
- حق کسب مهارتها و آموزشهاي تخصصي بصورت کمي و کيفي تا بالاترين سطوح(منشور حقوق و مسؤليت هاي زنان در نظام جمهوري اسلامي ايران، فصل دوم، قسمت آموزش78)
- حمايت از محققين زن در بخش پژوهش و فن آوري و تلاش جهت رفع مشکلات آنان و بهبود زندگي مادي و معنوي آنان(سياستهاي ارتقاءمشارکت زنان در آموزش عالي، سياستهاي مربوط به پژوهش و فن آوري، بند3)
- تشکيل کرسيهاي نظريه پردازي و تقويت فرهنگ کسب و کار دانشبنيان و تبادل آراء و تضارب افکار، آزادانديشي علمي( سياستهاي کلي علم و فناوري، بند 4-3)
|
4-5
|
تضمين اين که تا سال 2030 نابرابري جنسيتي در آموزش کاهش يافته و دسترسي برابر به تمامي سطوح آموزشي و مهارت آموزي براي گروه هاي آسيب پذير از جمله افراد داراي معلوليت، گروه هاي بومي و کودکاني که در معرض آسيب قرار دارند، تضمين شود.
|
- گسترش و تامين همه جانبه عدالت آموزشي و تربيتي( سند تحول آموزش و پرورش، هدف کلان3)
- تامين و بسط عدالت در برخورداري از فرصت هاي تعليم و تربيت با کيفيت مناسب با توجه به تفاوت ها و ويژگي هاي دختران و پسران و مناطق مختلف کشور( سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، هدف 5)
- ايجاد فرصت و امکانات عادلانه و رفع تبعيضات ناروا در تربيت نيروي متخصص زن به منظور بهره گيري از تخصص آنان در توسعه و تعالي کشور( سياستهاي ارتقاء مشارکت زنان در آموزش عالي، هدف 2)
- توسعه کمي و کيفي خدمات مادي و معنوي به دانشجويان دختر نيازمند و بهبود وضعيت تحصيلي آنان(سياستهاي ارتقا مشارمت زنان در آموزش عالي، سياستهاي مربوط به امور خدماتي و رفاهي، بند 2)
- حق بانوان معلول جسمي و ذهني نسبت به برخورداري از حمايتهاي لازم در زمينه
آموزش و پرورش، دستيابي به آموزش عالي و آموزشهاي فني و حرفهاي متناسب با
- استعداد و ميزان معلوليت آنان(منشور حقوق و مسؤليت هاي زنان در نظام جمهوري اسلامي ايران، فصل دوم، قسمت آموزش،بند84)
- تنوع بخشي در ارائه خدمات آموزشي و فرصت هاي تربيتي متناسب با مصالح جامعه، نيازها و علايق دانش آموزان در راستاي شکوفايي استعدادهاي آنها( سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، هدف 16)
- توانمند سازي دانش آموزان ساکن در مناطق محروم، روستاها، حاشيه شهرها، عشاير کوش نشين و همچنين مناطق دوزبانه با نيازهاي ويژه، با تاکيد بر ايجاد فرصت هاي آموزشي متنوع و باکيفيت( سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، هدف5، راهکار 3)
- افزايش ميزان مشارکت خانواده ها در فعاليت هاي آموزشي و تربيتي مدرسه، برگزاري دوره هاي آموزشي اثر بخش، ارائه خدمات مشاوره اي به خانواده هاي آسيب پذير و آسيب زا براي همسو سازي اهداف و روش هاي تربيتي خانواده و مدرسه( سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، هدف4، راهکار4)
|
4-6
|
تضمين اينکه تا سال 2030 تمامي جوانان و نسبت قابل ملاحضه اي از بزرگسالان، چه مرد و چه زن به مهارت هاي سواد و حساب دست پيدا کنند.
|
- ئتشکيل سازمان نهضت سواد آموزي به منظور ريشه کن کردن بي سوادي در تاريخ 7 دي ماه 58 به دستور امام خميني(ره)
- دستيابي آحاد جامعه به سطح مناسب دانش عمومي و از بين رفتن بي سوادي( نقشه جامع علمي کشور، اهداف بخشي نظام علمي، فناوري و نوآوري کشور( بند 1)
|
4-7
|
تضمين اينکه تا سال 2030تمامي يادگيرندگان از طريق آموزش براي توسعه پايدار، حقوق بشر، برابري جنسيتي، ارتقاء فرهنگ صلح و ضد خشونت، شهروندي جهاني، به رسميت شناختن تنوع فرهنگي و شناخت جايگاه فرهنگ در توسعه پايدار بتواند به دانش و مهارت لازم براي ارتقا توسعه پايدار دست يابند.
|
- نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي در افق ۱۴۰۴، با اتکاء به قدرت لايزال الهي، مبتني بر نظام معيار اسلامي، فرهنگ و تمدن اسلامي ـ ايراني و قوام بخش آنها و زمينهساز جامعه جهاني عدل مهدوي و برخوردار از توانمنديهاي تربيتي ممتاز در طراز جمهوري اسلامي ايران در سطح منطقه، الهامبخش و داراي تعامل سازنده و مؤثر با نظامهاي تعليم و تربيتي در سطح جهان، توانمند در زمينهسازي براي شکوفايي فطرت و استعدادها و شکلگيري هويت يکپارچه اسلامي، انقلابي ـ ايراني دانشآموزان با توجه به هويت اختصاصي آنان؛ کارآمد، اثربخش، يادگيرنده، عدالتمحور و مشارکتجو، برخودار از مربيان و مديران مؤمن آراسته به فضائل اخلاق اسلامي عامل به عمل صالح، تعاليجو و تحولآفرين، انقلابي، آيندهنگر، عاقل، متعهد، امين، بصير، حقشناس( سند تحول آموزش و پرورش، چشم انداز)
- تربيت انساني موحد، مومن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئوليت ها و وظايف در برابر خدا، خود، ديگران و طبيعت، حقيقت جو و عاقل، عدالتخواه و صلح جو، ظلم ستيز، جهاد گر، شجاع و ايثار گر و وطن دوست، مهرورز، جمع گرا و جهان انديش، ولايت مدار و منتظر و تلاش گر در جهت تحقق حکومت عدل جهاني، با اراده و اميدوار،...خلاق و کارآفرين و مقتصد و ماهر، سالم و بانشاط، قانون مدار و نظم پذير و آماده ورود به زندگي شايسته فردي، خانوادگي و اجتماعي بر اساس نظام معيار اسلامي (سند تحول آموزش و پرورش، هدف کلان 1)
- ارتقا جايگاه علم و علم آموزي به عنوان عاملي موثر در دستيابي به حيات طيبه با تاکيد بر حيثيت کاشفيت و مطلوبيت علم( سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، راهبردهاي کلان15)
|
4-الف
|
ساخت و ارتقا امکانات و تسهيلات آموزشي مختص به گروه کودکان، معلولين و حساس به جنسيت، و ايجاد محيط هاي يادگيري سالم، دور از خشونت، جامع و موثر براي آموزش همگان
|
- ابتناء فرايند طراحي، تدوين و اجراي اسناد تحولي زير نظامها (شامل برنامه درسي ملي، تربيت معلم و تأمين منابع انساني، راهبري و مديريت، تأمين و تخصيص منابع مالي، تأمين فضا، تجهيزات و فناوري ـ پژوهش و ارزشيابي) و برنامههاي کوتاهمدت و ميانمدت بر مباني نظري و فلسفه تعليم و تربيت اسلامي و مفاد سند تحول راهبردي نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي(سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، راهبردهاي کلان، بند3)
- أمين و بسط عدالت در برخورداري از فرصتهاي تعليم و تربيت با کيفيت مناسب با توجه به تفاوتها و ويژگيهاي دختران و پسران و مناطق مختلف کشور( سند تحول بنيادين آموزش و پرورش،هدف5)
- بهرهمندي هوشمندانه از فناوريهاي نوين در نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي مبتني بر نظام معيار اسلامي(سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، راهبردهاي کلان، بند 7)
- اولويتبخشي به تأمين و تخصيص منابع، تربيت نيروي انساني کارآمد، تدوين برنامه براي رشد، توانمندسازي و مهارتآموزي، ادامه تحصيل و حمايت مادي و معنوي دانشآموزان مناطق محروم و مرزي( سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، راهکار 3-5)
- تنوعبخشي به محيطهاي يادگيري در فرايند تعليم و تربيت رسمي عمومي(سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، هدف6)
- ايجاد، توسعه و غنيسازي واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح مدرسه (از قبيل کتابخانه، آزمايشگاه و کارگاه، شبکه ملي اطلاعات و ارتباطات) (سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، راهکار 1-6)
- ايجاد موزه و نمايشگاه علم و فناوري در هر يک از شهرستانها تا پايان برنامه ششم توسعه کشور، به منظور فراهم آوردن زمينه مشاهده و تجربه فزونتر دانشآموزان و عينيتر کردن محتواي آموزشي کتب درسي(سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، راهکار 3-6)
- ايجاد شبکهاي از محيطهاي يادگيري مانند پژوهشسراها، اردوگاهها، خانههاي فرهنگ، کتابخانههاي عمومي، نمايشگاهها و موزههاي تخصصي علوم و فناوري، مراکز کارآفريني، ورزشگاهها و ساير مراکز مشابه و برقراري تعامل اثربخش مدارس با اين محيطها، با رعايت اصل غنيسازي محيط مدرسه با همکاري ساير دستگاهها (سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، راهکار6-6)
- افزايش نقش مدرسه به عنوان يکي از کانونهاي پيشرفت محلي، به ويژه در ابعاد فرهنگي ـ اجتماعي(سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، هدف7)
- ايجاد و متناسبسازي فضاهاي تربيتي با ويژگيها و نيازهاي دانشآموزان و اقتضائات فرهنگ اسلامي ـ ايراني و شرايط اقليمي، فرهنگي و جغرافيايي(سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، هدف14)
- ارتقاي کيفيت فرايند تعليم و تربيت با تکيه بر استفاده هوشمندانه از فناوريهاي نوين(سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، هدف17)
- تأمين، تخصيص و تنوعبخشي به منابع مالي، مديريت مصارف متناسب با نيازهاي کمّي و کيفي نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي(سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، هدف20)
- مشارکت فعال آموزش و پرورش در مواجهه با نيازهاي فوري و عمومي جامعه از قبيل شيوع بيماريهاي فراگير، زلزله، رفع بيسوادي، حاکميت قوانين و مقررات، حفظ و پاکيزگي محيط زيست، خدمت به محرومين، حرکتهاي خيرخواهانه مردمي و انقلابي از طريق برگزاري دورهها، اردوهاي آموزشي و توجيهي براي آمادهسازي مربيان و دانشآموزان(سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، راهکار8-8)
- تقويت منابع مالي پايدار و متنوع در دانشگاه ها و تجهيز زيربناهاي آموزشي و پژوهشي و ارتقاي شاخص هاي توسعه علوم و فناوري با توجه به استانداردهاي جهاني.( سياستهاي کلي نظام براي رشد و توسعه علمي و تحقيقاتي کشور، بند1-3)
|
4-ب
|
گسترش قابل توجه بورس هاي تحصيلي در سطح جهاني براي کشورهاي کمتر توسعه يافته، ايالت در حال توسعه جزاير کوچک و کشورهاي آفريقايي براي ثبت نام در آموزش عالي، ازجمله آموزش هاي حرفه اي، فناوري اطلاعات و ارتباطات، فني و مهندسي و برنامه هاي علمي در کشورهاي توسعه يافته و ديگر کشورهاي در حال توسعه تا سال 2020
|
- نظام علم و فناوري جامعه ايراني از نظر توجه به نيازها و قابليت ها و ظرفيت هاي بومي و مزيت نسبي کشور، درون مدار است. از طرف ديگر باتوجه به فرصت هاي پيش رو جهان و کشورهاي اسلامي، در عرصه علم و فناوري با جهان اسلام و ساير کشورها مشارکت فعال دارد و بنابراين در اين زمينه برون مدار است.( نقشه جامع علمي کشور، ويژگي هاي اصلي الگوي نظام علم، فناوري و نوآوري، بند3)
- تعامل فعال و اثر گذار در حوزه علم و فناوري با کشورهاي ديگر به ويژه کشورهاي منطقه و جهان اسلام( نقشه جامع علمي کشور، راهبرد کلان9)
- اصلاح ساز و کارها و قوانين استخدام، ارتقا محققان و تخصيص مشوق ها، راتبه هاي (رتبه هاي) تحصيلي، فرصت هاي مطالعاتي و پژوهانه ها براي افزايش همکاري بين المللي محققان( نقشه جامعه علمي کشور، راهبرد کلان9، بند 3)
- گسترش همکاري و تعامل فعال، سازنده و الهامبخش در حوزهي علم و فناوري با ساير کشورها و مراکز علمي و فني معتبر منطقهاي و جهاني بهويژه جهان اسلام و توسعهي تجارت و صادرات محصولات دانشبنيان.( سياستهاي کلي برنامه ششم توسعه،بخش علم و فناوري، بند 79)
|
4-ج
|
افزايش قابل توجه تامين معلمان واجد شرايط، از جمله از طريق همکاري هاي بين المللي براي آموزش معلمان در کشورهاي در حال توسعه، به ويژه کشورهاي کم تر توسعه يافته و جزاير کوچک ايالتي در حال توسعه تا سال 2030
|
- ايجاد سازوکارهاي لازم براي تقويت جايگاه و منزلت فرهنگي و اجتماعي معلمان(سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، راهکار2-8)
- تقويت شايستگيهاي حرفهاي و اعتقادي مديران و معلمان و فراهم آوردن ساز و کارهاي اجرايي براي مشارکت فعال و موثر ايشان در برنامههاي تربيتي و فعاليتهاي پرورشي مدارس(سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، راهکار 6-8)
- ارتقاء منزلت اجتماعي و جايگاه حرفهاي منابع انساني با تأکيد بر نقش الگويي و جايگاه معلم(سند تحول بنيادين آموزش و پرورش،راهبرد 10)
- ازمهندسي سياستها و باز تنظيم اصول حاکم بر برنامه درسي تربيت معلم با تأکيد بر کارورزي و انطباق سطح شايستگيهاي حرفهاي معلمان در سطح ملي و جهاني با مقتضيات الگوي برنامه درسي در نظام تعليم و تربيت و طراحي سياستهاي مناسب براي ارتقاي شيوههاي جذب، تربيت و نگهداشت معلمان در آموزش و پرورش(سند تحول بنيادين آموزش و پرورش،راهبرد11)
- برقراري الگوي جبران خدمات و تامين رفاه نيروي انساني در خور منزلت فرهنگيان با توجه به لزوم تمام وقت شدن آنان سند تحول بنيادين آموزش و پرورش،راهبرد12)
|
بررسي ها نشان مي دهد که غالب بند هاي سند 2030 در اسناد بالادستي کشور به شکل جامع و مطابق با قانون کشور وجود دارد و بندهايي هم که به اشکال مختلف در اين سند گنجانده شده و در اسناد بالادستي کشور نيست مغايرت هاي اساسي با قوانين کشور دارد.
در همين راستا به نظر مي رسد اگر مسئولين عزم خود را در مسير اجراي کامل اسناد بالادستي کشور مانند سند تحول بنيادين به کار ببندند در وقت و هزينه کشور صرفه جويي بيشتري خواهد شد.
انتهاي پيام/