آخرین اخبار
کد مطلب: 124953
شيوه اخذ گواهينامه تغيير مي‌کند/ اعمال محدوديت براي نوگواهينامه‌ها
تاریخ انتشار : 1396/03/04 11:03:54
نمایش : 2913
از اول تيرماه با ابلاغ دستورالعمل‌هاي ويژه به همه آموزشگاه‌هاي تعليم رانندگي آموزش‌هاي نوين رانندگي به هنرجوها آموزش داده مي‌شود و نوگواهينامه‌ها با اعمال محدوديت‌هاي خاص حق رانندگي دارند.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از راه دانا؛ مهر نوشت: از آداب متداول رسيدن به ۱۸ سالگي تمام بعد از گرفتن مدرک ديپلم و پيش‌دانشگاهي و کارت کنکور سراسري، ثبت‌نام براي گرفتن گواهينامه راهنمايي و رانندگي است. ديگر گذشت آن زمان‌هايي که هر کسي گواهينامه مي‌خواست مي‌رفت مدت‌ها در نوبت شهرک آزمايش مي‌ماند تا بالاخره در آزمون سنگ‌چين، پارک دوبل، دنده‌عقب رفتن روي خط صاف و گرفتن فرمان و کنترل آن با يک دست سربلند بيرون بياد و به قول معروف "تصديق‌دار " بشود. حالا آموزشگاه‌هاي آموزش راهنمايي و رانندگي مهمان محله‌ها شدند و صبح و ظهر و شب رديف خودروهايي که در حال تعليم اصول اوليه رانندگي هستند در کوچه و خيابان و بزرگراه قابل مشاهده است. گرفتن گواهينامه آداب دارد که ريز و درشت آن در سايت پليس راهور و با يک سرچ ساده در اينترنت به دست مي‌آيد.

اما چند وقتي هست که گرفتن گواهينامه اندکي سخت شده است. زمزمه‌هايي به گوش مي‌رسد که با مکانيزه شدن کنترل تخلفات راهنمايي و رانندگي حالا فرصت آن از راه رسيده است که در گرفتن گواهينامه يک خانه تکاني اساسي رخ بدهد؛ اتفاقي که طبق گفته رئيس پليس راهور ناجا به زودي رخ مي‌دهد و نوگواهينامه‌ها علاوه بر آموزش‌هاي ويژه با محدوديت‌هايي هم روبه‌رو خواهند بود تا کمتر شاهد بروز حوادث راهنمايي و رانندگي باشيم.

اعمال محدوديت‌هاي تازه براي نوگواهينامه‌ها

سردار تقي مهري رئيس پليس راهور نيروي انتظامي دربارهٔ نوگواهينامه‌هايي که در سال ۹۶ اقدام به دريافت گواهينامه مي‌کنند، به خبرنگار مهر گفت: بر اساس دستورالعمل جديد وزارت کشور، محدوديت‌هايي براي دريافت‌کنندگان گواهينامه  جديد، اعمال مي‌شود. اين محدوديت‌ها در دستور العمل و آيين‌نامه جديد براي کساني است که گواهي‌نامه پايه سوم را دريافت مي‌کنند.

وي ادامه داد: از ماه آينده اين دستورالعمل جديد را اجرايي مي‌کنيم؛ از جمله اينکه رانندگاني که به تازگي گواهينامه گرفته‌اند تا سه ماه حق رانندگي به تنهايي ندارند و بايد يک نفر که داراي گواهينامه پايه دوم يا سوم است در کنار آنان بنشيند. البته اين فردبايد بيش از يک سال از دريافت گواهينامه‌اش گذشته باشد.

به گفته سردار مهري، اين افراد از ساعت ۱۲ شب تا پنج صبح حق رانندگي ندارند؛ ضمن اينکه تا يک سال هم حق رانندگي در خارج از شهر را ندارند؛ مگر اينکه مسافت طي شده تا ۲۵ کيلومتر در بزرگراهاي شهرها باشد.

وي ادامه داد: بايد علامت اخطاري راننده مبتدي در سمت راست جلوي خودرو و در سمت چپ شيشه عقب خودرو نصب شود.

رئيس پليس راهور ناجا ادامه داد: اگر راننده مبتدي دچار تصادف رانندگي حادثه‌ساز شود يا در تصادفات مقصر شناخته شود گواهينامه‌اش، ضبط و به محل سکونت راننده ياد شده ظرف يک هفته ارسال مي‌شود. راننده نيز موظف است تا يک ماه به محل ارسال گواهينامه  مراجعه کند تا توسط پليس مجددا به آموزشگاه‌هاي رانندگي معرفي شود.

وي اضافه کرد: اين افراد بايد  ۴۰ ساعت شامل ۲۴ ساعت عملي و ۱۶ ساعت تئوري را مجددا طي کرده تا گواهينامه به آنان تحويل شود.

اين مقام انتظامي تمام اين اقدامات را براي جلوگيري از تصادفات فوتي و جرحي بيان کرد.

سردار تقي مهري در مورد کساني که گواهينامه موتورسيکلت جديد دريافت مي‌کنند هم گفت: اين افراد حق ندارند از موتورهاي با ظرفيت بيش از ۱۲۵ سي.سي استفاده کنند و از ۲۲ شب تا ۵ صبح هم حق رانندگي ندارند؛ ضمن اينکه تنها مي‌توانند در درون شهر رفت و آمد کرده يا حداکثر تا ۲۵ کيلومتر از خارج از شهر مجاز هستند رانندگي کنند.

وي اضافه کرد: اين طرح به مدت يک سال که از ماه آينده اجرا مي‌شود و نيازمند دستورالعمل اجرايي است و بايد به آموزشگاه‌ها و مراکز راهنمايي و رانندگي ابلاغ شود.

آزمون گواهينامه رانندگي ضابطه‌مند مي‌شود

هيجان سرعت و ماشين سواري آن‌قدر پر رنگ است که هر عاشقي سرعت و عشق ماشيني را وادار کند که همه سختي‌هاي گواهينامه‌دار شدن را به جان بخرد. با اين حال هر سال براي افزايش مهارت راننده و بالا بردن مهارت‌هاي علمي و عملي آنها برنامه‌ها و دستور العمل‌هاي ويژه‌اي ابلاغ مي‌شود.

سرهنگ "هويدا تزار" رئيس مرکز صدور گواهينامه پليس راهور ناجا به خبرنگار مهر گفت: آزمون گواهينامه رانندگي به زودي  مانند کنکور، متمرکز و مکانيزه مي‌شود و امکان تقلب در آن به حداقل مي‌رسد.

وي دربارهٔ متمرکز شدن آزمون گواهينامه‌هاي رانندگي گفت: تغيير شيوه آزمون گواهينامه‌ها در دست کارشناسي است تا آزمون‌ها به صورت مکانيزه و همچنين در محلي خارج از آموزشگاه‌ها برگزار شوند.

وي با اشاره به اينکه به زودي بررسي اين طرح نهايي و در آينده نزديک اجرايي خواهد شد، توضيح داد: به اين ترتيب محل آموزش از محل آزمون‌ها جدا مي‌شوند؛ بدين شکل که متقاضي به آموزشگاه مراجعه مي‌کند و فقط در آموزشگاه آموزش مي‌بيند و پس از طي دوره آموزشي و صدور گواهي آموزش، ارتباط هنرجو با آموزشگاه قطع و آزمون‌ها به صورت مکانيزه و تحت وب در محل ديگري غير از آموزشگاه برگزار مي‌شوند.

رئيس مرکز صدور گواهينامه پليس راهور ناجا همچنين با بيان اين که آزمون‌هاي دريافت گواهينامه رانندگي سخت‌تر مي‌شوند، گفت: در اين حالت امکان تقلب به حداقل ممکن مي‌رسد. البته اگر کسي آمادگي داشته باشد و مطالعه کافي انجام دهد، نبايد نگران باشد چرا که تمام سوالات از کتاب آيين‌نامه طراحي شده‌اند.

سرهنگ تزار تصريح کرد: با مکانيزه شدن آزمون‌ها ديگر نيروي انساني در نتيجه آزمون دخل و تصرفي ندارد و سيستم، قبولي يا مردودي متقاضي را اعلام مي‌کند و بدين ترتيب هر سيستم براي هر متقاضي سوالات متفاوتي به صورت تصادفي توليد مي‌کند و متقاضي ۲۰ دقيقه براي پاسخگويي سوالات، زمان خواهد داشت.

حبس و زندان جزاي رانندگي بدون گواهينامه

بنا بر آيين‌نامه راهنمايي و رانندگي «هر کس بخواهد با هر نوع وسيله نقليه موتوري مثل خودروي سواري، کاميون و اتوبوس رانندگي کند، بايد گواهينامه متناسب رانندگي با آن نوع وسيله نقليه را دارا باشد، در غير اين صورت با متخلفان برابر قوانين و مقررات رفتار مي‌شود». بنا بر اعلام پليس راهنمايي و رانندگي، درصد بسياري از تصادفات جاده‌اي به علت نداشتن مهارت رانندگان در کنترل وسيله نقليه رخ مي‌دهد که اين موضوع در بين کساني که گواهينامه رانندگي ندارند، بيشتر از کساني است که گواهينامه دارند. با اين حال هنوز هم کساني هستند که رانندگي را بدون گواهينامه انجام مي‌دهند.

بر پايه ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامي، رانندگي بدون گواهينامه با هر نوع وسيله نقليه موتوري، جرم به شمار رفته و اين افراد، به حکم دادگاه از رانندگي با وسيله نقليه موتوري محروم مي‌شوند. همين‌طور اگر افرادي به موجب ماده ۷ قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي، حد نصاب نمره منفي را بگيرند و يا کساني که به هر علت گواهينامه آنان ضبط شده باشد، بدون گواهينامه محسوب مي‌شوند و اجازه رانندگي ندارند.

سرهنگ عين‌الله جهاني، معاون آموزشي و فرهنگ ترافيک پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به مجازات رانندگي بدون گواهينامه به خبرنگار مهر مي‌گويد: با توجه به خطراتي که رانندگان بدون گواهينامه، به علت نداشتن مهارت لازم در  کنترل خودرو، پيش مي‌آورند، قانونگذار براي بار نخست، حبس تعزيري تا دو ماه و يا جزاي نقدي تا يک ميليون ريال و يا هر دو مجازات را در نظر گرفته است.

وي مي‌افزايد: براي بار دوم تا شش ماه زندان براي افراد خاطي در نظر گرفته شده است. در هر حال، گواهينامه براي رانندگي، يکي از ملزومات رانندگي است و هيچ‌کس اجازه رانندگي بدون گواهينامه را ندارد.

معاون آموزشي و فرهنگ ترافيک پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ تصريح کرد: رانندگي بدون گواهينامه در نگاه نخست به عنوان يک کج‌روي و کار غيرقانوني و ناهنجار از سوي راننده متخلف به شمار مي‌رود و از نظر پليسي، افراد بدون گواهينامه فاقد مهارت‌هاي لازم رانندگي بوده و در صورت بروز تصادفات، قطعاً سهمي در علت تصادف به صورت ۱۰۰ درصدي يا ۵۰ درصدي خواهند داشت.

ممکن است، در تصادفات رانندگي راننده بدون گواهينامه مقصر نباشد، ولي مهارت‌هاي وي از سوي پليس مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و در صورتي که داراي مهارت هم باشد و تخلفي هم از وي سر نزده باشد، باز هم به مراجع قضايي معرفي خواهد شد.

بنا بر اين گزارش، رانندگي بدون گواهينامه از آن دسته مشکلاتي است که ريشه‌دار شده، چرا که برخي هستند که هنوز هم بر اين باورند، راه‌هايي براي دور زدن قوانين وجود دارد؛ البته نبايد اين نکته را از نظر دور داشت که قوانين مربوطه نيز داراي مشکلاتي است که فرصت سوءاستفاده را به برخي از متخلفان داده است.

البته افزون بر برخورد پليس و مراجع قضايي، بيمه‌ها نيز در صورت بروز تصادف و در صورتي که راننده فاقد گواهينامه باشد، پس از پرداخت خسارت، خسارت پرداختي را از راننده مي‌گيرند.

رانندگي بدون گواهينامه، نه تنها تجاوز به حريم قانون و زير پا گذاشتن حقوق ديگران است، بلکه جان راننده و مردم را نيز به خطر مي‌اندازد و اينجاست که مي‌خوانيم: فلان «تصادف رانندگي کشته داد».

انتهاي پيام/ن

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس