آخرین اخبار
کد مطلب: 124952
رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعي از رزمندگان و هنرمندان دفاع مقدس:
مي‌توانيم بر همه سختي‌ها و چالش‌ها، مؤمنانه فائق بياييم/ خاطرات دوران دفاع مقدس يک ثروت ملي است
تاریخ انتشار : 1396/03/04 10:57:48
نمایش : 2503
رهبر معظم انقلاب اسلامي تأکيد کردند: يکي از درس‌هاي ماندگار دوران دفاع مقدس اين بود که اگر توکل بر خدا به صورت عملي با پذيرش از اعماق جان باشد، قطعاً مي‌توان بر همه موانع و چالش‌ها، مؤمنانه غلبه کرد.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت  آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز (چهارشنبه) در ديدار جمعي از فرماندهان، رزمندگان و هنرمندان و دست اندرکاران برنامه‌هاي شب هاي خاطره دفاع مقدس، بيان خاطرات دوران 8 سال جنگ تحميلي و استفاده از شيوه هاي هنري، ادبي و نو را براي انتقال آنها به نسل جديد، کاري بسيار با ارزش و مهم برشمردند و تأکيد کردند: يکي از درس هاي ماندگار دوران دفاع مقدس اين بود که اگر توکل بر خدا بصورت عملي با پذيرش از اعماق جان باشد، قطعاً مي توان بر همه موانع و چالش ها، مؤمنانه غلبه کرد.

رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه، دوران دفاع مقدس در کنار خسارتهاي مادي و انساني، آثار مهمي براي امروز و آينده دارد، گفتند: حفظ و تقويت روحيه انقلابي در جامعه و ماندگاري انقلاب يکي از آثار آن دوران است و اگر آن حرکت جهادي و فداکارانه نبود، قطعاً روحيه انقلابي در معرض تهديد قرار مي گرفت.

حضرت آيت الله خامنه اي در بيان يکي ديگر از آثار دفاع مقدس، آن دوران را صحنه «توکل عملي به خدا» و «نهراسيدن از قدرتها» و «فائق آمدن بر موانع به واسطه اين توکل عملي» دانستند و افزودند: هر جامعه در حال حرکت به سمت پيشرفت، به‌طور طبيعي با موانع و چالش هايي مواجه است و اگر اين جامعه داراي آرمانهاي معنوي و ضد قدرت طلبي و ضد دنياطلبي باشد، قطعاً موانع بيشتر خواهد بود و در چنين جامعه اي، توکل عملي به خدا و احساس توانايي براي غلبه بر موانع، بسيار مهم است.

ايشان خاطرنشان کردند: جمهوري اسلامي اکنون مي تواند مدعي پيروزي بر همه چالش هاي پيشِ روي خود شود، زيرا تجربه‌ي غلبه بر موانع فراوان و سخت را در دوران دفاع مقدس دارد.
رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: اگر ايمان در دل و توکل بر خدا در عمل وجود داشته باشد، کوهها نيز در مقابل چنين اراده‌اي هموار خواهند شد و قدرت مقاومت نخواهند داشت.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به شرايط بسيار سخت در آغاز جنگ تحميلي گفتند: از نيمه دوم سال 1359 تا اوايل سال 1361، شرايط بسيار سختي در عرصه جنگ وجود داشت و ما از لحاظ تجهيزات نظامي و نيروي مسلح آماده و منسجم، در بدترين شرايط بوديم و دشمن بعثي در 10 کيلومتري اهواز مستقر شده بود.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اما فرماندهان و رزمندگان، با توکل بر خداوند متعال و شناخت قدرت و توانايي هاي خود و اتکاء بر آنها، توانستند شرايط را دگرگون کنند و در نيمه اول سال 1361، دو عمليات بزرگ فتح المبين و بيت المقدس انجام شد که نتيجه آن، گرفتن هزاران اسير از متجاوزان بعثي و بازپس گيري بخش وسيعي از سرزمين و آزادسازي خرمشهر بود.

ايشان با اشاره به اينکه در دوران جنگ تحميلي، همه قدرتهاي دنيا اعم از آمريکا، ناتو، شوروي سابق و مرتجعين منطقه، در مقابل جمهوري اسلامي قرار داشتند، افزودند: در چنين شرايطي توانستيم بر همه اين قدرتها فائق بياييم آيا اين تجربه هاي عملي، براي اطمينان و آرامش قلبي ما کافي نيست؟

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به آيه قرآن کريم مبني بر اينکه نبايد به دل خود، اندوه و سستي راه دهيم، تأکيد کردند: اگر به خدا ايمان واقعي داشته باشيم و به او توکل کنيم، مي توانيم بر همه سختي ها و چالش ها، مؤمنانه فائق بياييم.
حضرت آيت الله خامنه اي با بيان اينکه گسترش اين روحيه و اين توکل عملي بواسطه پاسداشت خاطره‌هاي دوران دفاع مقدس امکان پذير خواهد بود، افزودند: کتابهايي که در مورد خاطرات دفاع مقدس نوشته و يا فيلم هايي که در اين خصوص ساخته مي شوند، فراتر از يک اثر هنري و يا ادبي صرف هستند و اين آثار در واقع تزريق سيمان به پايه‌هاي انقلاب و هويت ملي و پيشرفت کشور است تا اين پايه‌ها مستحکم تر و ماندگارتر شوند.

ايشان خاطرات دوران دفاع مقدس را يک ثروت ملي خواندند و با تأکيد بر لزوم استمرار جمع آوري اين خاطرات و همچنين استفاده از شيوه‌هاي هنري جذاب براي انتقال آنها به نسل جديد و پرهيز از اغراق در بيان آنها افزودند: انتقال اين خاطرات به جامعه، يک صدقه و حسنه و يک انفاق بزرگ معنوي است و کساني که در اين عرصه فعاليت مي‌کنند در واقع واسطه‌هاي رزق معنوي و الهي به کشور هستند.

رهبر انقلاب اسلامي، راهيان نور را نيز از جمله اين صدقات و حسنات برشمردند و با اشاره به وجود انگيزه‌هايي براي تضعيف آثار و درسهاي دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کردند: همان انگيزه‌هايي که به کشورهاي اسلامي فشار مي‌آورند تا موضوعات جهاد و شهادت را از کتابهاي درسي حذف کنند در داخل نيز استمرار پيدا مي‌کنند و خود را بصورت خرده سياستهاي فرهنگي نشان مي دهند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه به هيچ وجه نبايد غفلت کرد، گفتند: بايد دفاع مقدس و جهاد و شهادت زنده نگه داشته شوند تا نسل امروز به همان نسلي که اوج تاريخ دفاع مقدس را آفريد، ملحق شود.
ايشان، الحاق نسل امروز به نسل دوران دفاع مقدس را، الحاق اين نسل به صالحين دانستند و افزودند: اکنون نيز همانند دهه شصت، جواناني را مي‌بينيم که با اشک و اصرار به دنبال حضور در عرصه دفاع از حرم هستند و انتقال روحيه و ارزشهاي دوران دفاع مقدس به نسل امروز نتيجه تلاشها و زحمات مجموعه‌هايي است که براي انتقال خاطرات آن دوران فعاليت کردند.

رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه خاطرات دوران دفاع مقدس سرشار از روحيه و منطق است، گفتند: اگر تا پنجاه سال آينده هم براي جمع آوري حقايق و خاطرات و گنجينه‌هاي آن دوران، کار و تلاش شود، باز هم به انتها نخواهيم رسيد.

در ابتداي اين ديدار آقايان:

-    مرتضي سرهنگي – مسئول دفتر ادبيات مقاومت حوزه هنري
-    ابوالفضل کاظمي – نويسنده کتاب «کوچه نقاشها»
-    اصغر نقي زاده – رزمنده و بازيگر فيلمهاي دفاع مقدس
-    مهدي طحانيان – رزمنده و راوي کتاب «سرباز کوچک امام»
-    ماشاءالله شاهمرادي – رزمنده و کارگردان تلويزيوني مجموعه «روژان»
-    ماموستا ملاقادر قادري – امام جمعه پاوه
-    علي خوش لفظ – رزمنده و راوي کتاب «وقتي مهتاب گم شد»
-    عليرضا مرادي – سرهنگ بازنشسته ارتش
-    ابراهيم حاتمي کيا – کارگردان فيلمهاي دفاع مقدس
-    و خانم مريم کاتبي – از امدادگران دوران دفاع مقدس و همرزم جاويد الاثر متوسليان

به بيان خاطراتي از رشادتها و حماسه آفريني‌هاي رزمندگان و ايثارگران پرداختند.

در اين مراسم همچنين نوجوانان گروه سرود نسيم قدر، سرود «ارغوان» را در خصوص مدافعان حرم اجرا کردند.

انتهاي پيام/ن

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس