آخرین اخبار
کد مطلب: 124852
بيکاري رهاورد بي‌تدبيري مديران/
چهارمحال و بختياري همچنان رتبه دار بيکاري در کشور
تاریخ انتشار : 1396/02/03
نمایش : 3389
پيشرفت يک جامعه مرهون زحمات و تلاش‌هاي جواناني است که وقت خود را صرف خدمت و پيشرفت علم و صنعت کشور مي‌کنند اما جوانان کشور ما نتوانسته‌اند هويت واقعي خويش را دريابند و به رسالتي که به دوش آنها است جامعه عمل بپوشند چراکه بيکاري معضلي است که همه جوانان را درگير کرده و به يک کابوس براي آن‌ها تبديل شده است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان به نقل از جهانبين نيوز، بيکاري نامي آشنا که اين روزها در همه محافل ديده و همه در مورد آن بحث مي کنند، بيکاري يکي از آسيب‌هاي جدي اجتماعي است که نسل جوان را تهديد مي‌کند و مي‌تواند شرايط غيرقابل پيش‌بيني را براي جامعه‌ ايجاد کند و جوانان که آينده‌سازان کشور هستند را به درجات رفيع رسانده و يا آن‌ها را در معضلات و مشکلات سختي قرار دهد که نه‌تنها اثرات مثبتي در جامعه نداشته باشند بلکه مخرب باشند.

توليد و اشتغال، دو کليدواژه‌اي که چند سالي است رهبر معظم انقلاب مکررا بر آن تأکيد فراوان داشتند و اين ناشي از دغدغه‌اي است که چه در سطح جامعه و چه در سطح مسئولان کلان کشور به يک مسأله جدي تبديل شده است.

بيکاري اثرات فردي و اجتماعي زيادي روي شخص و خانواده و محيط برجاي مي‌گذارد و مي‌تواند شخص را گوشه‌گير، ترسو، غيرفعال و حتي اشخاص را به نيستي و نابودي و تباهي بکشاند.
 
 
مهمترين عوارض بيکاري بي‌ارزشي، فقر، سوق يافتن به سمت جرم و جنايت، اعتياد به مواد نشه‌آور، فرار از کشور به طور غيرقانوني و عقب‌ماندگي کشور، است.

بيکاري مي‌تواند شخص را به سوي ارتکاب جرم سوق دهد و عاملي است که شخص براي تامين منافع خود و تامين زندگي، مرتکب کارهاي خلاف و ضداجتماعي شود.

جواني که در آرزوي کار است و کاري پيدا نمي کند خسته و نااميد مي‌شود اما از طرفي بايد نيازهاي مادي وي تامين شود و شخص راهي جز ارتکاب جرم ندارد و وي ناچار براي تامين نيازهاي اساسي و اصلي خود و فاميل خود، مرتکب جرم شود.

پيشرفت يک جامعه مرهون زحمات و تلاش‌هاي جواناني است که وقت خود را صرف خدمت و پيشرفت علم و صنعت کشور مي‌کنند اما جوانان کشور ما نتوانسته‌اند هويت واقعي خويش را دريابند و به رسالتي که به دوش آنها است جامعه عمل بپوشند.
 

بيکاري معضلي که به کابوس براي جوانان تبديل شده است
 
پوريا مشرف يکي از جوانان جوياي کار در چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ ضمن گلايه از مسئولين استاني، گفت: مسئولين بايد بيش از اينها به فکر اشتغال جوانان باشند و مشکلات آن‌ها را مرتفع کنند.

مشرف تاکيد کرد: بيکاري معضلي است که همه جوانان را درگير کرده و به يک کابوس براي آن‌ها تبديل شده است.

وي با بيان اينکه بيکاري مساله ازدواج جوانان را به تاخير انداخته، گفت: به تاخير افتادن ازدواج در جامعه معضلي بزرگ است و آسيب هاي اجتماعي بسياري را در پي دارد.
 


نبود تناسب بين رشته‌هاي دانشگاهي و بازار کار به افزايش آمار بيکاري دامن مي‌زند
 
مشرف نبود تناسب بازار کار با رشته‌هاي تحصيلي جوانان را از ديگر معضلات دانست و گفت: چرا يک جوان نبايد با تخصص خود وارد عرصه کار شود، اگر ظرفيت ايجاد شغل متناسب وجود ندارد چرا همچنان دانشگاه‌ها رشته‌هايي که بازار کار براي‌شان نيست دانشجو مي‌پذيرد؟ اين يعني ضعفي که در سيستم آموزشي وجود دارد و نشان از عدم هماهنگي بين دانشگاه و نياز بازار کار دارد.

وي ادامه داد: اکثر جوانان تحصيل کرده به سمت شغل‌هاي کارگري رو آوردند نمي‌خواهم بگويم کارگري بي‌ارزش است اما استعدادهاي جوانان نيز دارد به هدر مي‌رود.

مشرف با تاکيد بر نبود صنايع مادر در استان گفت: زماني مسئولين مي‌توانند بگويند کار مي‌کنند که ثمره آن در سفره‌هاي مردم باشد و گرنه با وعده و وعيد هيچ دردي از مردم درمان نمي‌شود.

بيش از 2 هزار نفر در چهارمحال و بختياري داراي بيمه بيکاري هستند

سيد عباس جزايري مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ با بيان اينکه در حال حاضر بيش از 2 هزار نفر از بيمه بيکاري استفاده مي‌کنند، گفت: بسياري از مشاغل در چهارمحال و بختياري فصلي هستند يعني براساس فصل‌ها آمار افراد بيکار تغيير مي‌کند.

جزايري آمار بيکاري در فصل پاييز و زمستان در اين استان را بيشتر عنوان کرد و گفت: در فصل بهار و تابستان با رونق گرفتن گردشگري و کشاورزي در استان آمار بيکاري کاهش مي يابد.
 
 
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: در سال گذشته با مشکلات کارخانه شلمزار و برفاب 200 نفر به بيکاران استان افزوده شد که در فروردين‌ماه 50 نفر مشغول به کار شده و آمار بيمه بيکاري ما به 2 هزار و 140 نفر در استان رسيد.

کارگري که سه روز در هفته کار کنند بيکاراست

جزايري معيار بيکاري در استان را متفاوت اعلام و اظهار کرد: به نظر من اگر شخصي سه روز در هفته کارکند هم بيکار است، کارگري که حداقل حقوق اداره کار را دريافت کند را مي‌توان گفت بيکار نيست.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي چهارمحال و بختياري افزايش جمعيت فعال را عامل افزايش بيکاري دانست و گفت: در سال گذشته 31 هزار نفر به جمعيت فعال افزوده و ما تنها توانستيم براي  14 هزار نفر اشتغال ايجاد کنيم.

وي تاکيد کرد: هيچ‌گاه در يک سال براي 30 هزار نفر نمي‌توان شغل ايجاد کرد و به ازاي هر شغل  حدود 500 ميليون تومان سرمايه نياز است و براي تحقق اين کار نياز به يک انقلاب عظيم است.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي چهارمحال و بختياري رکود مسکن را از ديگر عوامل افزايش بيکاري دانست و گفت: با رکود در بازار مسکن و اتمام پروژه‌هاي مسکن مهر موجب شد آمار بيکاران افزايش يابد.

وي با بيان اينکه 40 درصد از بيکاران جامعه را تحصيل‌کردگان دانشگاهي شامل مي‌شوند گفت: افراد شاغل معمولا با توجه به مهارت خود وارد بازار کار شده اگر کسي مهارت مورد نياز را نداشته باشد نمي‌تواند در اين عرصه بدرخشد.

گزارش از فاطمه احمدي
 
انتهاي پيام/صا
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس