آخرین اخبار
کد مطلب: 124612
نامه کميته صيانت از آب چهارمحال و بختياري در اعتراض به احداث تونل غيرقانوني گلاب 2 به وزير نيرو
با عدم حمايت از تونل غيرقانوني گلاب، زاينده رود را نجات دهيد!!
تاریخ انتشار : 1395/11/10 09:52:04
نمایش : 1881
کميته صيانت از آب چهارمحال و بختياري طي نامه اي به وزير نيرو معضلات ناشي از احداث تونل غيرقانوني گلاب 2 را برشمرده خواستار رسيدگي به موضوع انتقال آب در اين استان شدند.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛به نقل جهانبين نيوز؛ کميته صيانت از آب چهارمحال و بختياري طي نامه اي به وزير نيرو معضلات ناشي از احداث تونل غيرقانوني گلاب 2 را برشمردند، متن اين نامه به شرح زير است:

برادر ارجمند جناب آقاي مهندس چيت چيان، وزير محترم نيرو

ضمن عرض سلام به استحضار مي رساند با گذشت بيش از سه سال از مديريت جنابعالي در وزارت نيرو، علي رغم شعار اوليه مبني بر تغيير رويکرد مديريت آب کشور از سازه اي به غيرسازه اي، شاهد ادامه همان سياست هاي گذشته هستيم که علت اصلي آن استمرار حضور مديراني است که از گذشته نگرش و تفکر صرفا سازه اي در مديريت آب داشته اند و همچنان در جايگاه هاي حساس مديريت منابع آب کشور نقش تعيين کننده دارند. احداث تونل غيرقانوني و غيرکارشناسي گلاب 2 ازجمله مصاديق آن است که اگر تفکر مديريت غيرسازه اي (بويژه مديريت تقاضاي آب) حاکم مي شد، اساسا نيازي به احداث تونل گلاب 2 آنهم بدون رعايت موازين قانوني و کارشناسي نبود. تونلي که بجز هدر دادن سرمايه هاي کشور، آينده حيات زاينده رود در استان هاي چهارمحال و بختياري و اصفهان را در هاله اي از ابهام قرار داده و تهديد جدي براي اين رودخانه به شمار مي رود و امروز مسببان اين تونل براي دور زدن قانون، به انواع توجيهات فريبنده مثل ارتباط دادن موضوع به پدافند غيرعامل روي آورده اند و اخيرأ آنرا در قالب طرح آبرساني جديد براي 14 شهرستان استان اصفهان مطرح و تلاش مي کنند با اخذ مصوبه ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه از شوراي اقتصاد، ضربه نهائي را بر پيکر کم جان زاينده رود وارد نمايند.

اين درحاليست که سيستم آبرساني موجود اصفهان که حاصل بيش از چهار دهه سرمايه گذاري عظيم بوده، با انجام اقدامات بهينه سازي و مديريت تقاضاي آب، مي تواند پاسخگوي نياز آتي اصفهان باشد. حال اين سؤال مطرح است که آيا تصويب طرح آبرساني جديد اصفهان با اهداف شرب و صنعت که تنها منبع آب آن تونل غيرقانوني گلاب است و فاقد هرگونه مجوز زيست محيطي است، مي تواند وجاهت قانوني داشته باشد؟ آيا صدور مصوبه 215 براي طرح آبرساني مزبور، دور زدن قانون براي قانوني جلوه دادن تونل گلاب2 نيست؟ و آيا اين روند بدعتي خطرناک در آب کشور نخواهد بود که استان هاي ديگر با الهام گرفتن از آن، از محل بودجه هاي استاني خود طرح هاي آبي مورد نظر را اجرا کنند و پس از اجرا تحت توجيهات و عناوين فريبنده به دنبال اخذ مجوزات قانوني باشند؟

جداي اشکالات عديده اي که در ارتباط با تعريف يک طرح جديد آبرساني در اصفهان وجود دارد، چگونه محيط زيست کشور و حقابه بران مسير رودخانه زاينده رود مي توانند اجازه دهند اين رودخانه براي مصارف شرب و صنعت از بالادست توسط تونل غيرقانوني گلاب منحرف شود؟ جناب آقاي وزير، بياييد براي حفظ انسجام و وحدت ملي، احترام به قانون و رعايت حقوق حقابه بران و بدون توجه به لابي افرادي که تا امروز دائما با توجيه تأمين آب شرب و پدافند غيرعامل و... سعي در قانوني جلوه دادن تونل گلاب 2 و به فراموشي سپردن تخلفات آشکار خود در اجراي اين تونل داشته اند، به سوالات زير که از سر دلسوزي براي حفظ حيات رودخانه زاينده رود و حفظ حقوق ذينفعان مسير طبيعي زاينده رود مکررأ مطرح شده است، گوش فرا داده و تصميمي اتخاذ نمائيد که در آينده مايه پشيماني نشود و منفعت کشور در آن باشد نه منفعت عده اي مدير غيرمسئول!:

آقاي چيت چيان! چگونه پاسخ تجمع 20 هزار نفري مردم چهارمحال و بختياري را مي دهيد

1) براساس نظام فني و اجرائي کشور و قوانين برنامه هاي پنج ساله توسعه، طرحي قانوني تلقي مي شود که پيش از اجرا داراي مطالعات مصوب باشد و مجوز تخصيص آب، مصوبه ماده 215 و مجوز زيست محيطي را اخذ نموده باشد. طرح تونل گلاب 2 مستند به نامه ديوان محاسباتدر تاريخ 92/5/24، هيچ يک از مجوزات فوق را ندارد و تنها براي دور زدن قانون آن را يک مصداق پدافند غيرعامل معرفي مي کنند. چگونه مي توان با توجيه پدافند غيرعامل همه اين الزامات قانوني را ناديده گرفت و آنرا قانوني تلقي کرد؟ آيا اين اقدام بدعتي براي ساير استان ها نخواهد بود که بدون توجه به الزامات قانوني، پروژه آبي را اجرا و پس از اجرا بدنبال توجيهاتي براي فرار از قانون باشند؟

2) در سال 1392 در جلسه دهم شوراي عالي آب و در سال 1393 در جلسه سيزدهم شوراي عالي آب به موضوع تونل گلاب 2 پرداخته شده است و در اين مصوبات، وزير نيرو مکلف شده موضوع تونل گلاب 2 را در جلسه مشترک با حضور استاندار چهارمحال و بختياري و کارشناسان ذيربط بررسي مجدد نمايند که نه تنها اين مصوبه اجرا نشده بلکه با کمال تعجب و تأسف و برخلاف مصوبه شوراي عالي آب، در شهريورماه سال 1393، بدون حضور استاندار چهارمحال و بختياري، يک تفاهم نامه في مابين معاون آب وزارت نيرو، معاون سازمان حفاظت محيط زيست کشور و استاندار اصفهان در مورد تونل گلاب 2 امضا مي گردد. جنابعالي نسبت به اين بي اعتنائي به مصوبات شوراي عالي آب و ناديده گرفتن جايگاه قانوني استاندار چهارمحال و بختياري در تنظيم و امضاي تفاهم نامه مذکور چه توضيحي براي شوراي عالي آب داريد و جواب مردم استان چهارمحال و بختياري را که قبل از آن با تجمع 20 هزار نفري به تونل غيرقانوني گلاب اعتراض نمودند، چگونه مي دهيد؟

3) جنابعالي در جلسه شوراي اداري استان چهارمحال و بختياري در تاريخ 1395/08/18 صراحتا اعلام فرموديد "تونل گلاب 2 داراي مصوبه شوراي عالي آب است و در آينده جريان طبيعي رودخانه زاينده رود نبايد وارد تونل گلاب شود". مردم استان چهارمحال و بختياري انتظار دارند مصوبه شوراي عالي آب در مورد قانوني بودن تونل گلاب را ارائه دهيد و مشخص نمائيد تونل گلاب 2 با ظرفيت بيش از 20 مترمکعب بر ثانيه و پيش بيني دبي بهره برداري در افق 1410  معادل 9.6 مترمکعب بر ثانيه در افق 1420 معادل 14.6 مترمکعب بر ثانيه، چگونه ممکن است به رودخانه طبيعي زاينده رود وابسته نباشد. بويژه آنکه تنها سامانه جديد که براي تونل گلاب اختصاص داده شده، تونل سوم کوهرنگ است کهطبق آمار،منابع آب قابل تأمين براي آن تنها حدود 4 مترمکعب بر ثانيه بوده و اين رقم کمتر از يک پنجم ظرفيت تونل گلاب است. آيا اين ادعا بجز يک شعار عوام فريبانه نيست؟

4) مطابق ماده 4 قانون توسعه و بهينه سازي آب شرب شهري و روستائي کشور: "وزارت نيرو مکلف است به منظور جلوگيري از هزينه هاي بالاي تصفيه آب و اتلاف آب شرب، در شهرها و روستاهاي بالاي دويست خانوار با اولويت مواردي که داراي منابع آبي با کيفيت پايين تر از آب شرب هستند، نسبت به جداسازي آب شرب از ساير مصارف اقدام نمايد"، اگر اين ماده قانوني براي اصفهان اجرا گردد، سامانه موجود آب شرب اصفهان پاسخگوي نياز جمعيت افق 1420 استان اصفهان خواهد بود و در اين صورت به تعريف طرح جديد آبرساني اصفهان که بجز تحميل هزينه هاي گزاف (بالغ بر 1400 ميليارد تومان) به بيت المال، پيامدهاي منفي و جبران ناپذير زيست محيطي، اقتصادي، اجتماعي و امنيتي ناشي از بهره برداري تونل گلاب را به دنبال خواهد داشت، نيازي نخواهد بود. چرا اين گزينه مد نظر قرار نمي گيرد؟

جناب آقاي مهندس چيت چيان وزير محترم نيرو، جنابعالي خوب مي دانيد تونل گلاب 2 بدون طي مراحل قانوني و بدون در نظر گرفتن حقوق محيط زيستي رودخانه و بدون رعايت منافع حقابه بران پائين دست، صرفا با نگرش سازه اي احداث شده و در جلسه دهم شوراي عالي آب نيز موضوع غيرقانوني بودن اين تونل مطرح گرديد، و خوب مي دانيد طرح آبرساني جديد اصفهان که اخذ مصوبه 215 آن خارج از رويه هاي معمول مورد پيگيري است، تنها از تونل گلاب مشروب مي شود و طرحي که بر پايه يک تونل غيرقانوني بنا گذاشته شود، خود يک امر خلاف قانون خواهد بود، لذا جايگاه قانوني و شرعي جنابعالي حکم مي کند از هرگونه اقدام و پيگيري در اخذ مجوز ماده 215 صرف نظر نموده و براساس مصوبه شوراي عالي آب کشور، نقش استان چهارمحال و بختياري را در تصميم گيري هاي مربوط به تونل گلاب به رسميت بشناسيد.

بديهي است مطابق مصوبات شوراي عالي آب، بدون اخذ نظر استاندار و کارشناسان استان چهارمحال و بختياري، هر اقدامي در خصوص موضوعات فوق زمينه نارضايتي و اعتراض گسترده مردم استان چهارمحال و بختياري را در شرايط حساس فعلي کشور (انتخابات رياست جمهوري) به دنبال خواهد داشت و اين امر حاصلي بجز سلب اعتماد مردم از مسئولين و تخديش حيثيت نظام مقدس جمهوري اسلامي به دنبال نخواهد داشت.

کميته صيانت از آب استان چهارمحال و بختياري

1395/11/7

انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس