برخي رسانه هاي داخلي در حالي اخبار مربوط به محصولات شرکتهاي خارجي را به راحتي منتشر مي کنند که انتشار اخبار محصولات شرکتهاي داخلي را تبليغاتي مي دانند و از انتشار آن ابا دارند. اين موضوع حتي در سطح رسانه ملي نيز وجود دارد. واقعيت اين است که اينگونه اخبار که تبليغ غير مستقيم به حساب مي آيد، اثرات بيشتر و طولاني تري از تبليغ مستقيم بر ذهن مخاطب دارد و امروزه بهترين نوع تبليغ به حساب مي آيد. بنابراين اقتصاد کشور نه تنها گرفتار قاچاق کالاست بلکه تبليغات محصولات خارجي هم به رسانه هاي داخلي قاچاق مي شود!
متاسفانه در رسانه هاي ما به گونه اي القا مي شود که کالاي خارجي همواره خوب است. گاها رسانه هاي ما به جاي پرداختن به مزاياي محصولات شرکتهاي داخلي، مزاياي محصولات خارجي و آن هم از نوع آمريکايي را بيان مي کنند که در داخل مشابه داخلي دارد.
به تيترهاي زير دقت کنيد؛ اين پوشش خبري يک گوشي تلفن همراه شرکت آمريکايي است که در ايران خودمان صورت مي گيرد نه در رسانه هاي آمريکا. به اين چند تيتر که از خيل تيترهاي رسانه هاي داخلي و فقط در مورد يک محصول آمريکايي انتخاب شده اند، توجه کنيد:
· سه مدل جديد آيفون در راه است/ خبرگزاري فارس
· عرضه آيفون و آي پد جديد اپل تا يک ماه ديگر/ رجانيوز
· نسل بعدي آيفون بيسيم شارژ ميشود / انتخاب
· تايپ يک دستي با آيفون را ياد بگيريد / مشرق
· گرانترين آيفون در دنيا؛ ارزانترين آيفون در دنيا؛ قيمت آيفون در ايران + ويديو / تابناک
شما هم با يک جستجوي ساده، سيل اخبار مربوط به نامهاي تجاري خارجي که رقيب کالاهاي داخلي به حساب مي آيند را خواهيد يافت.
اما نکاتي جالب در مورد اين تيترهاي خبري:
1. تمامي اين تيترها و پوشش خبري محصول آمريکايي در سال جاري که به عنوان سال اقتصاد مقاومتي است صورت گرفته است.
2. ورود محصولات مصرفي از آمريکا طبق بخش نامه آبان ماه 1394 وزارت صنعت، معدن و تجارت به کشور ممنوع است!
3. برخي مراجع عظام مصرف کالاهاي آمريکايي را داراي حرمت ميدانند.
4. طبق گزارش مرکز پژوهشهاي مجلس، 91 درصد از واردات گوشي هاي تلفن همراه به کشور از طريق قاچاق انجام مي شود.2
5. بسياري از اين رسانه ها، خود را رسانه انقلابي و حامي ارزشهاي انقلاب مي دانند که در غالب موارد هم اينگونه است. بنابراين تبليغ غير مستقيم و رايگان کالاي خارجي جاي تعجب است.
اين در حالي است که خبري از اخبار مربوط به جي ال ايکس تنها توليدکننده موبايل در ايران در اين سايتها و رسانه ها به چشم نمي خورد. اين شرکت در تازه ترين اقدام خود نام گوشي G6 خود را که به تازگي وارد بازار کرده و مورد استقبال خوب مردم قرار گرفته است را به يک نام اصيل ايراني (ماد) تغيير داده است. گروههاي خودجوش مردمي در فضاي مجازي اين خبر را پوشش داده اند و از آن حمايت کرده اند ولي اکثر رسانه ها حمايت خاصي از اين اقدام ارزشمند به عمل نياورده اند.
اگر اقدام شرکت مزبور را در چارچوب نگراني رهبر معظم انقلاب در خصوص زبان فارسي در نظر بگيريم که عنوان کرده اند: «من خيلى نگران زبان فارسىام ... هرگز نبايستى از روى محصولات ما زبان فارسى برداشته بشود»3 و همچنين فرهنگ غلطي که بايد حتما محصول توليدي نام خارجي داشته باشد تا مردم بخرند، تحليل کنيم به اهميت آن پي ميبريم.
پيگيري اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد ملي، فقط بر عهده دولت نيست که مثلا رسانه ها با انتقاد از دولت آن را مطالبه کنند. مردم و رسانه ها نقش اساسي در تحقق آن دارند. وقتي 80 درصد مردم ژاپن اعلام کرده اند که کالاي داخلي را ولو با کيفيت کمتر و قيمت بيشتر نسبت به کالاي خارجي ترجيح مي دهند و قاعدتا دولت هم خود را در راستاي خواست آنها هماهنگ مي کند نشان از کار فرهنگي گسترده و عميقي است که قطعا بخشي از آن را رسانه ها انجام داده اند.
اما اين خود سانسوري که بين سايت ها و کانال هاي معتقد به کشور، نسبت به توليد ملي وجود دارد، نيازمند بررسي بيشتر است. ميتوان گفت که اين نشانه آن است که رسانه هاي ما پيشرو و فرهنگ ساز نيستند بلکه تحت تاثير جوهاي فرهنگي ناسالم هستند. يعني نه تنها نمي توانند جريان ساز شوند بلکه جريانات مختلف آنها را تحت تاثير قرار مي دهند. بنابراين قطار رسانه اي کشور به جاي عقبگرد و تخريب فرهنگ خريد کالاي ايراني بايد به سمت جلو حرکت کند و در راستاي حمايت از توليد ملي، قاچاق تبليغات محصولات شرکتهاي خارجي را متوقف کند حتي در رسانه ملي.
- مقام معظم رهبري 24/1/1395
- بررسي وضعيت واردات، فروش تلفن و خدمات پس از فروش گوشي تلفن همراه در کشور، مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي، 1393
- مقام معظم رهبري، 19/9/1392
اکبر ابدالي محمدي عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتي
انتهاي پيام/ط