آخرین اخبار
کد مطلب: 123873
رئيس پليس راهور اعلام کرد:
جريمه 200 هزار توماني براي رانندگاني که قبل از دوربين‌ سرعت کم مي‌کنند + جزئيات
تاریخ انتشار : 1395/04/31 22:36:33
نمایش : 1700
به گفته سردار مهري رانندگاني که فقط در مواجهه با دوربين سرعت خود را کم مي‌کنند، 200هزار تومان جريمه مي‌شوند.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان،به نقل از راه دانا؛ حالا بيش از يکسال است که سردار تقي مهري به عنوان رئيس‌ پليس راهنمايي و رانندگي کشور مشغول فعاليت است و اگرچه در سال‌هاي دور جزء فرماندهان لشکر ويژه 25 کربلا محسوب مي‌شد و لباسي ديگر از جنس نيروهاي مسلح به تن داشت، اما حالا به قول اهالي رسانه، دغدغه‌هايش «دربرگيري» عمومي دارد و همه آحاد جامعه با آن مرتبط هستند.

 

فرماندهان ناجا در توصيف علت انتصاب وي به عنوان رييس پليس راهنمايي و رانندگي، دانش حرفه‌اي، مهارت‌هاي خلاقانه و روحيه اجتماعي ايشان را مثال زده‌اند و به همين خاطر، در اين مصاحبه، آنگاه که حرف از اجراي قانون به ميان مي‌آيد، صريح و قاطع سخن مي‌گويد، لحن فرماندهي دارد و با حرارت استدلال مي‌کند و هنگامي که مثال‌هايي از حوادث تلخ و برخي مشکلات مي‌زند، آن روحيه اجتماعي صورتش را دگرگون مي‌سازد.

باز هم تاکيد مي‌کند که پليس راهور در تلاش است در جهت کاهش تصادفات رانندگي و تلفات ناشي از آن گام بردارد و نتيجه‌اش را هم مسئولان و مردم به عينه ديده‌اند و حال که در خلال اجراي طرح تابستانه قرار دارند، از همه مي‌خواهد همانطور که با دستور فرمانده ناجا ديگر بخش‌هاي نيروي انتظامي مانند بالگردهاي هواناجا هم براي کمک به اجراي هرچه بهتر اين طرح و کاهش تلفات و تصادفات رانندگي وارد ميدان عمل شده‌اند، آنها نيز به سهم خود و در جايگاه حقيقي و حقوقي‌شان براي بهبود اين کارنامه تلاش کنند.

رانندگاني که فقط قبل از دوربين‌هاي جاده‌اي سرعت کم مي‌کنند 200هزار تومان جريمه مي‌شوند/ 50درصد کشته‌هاي حوادث رانندگي در راه بيمارستان يا داخل آن فوت مي‌کنند/ پليس راهور عضو شوراي عالي استاندارد نيست!
 
 

 

با توجه به اهميت توجه جدي‌تر به تردد ايمن خودروهاي عمومي، چه برنامه‌اي براي تحقق آن تدارک ديده‌ايد؟

 

درخصوص ناوگان حمل و نقل عمومي و نحوه نظارت بر رفتار رانندگان ناوگان عمومي راهور برنامه‌هاي مختلفي دارد. در همين رابطه هماهنگي‌هاي لازم بين پليس راهور، سازمان راهداري و تعاوني‌هاي حمل مسافر صورت گرفته تا کنترل بيشتري بر روي عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومي صوت بگيرد.

 

به عنوان مثال از سال گذشته تمامي تعاوني‌هاي مسافربري مکلف به نصب شماره انتظامي اتوبوس به همراه شماره پيامکي 110120 در داخل اتوبوس و در معرض ديد مسافران شده‌اند تا مسافرين در صورت مشاهده تخلفات حادثه‌ساز توسط راننده بدون نياز به بحث و درگيري با او، مراتب را از طريق سامانه پيامکي 110120 به پليس اطلاع دهند تا پليس راه در اولين پاسگاه خود راننده متخلف را متوقف نمايد.

 

درهمين راستا گشت‌هاي نامحسوس پليس نيز با استفاده از مجرب‌رين افسران راهور در سراسر کشور درحال گشت‌زني و رصد جاده‌ها هستند تا در صورت برخورد با رانندگاني که با رانندگي پرخطر نظم آمد و شد جاده‌اي را برهم مي‌زنند، برخوردي قاطع و به موقع داشته باشند.

 

 

در زمينه استفاده از تکنولوژي روز براي کاهش حوادث ترافيکي چه کارهايي صورت گرفته؟

 

مسائل فوق دليل بر اين نمي‌شود که پليس نقش بازدارندگي خود را از ياد ببرد. به همين دليل با هماهنگي وزارت راه و شهرسازي، استفاده از فناوري‌هاي جديد و روز دنيا را در دستور کار خود قرار داده‌ايم و بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته تا سه سال آينده هزار و 888 دوربين ثبت تخلفات رانندگي در جاده هاي کشور نصب خواهد شد.

البته تعدادي دوربين نيز در گذشته توسط سازمان راهداري و پليس راهور در جاده‌ها نصب شده است که با احتساب 400 دوربين موجود در جاده‌ها، تعداد دوربين‌هاي ثبت تخلفات در جاده‌ها طي سه سال آينده به دو هزار دستگاه خواهد رسيد.

تاکيد ما در زمينه استفاده از فناوري‌هاي نوين افزايش دوربين‌هاي ثبت تخلفات رانندگي است. درحال حاضر تعداد 72 دستگاه دوربين در مسير تهران، قم، اصفهان و ساوه در حال بهره‌برداري است و مسير اصفهان-شيراز نيز تحت پوشش کامل دوربين‌هاي ثبت تخلف قرار گرفته است.

تا پايان تيرماه نيز دوربين‌گذاري و عملياتي‌شدن دوربين‌هاي مسير تهران-مشهد و بالعکس نيز به پايان مي‌رسد و تا پايان تابستان 95 تعداد دوربين‌هاي عملياتي‌شده در سطح جاده‌هاي کشور از رقم 300 عدد عبور خواهد کرد. اولويت بعدي ما، نصب و راه اندازي دوربين‌هاي ثبت تخلف در مسير قزوين به رشت و زنجان است.

رانندگاني که فقط قبل از دوربين‌هاي جاده‌اي سرعت کم مي‌کنند 200هزار تومان جريمه مي‌شوند/ 50درصد کشته‌هاي حوادث رانندگي در راه بيمارستان يا داخل آن فوت مي‌کنند/ پليس راهور عضو شوراي عالي استاندارد نيست!
 
 

 

 

نسل جديد دوربين‌هاي جاده‌اي از چه زماني عملياتي شده يا مي‌شوند؟

 

خوشبختانه مشکل استخراج اطلاعات به صورت آفلاين از دوربين‌هاي جاده‌اي در نسل جديد دوربين‌ها حل شده و دوربين‌هاي جديد به صورت آنلاين با مرکز کنترل عمليات پليس راهور و اجرائيات راهور در ارتباطند و سازمان راهداري نيز مکلف به ارسال اطلاعات دوربين‌ها به صورت آنلاين شده است.

البته اين دوربين‌ها علاوه بر آنلاين بودن و ثبت اطلاعات در دقيقه که باعث کاهش زمان براي صدور قبض و ارسال آن در کمتر از 24ساعت براي متخلفين شده است، ويژگي‌هاي ديگري هم دارند.

ديگر ويژگي اين دوربين‌ها که تا حد بسياري مي‌تواند مقابل تخلفات را بگيرد، محاسبه سرعت متوسط خودرو هنگام عبور از بين دو دوربين نصب شده در راه است.اين دوربين‌ها با محاسبه سرعت متوسط خودروها، رانندگاني که در مواجهه با دوربين در جاده سرعت خود را کم کرده و با عبور از آن با سرعت غير مجاز رانندگي مي کنند را 200هزار تومان جريمه خواهد کرد.

به اميد خدا با نصب هزار و 888 دوربين ثبت تخلف در 34 هزار کيلومتر از جاده‌هاي شرياني کشور، رانندگاني که حتي در مسافتي کوتاه اقدام به تجاوز از سرعت مجاز کنند، جريمه خواهند شد.

 

در خصوص دوربين‌هاي شهري هم اين ويژگي‌ها وجود دارد؟

 

در حال حاضر اين امکان براي دوربين‌هاي ثبت سرعت و تخلف در بزرگراه‌هاي شهري ديده نشده اما برخي دوربين‌هاي نصب شده در بزرگراه‌هاي شهري نيز قابليت استفاده از اين نرم افزار را دارند. البته توجه داشته باشيد که کنترل سرعت در شهر و جاده دو موضوع کاملا متفاوت است چراکه راه‌هاي شهري کوتاه هستند و ممکن است در فواصل کوتاه دوربين‌ها نصب شوند اما در جاده‌هاي برون شهري به دليل زياد بودن فاصله‌ها و اينکه ممکن است در هر چند کيلومتر امکان نصب يک دوربين باشد، استفاده از اين ويژگي و فناوري لازم و ضروري است.

 

در عين حال، اين دوربين‌ها دو تفاوت ديگر نيز با دوربين‌هاي نسل قديم دارند. يکي از اين ويژگي‌ها ثبت تخلف عدم حفظ فاصله طولي استاندارد و ديگري امکان تشخيص عدم رعايت فاصله استاندارد عرضي است. يعني اگر راننده‌اي در جاده بيش از اندازه به خودرويي که در مقابلش در حال تردد است نزديک شود جريمه خواهد شد. اين موضوع در زمينه سبقت از خودروي کناري و عدم رعايت فاصله جانبي نيز صدق مي‌کند و متخلفان توسط پليس جريمه خواهند شد.

 

بر اساس آمارهاي پزشکي قانوني در تابستان سال گذشته روزانه 52 نفر درجاده هاي کشور جان خود را از دست داده‌اند که در مجموع مي‌توان گفت در طول سه ماهه دوم سال 94 ، 4هزار و 879نفر در جاده‌هاي کشور جان خود را از دست داده‌اند.

اين تعداد انسان در هزار و 816 فقره تصادف رانندگي جان باخته‌اند. البته نبايد از تعداد بالاي وسايل نقليه در کشور نيز غافل شد. در حال حاضر 18ميليون و 500هزار دستگاه خودرو و بيش از 11ميليون موتور سيکلت در کشور در حال ترددند که در مجموع تعداد وسايل نقليه موتوري درکشور نزديک به 30 ميليون دستگاه برآورد مي‌شود. با اين‌حال تعداد تلفات جاده‌اي با توجه به شرايط فرهنگي ما چندان قابل قبول نيست.

رانندگاني که فقط قبل از دوربين‌هاي جاده‌اي سرعت کم مي‌کنند 200هزار تومان جريمه مي‌شوند/ 50درصد کشته‌هاي حوادث رانندگي در راه بيمارستان يا داخل آن فوت مي‌کنند/ پليس راهور عضو شوراي عالي استاندارد نيست!
 
 

بيشتر تصادفات منجر به فوت، چه علتي دارند؟

بر اساس آمارهاي سال گذشته 39درصد از تصادفات منجر به فوت به دليل عدم توجه به جلو ناشي از خستگي و خواب آلودگي بوده است. جالب اينکه بيشترين تعداد تصادف‌هاي رانندگي بين ساعت 16تا 20 رخ داده اند که 25 درصد از تعداد کل تصادفات منجر به فوت را شامل مي‌شود.

نکته ديگري که راننده‌هاي عزيز بايد به آن توجه داشته باشند اين است که 60درصد از تصادفات منجر به فوت در 30 کيلومتري ورودي به شهرها رخ داده و علت آنهم اين است که راننده‌ها در اين فاصله با فرض بر اينکه به مقصد رسيده‌اند دقت کمتري به خرج مي‌دهند. علاوه بر اين تراکم و ترافيک خودرو، موتور‌سيکلت و عابرين در فاصله 30 کيلومتري شهرها بيشتر است و به همين دليل دقت عمل بيشتري را براي رانندگي مي‌طلبد.

همچنين مهمترين علت شکل‌گيري تصادفات رانندگي برون شهري مربوط به خودروهاي سواري است که علت 55 درصد از تصادفات بوده‌اند. پس از آن نيز موتورسيکلت‌ها 32درصد و ساير وسايل نقليه باعث تصادف شده اند. ضمن اينکه 20درصد کشته‌شدگان تصادفات رانندگي در تابستان سال، قبل عابرين پياده بوده‌اند.

ميانگين تعداد کشته‌هاي تصادفات رانندگي در دنيا به ازاي هر 10هزار وسيله نقليه 7.6 نفر است. اين آمار در آسيا 10 نفر به ازاي هر ده هزار وسيله نقليه است و درايران 6 نفر. با اينکه رتبه ايران در مقايسه با آسيا و جهان مناسب است اما در مقايسه با اروپا که به ازاي هر 10هزار وسيله نقليه تنها بين 2 تا 3 نفر کشته مي‌شوند، بسيار بالاست.

 

آيا برآوردي از هزينه تصادفات در ايران داريد؟

بر اساس تحقيقاتي که در سال 93توسط مرکز تحقيقات پليس راهور ناجا و دانشگاه شهيد بهشتي انجام گرفت بيش از 6درصد درآمد ناخالص ملي کشور در تصادفات رانندگي به هدر مي‌رود. يعني سالانه بيش از 40 هزار ميليارد تومان تنها به واسطه کشته‌هاي تصادفات رانندگي به هدر مي‌رود و اين مبلغ جداي از هزينه‌اي است که معلولين ناشي از تصادفات به کشور تحميل مي‌کنند.

 

موضوع درنظر گرفتن جريمه جايگزين به کجا رسيد؟

 

قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي در سال 89 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و اين قانون از سال 90 در حال اجراست. با اينحال ما در پليس راهور پيشنهاد اصلاح قانون را داده‌ايم و مجازات‌هاي جايگزين و اعمال محروميت‌هاي اجتماعي را نيز براي مرتکبين تخلفات حادثه‌ساز پيشنهاد داده‌ايم.

البته قانونگذار نمره منفي را به نوعي به عنوان مجازات جايگزين در نظر گرفته است و بر اساس نمرات منفي دريافتي، رانندگان بين سه ماه تا يکسال از رانندگي محروم مي‌شوند اما با اينحال ما معتقديم هنجارشکناني که دست به تخلفات حادثه‌سازي مانند عبور از چراغ قرمز، سرعت و سبقت غير مجاز و انحراف به چپ مي‌زنند بايد مجازات‌هاي سنگين‌تري شوند.

حتي در پيشنهادي که پليس راهور به دولت داده است مقرر شد در لايحه ارسالي به مجلس قيد شود که متخلفان نتوانند در جايگاه‌هاي حساس اجتماعي مانند نمايندگي مجلس، نمايندگي شورا و ديگر مشاغل حساس مشغول به کار شوند.

همچنين در بسته پيشنهادي پليس راهور به دولت براي تدوين لايحه بازنگري در قانون نحوه رسيدگي به تخلفات راهنمايي و رانندگي، جريمه‌هاي سنگين‌تري مانند حبس نيز براي رانندگان متخلف با رفتاري‌هاي پرخطر شده است. پيشنهاد ديگر پليس، کاهش مدت زمان اعتبار معاينه فني خودروهاي صفر کيلومتر از پنج سال به دو سال است چراکه همان خودرو تنها دو سال توسط سازنده گارانتي مي‌شود.

درباره خودروهاي عمومي پيشنهادات سخت‌گيرانه‌تري داريم و پيشنهاد تعيين مدت زمان اعتبار برگه معاينه فني بر اساس عمر وسيله نقليه را داده‌ايم که اين مدت مي‌تواند بين سه ماه، شش ماه و يکسال متغيير باشد.

رانندگاني که فقط قبل از دوربين‌هاي جاده‌اي سرعت کم مي‌کنند 200هزار تومان جريمه مي‌شوند/ 50درصد کشته‌هاي حوادث رانندگي در راه بيمارستان يا داخل آن فوت مي‌کنند/ پليس راهور عضو شوراي عالي استاندارد نيست!
 
 

 

اگر همه اختيارات قانوني با شما بود، کدام خودروها را پلاک نمي‌کرديد؟

 

دراين مورد نمي‌توان خودروي خاصي را نام برد. هم در بين خودروهاي داخلي و هم در بين خارجي‌ها خودروهايي هستند که از استانداردهاي پاييني برخوردارند، اما پليس مرجع تصميم‌گيري نيست و اين سازمان استاندارد و سازمان حفاظت محيط زيست است که مجوزهاي لازم را صادر مي کند و پليس بر مبناي آن مجوزها اقدام به شماره‌گذاري مي‌کند.

البته به عقيده بنده استانداردهاي 51‌گانه خودروها بايد ارتقاء يابند و کيفيت قطعات توليد داخل نيز بهبود پيدا کند. در اين موضوعات، شوراي عالي استاندارد که به رياست رئيس جمهور و يا معاون اول او برگزار مي‌شود، تصميم گير مهمي است که البته پليس در آن عضو نيست و تنها نظرات خود را از طريق وزارت صنعت معدن و تجارت به اطلاع شوراي عالي مي‌رساند!

ما به عنوان پليس معتقديم کيفيت خودروها در بخش‌هاي مختلف مانند ترمز، استقامت بدنه، ستون‌ها و سقف و همچنين نوع لاستيک بايد بهبود يابد تا با بهره‌گيري از مواردي چون ايربگ براي تمام سرنشينان خودرو، ميزان آسيب و صدمه به سرنشينان به حداقل ممکن برسد.

 

با توجه به اتفاقات عجيب به وجود آمده در تعطيلات عيد فطر، مشکل اصلي جاده‌هاي شمال را چه مي دانيد؟

 

جاده‌هاي شمال و ترافيک نفس‌گير اين جاده‌ها يکي از دغدغه‌ها و مشکلات پيش روي پليس راهور است هريک از اين جاده‌ها تک به تک مشکلاتي دارند که بايد برطرف شوند. جاده قزوين به رشت در محدوده منجيل و رودبار بايد به آزاد راه تبديل شود که متاسفانه اين اقدام صورت نگرفته و موجب کندي عبور مرور شده است.

جاده چالوس هم با شرايط 80 سال قبل ساخته شده و بايد آزادراه تهران-شمال را که بيست سال است دارند بر روي آن کار مي‌کنند، افتتاح شود. در جاده هراز و فيروزکوه هم بايد عمليات عريض‌سازي جاده با سرعت بيشتري انجام شود. اما متاسفانه در حال حاضر به رغم ميل باطني، مجبور به درنظر گرفتن برخي محدوديت‌ها هستيم تا با اين کار بتوانيم بار ترافيک را تخليه کنيم.

 

عملکرد ساير دستگاه‌ها درحوزه ترافيک را چطور ارزيابي مي کنيد؟

 

تاکيد ما مديريت واحد سوانح ترافيکي است که پيشنهاد آن را سال قبل به رئيس جمهوري داديم. اميدوارم مديريت سوانح ترافيکي در کشور دراولويت قرار گيرد.

نکته‌اي که جا دارد به آن اشاره کنم مرگ 16هزار و 569نفر طي سال گذشته در تصادفات جاده‌اي است که 50درصدشان در سر صحنه و 50درصد ديگر در راه بيمارستان و يا داخل بيمارستان فوت کرده‌اند. اين درحالي است که استاندارد کشته‌شدگان حوادث ترافيکي در راه بيمارستان و بيمارستان تنها 25درصد است و ما دراين زمينه وضعيت خوبي نداريم.

در همين راستا نياز است تا ناوگان آمبولانس هوايي و تجهيزات اورژانس تقويت شود و مجلس و دولت در تدوين و تصويب برنامه ششم توسعه با نگاهي متفاوت به اين موضوع بنگرند.

 

يکي از موضوعاتي که مورد توجه مردم است، کارنامه راهور در برخورد با استفاده غيرمجاز از پلاک‌هاي دولتي است، در اين زمينه چه توضيحاتي داريد؟

ما با اين تخلف به شدت برخورد مي‌کنيم‌. البته من آمار دقيقي از برخوردهاي صورت گرفته در اختيار ندارم اما کساني که از وسايل نقليه دولتي استفاده شخصي مي‌کنند و در ساعات غير اداري بدون دراختيار داشتن حکم ماموريت با خودروهاي پلاک دولتي تردد مي‌کننند توسط پليس متوقف و با جديت با آنها برخورد مي‌شود.

 

آيا پليس راهور در زمينه فرهنگ‌سازي هم اقداماتي کرده است؟

 

فرهنگ سازي و اصلاح رفتار رانندگان نيز از ديگر اولويت هاي پليس راهور ناجاست تا با اولويت قرار دادن راهنمايي بر بازدارندگي در جهت فرهنگ سازي در جامعه اقدام کنند تا در نهايت از ميزان تصادفات و تلفات ناشي از تصادفات کاسته شود. درهمين راستا معاونت اجتماعي ما با هماهنگي ساير دستگاههاي فرهنگي مانند آموزش و پرورش، صدا و سيما، رسانه هاي مکتوب و ديگر دستگاهها وارد ميدان شده و مانند سال هاي قبل سعي در فرهنگ سازي در زمينه رانندگي اصولي شده است.

به عنوان مثال برنامه سفر بخير دوباره روي آنتن سيما خواهد رفت و از شنبه تا چهارشنبه هر روز براي مدت 15دقيقه بعد از خبر ساعت 22 ميهمان خانه‌هاي مردم خواهد بود. ما اميدواريم در تابستان امسال مردم و رانندگان با رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي باعث کاهش تصادفات فوتي شوند.

اما نکته قابل توجه اين است که سالانه 1.5ميليون وسيله نقليه و 1.5 ميليون راننده جديد به ناوگان حمل و نقلي کشور اضافه مي شود و همين موضوع باعث افزايش تعداد تصادفات خواهد شد.

 

انتهاي پيام/ت

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس