؛ در دنياي ترازوها وسايل فوق مدرن و دقيقي وجود دارد که حساس ترين و ناچيزترين وزنها را محاسبه و مشخص ميکند؛ ولي با اين حال اين چنين به نظر نميرسد که اين ترازوهاي دقيق از عهده و توانايي محاسبه همه وزنها بر آيند. اين در حالي است که در روز قيامت خداي متعال با علم و آگاهي خود به احوال بندگان آگاه بوده و از کوچکترين و ناچيزترين رفتارهاي بشر باز خواست ميکند، خداي متعال در خصوص دقت حسابرسي روز قيامت ميفرمايد: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ؛[الزلزله/7و8] پس هر کس هموزن ذرّهاى کار خير انجام دهد آن را مىبيند! و هر کس هموزن ذرّهاى کار بد کرده آن را مىبيند!»،
«مثقال» در لغت هم به معنى ثقل و سنگينى آمده، و هم ترازويى که با آن سنگينى اشياء را مىسنجند، و در اينجا به همان معنى اول است. براى «ذرة» نيز در لغت و کلمات مفسران تفسيرهاى گوناگونى ذکر شده است: گاه به معنى مورچه کوچک، و گاه گرد و غبارى که وقتى دست را بر زمين بگذاريم و برداريم به آن مىچسبد، و گاه به معنى ذرات بسيار کوچک غبار که در فضا معلق است و به هنگامى که آفتاب از روزنههايي به اطاق تاريک مىتابد، آشکار مىشود، تفسير شده است.[1]
شديدترين حسابرسي و اندازهگيريها:
بر اساس آموزههاي اسلامي، هيچ انساني در اين دنيا يله و رها نبوده و تمام اعمال و رفتارهاي او در مقابل شديدترين کنترلها قرار دارد. کوچکترين و ريزترين رفتار و عمل انسان در برابر ديدگان الهي پنهان نميماند؛ کما اينکه خداي متعال بارها خود را به بصير و آگاه بودن به احوال بندگان معرفي فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ غَيْبَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِما تَعْمَلُونَ؛[حجرات/18] خداوند غيب آسمانها و زمين را مىداند و نسبت به آنچه انجام مىدهيد بيناست!». خداي متعال در زواياى قلب بندگان حضور دارد، و از آنچه در آن مىگذرد کاملاً با خبر است. او از تمام اسرار اعماق زمين و غيب آسمانها آگاه است، بنابراين چگونه ممکن است از درون دل بندگان و نوع عملکرد و رفتار ايشان در خفا و آشکار بيخبر باشد؟[2] در آيه ديگر خداي متعال در خصوص علم و آگاهي خود به احوال بندگان ميفرمايد: «أَلا إِنَّ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قَدْ يَعْلَمُ ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ وَ يَوْمَ يُرْجَعُونَ إِلَيْهِ فَيُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَيْءٍ عَليمٌ؛[نور/64] آگاه باشيد که براى خداست آنچه در آسمانها و زمين است او مىداند آنچه را که شما بر آن هستيد، و (مى داند) روزى را که بسوى او بازمىگردند و (در آن روز) آنها را از اعمالى که انجام دادند آگاه مىسازد و خداوند به هر چيزى داناست!».
ايستگاه انديشه قرآني(کمي تأمل)
قابل توجه اينکه در اين آيه، سه بار بر روى علم خدا نسبت به اعمال انسانها تکيه شده است و اين به خاطر آن است که انسان هنگامى که احساس کند، کسى به طور دائم مراقب او است، و ذرهاى از پنهان و آشکارش بر او مخفى نمىماند. اين اعتقاد و باور اثر تربيتى فوقالعاده روى او مىگذارد و ضامن کنترل انسان در برابر انحرافات و گناهان است.[3] در آيه ديگر، خداي متعال شيوه و روش دقيق حسابرسي بندگان را اين چنين متذکر شده و بيان ميفرمايد: «يا بُنَيَّ إِنَّها إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَکُنْ في صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّماواتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا[لقمان/16]؛ اى پسرک من، اگر [عملِ تو] هموزن دانه خَردلى و در تخته سنگى يا در آسمان ها يا در زمين باشد، خدا آن را مىآورد.»
«خردل» گياهى است که داراى دانه هاى سياه بسيار کوچکى است که در کوچکى و حقارت ضرب المثل است.
اشاره به اينکه اعمال نيک و بد هر قدر کوچک و کم ارزش، و هر قدر مخفى و پنهان باشد، همانند خردلى که در درون سنگى در اعماق زمين، يا در گوشهاى از آسمان ها مخفى باشد، خداوند لطيف و خبير که از تمام موجودات کوچک و بزرگ و صغير و کبير در سراسر عالم هستى آگاه است آن را براى حساب، و پاداش و کيفر حاضر مىکند، و چيزى در اين دستگاه گم نمىشود! ضمير در آنها به حسنات و سيئات و اعمال نيک و بد باز مىگردد.
پرونده سياه و سنگين زندگي اداري بعضي افراد
با توجه به آيات تکان دهندهاي که خداي متعال در خصوص محاسبه و حسابرسي دقيق اعمال بندگان بيان ميدارد، حال و روز و رفتارهاي ما انسانها در مسئوليت و مشاغلي که بر عهده داريم ديدني است؛ چرا که با کمي دقت و بررسي در نوع عملکرد خود متوجه ميشويم که هيچ توجهي به اين آيات الهي نداشته و رفتار ما با هيچ قانون اخلاقي و قرآني همخواني ندارد. در ادامه به بعضي از رفتارهاي سوء افراد در حيطه اداري اشاره ميکنيم.
گناهان سنگين و رايج اداري:
1- سوء استفاده نابجا و غيرقانوني و غير شرعي از موقعيت شغلي و امکانات دولتي و بيتالمال: بهترين مصداق اين دسته افراد کساني هستند که در سمتهاي دولتي به جاي خدمتگزاري و حفظ بيتالمال براي خود کيسه ميدوزند و با توجيهات غير موجه، حقوقهاي چند ده ميليوني را براي خود تجويز ميکنند. اين در حالي است که پايينترين قشر جامعه براي جزئيترين مايحتاج خود گرفتار و ناتوان هستند. در کتاب شريف نهج البلاغه امام علي(ع) کساني را که با بيتقوايي به بيتالمال دست درازي ميکنند را به شتر تشبيه مينمايد: حضرت ميفرمايد: «يَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ- [خَضْمَ] خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيع؛[4] بعضي از افراد مثل شتري که به علف تازه بهاري رسيده است، مال خدا و بيت المال را ميخورند.» در زمان حال نيز عدهاي به درست و يا غلط از روش قانوني يا غير قانوني به بهانه واهي به خود اين اجازه را ميدهند که از بيتالمال کشور بيشترين و غير متعارفترين حقوق را به جيب بزنند. در حالي که در همين جامعه بسياري از افراد گرفتار مخارج سنگين و غير قابل تحمل گراني و تورم هستند.
2-کمکاري و سستي در انجام وظايف و مسئوليتها: به راستي بعضي افراد در انجام مسئوليت و وظايف محوله، مصداق بارز کم فروشان هستند، کم فروشاني که خداي متعال در توصيف آنان ميفرمايد: « وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفينَ الَّذينَ إِذَا اکْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ أَ لا يَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ؛ [مطففين/آيات4-1] واى بر کمفروشان! آنان که وقتى براى خود پيمانه مىکنند، حق خود را بطور کامل مىگيرند اما هنگامى که مىخواهند براى ديگران پيمانه يا وزن کنند، کم مىگذارند! آيا آنها گمان نمىکنند که برانگيخته مىشوند». کم نيستند صاحب منصبهايي که هر گاه ميخواهند وظايف و مسئوليتهاي خويش را انجام دهند با سستي، تنبلي و بهانه تراشي به راحتي از خود سلب مسئوليت ميکنند ولي هرگاه ميخواهند کار ديگران را حسابرسي نمايند از کوچکترين خطا و اشتباهات نميگذرند.
خداي متعال با فرا خواندن اين افراد به روز قيامت، ايشان را از کم فروشيهاي مدرن باز ميدارد. روزى که مردم از قبرها برمىخيزند، و در پيشگاه رب العالمين حاضر مىشوند «يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ»[5] يعنى اگر آنها قيامت را باور مىداشتند و مىدانستند حساب و کتابى در کار است، و تمام اعمالشان براى محاکمه در آن دادگاه بزرگ ثبت مىشود، و هر کس به اندازه سر سوزنى کار نيک و بد کرده، نتيجه آن را در آن روز عظيم مىبيند، هرگز چنين ظلم و ستم نمىکردند، و حقوق افراد را پايمال نمىساختند.[6]
3-دزديهاي مدرن و اداري: ماندن در اداره در ساعات غير اداري و گرفتن اضافه کاري به سبب انجام ندادن کار در ساعات ادراي. بر اساس روايات اسلامي اين چنين مال و دارايي داراي برکت نيست و تنها چيزي که نصيب صاحب خود مي نمايد آتش جهنم است. کما اينکه در کتاب کافي از امام هادي (عليه السلام)اين چنين نقل شده است: «اِنَّ الحَرامَ لا يَنمى وَ اِن نَمى لا يُبارَکُ لَهُ فيهِ وَ ما اَنفَقَهُ لَم يُؤجَر عَلَيهِ وَ ما خَلَّـفَهُ کانَ زادَهُ اِلَى النّارِ؛[7] به راستى که حرام، افزايش نمى يابد و اگر افزايش يابد، برکتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه اى به سوى آتش خواهد بود».
4-انجام دادن کارهاي شخصي و غير مرتبط با مسئوليت و وظايف محوله: کم نيستند افرادي که در ساعت کاري به جاي انجام وظايف محوله به پرداختن به کارهاي شخصي همچون مطالعه خبرگزاريها و چک کردن ايميل و حسابهاي شخصي... مي پردازند اين در حالي است که در قبال آن ساعت کاري حقوق بيت المال را دريافت مينمايند. بي شک اين چنين رويکرد نا درست و غير قانوني نيز به شباهت به دزدي و کمکاري نيست. چرا که در قبال ساعتي که حقوق دريافت ميکند کاري انجام نداده است.
5-اختلاس، جعل و خيانت در امانت، رانت و ويژه خواري: وظايف و مسئوليتهاي اداري همانند امانتي در اختيار افراد قرار گرفتهاند، لذا نبايد از اين موقعيت در راستاي منافع شخصي و خصوصي خود از آن استفاده کرد. منصبها و موقعيتهاي اداري در واقع امانتهايي هستند که سزاوار است به درستي از عهده آنها بر آمد. در اهميت امانتداري در منابع روايي از امام علي(ع)نقل شده است: «أَربَعٌ مَن أُعطيَهُنَّ فَقَد أُعطىَ خَيرَ الدُّنيا و َالخِرَةِ صِدقُ حَديثٍ و َأَداءُ أَمانَةٍ وَ عِفَّةُ بَطنٍ و َحُسنُ خُلقٍ؛[8] چهار چيز است که به هر کس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است: راستگويى، اداء امانت، حلال خورى و خوش اخلاقى».
پينوشتها:
[1]. تفسير نمونه، ج27، ص: 228
[2]. تفسير نمونه: ج22، ص219.
[3]. همان: ج14، ص569.
[4]. نهج البلاغة (للصبحي صالح): ص49.
[5].مطففين/5
[6]. همان: ج17، ص51.
[7]. کافى(ط-الاسلاميه) ج 5، ص 125، ح7.
[8]. شرح آقا جمال خوانساري بر غررالحکم و دررالکلم ج2، ص151، ح2142
انتهاي پيام/ت