درياسالار «ويليام کراو» رئيس ستاد مشترک نيروهاي مسلح آمريکا در دوره زمامداري ريگان در گفتوگو با شبکه «بيبيسي» تأکيد کرد: ناو وينسنس بدون هيچ دليل روشني با وجود برخورداري از توپها و موشکهاي دوربرد، وارد آب هاي ايران شده بود.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان، به نقل از خبرگزاري صداوسيما، بيست و هشت سال پيش در چنين روزي، هواپيماي مسافربري ايرباس جمهوري اسلامي ايران بر فراز آبهاي خليج هميشه فارس مورد هجوم وحشيانه ناو وينسنس امريکا قرار گرفت.
* يکشنبه دوازدهم تيرماه 1367 بندرعباس
در 12 تير 1367 هواپيماي ايرباس 300 متعلق به هواپيماي جمهوري اسلامي ايران در فرودگاه بندرعباس به زمين نشست و طبق برنامه پيشبيني شده، قرار بود اين هواپيما با شماره پرواز 655 با 298 سرنشين (156 مرد، 57 زن، 59 کودک 2 تا 12ساله و هشت کودک زير دو سال و 44 نفر با مليتهاي يوگسلاو، پاکستاني، هندي، عرب و 16 خدمه پروازي) در ساعت 10 صبح به مقصد دبي پرواز کند.
* ساعت 10 صبح (بندرعباس)
هواپيماي جمهوري اسلامي ايران پرواز 655 با 15 دقيقه تأخير در ساعت 10 و 5 دقيقه از برج مراقبت فرودگاه بندرعباس تقاضاي پرواز کرد، مدت پرواز تا دوبي 30 دقيقه و حداکثر 14هزار پا تعيين شد.
در ساعت 10و 17 دقيقه، هواپيماي ايرباس 300 به پرواز درآمد. دقايق نخستين پرواز و مراحل اوجگيري تا ارتفاع 12 هزارپايي مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان به طور پيوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راه هاي هوايي ايران و امارات تماس داشت.
* ناو آمريکايي وار آب هاي سرزميني ايران در خليج فارس شد
ناو جنگي آمريکايي «وينسنس» که در تاريخ هفتم خرداد از بندر «سنديهگو» وارد خليجفارس شده بود، به قصد يک ماجراجويي هوايي به آبهاي مرزي ايران نزديک شد. «ايچنرمارک» قلب اين رزمناو به شمار ميرفت. وظيفه اصلي آن، کشف هدفهاي پرنده، اعم از موشک، هواپيما و پردازش اطلاعات، تعقيب صدها هدف به طور همزمان و کنترل آتش آنها بود، همچنين اين رزمناو به موشکهاي زمين به هوا با برد 408 کيلومتر نيز مجهز بود.
چند لحظه پيش از ورود هواپيماي ايرباس 300 به منطقه کنترل هوايي امارات، در محلي به نام «مولبيت» خلبان به مرکز کنترل هوايي کشور اطلاع داد که قصد دارد به 14 هزارپايي صعود کند.
* ساعت 10 و 22 دقيقه (خليجفارس)
در اين لحظه ناو وينسنس که خود را به بهترين و نزديکترين موقعيت رسانده بود، به دستور ناخدا «ويل راجرز» فرمانده ناو، موشک استاندارد2 به سوي پرواز 655 شليک کرد. ناگهان هواپيما از صفحه رادارهاي زميني محو شده و در طوفاني از دود و آتش به پهنه آبهاي نيلگون خليجفارس فرو رفت.
با عدم اطلاع از سرنوشت هواپيما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دبي، پيگير سرنوشت پرواز 655 شده ولي آنها اظهار بياطلاعي کردند. بلافاصله ستاد تأمين استان هرمزگان وضعيت اضطراري اعلام و فعاليت خود را آغاز کرد.
با شناسايي دقيق محل سقوط، بالگردها و شناورها به موقعيت 26 و 42 عرض شمالي و 56 درجه و 3 دقيقه طول شرقي منتقل شدند.
بلافاصله پس از اين جنايت هولناک، مقامات آمريکايي اعلام کردند که يک فروند هواپيماي اف 14 جمهوري اسلامي ايران را مورد هدف قراردادهاند. پس از روشن شدن نوع هواپيما، آمريکايي ها سعي کردند تا به نحوي وانمود کنند که در اين مورد مرتکب اشتباه شدهاند، اما شواهد بعدي، اين نظر آنان را کاملاً مردود جلوه داد.
بعد ها، درياسالار «ويليام کراو» رئيس ستاد مشترک نيروهاي مسلح آمريکا در دوره زمامداري ريگان در گفتوگو با شبکه «بيبيسي» تأکيد کرد: ناو وينسنس بدون هيچ دليل روشني با وجود برخورداري از توپها و موشکهاي دوربرد، وارد آب هاي ايران شده بود.
مقامات آمريکايي که سرنگوني يک هواپيماي مسافربري کرهجنوبي در سال 1362 را «بربريت» ناميدند و خواستار تحريم بينالملل خطوط هواپيمايي شوروي سابق شدند. پس از ارتکاب جنايت حمله به هواپيماي مسافربري ايران سعي کردند با توسل به تبليغات کذب و طرح ادعاهاي بياساس، فاجعه را کوچک و کشتار 298 انسان بيگناه را که در نوع خود در تاريخ هواپيماي غيرنظامي بيسابقه است، امري عادي جلوه دهند.
* حقوق بشر دروغين آمريکا
در شهريور 62 يک هواپيماي بوئينگ 747 شرکت هواپيمايي کرهجنوبي (ک.ال.ال) در حالي که با 269 مسافر از مسير عادي خود منحرف شده بود و حدود 500 کيلومتر مسافت را زماني نزديک به دو ساعت در داخل خاک شوروي سابق طي کرده بود، به دليل بيتوجهي به اخطارهاي مکرر هواپيماهاي شکاري اين کشور توسط سيستم دفاع موشکي شوروي سرنگون شد.
در اين ماجرا ريگان ابراز عقيده کرد که هيچ مطلبي نميتواند توجيهکننده سرنگون ساختن يک هواپيماي غيرمسلح باشد. وي اعلام کرد: شوروي (سابق) با حمله به يک هواپيماي مسافربري، دست به يک عمل تروريستي زده است و يکي از اعضاي کميته امور خارجه مجلس آمريکا، دولت اين کشور را به مقابله به مثل ترغيب کرد.
تبليغات وسيع آمريکا در اين خصوص، دست کم براي مدت ششماه ادامه داشت. شوراي امنيت پيرامون اين واقعه و جهت محکومکردن عمل شوروي (سابق) چهاربار تشکيل جلسه داد و متحدان اروپايي آمريکا پيرامون اين موضوع شديداً واکنش نشان دادند.
آمريکا براي رسيدن به اهدافش از بهکارگيري هيچ وسيلهاي ابا ندارد؛ حقوق بشر، حقوق بينالملل، وجدان بينالملل و افکار عمومي در راستاي اهداف مذبور توجيه و يا سرکوب ميشوند.
در فاجعه پرواز شماره 655 ايرباس ايراني ، اساسيترين حقوق بشر پايمال گرديد و حقوق بينالملل به بازيچه گرفته شد؛ وجدان بينالمللي مجبور به سکوت شد و افکارعمومي منحرف گرديد؛ ساير دولت هاي جهان با بيتفاوتي خود، ميدان را براي ارائه چنين بازياي از سوي آمريکا بازگذاشتند و اين گوياي اين حقيقت تلخ است که حقوق بشر تحريف شد و حقوق بينالملل بهراحتي قابل نقض است.
واشنگتن هنوز هم واقعيت نقض حقوق بشر در مورد ايرباس را رد ميکند. در حاليکه با تعريفهاي خاص خود حتي در امور داخلي ديگر کشورهاي جهان از ايران گرفته تا چين دخالت کرده و هيچگونه انتقادي در مورد اقدامات سبوعانه پنتاگون را نميپذيرد.
فاجعه حمله موشکي به هواپيماي مسافربري ايران در آب هاي سرزميني کشورمان در خليج فارس، مهمترين مورد نقض حقوق هواپيماي کشوري در تاريخ محسوب ميشود.
فرمانده ناو وينسنس به خاطر جنايتش نشان لياقت گرفت و پرصداترين محافل سياسي غرب در مقابل اين فاجعه سکوت اختيار کردند.