رهبر انقلاب، کار معلمي را کاري دشوار توصيف کردند و گفتند: کار مخلصانه و براي خدا، ماندگار و موجب نجات است و زمينه کار مخلصانه در شغل معلمي، کاملاً وجود دارد.
حضرت آيت الله خامنهاي، حرکت و آثار شهيد آيت الله مطهري را نمونه درخشاني از کار مخلصانه و با برکت برشمردند و افزودند: نتيجه اخلاص آن عالم زمانشناس و نيازشناس، ماندگاريِ آثار برجستهي اوست، بهگونهاي که دهها سال پس از شهادتش، همچنان اهل فکر از آثار آن بزرگوار، بهترين بهرهها را ميجويند.
رهبر انقلاب تأکيد کردند: البته اخلاص و قناعت جامعه معلمان نبايد موجب غفلت مسئولان از مسائل مادي و معيشتي اين جامعه سختکوش شود و همچنان که بارها گفتهايم و باز هم ميگوييم، هر هزينه و بودجه اي که در آموزش و پرورش صرف ميشود، در واقع سرمايهگذاري است.
رهبر انقلاب اسلامي سپس به طرح بحث اصلي خود پرداختند و گفتند: موضوع اساسي اين است که آموزش و پرورش نسل آينده را با چه ويژگيهايي مي خواهد تربيت کند و کشور براي ادامه مسير خود به چگونه نسلي نياز دارد؟
حضرت آيت الله خامنه اي قبل از بيان ويژگيهاي مورد نياز براي تربيت نسل آينده به يک نکته اشاره کردند و افزودند: ما براي تربيت نسل آينده در يک فضا و ميدان خالي از رقيب قرار نداريم، بلکه با حريفي به نام «نظام سلطه بين المللي» مواجه هستيم.
ايشان خاطرنشان کردند: ممکن است برخي تعجب کنند که چه ارتباطي ميان آموزش و پرورش و «نظام سلطه بين المللي» وجود دارد، در حاليکه واقعيت اين است که نظام سلطه براي نسل جوانِ ملتها بويژه ملتِ ايران برنامه دارد.
رهبر انقلاب اسلامي، آمريکا، سرمايه داران صهيونيسم و برخي دولتهاي مستکبر را مظهر «نظام سلطه بين المللي» دانستند و تأکيد کردند: نظام سلطه مي خواهد نسل آينده کشورها، نسلي باشند که فکر، فرهنگ، نگاه و سليقه مورد نظر او را در مسائل جهاني داشته باشند و در نهايت نخبگان، سياستمداران و افراد تأثيرگذار همانگونه فکر و عمل کنند که او تمايل دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به قدمت اين برنامه فرهنگي استعمار، گفتند: متفکران غربي بارها گفته اند که بجاي کشورگشايي هاي استعماريِ قرن نوزدهم، بهترين و کم هزينه ترين روش، تزريق فکر و فرهنگ خود به نسل جوان کشورها و تربيت زبدگان و نخبگاني است که همچون سربازان نظام سلطه عمل خواهند کرد.
ايشان برخي دولتهاي منطقه را نمونه بارز اين برنامه ريزي استکباري دانستند و افزودند: اين دولتها اکنون همان کاري را انجام مي دهند که امريکا مي خواهد و حتي همه هزينه هاي آن را هم متقبل مي شوند و هيچ امتيازي نيز نمي گيرند و فقط در مقابلِ آن، امريکايي ها، اين دولتها را حفظ مي کنند و مانع از سقوط آنان مي شوند.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه حريف ما چنين برنامه اي براي نسل آينده کشورمان دارد، لزوم ترويج فکر و فرهنگ و زبان بومي را خاطرنشان کردند و گفتند: متأسفانه در برخي مواقع بجاي ترويج زبان فارسي، زبان انگليسي ترويج مي شود و اکنون کار به جايي رسيده است که آموزش زبان انگليسي به مهد کودک ها کشيده شده است.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرشان کردند: اين موضوع به معناي مخالفت با يادگيري زبان خارجي نيست بلکه بحث اصلي، ترويج فرهنگ بيگانه در کشور و در ميان کودکان، نوجوانان و جوانان است.
ايشان با تأکيد بر اينکه کشورهاي ديگر براي مقابله با ترويج زبان و فرهنگ بيگانه برنامه دارند، گفتند: متأسفانه در کشور ما براي مقابله با اين موضوع برنامه خاصي وجود ندارد و ميدان را براي گسترش فرهنگ بيگانه باز گذاشته ايم.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ايجاد انواع موانع و سختي ها براي ترويج زبان فارسي در برخي از کشورهاي غربي، افزودند: در شرايطي که آنها اجازه ترويج زبان فارسي را نمي دهند، ما زبان و فرهنگ آنها را ترويج مي کنيم، آيا اين کار واقعاً عقلاني است؟
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان کردند: اين سخنان به معناي تعطيل کردن آموزش زبان انگليسي در مدارس نيست، بلکه بحث اصلي اين است که بدانيم با چه حريفي مواجه هستيم و طرف مقابل چه برنامه ريزي هاي دقيقي براي تأثيرگذاري بر نسل آينده کشور دارد.
ايشان سپس به بيان شاخصها و ويژگيهاي مورد نياز براي تربيت نسل آينده کشور پرداختند و گفتند: مهمترين شاخصه اي که بايد در تربيت دانش آموزان مد نظر قرار گيرد، شکل گيري «هويت مستقل، عزتمند و ديني» در نسل آينده است.
رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: بايد نوجوانان و جوانان کشور را به گونه اي تربيت کنيم که به دنبال سياست، اقتصاد و فرهنگ مستقل باشند و هرگونه وابستگي در اين مسائل مذموم به شمار آيد.
حضرت آيت الله خامنه اي کشور را از لحاظ اين موضوع، دچار آسيب دانستند و افزودند: علاقه بيش از حد به استفاده از تعابير فرنگي يک نمونه از اين آسيب ديدگي است که از دوران طاغوت براي ما به ارث رسيده است.
ايشان يکي از لوازم اصلي تحقق اقتصاد مقاومتي را شکل گيري هويت مستقل در نوجوانان و جوانان دانستند و خاطرنشان کردند: تا زمانيکه روحيه استقلال و مقاومت و ايستادگي وجود نداشته باشد، اگر مسئولان صدها جلسه هم براي اقتصاد مقاومتي بگذارند، در نهايت کار به نتيجه کامل و صحيح نخواهد رسيد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اقتصاد مقاومتي، اقتصاد بدون نفت و فرهنگ مستقل، هنگامي معنا پيدا مي کند که هويت مستقل در جامعه شکل بگيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي احياي «شاخص هاي ممتاز و مفاهيم جريان ساز» در دانش آموزان را يکي ديگر از وظايف سنگين معلمان و آموزش و پرورش دانستند و گفتند: ايمان، انديشه ورزي، مشارکت و همکاري اجتماعي، و اصلاح الگوي مصرف از جمله اين شاخص هاي برجسته است که بايد در نسل آينده رشد پيدا کنند.
ايشان با اشاره به مشکلات موجود در کشور درخصوص الگوي مصرف، چند نمونه را بيان کردند و افزودند: مصرف کالاهاي خارجي و قاچاق دهها و صدها ميلياردي کالاهاي لوکس، نمونه هايي از الگوي مصرف غلط در کشور است که بايد اصلاح شوند و يکي از زيرساخت هاي اصلي براي اصلاح آنها، فرهنگ سازي در نسل جوان است.
رهبر انقلاب اسلامي، «تحمل مخالف» را يکي ديگر از شاخص هاي برجسته براي نسل آينده برشمردند و گفتند: تحمل مخالف در جامعه نهادينه نشده است زيرا تا فردي مختصر طعنه اي مي زند، با مشت به سينه او کوبيده مي شود؛ اين، يعني عدم تحمل مخالف.
حضرت آيت الله خامنه اي «ادب و مؤدب بودن» و «تدين و اشرافي بار نيامدن» را از ديگر شاخص هاي مورد نياز براي تربيت دانش آموزان دانستند و تاکيد کردند: نهادينه کردن اين شاخص ها در نسل آينده و فرهنگ سازي درباره آنها از وظايف بزرگ معلمان و آموزش و پرورش است.
ايشان با تأکيد بر اينکه آموزش و پرورش به تنهايي نمي تواند اين «وظيفه مقدس» را انجام دهد، به نقش بخش ها و دستگاههاي مختلف اشاره کردند و افزودند: معاونت پرورشي آموزش و پرورش از جمله بخشهايي است که در اين زمينه نقش تأثيرگذار و وظيفه سنگيني دارد و بايد با اقدامات پرتلاش، هدفمند، هوشمند و سالم از لحاظ اعتقادي، سياسي و اخلاقي در اين مسير گام بردارد و هرگونه کوتاهي در اين زمينه ضربه به آموزش و پرورش و نسل آينده خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي صدا و سيما را يکي از دستگاههاي داراي مسئوليت درخصوص نهادينه کردن شاخص هاي ممتاز در نسل آينده و فرهنگ سازي در اين زمينه دانستند و با انتقاد از عملکرد رسانه ملي گفتند: سال گذشته هم درباره لزوم برنامه ريزي دقيق و صحيح صدا و سيما براي نسل جوان مطالبي بيان شد اما متأسفانه عمل نشده است.
ايشان افزودند: صدا و سيما بايد با استفاده از افراد صاحب انديشه و متخصص، يک سرفصل کاري ويژه براي آموزش و پرورش داشته باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به نامه يکي از دانش آموزاني که هفته پيش با ايشان ديدار داشتند و گلايه وي از نبود برنامه هاي مناسب و تأثيرگذار براي جوانان دبيرستاني در صدا و سيما گفتند: بايد در رسانه ملي با شيوه هاي هنرمندانه و کارشناسانه، برنامه هايي براي اقناع فکري، روحي، ديني و علمي جوانان تهيه شود و برنامه هاي کنوني در برخي شبکه ها به هيچ وجه با نيازها در اين زمينه همخواني ندارند.
ايشان وزارت ارتباطات را نيز يکي ديگر از دستگاههاي مسئول در زمينه تربيت نسل آينده برشمردند و با اشاره به گستردگي فضاي مجازي و سرعت روزافزون تحولات در اين عرصه و ارتباط مستمر جوانان با فضاي مجازي خاطرنشان کردند: کسي مخالف استفاده از فضاي مجازي نيست بلکه موضوع اصلي اين است که در چنين عرصه اي که لغزش گاه است بايد زمينه استفاده صحيح فراهم شود نه آنکه فضاي مجازي بصورت رها و غيرقابل کنترل باشد.
رهبر انقلاب اسلامي با گلايه از وزارت ارتباطات و شورايعالي فضاي مجازي گفتند: کسي به دنبال بستن فضاي مجازي نيست، زيرا اين کار عاقلانه نيست، اما چرا هنگامي که کشورهاي ديگر براي حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضاي مجازي چارچوبهايي قرار مي دهند ما فضاي مجازي را رها کرده ايم؟
حضرت آيت الله خامنه اي، يکي ديگر از کارهاي لازم در آموزش و پرورش را تزريق روحيه شادابي و جواني در معلمان خواندند و از همين زاويه بر نوسازي نظام آموزشي کشور تأکيد کردند.
رهبر انقلاب با اشاره به فرسوده و کهنه بودن نظام آموزشي، گفتند: نظام آموزشي کنوني برگرفته از نظام آموزشي اروپاست و همچون «اثري موزهاي»، دستنخورده باقي مانده و کهنه شده است، در حاليکه لازم است نوسازي شود.
ايشان، نوسازي نظام آموزشي به شيوه تقليدي و رونويسي از دست غربي ها را کاري غلط برشمردند و افزودند: البته استفاده از تجربيات خوب است اما صاحبان فکر و انديشه بايد در قالب طرح تحول آموزش و پرورش، نظام نوين آموزشي را طراحي و اجرا کنند.
حضرت آيت الله خامنه اي، توجه به اهميت مراکز فني و حرفهاي در «مهارت افزايي و کارآمدي نسل جوان» را يکي از ديگر اولويتهاي آموزش و پرورش برشمردند و افزودند: طبق گزارشها، 12 هزار نوع شغل در جامعه وجود دارد، اما آيا بايد همه دانشآموزان با استعدادهاي گوناگون، مسير واحد و يکساني را در تحصيلات خود طي کنند؟
رهبر انقلاب تأکيد کردند: بايد استعدادهاي دانشآموزان شناسايي و پرورش داده شوند تا استعدادهاي پرورشيافته بتوانند منشأ ابتکار در مشاغل و حرفههاي گوناگون شوند.
انتقاد از «استفاده¬ي برخي نامها و نشانهاي مربوط به دوران طاغوت همچون پيشاهنگان» يکي ديگر از محورهاي سخنان رهبر انقلاب خطاب به مسئولان آموزش و پرورش بود.
ايشان افزودند: در آموزش و پرورش با وجود عناوين و تشکلهايي همچون بسيج دانشآموزي و اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشآموزان، نبايد از تعابير و الفاظ گذشته که معاني خاصي را بهدنبال خود منتقل ميکنند، استفاده شود.
حضرت آيت الله خامنهاي در ادامه به موضوع مدارس دولتي و غير انتفاعي اشاره کردند و گفتند: آموزش و پروش در قانون اساسي، مسئلهاي «حاکميتي» است، البته اين به معناي قرار گرفتن همه بار و وظايف بر دوش دولت نيست، اما دولت بايد در آموزشوپرورش نقشآفريني کند و بر همين اساس، تبديل کردن روزافزون مدارس دولتي به مدارس غير انتفاعي که بعضي از آنها نيز شهريههاي سنگيني ميگيرند، لزوماً کار درست و سنجيدهاي نيست.
رهبر انقلاب تأکيد کردند: بايد سطح و کيفيت مدارس دولتي آنچنان ارتقا يابد که رغبت خانوادهها به اين مدارس افزايش پيدا کند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سلامت فکري و عملي وزير محترم آموزش و پرورش بر لزوم استفاده از اين فرصت براي انجام وظايف سنگين در اين دستگاه تاکيد کردند و گفتند: دانشگاه فرهنگيان يکي از مراکز بسيار مهم است که بايد براي توسعه کمي و کيفي آن هر آنچه که مي توان، سرمايه گذاري کرد.
ايشان در جمعبندي سخنان خود با تأکيد بر اهميتِ ساختن و قدرتمند کردن کشور و نقش برجسته معلمان در اين مسير، مهمترين عنصر قدرتساز را «علم» خواندند و خاطرنشان کردند: قدرت، فقط به داشتن سلاح نيست بلکه «علم، ايمان، شخصيت ملي، ايستادگي و هويت انقلابي»، عناصر توليد قدرت هستند.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: دشمن وقتي قدرت شما را ببيند، ناچار به عقبنشيني خواهد شد، اما وقتي در نشان دادن مباني و عناصر قدرت خود در مقابل دشمن، ملاحظه و اجتناب کنيم و يا بترسيم، دشمن «گستاخ» ميشود.
ايشان با اشاره به طرحي که در کنگره امريکا عليه رزمايشهاي دريايي ايران در جريان است، افزودند: امروز دشمنان حرفهايي ميزنند که بزرگتر از دهانشان است و مثلاً طراحي ميکنند که «ايران در خليج فارس نبايد رزمايش نظامي داشته باشد»؛ درحاليکه اين سخنان، غلط اضافي است.
حضرت آيت الله خامنهاي همه اين زيادهخواهيها را از سوي ملت بزرگ و بيدار ايران قابل پاسخگويي دانستند و خاطرنشان کردند: خليج فارس، خانه و محل حضور ملت ايران، و ساحل خليج فارس و سواحل زيادي از درياي عمان متعلق به اين ملت قدرتمند است، بنابراين ما بايد در اين منطقه حضور، رزمايش و اظهار قدرت داشته باشيم، و اين امريکاييها هستند که بايد بگويند چرا از آن سوي دنيا به اينجا آمده و رزمايش بهراه مياندازند؟
رهبر انقلاب تأکيد کردند: اينگونه بايد با قدرتهاي زيادهخواه مواجه شد و برخورد کرد.
ايشان، ماندگاري و قدرتمندتر شدن روزافزون جمهوري اسلامي را نشانه شکست دشمنان خواندند و خاطرنشان کردند: قرآن به ما آموخته است که بايد بهگونهاي خود را آماده کنيم که دشمن، همواره ترس و واهمه داشته باشد.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، وزير آموزش و پرورش با گراميداشت ياد شهيدان مطهري، رجايي و باهنر و با تبريک هفته معلم، تاکيد کرد: وزارت آموزش و پرورش تلاش مي کند از طريق فرهنگسازي، بستري مناسب براي تحقق عملي اقتصاد مقاومتي فراهم کند.
آقاي فاني با بيان اينکه برنامههاي راهبردي آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتني بر اجراي سند تحول بنيادين خواهد بود، گفت: تدوين نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش، طراحي رشته هاي جديد، ارتقاي منزلت معلمان، تدوين برنامه راهبردي دانشگاههاي فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي، تقويت مشارکتهاي مردمي و توسعه پژوهشسراهاي دانش آموزي از مهمترين فعاليتهاي آموزش و پرورش در سال گذشته بوده است.
انتهاي پيام/