عدم پيش بيني هاي لازم براي انعقاد اين قرارداد منجر به خسارتهاي بزرگي براي اين خريد شده است تا جايي که حتي بعد از خريد اين هواپيما ايران نتواند از آن بهره برداري کند که بر اساس شواهد موجود و بندهاي اين قرارداد اين شرايط تا يک سال آينده نيز براي پرواز هواپيما فراهم نميشود.
به گزارش خبرنگار
سلام لردگان به نقل از
راه دانا؛ اواخر سال 94 بود که
اسنادي مبني بر خريد فلايت چک از سوي شرکت فرودگاه هاي کشور با قيمتي چند برابر قيمت معمول در رسانه ها منتشر شد.
يکي از مسائلي که در اين خبر مورد سوال قرار گرفته بود، علت اصلي شرکت فرودگاه ها براي عدم استفاده از اين فلايت چک بود؛ در حالي که تمامي مبلغ قرارداد به شرکت دانمارکي پرداخت شده است، با گذشت بيش از 5 ماه، هنوز امکان استفاده از اين فلايت چک در کشور وجود ندارد.
مسئولين خريد اين هواپيما بدون توجه به شرايط زماني حاکم در کشور اين هواپيما را بدون تکميل اسناد خريداري کرده اند که همين موضوع باعث شده است تا کنون نتوانند از آن استفاده کرده و امکان بهره برداري از آن را ندارند.
عدم پيش بيني هاي لازم براي انعقاد اين قرارداد منجر به خسارتهاي بزرگي براي اين خريد شده است تا جايي که حتي بعد از خريد اين هواپيما ايران نتواند از آن بهره برداري کند که بر اساس شواهد موجود و بندهاي اين قرارداد اين شرايط تا يک سال آينده نيز براي پرواز هواپيما فراهم نميشود.
اين در حالي است که کشور نيازمند فوري فلاي چک بوده و هم اکنون به خاطر سوء مديريت در اين خريد، اين اقدام از سوي يک فلايت چک قزاقستاني در حال انجام است که مشکلات امنيتي زيادي را مي تواند به دنبال داشته باشد.
در همين راستا، مومني رخ، عضو هيئت مديره شرکت فرودگاههاي کشور در گفتگويي با يکي از خبرگزاري ها مدعي شده است که کارهاي اداري براي اخذ گواهينامه پروازي براي هواپيماي فلايت چک دانمارکي که 5 ماه پيش وارد کشور شده است، در حال پيگيري است.
وي با بيان اينکه مقدمات آموزش خلبان آغاز شده است، تصريح کرد: بايد (certificate) گواهينامه اين هواپيما را داشته باشند چراکه نوع اين هواپيما در ايران نبوده است.
پيرامون اين موضوع مومني رخ با يادآوري اينکه هواپيما در حال لغو ثبت (derigister) است که به ثبت سازمان هواپيمايي کشوري در بيايد، بيان کرد: گروه تعمير و نگهداري (maintenance)براي آموزشها انتخاب شدهاند و يک سري پرواز براي وارسي دستگاهها تا شب عيد با اين هواپيما انجام ميشود.
ادعاي پيگيري 5 ماهه براي ثبت اين هواپيما در حالي است که بسياري از کارشناسان صنعت هوايي معتقد هستند اين پروسه در يک هفته نيز قابل انجام است و نيازي به زمان 5 ماهه براي استفاده از اين هواپيما نيست.
بسياري از کارشناسان صنعت هواپيمايي در کشور معتقد هستند اين خريد اگر يک ماه به تعويق افتاده بود، مي توانستند در شرايطي بهتر و با قيمتي مناسب اين هواپيما را خريداري کنند و نيازي به گذشت زمان 5 ماهه جهت ثبت هواپيما وجود ندارد.
هرچند علت اصلي طولاني شدن زمان ثبت هواپيما به خاطر نقص مدارک هنگام خريد است؛ اين در حاليست که با توجه به پرداخت هزينه هاي مربوط به اين هواپيما به فروشنده، تمامي اين مدارک بايستي در زمان خريد ارائه ميشده است.
در حالي که اسناد به دست آمده نشان مي داد که قيمت اصلي اين هواپيما حدود 5 ميليون يورو بوده است، مومني خريد با قيمت بالاتر را نيز تکذيب کرده و مدعي شده است قيمت اصلي اين هواپيما 12 ميليون يورو بوده که شرکت فرودگاه هاي کشور حتي آن را زير قيمت و با مبلغ 10 ميليون يورو خريداري کرده است!!!
در همين راستا مومنيرخ در پاسخ به اين پرسش که آيا تحريمها عليه ايران تاثيري در قيمت هواپيماي فلايت چک داشت، تاکيد کرد: خير، اين هواپيما به بهترين قيمت خريداري شده است، يکسال پيش همين هواپيما را با همين تجهيزات 12 ميليون يورو قيمت داده بودند و با حدود 10 يورو اين را خريداري کرديم.
همانطور که در استعلام زير آمده است قيمت اصلي اين هواپيما بر خلاف ادعاي مومني رخ حدود 5 ميليون دلار است اما شرکت فرودگاه هاي کشور اين هواپيما را با مبلغي بالغ بر 12 ميليون دلار خريداري کرده است.
مومني رخ در اين مصاحبه به اين موضوع که شرکت فرودگاه ها بر اساس چه مجوزي در حالي که خود يکي از زير مجموعه هاي سازمان هواپيمايي کشوري است اقدام به خريد فلايت چک کرده، اشاره اي نداشته است.
نکته قابل توجه اين است که با توجه به آيين نامه خريد دولت و همچنين آئين نامه معاملاتي شرکت فرودگاهها، براي اين خريد سلسله نظامات دولتي رعايت نشده و بايد مناقصه خريد برگزار مي شده است که اين مناقصه نه تنها برگزار نشده بلکه وظايف مربوط به سازمان هواپيمايي کشوري بر خلاف قانون به شرکت فرودگاه ها که يک شرکت خدمات دهنده بوده، واگذار شده است.
سکوت شرکت فرودگاه ها و سازمان هواپيمايي کشوري در خصوص اخبار و اسناد منتشر شده از خريد اين هواپيما و طفره رفتن از صدور جوابيه به اين اخبار يکي از نکات قابل توجه در اين خصوص است.
هرچند تماس هاي مکرر خبرنگار دانا با اعضاي هيئت مديره شرکت فرودگاه هاي کشور و روابط عمومي اين شرکت همواره يا بي پاسخ مانده و يا اينکه پاسخگويي به زمان آينده موکول شده است.
انتهاي پيام/