رصد سهام گروه خودرو در بورس پس از اجراي طرح تسهيلات 25 ميليون توماني نشان از آن دارد که با وجود فروش محصولات دو خودروساز در بازار فيزيکي، سهام اين شرکتها با استقبال روبهبرو نشدند.
به گزارش
سلام لردگان؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، در حالي اجراي طرح 25 ميليون توماني پنج روزه انبار خودروسازان را خالي کرد که برخي از کارشناسان بر اين باور هستند که استقبال مردم در بازار خودرو حاکي از آن است که بالاخره ثابت شد مردم قدرت خريد ندارند. زيرا به محض ايجاد قدرت خريد و امکان خريد به صورت قسطي کمي توانستند دلخوريشان را از بازار کنار بگذارند. اما پس از اينکه بانک مرکزي وارد عمل شد و مهلت وام خريد خودرو به دليل پيدا شدن تقاضا براي 100 هزار دستگاه خودرو انباري خودروسازان پايان يافت، بايد ديد چه سرنوشتي براي صنعت خودرو در انتظار است؟
در ادامه تحليلي در خصوص وضعيت فروش و توليد ايران خودرو و سايپا که حسين غياثي، مدير سبد شرکت سبدگردان الماس در اختيار اقتصادنيوز قرار داده است را ميخوانيد:
ايران خودرو از لحاظ توليد شروع خوبي را از همان ابتداي سال در برنامهي خود داشت که در سه ماههي اول با وجود از رده خارج کردن خط توليد گروه پيکان، افزايش 8 درصدي را تجربه کرد. اما در قسمت فروش با کاهش تقاضا همراه شده بود و توانست نزديک به 72 درصد محصولات خود را بفروش برساند (قبل از شروع کمپين نخريدن خودرو) که در دورهي مشابه سال قبل هر آنچه را که توليد کرده بود، فروخت. زماني که شرکت اطلاعات 6 ماهه خود را روانهي بازار کرد آمارها نشاندهندهي اين نکته بود که با وجود تشکيل کمپين، تعداد خودروي فروخته شده در سه ماههي دوم بيشتر از سه ماههي اول بوده است. و در آخر حدود 60 هزار خودرو در انبارهاي خود داشت.
شرکت سايپا نيز دقيقا همين شرايط را داشت و توليد سه ماهه اول را بخوبي انجام داد ولي در فروش نسبت به دورهي مشابه قبل با کاهش 18 درصدي همراه بود. همچنين فروش شرکت در سه ماههي دوم 25 درصد بيشتر از سه ماههي اول بوده است.
کاهش خريد خودرو از همان ابتداي سال گريبان شرکتهاي خودروساز را گرفته بود و به افزايش توليد آنها هيچ واکنشي نشان نداد. ميتوان علت اصلي نخريدن خودرو را کاهش قدرت خريد مردم دانست که سياستها و فضاي رکودي حاکم بر جامعه دال بر آن هستند.
با توجه به شرايط موجود دولت تصميم به اعمال بستهي خروج از رکود ميگيرد تا طرف تقاضا را تقويت نمايد. اين اقدام از طريق اعطاي تسهيلات بلندمدت با نرخ بهرهي پايين انجام گرفت و تسهيلاتي براي دو گروه کالا و خودرو اختصاص يافت. بيشتر از 6 روز از شروع طرح نگذشته بود که سقف اعطاي تسهيلات بابت خريد خودرو پر شده و تسهيلات درنظر گرفته شده به اتمام رسيد. برنامه اعطاي تسهيلات براي 110 هزار دستگاه بود که بيشتر از اين تعداد متقاضي براي خريد خودرو وجود داشت. جلساتي مبني بر افزايش سقف تسهيلات تا 300 هزار دستگاه هم به نتيجهاي نرسيد و فعلا پروندهي اين وامها در روز 24 آبان ماه بسته شد. در زير خلاصهاي از وضعيت شرکتهاي خودروساز پس از انجام اين طرح بيان ميشود.
گروه ايرانخودرو
بيشترين تقاضا مربوط به خودرو پژو 405 با حدود 18 هزار دستگاه ميباشد. با توجه به اين حجم فروش و مبلغ وام مشخص براي هر خودرو ميزان اعطاي تسهيلات بانک مرکزي حدود 1161 ميليارد تومان براي محصولات اين شرکت ميباشد. شرکت ايران خودرو توانست با فروش اين تعداد خودرو درآمدي معادل 1492 ميليارد تومان کسب کند.
لازم به ذکر است 2 درصد تفاوت بهره متعلق به نمايندگيهاي شرکت ايرانخودرو است.
همانطور که مشاهده ميشود، فروش طي 6 ماهه همراه با 48 هزار دستگاه جديد، جمعا 52 درصد تعداد فروش بودجه را پوشش ميدهند. به عبارت ديگر در حال حاضر شرکت فقط کسري تعداد فروش در شش ماهه خود را جبران نموده است و بايد همين مقدار را در 6 ماهه دوم بفروشد تا به برنامهي تعدادي خود که 510 هزار دستگاه است، دست پيدا کند. اما نکتهاي که وجود دارد زمان دريافت وجه حاصل از فروش خودروها ميباشد. 20 درصد اين مبلع معادل 298 ميليارد تومان در زمان ثبتنام از متقاضيان دريافت شده و مابقي از بانک عامل دريافت ميشود. با اين فرض که تمام وجوه در سال 94 به شرکت پرداخت گردد، جمعا 10 درصد کل فروش بودجه را پوشش ميدهد. با توجه به اين شرايط اگر معادل همين مقدار در شش ماه دوم فروخته شود شرکت به برنامهي خود که رسيدن به سود 58 ريالي براي هر سهم است خواهد رسيد. با فروش 48 هزار دستگاهي موجودي انبار شرکت هنوز خالي نشده و در انبارهايش خودرو دارد.
گروه سايپا
وضعيت گروه سايپا از لحاظ فروش کمي بهتر از ايرانخودرو است. با توجه به آمار ارايه شده، شرکت حدود 62 هزار دستگاه بفروش رسانده است که موجودي انبار آن در پايان 6 ماهه حدود 50 هزار دستگاه بوده است. با توجه به اين حجم فروش و مبلغ وام مشخص براي هر خودرو ميزان اعطاي تسهيلات بانک مرکزي حدود 1192 ميليارد تومان براي محصولات اين شرکت ميباشد. شرکت توانست با فروش اين تعداد خودرو درآمدي معادل 1603 ميليارد تومان کسب کند.
لازم به ذکر است 2 درصد تفاوت بهره متعلق به نمايندگيهاي شرکت سايپا است.
همانطور که مشاهده ميشود، فروش طي 6 ماهه همراه با 62 هزار دستگاه جديد، جمعا معادل 52 درصد تعداد فروش خودرو در بودجه شرکت، پوشش داده ميشود (همانند ايرانخودرو) و کمبود فروش 6 ماهه اول خود را جبران ميکند و بايد همين مقدار را در 6 ماهه دوم خود بفروشد تا به برنامه تعدادي خود که 363 هزار دستگاه است، دست پيدا کند. درآمد حاصل از فروش معادل 21 درصد کل بودجه 94 است و پيشدريافتها 4 درصد فروش بودجه را پوشش ميدهد.
با اين حال فروش اقساطي خودرو براي شرکت سايپا شرايط بهتري را فراهم نمود. همچنين دوشرکت توانستند تا حدودي عقبافتادگي از عمليات خود را جبران کنند و اگر بخواهيم در سطح سودآوري شرکتها نگاهي به اين طرح بيندازيم، تغيير مثبتي در پيشبيني شرکتها از لحاظ سودآوري نخواهيم ديد. بنابراين با وجود فروش محصولات اين شرکتها در بازار فيزيکي، سهام آنها با استقبال مواجه نشدند و سهام خودرويي روي خوشي به اين تسهيلات 25 ميليون توماني نشان ندادند.
منبع:اقتصادنيوز
انتهاي پيام/