حضرت آيت الله خامنهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي در نامهاي به آقاي روحاني رئيسجمهور و رئيس شورايعالي امنيت ملي، با اشاره به بررسيهاي دقيق و مسئولانه برجام در مجلس شوراي اسلامي و شورايعالي امنيت ملي و عبور اين موافقتنامه از مجاري قانوني، دستورات مهمي را در خصوص رعايت و حفظ منافع ملي و مصالح عاليه کشور صادر کردند.
به گزارش
سلام لردگان به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، متن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامي به رئيسجمهور در موضوع برجام منتشر شد.
متن کامل نامه حضرت آيتالله خامنهاي به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي روحاني
رئيس جمهور اسلامي ايران و رئيس شوراي عالي امنيت ملي دامت توفيقاته
با سلام و تحيت
اکنون که موافقتنامه موسوم به برجام پس از بررسيهاي دقيق و مسئولانه در مجلس شوراي اسلامي؛ کميسيون ويژه و ديگر کميسيونها و نيز در شوراي عالي امنيت ملي سرانجام از مجاري قانوني عبور کرده و در انتظار اعلام نظر اينجانب است، لازم ميدانم نکاتي را يادآور شوم تا جنابعالي و ديگر دستاندرکاران مستقيم و غيرمستقيم آن، فرصتهاي کافي براي رعايت و حفظ منافع ملي و مصالح عاليه کشور در اختيار داشته باشيد.
۱ـ پيش از هر چيز لازم ميدانم از همه دستاندرکاران اين فرآيند پرچالش، در همه دورهها از جمله: هيأت مذاکرهکننده اخير که در توضيح نقاط مثبت و در اصل تثبيت آن نقاط همه سعي ممکن خود را به کار بردند، و نيز از منتقداني که با ريزبيني قابل تحسين، نقاط ضعف آن را به همه ما يادآور شدند و مخصوصاً از رئيس و اعضاي کميسيون ويژه مجلس و نيز از اعضاي عاليمقام شوراي عالي امنيت ملي که با درج ملاحظات مهم خود برخي از نقاط خلأ را پوشش دادند، و سرانجام از رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي که با تصويب طرحي محتاطانه، راه درست اجرا را به دولت ارائه کردند، و نيز از رسانه ملي و نويسندگان مطبوعات کشور که با همه اختلاف نظرها در مجموع، تصوير کاملي از اين موافقتنامه در برابر افکار عمومي نهادند، قدرداني خود را اعلام دارم. اين مجموعه پرحجم کار و تلاش و فکر در مسألهاي که گمان ميرود از جمله مسائل به يادماندني و عبرتآموز جمهوري اسلامي باشد، در خور تقدير و مايه خرسندي است. به همين دليل با اطمينان ميتوان گفت پاداش الهي براي اين نقشآفرينيهاي مسئولانه، مشتمل بر نصرت و رحمت و هدايت ذات حضرت حق خواهد بود انشاءالله، زيرا وعده نصرت الهي در برابر نصرت دين او تخلفناپذير است.
۲ـ جنابعالي با سابقه چند دهه حضور در متن مسائل جمهوري اسلامي طبعاً دانستهايد که دولت ايالات متحده آمريکا نه در قضيه هستهاي و نه در هيچ مسأله ديگري، در برابر ايران رويکردي جز خصومت و اخلال در پيش نگرفته است و در آينده هم بعيد است جز اين روش عمل کند. اظهارات رئيسجمهور آمريکا در دو نامه به اين جانب مبني بر اينکه قصد براندازي جمهوري اسلامي را ندارد، خيلي زود با طرفدارياش از فتنههاي داخلي و کمک مالي به معارضان جمهوري اسلامي، خلاف واقع از آب درآمد و تهديدهاي صريح وي به حمله نظامي ـ و حتي هستهاي که ميتواند به کيفرخواست مبسوطي عليه وي در دادگاههاي بينالمللي منتهي شود ـ پرده از نيت واقعي سران آمريکا برداشت. صاحبنظران سياسي عالم و افکار عمومي بسياري از ملتها به وضوح تشخيص ميدهند که عامل اين خصومت تمامنشدني، ماهيت و هويت جمهوري اسلامي ايران است که برخاسته از انقلاب اسلامي است. ايستادگي بر مواضع برحق اسلامي در مخالفت با نظام سلطه و استکبار، ايستادگي در برابر زيادهطلبي و دستاندازي به ملتهاي ضعيف، افشاي حمايت آمريکا از ديکتاتوريهاي قرون وسطايي و سرکوب ملتهاي مستقل، دفاع بيوقفه از ملت فلسطين و گروههاي مقاومت ميهني، فرياد منطقي و دنياپسند بر سر رژيم غاصب صهيونيست، قلمهاي عمدهاي را تشکيل ميدهند که دشمني رژيم ايالات متحده آمريکا را بر ضد جمهوري اسلامي، براي آنان اجتنابناپذير کرده است و اين دشمني تا هنگامي که جمهوري اسلامي با قدرت دروني و پايدار خود، آنان را مأيوس کند ادامه خواهد داشت.
چگونگي رفتار و گفتار دولت آمريکا در مسأله هستهاي و مذاکرات طولاني و ملالآور آن، نشان داد اين نيز يکي از حلقههاي زنجيره دشمني عنادآميز آنان با جمهوري اسلامي است. فريبکاري آنان در دوگانگي ميان اظهارات اوليه آنان که با نيت قبول مذاکره مستقيم از سوي ايران انجام ميشد، با نقض عهدهاي مکرّر آنان در طول مذاکرات دوساله و همراهي آنان با خواستههاي رژيم صهيونيستي و ديپلماسي زورگويانه آنان در رابطه با دولتها و مؤسسات اروپايي دخيل در مذاکرات، همه نشان دهنده آن است که ورود فريبکارانه آمريکا در مذاکرات هستهاي، نه با نيت حل و فصل عادلانه، که با غرض پيشبرد هدفهاي خصمانه خود درباره جمهوري اسلامي صورت گرفته است.
بيشک حفظ هوشياري نسبت به نيّات خصمانه دولت آمريکا و ايستادگيهايي که بر اثر آن در طول مسير مذاکرات از سوي مسئولان جمهوري اسلامي به کار رفت، توانست در موارد متعدّدي از ورود زيانهاي سنگين جلوگيري کند.
با اين حال محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعفهاي ساختاري و موارد متعددي است که در صورت فقدان مراقبت دقيق و لحظه به لحظه، ميتواند به خسارتهاي بزرگي براي حال و آينده کشور منتهي شود.
۳ـ بندهاي نُهگانه قانون اخير مجلس و ملاحظات دهگانه ذيل مصوبه شوراي عالي امنيت ملي، حاوي نکات مفيد و مؤثر است که بايد رعايت شود، با اين حال برخي نکات لازم ديگر نيز هست که همراه با تأکيد بر تعدادي از آنچه در آن دو سند آمده است، اعلام ميگردد.
اولاً: از آنجا که پذيرش مذاکرات از سوي ايران اساساً با هدف لغو تحريمهاي ظالمانه اقتصادي و مالي صورت گرفته است و اجرايي شدن آن در برجام به بعد از اقدامهاي ايران موکول گرديده، لازم است تضمينهاي قوي و کافي براي جلوگيري از تخلف طرفهاي مقابل، تدارک شود، که از جمله آن اعلام کتبي رئيسجمهور آمريکا و اتحاديه اروپا مبني بر لغو تحريمهاست. در اعلام اتحاديه اروپا و رئيسجمهور آمريکا بايد تصريح شود اين تحريمها بهکلي برداشته شده است. هرگونه اظهاري مبني بر اينکه ساختار تحريمها باقي خواهد ماند، به منزله نقض برجام است.
ثانياً: در سراسر دوره ۸ ساله وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانهاي (از جمله بهانههاي تکراري و خودساخته تروريسم و حقوق بشر) توسط هر يک از کشورهاي طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه مجلس اقدامهاي لازم را انجام دهد و فعاليتهاي برجام را متوقف کند.
ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدي آمده است، تنها هنگامي آغاز خواهد شد که آژانس پايان پرونده موضوعات حال و گذشته (pmd) را اعلام نمايد.
رابعاً: اقدام در مورد نوسازي کارخانه اراک با حفظ هويت سنگين آن، تنها در صورتي آغاز خواهد شد که قرارداد قطعي و مطمئن درباره طرح جايگزين و تضمين کافي براي اجراي آن منعقد شده باشد.
خامساً: معامله اورانيوم غنيشده موجود در برابر کيک زرد با دولت خارجي در صورتي آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن در اين باره همراه با تضمين کافي منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور بايد به تدريج و در دفعات متعدد باشد.
سادساً: مطابق مصوبه مجلس، طرح و تمهيدات لازم براي توسعه ميانمدت صنعت انرژي اتمي که شامل روش پيشرفت در مقاطع مختلف از هماکنون تا ۱۵ سال و منتهي به ۱۹۰ هزار سو است، تهيه و با دقت در شوراي عالي امنيت ملي بررسي شود. اين طرح بايد هر گونه نگراني ناشي از برخي مطالب در ضمائم برجام را برطرف کند.
سابعاً: سازمان انرژي اتمي، تحقيق و توسعه در ابعاد مختلف را در مقام اجرا بهگونهاي ساماندهي کند که در پايان دوره ۸ ساله هيچ کمبود فناوري براي ايجاد غنيسازي مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد.
ثامناً: توجه شود که در موارد ابهام سند برجام، تفسير طرف مقابل مورد قبول نيست و مرجع، متن مذاکرات است.
تاسعاً: وجود پيچيدگيها و ابهامها در متن برجام و نيز گمان نقض عهد و تخلفات و فريبکاري در طرف مقابل بويژه آمريکا، ايجاب ميکند يک هيأت قوي و آگاه و هوشمند براي رصد پيشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصريح شده است، تشکيل شود. ترکيب و وظايف اين هيأت بايد در شوراي عالي امنيت ملي تعيين و تصويب شود.
با توجه به آنچه ذکر شد، مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شوراي عالي امنيت ملي با رعايت موارد يادشده تأييد ميشود.
در خاتمه همانطور که در جلسات متعدد به آن جناب و ديگر مسئولان دولتي يادآور شده و در جلسات عمومي به مردم عزيزمان گوشزد کردهام، رفع تحريمها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ايران کار لازمي است، ليکن گشايش اقتصادي و بهبود معيشت و رفع معضلات کنوني جز با جدي گرفتن و پيگيري همهجانبـه اقتصاد مقـاومتي ميسر نخـواهد شـد. اميـد است مراقبت شود که اين مقصود با جديت تمام دنبــال شود و بخصوص به تقويت توليد ملي توجه ويژه صورت گيرد و نيز مراقبت فرماييد که وضعيت پس از برداشته شدن تحريمها، به واردات بيرويه نينجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفي از آمريکا جداً پرهيز شود.
توفيقات جنابعالي و ديگر دستاندرکاران را از خداوند متعال مسألت مينمايم.
سيّدعلي خامنهاي
۲۹ مهرماه ۹۴
انتهاي پيام/