آخرین اخبار
کد مطلب: 102535
استراتژي اصلاح طلبان براي انتخابات اسفند ماه
تخريب اصولگرايان و تطهير فتنه گران در دستور کار اصلاح طلبان
تاریخ انتشار : 1394/05/14 08:51:07
نمایش : 1301
اصلاح طلبان که نتايج انتخابات 92 را براي خود نسبتا مناسب ديدند در حال بازسازي خود و اجراي استراتژي هستند که بتوانند بر مبناي آن مجلس دهم را از آن خود نمايند. متن زير به بررسي اين استراتژي مي پردازد
به گزارش سلام لردگان،به نقل از راه دانا؛ اصلاح طلبان که نتايج انتخابات 92 را براي خود نسبتا مناسب مي بينند در حال بازسازي خود و اجراي استراتژي اي هستند که بتوانند بر مبناي آن مجلس دهم را از آن خود نمايند.

 

تنها يک انتخابات نياز بود تا اصلاح طلبان دوباره زنده شوند. اشتباهات تاکتيکي اصولگرايان باعث شد تا با اختلافي اندک نتيجه را به اصلاح طلبان واگذار کنند. هر چند روحاني را نمي توان در قالب اصلاح طلبي گنجاند اما مطمئنا وي اصولگرا هم نيست.

 

اما انتخابات 92 باعث شد تا اين باور که دوباره مي توان به قدرت برگشت براي آنان دست يافتني تر بنماياند؛ اصلاح طلبان هر چند با تمام قوا براي انتخابات رياست جمهوري نيامدند اما نتيجه نيم بندي که گرفتند باعث شد تا آنان براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان خود را مهيا کنند. اصلاح طلبان هرگز فکر نمي کردند فضاي سياسي کشور به سوي آنان بوزد و حتي بتوانند در حد وزرا و معاونين رئيس جمهور صاحب مناصب سياسي شوند. اصلاح طلبان که دروازهاي پاستور را به سوي خود باز ديدند؛‌ براي دروازه هاي بهارستان نيز تلاش مي کنند. اما اصلاح طلبان چه استراتژي براي انتخابات 94 خواهند داشت؟

 

چهره سازي

 

يکي از استراتژي هاي اصلاح طلبان براي انتخابات 94 چهره سازي است. اصلاح طلبان همت بالايي در چهره سازي و برجسته کردن اشخاص خود در رسانه ها و فضاهاي مختلف دارند و تلاش مي کنند تا خود را در وراي شخصيت هاي برجسته اي که خود ساخته اند؛ تعريف کنند. استفاده از شخصيت هاي گمنام و خوشنام و تلاش براي گره زدن نام آنان با اردوگاه اصلاح طلبان از استراتژي هاي آن در انتخابات مختلف بوده است. چهره سازي يک بار در سال 1376 به مدد اصلاح طلبان آمد و توانست نتيجه انتخابات را به نفع آنان تغيير دهد. آنان به همت همين چهره سازي توانستند در شوراي شهر تهران نيز ماندگار شوند. اين استراتژي البته توسط رسانه هاي مجازي و مکتوب اصلاح طلبي تقويت مي شود.

 

حرف شنوي از يک مرجع واحد

 

وحدت يک امر ضروري در هر فعاليت اجتماعي و عمومي است. در تشکيل وحدت حرف شنوي از يک مرجع واحد است که مي تواند گروه و جمع را به نتيجه برساند. اصلاح طلبان اين نکته را به فراست در انتخابات 92 دريافتند و بي شک آن را در انتخابات 94 پي خواهند گرفت. نمي توان اتحاد و وحدت اصلاح طلبان به رغم نقاط افتراق فراوان با يکديگر را انکار کرد. هر چند اين اجماع ديرهنگام بود اما اثري ماندگار داشت. در انتخابات 92 حرف شنوي اصلاح طلبان از هاشمي رفسنجاني و سيدمحمدخاتمي باعث شد تا اصولگرايان نتيجه برده را يکباره به حريف واگذار کنند. اين استراتژي در انتخابات اسفند 94 خود را بيش از پيش نشان خواهد داد.

 

 تطهير فتنه گران و تقليل فتنه 88

 

بي شک حوادث سال 1388 و عملکرد نامناسب طيف اصلاح طلبان براي آنان براي هميشه به عنوان يک لکه باقي خواهد ماند. هر چند بايد صف فتنه گران را از اصلاح طلبان را جدا کرد اما عملکرد خارج قانون اصلاح طلبان باعث تضعيف موضع آنان در فعاليت هاي بعدي سياسي شد. اصلاح طلبان براي رفع اين مشکل استراتژي "تقليل" را در پيش گرفته اند. تقليل فتنه به ناآرامي ها و اعتراضات سياسي در حقيقت تلاشي است از سوي اصلاح طلبان و رسانه هاي وابسته به آنان براي بازگرداند دوباره اصلاح طلبان. علاوه بر اين استراتژي؛‌ استراتژي يافتن دو طرف دعوا در انتخابات از ديگر آدرس هاي غلط اصلاح طلبان و اشتباه برخي از تحليل گران است. در فتنه 88 بخشي از اصلاح طلبان پا را از قانون فراتر گذاشتند و ميدان را براي برخي از فرصت طلبان آماده ساختند و حتي حاضر نشدند خط خود را با فتنه گران مجزا سازند و از اين رو اصلاح طلبان در آينده براي انتخابات 94 تلاش وافري براي تطهير برخ ياز هم جناحي هاي خود بکار خواهند برد.

 

اتحاد و وحدت

 

سوراخي که اصول گرايان از آن گزيده شدند؛‌ اصلاح طلبان از آن عبرت گرفتند. اصلاح طلبان دريافتند که پيروزي در سايه وحدت امکان پذير است.

 

تبليغات و روزنامه هاي زنجيره اي

 

اصلاح طلبان به کار ژورناليستي و فضاسازي رسانه اي مسلطند. با آمدن فضاي مجازي و در اختيار گرفتن اين فضا باعث شده تا عملا اصلاح طلبان در مديريت افکار عمومي دستي برتر را نسبت به اصولگرايان دارا باشند. اين دست برتر در انتخابات 92 خود را بيشتر نشان داد. در تحليل انتخابات 92 نمي توان نقش فضاي مجازي در تحرک جمعيت خاکستري جوان جامعه را به حساب نياورد. علاوه بر اين اصلاح طلبان داراي رفتاري زنجيره اي در تبليغات مي باشند. تکرار يک خبر و يک خط باعث تثبيت و اثرگذاري و رسوب گذاري آن بر روي مخاطب مي شود. يک حرف هر چند دروغ باشد مي تواند اثري مشهود بر روي رفتار سياسي مخاطب  باشد. اين خط مشي با در دست گرفتن فضاي مجازي توسط اصلاح طلبان استراتژي ديگر اصلاح طلبان بين دو انتخابات 92 تا 94 خواهد بود. از اين رو حضور شخصيت هاي سياسي اصلاح طلب در فضاي مجازي و تلاش براي کشاند مباحث مختلف سياسي به صفحات شخصي در فضاي مجازي نشان از دريافت اين نکته و تلاش براي سرمايه گذاري در سطح انتخابات 94 ارزيابي مي شود.

 

تلاش براي به فراموشي سپردن اختلافات

 

اصلاح طلبان در بازه زماني 1376 تا 1384، اوج کشمکش هاي سياسي را به نمايش گذاشتند و نشان دادند در مسائل مختلف مستعد اختلافات جدي هستند. اختلافات اصلاح طلبان در انتخباات 1378 ، ‌انتخابات شوراي شهر اول و انحلال آن و اختلافات بر سر عبور از خاتمي و تلاش براي برجسته سازي عبدالله نوري در انتخابات رياست جمهوري 1380،‌ نشان از اين شکاف ها و گسل ها دارد اما استراتژي اصلاح طلبان براي بين انتخابات رياست جمهوري 92 تا انتخابات مجلس 94 تنها استراتژي به فراموشي سپردن اختلافات است. اين اختلافات به حدي بود که خاتمي در آخرين روزهاي حضور خود در منصب رياست جمهوري گفت که صداي پاي دشمن را از اردوگاه اصلاح طلبان مي شنوم. اين در حالي است که اصولگرايان تنها دست مايه ي سخنان خود را  متهم ساختن يکديگر و تلاش براي مقصر شناختن طرف ديگر در انتخابات اخير مي دانند.

 

تخريب اصولگرايان و چهره هاي اصول گرايي

 

اصلاح طلبان هرچه اصولگرايان را تضعيف کنند خود را قوي تر مي بينند. هر چند رئيس دولت نهم ودهم تلاش بسياري کرد تا خود را از اردوگاه اصولگرايان جدا کند اما فضاي اجتماعي جامعه اين دو دولت را دولتي اصولگرايي مي دانست. اشتباهات پي در پي احمدي نژاد و تندروي اصولگرايان در نقد شخصيت احمدي نژاد و عدم تفکيک دولت نهم و دهم از شخص و عملکرد رفتاري احمدي نژاد باعث شد تا اين مسأله خود را بيش از پيش نشان دهد. فضاسازي برخي از روزنامه هاي اصلاح طلب براي برجسته سازي برخي از تخلفات دولتمداران و تلاش براي انتساب آن به مجموعه ي اصولگرايي از جمله استراتژي اصلاح طلبان براي انتخابات مجلس دهم است. گوشه هايي از اين استراتژي‌ در فضاي رسانه اي و مجازي خود را نشان داده است. اصلاح طلبان تمام تلاش خود را براي از بين بردن نقاط قوت دولت نهم و دهم بکار خواهند بست تا جايي که در ذهن مخاطب احمدي نژاد تبديل به شخصيتي شود که مساوي مديريت اصول گرايان قلمداد شود.

 

جمع بندي

 

انتخابات 92 و شکست اصولگرايان و پيروزي نيم بند اصلاح طلبان در حقيقت تنفس مصنوعي به پيکر مرده اصلاحات بود که بدن به اغما رفته آنان را دوباره به حيات برگرداند. اصلاح طلبان تا از مرگ رها شدند خود را براي انتخابات اسفند  94 که براي آنها از انتخابات 92 مهم تر است آماده ساختند. در انتخابات 92 اصلاح طلبان پيروز نشدند اما فضا براي آنان باز شد و برخي از هم اردوگاهي آنان در مناصب مختلف از جمله وزرات و معاونت رئيس جمهور جاي گرفتند. اصلاح طلبان اين زنده شدن نيمه جان را رها نخواهند کرد و تلاش خود را براي فتح مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري به کار خواهند گرفت. براي رسيدن به اين هدف استراتژي هاي مختلفي را به دست خواهند گرفت:‌ چهره سازي، حرف شنوي از يک مرجع واحد، تطهير فتنه گران و تقليل واژه فتنه،‌ اتحاد و وحدت، به فراموشي سپردن اختلافات گذشته، تخريب اصول گرايان،‌ مديريت افکار عمومي و ... را مي توان و از جمله اين استراتژي ها دانست. اصلاح طلبان بين دو انتخابات استراتژي دارند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس