رهبر معظم انقلاب در ديدار با اساتيد دانشگاهها:
سياستبازي سمّ محيطهاي علمي است/هدف تحريمها جلوگيري از رسيدن ملت ايران به جايگاه شايسته تمدني است/حاشيهسازي در موضوع بورسيه ها از غلطترين کارهاي چند سال اخير بود
رهبر معظم انقلاب در ديدار با اساتيد دانشگاهها:
رهبر معظم انقلاب با انتقاد شديد از حاشيهسازي و سياستبازي در محيطهاي علمي، خاطرنشان کردند: محيط دانشگاه بايد محيط فهم سياسي، آگاهي و دانش سياسي باشد اما سياسيکاري و حاشيهپردازي به کار اصلي دانشگاهها يعني تلاش و پيشرفت علمي ضربه جدي ميزند.
به گزارش
سلام لردگان، به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب عصر امروز (شنبه) در ديدار بيش از هزار نفر از استادان و اعضاي هيأتهاي علمي دانشگاههاي سراسر کشور، نقش استادان را در تعليم و تربيت نسلي پرتلاش، مؤمن و پيشرو، نقشي بي بديل خواندند و با تأکيد بر پرهيز از حاشيه سازي در محيطهاي علمي افزودند: شتاب علمي کشور، به هيچ دليلي، نبايد کاهش يابد.
در اين ديدار که بيش از 2 ساعت طول کشيد، رهبر انقلاب پس از شنيدن ديدگاهها و پيشنهادات شماري از اساتيد دانشگاهها، نفوذ و تأثيرگذاري طبيعي استاد در قلب و روح دانشجو را فرصتي استثنايي برشمردند و افزودند: از اين امکان بسيار بزرگ، براي تربيت جواناني «متدين، برخوردار از غيرت ملي، پرانگيزه، انقلابي، سختکوش، با اخلاق، شجاع، داراي اعتماد به نفس و اميدوار به آينده» بهره بگيريد و بازوان پرقدرتي را براي پيشرفت ايران عزيز تعليم دهيد و تربيت کنيد.
ايشان استغناء از بيگانگان، فهم درست موقعيت و مسير کشور، و حساسيت و قاطعيت در مقابل خدشه دار شدن استقلال کشور را از ديگر ويژگيهاي لازم نسل جوان خواندند و افزودند: استادان محترم، با روش و منش خود، چنين نسلي را پرورش دهند.
رهبر انقلاب، استادان را فرماندهان جنگ نرم برشمردند و خطاب به آنان خاطرنشان کردند: همچون فرماندهان 8 سال دفاع مقدس، با حضور عيني در اين مبارزه حياتي و عميق، جوانان دانشجو يعني افسران جنگ نرم را فرماندهي و هدايت کنيد که اين ميدان نيز، يک «دفاع مقدس» است.
ايشان با ابراز خرسندي از حضور 70 هزار عضو هيأت علمي در دانشگاهها افزودند: بخش اعظم اين اساتيد، «مؤمن، متدين و معتقد به مباني انقلاب» هستند که اين مسئله بسيار مهم، باعث افتخار کشور است.
حضرت آيت الله خامنه اي مسئولان وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکي» را به قدرشناسي از استادان مؤمن و انقلابي فراخواندند و افزودند: عناصري که از هجمه تبليغات موذيانه و عمدتاً پنهان نمي هراسند و به ايفاي وظايف مهم خود مشغولند، بايد مورد توجه و تجليل قرار گيرند.
ايشان، دستيابي ايران به رتبه 16 علمي جهان را نتيجه تلاشهاي بي وقفه 10، 15 سال اخير در دانشگاهها و مراکز علمي خواندند و افزودند: شتاب علمي شوق برانگيزي که اين افتخار را نصيب ايران کرد، امروز کم شده است و مسئولان بايد همّت مضاعف کنند که حرکت پيشرفت علمي از دور نيفتد و متناسب با نياز کشور شتاب گيرد.
رهبر انقلاب در نوعي آسيب شناسي از عوامل کاهنده شتاب پيشرفت علمي کشور، به انتقاد شديد از حاشيه سازي و سياست بازي در محيطهاي علمي پرداختند و خاطرنشان کردند: محيط دانشگاه بايد محيط فهم سياسي، آگاهي و دانش سياسي باشد اما سياسي کاري و حاشيه پردازي به کار اصلي دانشگاهها يعني تلاش و پيشرفت علمي ضربه جدي مي زند.
ايشان به عنوان يکي از مصداقهاي سياست بازي در دانشگاهها، به حاشيه سازي درباره موضوع بورسيه ها اشاره کردند و آن را از غلط ترين کارهاي چند سال اخير دانستند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: تحقيقات دقيق نشان مي دهد مسأله بورسيه ها، به آن شکلي که در روزنامه ها با آن بازي کردند نبود اما اگر هم بود بايد از راههاي قانوني امتيازاتي که عده اي بر خلاف قانون گرفته بودند لغو مي شد نه اينکه سر و صدا و جنجال درست شود.
رهبر انقلاب سياست بازي را سمِّ محيطهاي علمي خواندند و با ابراز تأسف از اينکه در موضوع بورسيه ها به عده اي ظلم شد افزودند: سمّي که در اين موضوع به دانشگاهها تزريق شد از بينش فکري مبتني بر سياست کاري نشأت مي گرفت و متأسفانه، هم خلاف قانون، هم خلاف تدبير و هم خلاف اخلاق بود.
حضرت آيت الله خامنه اي بخش ديگري از سخنانشان را به ضرورت تلاش جدي مسئولان براي تحول در علوم انساني اختصاص دادند.
ايشان افزودند: اين تحول ضروري، هم نياز به جوشش دروني در دانشگاهها و مراکزي همچون شورايعالي انقلاب فرهنگي و شوراي تحول علوم انساني دارد و هم نياز به حمايت بيروني دستگاههاي مسئول.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: جوشش دروني به فضل الهي وجود دارد و لازم است دستگاههاي مسئول، تلاشهاي نظريِ انجام شده در زمينه تحول در علوم انساني را عملياتي کنند و مصوبات شوراي تحول در علوم انساني را محقق نمايند.
چهارمين نکته سخنان رهبر انقلاب، توجه به «سهم بودجه پژوهش از بودجه عمومي کشور» بود.
ايشان با اشاره به تأکيدات مکرر خود در سالهاي گذشته در اين خصوص و اظهار تأسف از محقق نشدن سهم مورد انتظار بودجه پژوهش، افزودند: در سند چشم انداز، سهم 4 درصد از بودجه عمومي براي پژوهش در نظر گرفته شده که امکان تحقق اين سهم در کوتاه مدت وجود ندارد اما بايد سهم حدود 2 درصدي پژوهش در بودجه عمومي محقق شود، ضمن اينکه اين بودجه ها و منابع مالي بخش پژوهش نيز بايد درست و بجا، صرف شود.
ضرورت «عملياتي شدن نقشه جامع علمي کشور» نکته ديگري بود که رهبر انقلاب خطاب به مسئولان آموزش عالي و اساتيد دانشگاهها بيان کردند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تأييد نقشه جامع علمي از سوي صاحبنظران، قدم اول در عملياتي شدن اين سند مهم را گفتمان سازي خواندند و گفتند: همانگونه که بحث «پيشرفت علمي کشور» بصورت يک گفتمان رايج درآمد و تبديل به يک جريان عملي شد، درخصوص نقشه جامع علمي نيز لازم است اساتيد و مديران و دانشجويان دانشگاههاي کشور از جزئيات اين نقشه آگاه شوند و نقشه جامع علمي بصورت يک «گفتمان پذيرفته شده»، درآيد.
رهبر انقلاب در همين زمينه، «سند آمايش آموزش عالي» را مورد توجه قرار دادند و با اشاره به لزوم تکميل و عملياتي شدن اين سند خاطرنشان کردند: «آمايش علمي سرزميني کشور» يعني شناخت و تصميم گيري درباره ظرفيتهاي دانشگاهها و رشته هاي تحصيلي، و سپس تعيين اولويتهايي که امکان سرمايه گذاري ويژه براي پيشرفتهاي اساسي درخصوص آنها وجود دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي، داشتن نگاه کلان به افزايش چشمگير دانشجويانِ دوره هاي تحصيلات تکميلي را مزيتي فوق العاده و از عرصه هاي مهم کار وزارت علوم خواندند و گفتند: وزارت علوم، بايد با نگاه کلان و با برنامه ريزي صحيح و هدايت کلي، نتيجه کار و تلاش دانشجويان در اين مقاطع تحصيلي را به سمت گشودن گره هاي کشور جهت بدهد، چرا که در غير اين صورت، منابع و امکانات کشور هدر داده خواهد شد.
ايشان نقش اساتيد و دستگاههاي مديريت علمي کشور در مقابله با طرحهاي دشمنان را مهم خواندند و خاطرنشان کردند: هدف دشمنان از تحريمها، مسئله هسته اي يا مسائلي نظير حقوق بشر و تروريسم نيست، چرا که خود آنها مراکز اصلي پرورش تروريسم و ضد حقوق بشر هستند، بلکه هدف آنها جلوگيري از رسيدن ملت ايران به جايگاه شايسته تمدني است که لازم است با شناخت دقيق جايگاه و موقعيت خود بر حرکت پر افتخار کشور ادامه دهيم که در اين روند، نقش اساتيد و مجموعه هاي علمي بسيار برجسته است.
در ابتداي اين ديدار هفت نفر از اساتيد دانشگاهها آقايان:
- دکتر محمدمهدي نايبي – استاد تمام مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف
- دکتر محمدحسين رجبي دواني – رئيس مرکز مطالعات حديث ولايت دانشگاه امام حسين
- دکتر محمد قنادي مراغه اي – رئيس پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي و چهره ماندگار علوم هسته اي
- دکتر حسين سليمي – استاد تمام دانشگاه علامه طباطبايي
- دکتر جعفر هزارجريبي – جامعه شناس و استاد تمام دانشگاه علامه طباطبايي
- دکتر حجت الله عبدالملکي- استاد دانشگاه معارف اسلامي و اقتصاد
- و سرکار خانم دکتر صدف علي پور – دانشيار دانشگاه علوم پزشکي ايران
ديدگاهها و مطالب خود را بيان کردند.
مهمترين محورهاي بيان شده به اين شرح است:
- لزوم شتاب دادن به توسعه صنعتي براي کاربردي کردن تحقيقات علمي و توليد ثروت از زنجيره علم
- اهميت تقويت بخش خصوصي واقعي
- ضرورت تدوين استراتژي صنعتي کشور
- ضرورت تعريف و تثبيت اصول و مباني نظري انديشه هاي امام و رهبري به عنوان اصول ثابت و نقشه راه انقلاب اسلامي
- لزوم تربيت متخصصان متمرکز در انديشه هاي امام خميني براي مقابله با تحريف انديشه ايشان
- تبيين پيشرفت هاي مهم کشور در صنعت هسته اي و تأکيد بر ضرورت تحقيق و توسعه در اين صنعت
- ضرورت تبيين اسلام شيعي، عقلايي، تمدن ساز و علم گرا در مقابل اسلام خشن و ويرانگر
- ضرورت بازنگري در دروس علوم انساني با توجه به اصول روزآمدي، ارزش مداري و کاربردي سازي
- ضرورت هم افزايي نظري در حوزه علوم انساني
- لزوم آموزش رفتار حرفه اي و ارتقاي کيفيت آموزشي کشور
- تاکيد بر اهميت روش هاي نوين درمان با تکيه بر تکنولوژي هاي نوين
- لزوم تأمين نيروي انساني حرفه اي در اجراي طرح تحول سلامت کشور
- استفاده از همه ظرفيت هاي بزرگ اقتصاد کشور از جمله بخش کشاورزي
- ضرورت بهره برداري از ظرفيت نخبگاني کشور
- بهره برداري از فرصت تحريم ها براي قطع وابستگي به فروش نفت
- ضرورت توجه ويژه به عنصر فرهنگ در اقتصاد مقاومتي و توجه به اقدامات آموزشي و ترويجي در اين زمينه
انتهاي پيام/