آخرین اخبار
کد مطلب: 147092
سلام لردگان خبر داد ؛
جولان سگ هاي ولگرد در کوچه و خيابان هاي لردگان
تاریخ انتشار : 1401/11/17
نمایش : 819
يکي از معضلات و مشکلات افزايش سگ‌هاي ولگرد شيوع بيماري‌هاي مشترک بين انسان و حيوان، افزايش خطر حمله و گاز گرفتن، ايجاد رعب و وحشت در بين شهروندان و همچنين آلوده کردن محيط است و همين مشکلات است که ضرورت جمع‌آوري و کنترل اصولي اين حيوانات را نشان مي‌دهد.
به گزارش سلام لردگان ؛ تيرماه امسال بود که خبر دريده شدن گردن يک کودک در قم توسط سگ‌هاي ولگرد بسياري از مردم را در بهت فرو برد، اين موضوع با نگراني خانواده‌هايي همراه بود که چند ماه ديگر مجبور بودند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند و حضور اين سگ‌ها جانشان را تهديد مي‌کرد.
 
شايد تا آن روز کسي حضور سگ‌هاي ولگرد را تا اين اندازه خطرناک نمي‌دانست، اما جان باختن دو کودک در فاصله زماني کم در اثر حمله سگ‌هاي بلاصاحب، موضوعي نيست که بتوان با بي‌خيالي از کنار آن گذشت، چراکه کار اين حيوانات ولگرد به جايي رسيده که به انسان نيز حمله مي‌کنند و اين علاوه‌بر آسيب‌ها و معضلاتي است که براي محيط زيست به بار مي‌آورند.
 
سگ‌ها از گذشته دوست بشر به شمار مي‌رفتند و با اهلي شدنشان خدمات گسترده‌اي به انسان ارائه مي‌دادند، اما امروزه در هيچ جامعه‌اي وجود سگ‌هاي ولگرد و بدون صاحب پذيرفته نيست و حضور اين سگ‌ها در شهرها رفته رفته به يکي از مشکلات مديريت شهري تبديل شده است.
 
يکي از معضلات و مشکلات افزايش سگ‌هاي ولگرد شيوع بيماري‌هاي مشترک بين انسان و حيوان، افزايش خطر حمله و گاز گرفتن، ايجاد رعب و وحشت در بين شهروندان و همچنين آلوده کردن محيط است و همين مشکلات است که ضرورت جمع‌آوري و کنترل اصولي اين حيوانات را نشان مي‌دهد، حضور سگ‌ها در اطراف شهرها و برخي مواقع سطح شهرها، آسايش مردم را به خطر انداخته و حتي در سطح جاده‌ها حضور اين حيوانات باعث تصادفاتي مي‌شود.
 
طبق آمار در ايران بيش از 4 ميليون و 200 هزار سگ وجود دارد که از اين تعداد 2 تا 3 ميليون‌ سگ‌هاي ولگرد هستند و اين يعني تقريبا بيش از نيمي از جمعيت سگ‌هاي ايران را اين حيوانات به خود اختصاص داده‌اند، زاد و ولد سگ‌هاي ولگرد سبب شده تا جمعيت آن رو به افزايش باشد و امروز شاهد حضور اين سگ‌ها در محيط زندگي مردم باشيم.
 
براساس آمار اعلام شده از سوي وزارت بهداشت گزش انسان توسط سگ‌ها افزايش داشته و بيش از 70 درصد آن توسط سگ‌هاي ولگرد صورت گرفته است، آمار سازمان بهداشت جهاني نشان از آن دارد که در سال‌هاي 2002 تا 2020 ايران رتبه سوم مرگ به‌واسطه بيماري هاري را از آن خود کرده و بعد از هند و چين با وجود جمعيت کم‌تر نسبت به آن‌ها در رديف سوم قرار گرفته است.
 
چهارمحال و بختياري هم از اين موضوع مستثني نبوده و ساکنان لردگان مدت‌ها است که با مشکل حضور سگ‌هاي ولگرد در شهرها مواجه بوده و نگراني‌هايي از بابت انتقال بيماري، آسيب به شهروندان و ديگر مشکلات ناشي از حضور آن‌ها در شهر براي مردم به‌وجود آمده است.

ترس از حضور سگ‌هاي ولگرد، همراه کودکان در کوچه و خيابان‌ها

حسيني يکي از شهروندان ساکن محله طرح سپاه در گفت‌وگو با سلام لردگان ؛ اظهار کرد: حضور سگ‌هاي ولگرد در خيابان‌ها آرامش و آسايش را از ما گرفته است.


 
وي بيان داشت: در هر ساعتي از شبانه‌روز از منزل خارج شويم، اين سگ‌ها در خيابان‌ها حضور دارند و همين موضوع، تردد کودکان را با مشکل مواجه کرده و حتي بچه‌ها از بازي در کوچه هم باز مانده‌اند.
 
حسيني گفت: حضور سگ‌هاي ولگرد در خيابان‌هاي لردگان باعث ايجاد نگراني در بين والدين شده است، چراکه بيماري و خطرات ناشي از حمله اين حيوانات بچه‌ها را تهديد مي‌کند و هر روز بايد براي رساندن آن‌ها به مدرسه از خانه خارج شويم.
 
وي تاکيد کرد: ما از شهرداري لردگان توقع داريم نسبت به جمع‌آوري سگ‌هاي بدون صاحب اقدام کند و فکري به حال اين وضعيت نمايد.

به گزارش سلام لردگان 
؛ مشکل سگ‌هاي ولگرد و حمله آن‌ها به انسان‌ها موضوع جديدي نيست و سالانه ميليون‌ها نفر در سراسر جهان مورد حمله اين سگ‌ها قرار مي‌گيرند و براساس آمارها، اغلب اين قربانيان کودکان هستند بنابراين مي‌طلبد که هم مردم و هم مسئولان عزم خود را براي جمع‌آورين اين حيوانات و جلوگيري از زاد و ولد آن‌ها جزم کنند.

انتهاي پيام / 630 ل
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس