آخرین اخبار
کد مطلب: 146755
۳۰ مهرماه و مهمترين اخبار کرونايي استان‌ها
تاریخ انتشار : 1400/07/30 16:00:08
نمایش : 936
طرح ملي واکسيناسيون عليه کرونا با جديت در مناطق مختلف کشور پيگيري مي شود، اما امروز هم کرونا تا حد زيادي با کمک کم توجهي يا غفلت از رعايت پروتکل هاي بهداشتي، موفق شد ۱۶۵ قرباني بگيرد و هزار و ۴۷۷ نفررا بستري کند.

مسوولان بهداشت و درمان تمام تلاش خود را براي پيشگيري از وقوع موج ششم شيوع کرونا و تبعات آن به کار بسته اند، موجي که کاشناسان احتمال آن را در آبان ماه مطرح کرده اند. 

هم اکنون در نقاط مختلف کشور، از يک سو کادر درمان به روال حدود دو سال گذشته  کمر همت  براي معالجه مبتلايان و بازگرداندن آنها به اغوش خانواده ها بسته اند و از ديگر سو، تيم هاي تعيين شده با جديت سرگرم واکسيناسيون گروه هاي مختلف به ويژه دانش آموزان و دانشجوياني هستند که صحبت از اهميت آموزش حضوري آنها در مراکز آموزشي و دانشگاه ها است. 

ايمني عمومي در گرو واکسيناسيون حداکثري افراد است و به گفته پزشکان که واکسيناسيون را بهترين راه محافظت از افراد در برابر بستري و مرگ و مير کرونا مي دانند، اغلب فوت شدگان اخير ، واکسينه نشده بودند. 

خبر خوش اين که در بسياري از مناطق کشور روند نزولي شيوع ويروس کرونا هر چند اهسته اما ادامه يافته است، اما متاسفانه در برخي مناطق استقبال از واکسيناسيون و رعايت توصيه هاي بهداشتي مطلوب نيست و احتمال موج ششم را در اين مناطق بيشتر  کرده است. 

نگراني از موج ششم کرونا چندان بي علت نيست؛ اين روزها در محافل اجتماعي ، بازار ، ادارات ، اتوبوس و مترو ، مساجد و مراکز خريد بسيار با شهرونداني روبرو مي شويم که ماسک اين ابتدايي ترين سپر مقابله با کرونا را ندارند.

علاوه بر اين، همه ساله با فرا رسيدن فصل سرماانفلوآنزا  نيز شيوع پيدا مي‌کند که همزماني آن با ويروس کرونا مي‌تواند شرايط درماني را دشوارتر سازد.

اما تازه‌ترين تحولات کرونا در استان‌ها چيست:

ايلام / 
روند بستري و ابتلا به کرونا در ايلام  افزايشي است و  شمار افراد بستري در چرداول، دهلران، دره شهر، بدره و ساير شهرهاي استان افزايش يافته است.
به گفته معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي ايلام، ۸۱ درصد افرادي که از ابتداي امسال تاکنون در استان بر اثر کرونا فوت کرده اند، هيچ واکسني تزريق نکرده اند.
ميزان پوشش واکسيناسيون دانش آموزان در ايلام ۶۶ درصد اعلام شده است. 

کهگيلويه و بويراحمد/
طي ۲۴ ساعت گذشته يک بيمار ديگر مبتلا به کرونا جان باخت و شمار قربانيان کرونا در اين استان به ۹۷۳ نفر رسيد.
هم اکنون ۲۷۳ بيمار کرونايي در بيمارستان‌هاي استان بستري هستند که از اين تعداد  ۱۲۹ بيمار مبتلاي قطعي و ۲۳ بيمار در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان ها خدمات درماني دريافت مي کنند.
 امروز  ۶۱۶ نمونه تست پي سي آر آزمايشگاه سلولي و مولکولي ياسوج و دهدشت  دريافت شد که حدود ۴۰ درصد موارد مثبت بودند و بيشترين موارد مثبت در شهرستان‌هاي بويراحمد، چرام و کهگيلويه بوده است.

قزوين/
بستري و فوتي هاي ناشي از کرونا در استان ۶۰ تا ۷۰ درصدي  کاهش يافته که واکسيناسيون نقش مهمي در اين زمينه دارد.
  ۶۶ درصد جمعيت دانش آموزشي ۱۲ تا ۱۸ سال اين استان يک دز واکسن کروناي خود را دريافت کرده‌ و اين روند با توجه به بازگشايي مدارس، تسريع‌ نيز مي‌شود. ۹۸ درصد جمعيت فرهنگيان استان نيز واکسن کروناي خود را دريافت کرده‌اند. 
عمليات واکسيناسيون در مرکز و شهرستان‌هاي استان روند بسيار خوبي دارد و با توجه به موجودي واکسن‌هاي برکت، سينوفارم، پاستوکووک و آسترازنکا، هيچگونه کمبودي در اين رابطه نيست. 
 هم اکنون شهرستان آوج آبي، شهرستان‌هاي تاکستان و قزوين نارنجي و مابقي شهرستان‌ها (بويين زهرا،البرز و آبيک) در وضعيت زرد کرونايي قرار دارند.

خوزستان/ 
۵۵ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در حوزه شرق اهواز واکسينه شده اند، اما با توجه به برنامه بازگشايي مدارس در نيمه آبان ماه، لازم است والدين براي واکسينه کردن فرزندان دانش اموز خود هر چه سريعتر اقدام کنند. 
 هم اکنون  مراجعه به مراکز نمونه گيري در حوزه شرق اهواز کاهش يافته و به طور متوسط روزانه به  ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه مي کنند.
 تاکنون ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم خوزستان حداقل يک دز واکسن را دريافت کردند همچنين يک ميليون و ۳۵۰ هزار نفر هر ۲ دز را تزريق کردند.
۱۲ شهرستان خوزستان در وضعيت زرد و ۱۵ شهرستان آبي کرونايي هستند. 

ايلام /
در شهرستان دره شهر، طبق سند ملي واکسيناسيون بيش از ۴۵ هزار دُز واکسن براي افراد بالاي ۱۲ سال در اين شهرستان تزريق شده است و  تاکنون ۷۹ درصد و ۴۸ درصد کل جمعيت بالاي ۱۲ سال اين شهرستان به ترتيب نوبت اول و دوم واکسن کرونا را تزريق کردند.

البرز/ 
هشت بيمار کوويد ۱۹ طي ۲۴ ساعت گذشته در اين استان جان باختند و کل جانباختگان اين بيماري در استان البرز به ۶ هزارو۲۵۲ نفر رسيد.
 اکنون ۵۵۶ بيمار کوويد ۱۹ در بيمارستان هاي استان البرز تحت مراقبت پزشکي و درماني قرار دارند و ۷۴ بيمار بدحال ديگر نيز بستري شدند.
۲ شهرستان تابعه البرز نارنجي ، چهارشهرستان زرد و يک شهرستان آبي کرونايي است.

چهار محال و بختياري/
شيوع کرونا در اين استان طي ۲ هفته اخير ثابت شده و به گفته رييس دانشگاه علوم پزشکي، خدمات درماني و بهداشتي استان، موج پنجم کرونا در استان به کف خود رسيده است.
مجيد شيرانيافزود: اگر چه در هفته‌هاي اخير شيوع کرونا در استان با افت‌وخيزهاي ناچيزي روبرو بوده است اما با شيب بسيار ملايم رو به کاهش در حرکت بوده و در وضعيت باثباتي قرار دارد.
 تاکنون علامتي حاکي از شکل‌گيري موج ششم کرونا در استان گزارش نشده است و چنانچه رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي بيشتر شود و جمعيت بيشتري نسبت به کرونا واکسينه شود، اميد مي‌رود موج شديدتري نسبت به موج پنجم پيش‌رو نباشد. 
با اين حال، رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در استان کاهش يافته و ميزان آن به حدود ۴۰ درصد کاهش يافته که اين موضوع نگراني اصلي متوليان بهداشت و درمان است.
 تاکنون ۸۰ درصد جمعيت استان دُز نخست و ۵۰ درصد دُز دوم واکسن کرونا را دريافت کرده‌اند که با توجه به استقبال مطلوب مردم استان پيش‌بيني مي‌شود کمتر از يک ماه ديگر بيش از ۷۰ درصد جمعيت استان به طور کامل واکسينه شده باشند.
بر اساس آخرين رنگبندي اعلام شده از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، شهرستان‌هاي شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و کيار در وضعيت نارنجي (پرخطر) و شهرستان‌هاي سامان، بن، کوهرنگ، خانميرزا و اردل در وضعيت زرد (خطر متوسط) شيوع کرونا قرار دارند.

همدان/
 با وجود تاکيد فراوان به رعايت پروتکل فاصله گذاري فيزيکي در اماکن عمومي اما طي بازرسي هاي صورت گرفته در يک هفته گذشته، مشخص شد که در ۶۶ درصد اماکن اين مولفه رعايت مي شود.
 کمترين ميزان رعايت فاصله گذاري اجتماعي مربوط به مراکز شماره گذاري و معاينه فني خودرو با ۲۵ درصد، مراکز ورزشي با ۳۸ درصد و استخرهاي شنا و مراکز تفريحي آبي، پليس + ۱۰ و دفاتر پيشخوان با ۵۰ درصد است.
همدان همچنين سومين مدافع سلامت را تقديم کرد و  امروز آيين وداع و تشييع پيکر "آمنه سلگي" در محوطه بيمارستان شهيد قدوسي نهاوند برگزار شد.
از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، شهرستان هاي همدان، نهاوند، اسدآباد ، رزن و درگزين در وضعيت نارنجي و پنج شهرستان مابقي در وضعيت زرد کرونايي قرار دارند.

اردبيل/
 روند پايدار و نسبتا نزولي کرونا در استان اردبيل ادامه دارد و در شبانه‌روز گذشته ۱۹ بيمار جديد کوويد ۱۹ در بيمارستان‌هاي استان بستري شدند.
 هم‌اکنون ۱۵۷ بيمار کوويد.۱۹ در بيمارستان‌هاي استان بستري هستند که از اين تعداد ۴۵ بيمار بدحال در بخش‌هاي ويژه تحت درمان قرار دارند.
با فوت يک نفر ديگر از مبتلايان طي شبانه‌روز گذشته، مجموع جان‌باختگان کرونا در اين استان طي ۱۹ ماه گذشته و در خلال پنج موج ۲ هزار و ۵۲۱ نفر رسيد هم‌اکنون شيوع بيماري کوويد.۱۹ در اين استان در وضعيت زرد قرار دارد و شاخص شمار ابتلاي جديد، آمار بستري همزمان و تعداد جان‌باختگان به شکل چشمگيري کاهش يافته و به پايين‌ترين حد سه ماه اخير رسيده است.
در همين حال، رئيس اداره ورزش و جوانان گفته است که شيوع ويروس کرونا علاوه بر مختل کردن فعاليت‌هاي ورزشي سازمان‌يافته ، موجب کم‌تحرکي ۵۶ درصد مردم در خلخال شده است.
شهرستان‌هاي گرمي ، بيله‌سوار، نير ، سرعين ، کوثر و اصلاندوز در وضعيت آبي و شهرستان‌هاي اردبيل ، پارس‌آباد ، خلخال ، مشگين‌شهر و نمين در وضعيت زرد شيوع کرونا قرار دارند.

فارس/
جان باختن ۷ هم استاني ديگر در اثر کرونا طي روز گذشته ، مجموع جان باختگان ناشي از کوويد ۱۹ از ابتداي شيوع بيماري تاکنون را ۶ هزار و ۸۶۹ نفر رساند. 
۱۹۹ بيمار جديد هم طي بيست و چهار ساعت گذشته در بيمارستان هاي استان بستري شده اند،
 در همين حال، رئيس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني شيراز با اشاره به وضعيت قرمز شهرستان استهبان و روند افزايشي آمار مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته در برخي از شهرستان هاي استان، از به صدا درآمدن زنگ خطر آغاز موج ششم کرونا در فارس خبر داد.
مهرزاد لطفي به روند افزايشي مراجعه افراد مثبت و داراي علائم کرونا به مراکز ۱۶ ساعته در برخي از شهرستان ها بيان کرد: براي کنترل و قطع زنجيره انتقال بيماري کوويد۱۹، علاوه بر واکسيناسيون و ايمن سازي عمومي، نظارت بيشتر مسوولان اجرايي بر رعايت پروتکل هاي بهداشتي در اماکن پرتردد و پايبندي مردم به اين امر اهميت دارد.

اصفهان/ 
در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ بيمار جديد در بيمارستان کاشان و چهار نفر نيز به صورت موقت در مرکزهاي درماني آران و بيدگل بستري شدند و سه بيمار فوت کردند. شمار بيماران کوويد ۱۹ بستري در بخش مراقبت‌هاي ويژه مرکزهاي درماني منطقه کاشان  ۳۰ نفر است. 

خراسان شمالي/ 
پنج هزار و ۵۰۰ نفر از دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال اين شهرستان مرزي خراسان شمالي در برابر کرونا واکسينه شدند.
 شهرستان‌هاي بجنورد، شيروان و اسفراين در وضعيت نارنجي (پرخطر)،  مانه و سملقان، فاروج، گرمه و جاجرم زرد و شهرستان رازوجرگلان نيز در وضعيت آبي قرار گرفته است.

کرونا در ايران /  ۱۲۴ هزار و ۹۲۸ قرباني کرونا تاکنون

وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که  مجموع جان باختگان کرونا در کشور به ۱۲۴ هزار و ۹۲۸ قرباني رسيد. 

براساس اين گزارش،  از ديروز تا امروز ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، ۱۱ هزار و ۶۴ بيمار جديد مبتلا به کوويد۱۹ در کشور شناسايي شد که يک هزار و ۴۷۷ نفر از آنها بستري شدند.

۴ هزار و ۴۲۲ نفر از بيماران مبتلا به کوويد۱۹ در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۳۴ ميليون و ۵۵۱ هزار و ۲۰۶ آزمايش تشخيص کوويد۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنين تاکنون ۵۰ ميليون و ۳۷۳ هزار و ۴۸۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۸ ميليون و ۲۹۱ هزار و ۷۷۷ نفر نيز دُز دوم را تزريق کرده‌اند و مجموع واکسن‌هاي تزريق شده در کشور به ۷۸ ميليون و ۶۶۵ هزار و ۲۶۵ دُز رسيد.

در حال حاضر ۹ شهر کشور در وضعيت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعيت نارنجي، ۲۲۸ شهر در وضعيت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعيت آبي قرار دارند.

منبع: ايرنا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس