آخرین اخبار
کد مطلب: 146750
رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري مطرح کرد
بيش از 3 هزار ميليارد تومان خسارت خشکسالي به کشاورزي چهارمحال و بختياري
تاریخ انتشار : 1400/07/26 11:31:35
نمایش : 634
رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري گفت: خسارت خشکسالي به بخش کشاورزي استان 3 هزار و 100 ميليارد تومان برآورد شد که علي‌رغم پرداخت اين خسارت در قالب بيمه به کشاورزان اما رقم بسيار ناچيزي بود که نتوانست خسارت آن‌ها جبران کند.
به گزارش جهانبين نيوز؛عطاالله ابراهيمي رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري، اظهار کرد: 250 هزار و 273 هکتار سطوح کشاورزي اين استان است، يک ميليون و 500 هزار تن محصولات کشاورزي در استان توليد مي‌شود و بيش از 70 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزي فعال هستند.
وي با اشاره به اينکه 7 هزار تن قارچ خوراکي در چهارمحال و بختياري توليد شده است، افزود: ماهيان سردابي و بادام دو مزيت مهم اين استان هستند که به‌نوعي برند محصولات کشاورزي استان به شمار مي‌روند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري ادامه داد: ازجمله مشکلات بخش کشاورزي تأمين منابع مکفي براي رونق بخش کشاورزي است.

ابراهيمي با بيان اينکه 554 ميليارد تومان از منابع مختلف در قالب تسهيلات در اختيار کشاورزان قرار گرفت، ادامه داد: همچنين بالغ‌بر 52 ميليارد تومان تجهيزات کشاورزي براي بازسازي و نوسازي مکانيزاسيون کشاورزي در استان خريداري شد.

وي عنوان کرد: اعتبارات تملک دارايي از محل اعتبارات ملي و استاني تأمين شد تا براي تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام هزينه شود، اين اعتبارات شامل 53 ميليارد تومان استاني و 51 ميليارد تومان کشوري هستند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: يکي از شاخص‌ترين پروژه‌هايي که از محل اعتبارات تملک دارايي در بخش کشاورزي در استان به بهره‌برداري رسيد، تأمين و انتقال آب دشت اردل با 10 ميليارد تومان اعتبار بود که 480 هکتار از اراضي دشت اردل را به زير آب برد.

ابراهيمي با تأکيد بر اينکه در اعتبارات هزينه‌اي شاهد رشد 29 درصدي در چهارمحال و بختياري هستيم، اضافه کرد: نقشه مناطق آسيب‌پذير مخاطرات طبيعي اين استان تهيه شد.

وي بيان کرد: در سال گذشته با توجه به شرايط خشکسالي در چهارمحال و بختياري، سياست افزايش سطح زير کشت گلخانه‌اي در اين استان بود، بنابراين سطح زير کشت گلخانه‌اي استان از 30 هکتار به 37 هکتار رسيد و 19.1 هکتار ديگر نيز در حال احداث است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري يادآور شد: اين استان به لحاظ کشت گلخانه‌اي رتبه برتر کشور را کسب کرد و در حال حاضر نيز 200 هکتار موافقت‌نامه اصولي ديگر براي کشت گلخانه‌اي صادر شده است.

ابراهيمي افزود: توسعه باغات در اراضي شيب‌دار جز اولويت‌هاي چهارمحال و بختياري در سال جاري است و پيش‌بيني مي‌شود اين کشت به يک هزار هکتار برسد.

وي ادامه داد: از آنجا که ميزان بارندگي به‌شدت در کشور کاهش يافته است و از طرفي توليد محصولات در اراضي ديم وابسته به بارندگي‌هاي بهاره است که تقريباً به صفر رسيده است، بنابراين در کشت ديم نيز کاهش محصول را شاهد بوديم.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري عنوان کرد: ضريب مکانيزاسيون کشاورزي در استان از 1.67 به 1.94 ارتقا يافت، 462 دستگاه عدوات کشاورزي به استان اضافه شد، 214 ماشين‌آلات مربوط به باغداري خريداري شد و از ابتداي سال تاکنون 198 دستگاه به‌ويژه در بخش زارعي به مکانيزاسيون کشاورزي استان ملحق شد.

ابراهيمي خاطرنشان کرد: 22 هزار و 625 هکتار از اراضي کشاورزي چهارمحال و بختياري از طريق کشاورزي حفاظتي کشت شد.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري اضافه کرد: يک هزار و 600 هکتار از اراضي اين استان تحت کشت گياهان دارويي است و کشت اين گياهان به‌ويژه در دشت‌هايي که دچار کمبود آب هستند دنبال مي‌شود.

وي بيان کرد: از يک هزار و 400 گونه گياهي 400 گونه آن خاصيت دارويي دارد و حداقل 20 گونه نيز جز گياهان دارويي اقتصادي هستند.

ابراهيمي تأکيد کرد: در بخش شيلات، توليد ماهيان زينتي به 470 هزار قطعه رسيد، توسعه صنعت توليد ماهيان زينتي مي‌تواند اکوتوريسم کشاورزي را ارتقا دهد.

وي تصريح کرد: درمجموع 358 هزار تن انواع محصولات دامي شامل 296 هزار تن شير خام، 27 هزار تن گوشت قرمز، 26 هزار تن گوشت مرغ، يک هزار و 180 تن انواع ماکيان، 4 هزار و 418 تن تخم‌مرغ و 2 هزار تن عسل در چهارمحال و بختياري توليد شد.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري اظهار داشت: خسارت خشکسالي به بخش کشاورزي استان 3 هزار و 100 ميليارد تومان برآورد شد که علي‌رغم پرداخت خسارت در قالب بيمه به کشاورزان اما رقم بسيار ناچيزي بود که نتوانست خسارت آن‌ها جبران کند.

انتهاي پيام/1031ج
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس