آخرین اخبار
کد مطلب: 146690
رهبر انقلاب: رئيس جمهور و مجلس در تشکيل دولت سرعت به خرج دهند/ جابجايي آرام دولت‌ها نشانه وجود عقلانيت و طمأنينه در کشور است
تاریخ انتشار : 1400/05/12 11:50:22
نمایش : 810
رهبر معظم انقلاب با تاکيد بر اينکه جابجايي آرام دولت‌ها نشانه وجود عقلانيت و طمأنينه در کشور است، خاطرنشان کردند: رئيس‌جمهور محترم در معرفي وزرا و هم مجلس محترم در اظهارنظر درباره وزرا شتاب به خرج دهند و ان‌شاءالله زودتر دولت تشکيل بشود و مشغول به کار شود.

به گزارش سلام لردگان به نقل از خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، سخنراني حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظّم انقلاب اسلامي در مراسم تنفيذ حکم رئيس‌جمهور منتخب، از لحظاتي قبل آغاز شد.

محورهاي سخنراني رهبر معظم انقلاب در اين مراسم به شرح زير است:

- از خداوند متعال متضرعانه مسئلت مي‌کنيم که اين سرآغاز را براي مردم و کشور مبارک بفرمايد. به خصوص که ما در روزهايي هستيم که متعلق به اهلبيت عليهم‌السلام است. چند روز پيش عيد غدير بود،‌فردا روز مباهله است،‌ روز نزول آيه ولايت است.

- اولاً بايستي از خداوند متعال تشکر کنيم که اين توفيق را به ملت ايران عنايت کرد، توانستند يک بار ديگر اين حرکت کاملاً پرمعناي انتخابات را که نشانه مردمسالاري ديني است با موفقيت انجام بدهند. از مردم تشکر کنيم. بايد از دولت دوازدهم، رئيس‌جمهور محترم دوازدهم و همکارانشان خسته نباشيد بگوييم و براي جناب آقاي رئيسي و دولت و همکاران‌شان از خداوند متعال طلب توفيق و کمک و عنايت ويژه بکنيم.

- اين مراسم که متکي است به قانون اساسي و رسمي که امام بزرگوار بنا نهادند، بارها تکرار شده است.

- معمولاً در بسياري از کشورها اين جابجايي با کشمکش انجام مي‌شود. اينجا الحمدلله با آرامش و امنيت انجام مي‌شود. اين دوره هم به فضل الهي همينطور بود. هم نشانه عقلانيت و آرامش و طمأنينه عمومي حاکم بر کشور و مسئولين و مردم است و هم نشانه تنوع سياسي است. دولت‌هايي که دست به دست کرده‌اند قدرت را، گرايش‌هاي مختلف سياسي داشته‌آند. طبعاً اين تنوع نشانه آزادي انتخابات و سلامت آن است.

- اين مضامين را در اين حوادث بايد انسان ببيند. بحمدلله انتخابات در سلامت و امنيت کامل برگزار شد. بنده تشکر مي‌کنم هم از برگزارکنندگان انتخابات در بخش‌هاي مختلف هم از تأمين کنندگان امنيت انتخابات که کار بسيار مهمي بود و هم بخصوص از حضور مردم.

- يک توطئه تحريم انتخاباتي طراحي شده بود از مدتي پيش در محافل سياستگذاري دشمنان. در داخل هم برخي از روي غفلت بعضي هم شايد از روي غرض اين سياست را دنبال مي‌کردند. مردم پاسخ قاطعي دادند و شرکت کردند. شرکت مردم هم خوب بود. با توجه به اوضاع و احوالي که وجود داشت شرکت خوبي بود و نشان دهنده حضور مردم در عرصه بود.

- يک نکته اين است که اين جابجايي قدرت اميدآفرين است. چون افراد جديدي وارد ميدان مي‌شوند و اراده‌هاي تازه‌اي وارد ميدان مي‌شوند. اين براي همه کساني که انگيزه خدمت دارند اميدواري ايجاد مي‌کند بخصوص براي جوانان.

- به کساني که صاحب‌نظر و صاحب فکر هستند فرصت مي‌دهد که دقت کنند در گذشته و خطاهاي گذشته را پيدا کنند و تصحيح کنند و تذکر بدهند.

- خوشبختانه در بيانات رئيس‌جمهور محترم جناب آقاي رئيسي در تبليغات انتخابات تکيه بر روي ارزش‌هاي اساسي انقلاب مکرر انجام گرفت. ارزش، عدالت،‌ مبارزه با فساد و امثال اينها. اين مسير درستي است. توصيه مؤکد ما اين است که همين مسير را ادامه دهند.

- مسيري که کشور و ملت را به حقوق اساسي خودش مي‌رساند و کشور را در جايگاه اساسي خود قرار مي‌دهد تمسک به ارزش‌هاي اساسي انقلاب است. اين ارزش‌ها هم چيزهاي موهومي نيست. در بيانات امام کاملاً‌واضح و روشن است. اين‌ها را بايد ملاک قرار دهند و دنبال کنند و نفس پيگيري اين اهداف موجب اين مي‌شود که مردم هم همت کنند و وارد ميدان شوند و کليد اصلي اينجاست. حضور مردم در همه مسائل حل کننده مشکلات است.

- آن چيزي که حضور مردم را تأمين کند و مردم را تشويق به حضور در ميدان کند مغتنم است و حضور مردم هيچ جايگزين ديگري ندارد. هنر اصلي انقلاب هم همين است. هنر اصلي انقلاب اين بود که جمهور مردم را از يک مجموعه و توده منفعل و مصرفي و فاقد يک نگاه ملّي و عمومي تبديل کرد به مجموعه‌اي پرانگيزه، علاقه مند، آرمانخواه و وارد ميدان کرد.

- ما قبل از انقلاب زندگي کرده‌ايم. ملت مجموعه‌اي از هم گسيخته‌اي بود که هر کس به فکر خودش بود. امر ملي و مسئله عمومي در کشور مطرح نبود. گوشه و کنار ممکن بود کساني حرفي بزنند امّا مورد توجه مردم نبود. امام بزرگوار با حرکت الهي خود اين توده متفرق را به مجموعه واحد و متحد تبديل کرد و وارد ميدان کرد و اين کار عظيم تاريخي يعني ريشه‌کن کردن نظام مستبد پادشاهي را انجام کرد.

- هر چيزي که ملت را به مجموعه‌اي متحد تبديل کند چيز مغتنم و مهمي است. حرکت بر اساس ارزش‌ها اين خاصيت را دارد.

- در شعارهاي رئيس‌جمهور، مسئله مردمي بودن و از مردم بودن تکرار شد. اين را از دست ندهيد. اين چيز بسيار مهمي است. دولت مردم که شعار ايشان بود به معناي واقعي کلمه محقق کنند و در ميان مردم باشند. مردم يعني همه مردم بدون امتيازات طبقاتي و گروهي. البته حضور در ميان مردم که سابقه اين کار را ايشان دارند نبايد افراد را غافل کند از ارتباط با نخبگان. اين هم در جاي خود لازم و مفيد است. تبادل نظر با نخبگان و استفاده از نظرات آن‌ها.

- دولت بايد مظهر وفاق باشد. برخي از اين تغايرهاي موهومي که در بين مردم وجود دارد بايستي با نگاه وفاق‌آميز و نگاه ملاطفت به عموم مردم بايد اين توهمات را تضعيف کرد. حالا ممکن است اين نگاه‌ها به کلي از بين نرود لکن از تأثيرگذاري آن‌ها بايد جلوگيري کرد.

- گفت‌وگوي صادقانه با مردم هم کمک کننده است. حرف زدن از روي صداقت با مردم با قطع نظر از پيرايه‌هاي سياسي. صادقانه حرف بزنند راه‌حل‌ها را بگويند، توقعات را ابزار کنند. اين يکي از کارهاي مهمي است که دولت مردمي بايستي متعهد باشد.

- توصيه ديگر نگاه به ظرفيت‌هاست. امروزه در اظهارات و مقالات و گفته‌ها مدام از کمبودها و مشکلات گفته مي‌شود. بله مشکلات زياد است، امّا ظرفيت‌ها از مشکلات بيشتر است.

- ما در بخش آب، نفت، معادن، بازار گسترده داخلي، همسايگان، در استعداد و آمادگي‌هاي حيرت‌آور جوانان ظرفيت‌هاي فوق‌العاده‌اي داريم. بدون ترديد اين ظرفيت‌ها مي‌‌تواند غلبه کند بر مشکلات به شرط اينکه به کار گرفته شود. تلاش شبانه‌روزي و خستگي ناپذير نياز دارد.

- جنبه ديگر مردمي بودن مبارزه با فساد است. اگر به معناي واقعي کلمه مي‌خواهيم در کنار مردم باشيم بايد با فساد و مفسد بي‌امان مبارزه کنيم که خب ايشان در مسئوليت قبلي حرکت مبارزه با فساد را شروع کردند، لکن اصل قضيه اينجاست. بسترهاي فساد در قوه مجريه شکل مي‌گيرد. اينجا بايد با فساد مبارزه کرد. قاچاق، سوءاستفاده از ارز و... فسادهايي است که بايد با آنها مواجه شد. با برنامه و پيگيري.

- تجربه ما در اين سال‌ها نشان مي‌دهد کاري را با شوق و انگيزه شروع مي‌کنيم امّا در قدم دوم آن انگيزه قدم اول وجود ندارد. اين فايده ندارد. بايد آن انگيزه ادامه پيدا کند تا به نتيجه برسد. مبارزه با فساد اينطور است.

- در مسئله مهم اقتصاد کشور بايد با برنامه پيش رفت. هر حرکتي که انجام مي‌دهيد جزئي از برنامه‌اي باشد که از قبل طراحي کرده‌ايد. کارهاي روزمره و پيش‌بيني نشده نمي‌تواند موثر باشد. گاهي البته پيش مي‌آيد، امّا به طور کلي هر حرکت اقتصادي بايد متکي باشد به برنامه کلي که تنظيم شده است.

- البته حل مشکلات اقتصادي زمان‌بر است. اين را مردم عزيز ما مي‌دانند و بدانند که مشکلات را يک شبه و در مدت کوتاه نمي‌توان حل کرد. اين زمان‌بر است و بايد همت کرد که اين زمان را کوتاه کرد. با کمک خداي متعال و هدايت الهي و دعاي مستجاب ولي‌الله الاعظم اين امر محقق شود.

- يک توصيه لازم اينجا وجود دارد و آن اين است که در تشکيل دولت ان‌شاءالله سرعت عمل به خرج داده شود. شرايط کشور اقتضا نمي‌کند که تأخير شود. رئيس‌جمهور محترم در معرفي وزرا و هم مجلس محترم در اظهارنظر درباره وزرا شتاب به خرج دهند و ان‌شاءالله زودتر دولت تشکيل بشود و مشغول به کار شود.

- يک نکته هم جنگ تبليغاتي دشمن است. امروز بيشترين تحرکات دشمن عليه ما تحرک جنگ نرم و رسانه‌اي است. براي اينکه بر افکار عمومي مردم مسلط بشوند مبالغ هنگفت هزينه مي‌کنند. فکرهاي بسياري را در مجموعه‌هاي فکري براي اين کار استخدام مي‌کنند تا بتوانند با تبليغات گوناگون افکار عمومي کشورها بخصوص کشور ما را قبضه کنند و در اختيار بگيرند. وقتي افکار عمومي يک ملت در اختيار بيگانه قرار گرفت حرکت آن کشور هم طبق ميلي آن‌ها پيش خواهد رفت.

- در موضوع تبليغات ضعف داريم، حالا بگذريم از کساني که به نفع دشمن حرکت مي‌کنند اما کساني هم که قصد خير دارند در اين زمينه کم‌کاري دارند. بايستي در عرصه تبليغات قوي‌تر و هوشمندانه تر عمل کنيم.

- خداوند توفيق دهد که رئيس‌جمهور جديد و همکاران‌شان کارهاي لازم را به نفع کشور انجام دهند و خداي متعال هدايت و کمک کند و همه کنند؛ صاحبان نفوذ و فکر کمک کنند که کارها پيش برود.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس