آخرین اخبار
کد مطلب: 146686
راه سختي که پيش روي دولت سيزدهم قرار دارد
«زمين سوخته‌» ماحصل ۸ سال تدبير و اميد/ مصاف دولت منتخب با ۴ مسئله عمده در کشور
تاریخ انتشار : 1400/05/05 10:02:02
نمایش : 868
دولت يازدهم و دوازدهم که با شعار «تدبير و اميد» و وعده «به عقب برنمي‌گرديم» طي ۸ سال سکاندار بخش اجرايي کشور شد، به زعم بسياري از کارشناسان، کشور را به زميني سوخته تبديل کرده و دولت را با انبوهي از بدهي به دولت سيزدهم تحويل مي‌دهد.
به گزارش سلام لردگان؛ به نقل از ۸دي، دولت يازدهم و دوازدهم که با شعار «تدبير و اميد» و وعده «به عقب برنمي‌گرديم» طي ۸ سال سکاندار بخش اجرايي کشور شد، به زعم بسياري از کارشناسان کشور را به زميني سوخته تبديل کرده و دولت را با انبوهي از بدهي به دولت سيزدهم تحويل مي‌دهد. 
گزافه نيست اگر بگوييم ملموس‌ترين کارنامه دولت روحاني، حال و احوال اين روزهاي مردم در سراسر کشور است؛ اعتراضاتات مردمي ناشي از سوء مديريت‌ها در خوزستان و چند شهر ديگر، بيکاري، گسترش فقر، نااميدي مشهود در بين مردم، افزايش آمار طلاق و خودکشي و .... ماحصل ۸ سال عملکرد دولتي است که از همان ابتدا ساده زيستي را امري منقضي و اشرافيگري را نوعي امتياز قلمداد مي‌کرد و آنچنان حريمي بين خود و مردمي که به آن راي داده بودند قائل شد که کمتر تصويري از حضور چهره به چهره رئيس جمهور با اقشار مختلف جامعه به ثبت رسيده است.
 
بدترين کارنامه در بخش مسکن پس از انقلاب/ زمان انتظار براي خريد مسکن در کشور به شرايط بحراني رسيد
 
دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم در بخش مسکن بدترين کارنامه در همه دولت‌هاي پس از انقلاب را دارد زيرا بر اساس آخرين آمارهاي ارائه شده، طي سال‌ ۹۹، درمجموع ۵۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکوني مجوز ساخت گرفته‌اند که در مقايسه با سال‌هاي گذشته، رکورد کمترين ساخت‌وساز سالانه در ۱۶ سال اخير را به‌خود اختصاص داده است همچنين زمان انتظار براي خريد مسکن در کشور به شرايط بحراني خود رسيده و اين مدت در شهر تهران حدود 100 سال است.
 
افزايش ۶.۸ دهم برابري نقدينگي، کسب بالاترين رقم ميانگين تورم يعني ۲۳ درصد، افزايش ۳۲۶ درصدي بدهي دولت به بانک مرکزي طي ۸ سال و در مقايسه با دولت پيشين و قرار گرفتن ايران در رتبه بيست و سوم قدرت اقتصادي دنيا تنها بخشي از آمار و عملکرد دولت ادبير و اميد در طي ۸ سال است.
 
بروکراسي اداري خوزستان را به اين نقطه رساند
 
محمدباقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي مهمترين مشکل کشور را در حوزه مديريت و باور مي‌داند و با اشاره به وضعيت خوزستان مي‌گويد: در نظارت ميداني 4 روزه به استان خوزستان مشخص شد که 740 روستا با تنش آبي روبه رو هستند. براي حل اين معضل مهم، روستاها مشخص شد و وزارتخانه متولي رفع اين معضل هم تعيين شد. هزار ميليارد تومان اعتبار قطعي هم براي مشکلات خوزستان تعيين شد و بنا بود بخشي از کار شروع شود اما سيستم بروکراسي اداري و مديريت اين قدر اين موضوع را چرخاند و چرخاند تا امروز تبديل به آنچه شد که مي بينيم و امروز مي بينيم که هنوز اندر خم يک کوچه هستيم؛ درحالي که يک گره به راحتي باز مي شد آن را تبديل به يک مشکل کرديم.
 
 
حيف و ميل کردن ۳۰ ميليارد ارز کشور و به تاراج رفتن ۶۰ تن طلا
 
انتقادات و آمار مطرح شده از سوي عليرضا سليمي، عضو هيات رئيسه مجلس به دولت روحاني نيز قابل تامل است و وي در سخناني از حيف و ميل کردن ۳۰ ميليارد ارز کشور و به تاراج رفتن ۶۰ تن طلا در اين دولت پرده برمي‌دارد و آن را ثمره تفکر دولت ليبرالي و غرب زده تدبير و اميد عنوان مي‌کند.
 
کاهش سرانه مصرف گوشت، برنج و روغن در کشور/ تورم نقطه به نقطه به ۷۰درصد رسيد
 
وي با بيان اينکه سرانه مصرف گوشت کشور در دولت يازدهم و دوازدهم، 9 کيلو، برنج 5 کيلو و روغن 4.5 کيلو کاهش يافته است افزود: شکاف طبقاتي و کاهش ضريب جيني بدترين حال را در اين دولت داشت و تورم نقطه به نقطه به 70 درصد رسيد و سالانه 45 شد.
 
وي با بيان اينکه رتبه جهاني اقتصاد ايران در اين ۸ سال از 18 به 25 تنزل يافت بيان کرد: سرمايه گذار خارجي که در سال 91، 4 ميليارد دلار بود به 3، 2 و يک ميليارد دلار در سال هاي بعد رسيد و درآمد هر فرد که در سال 90، 9.2 ميليون تومان بود در سال 98، 8.4 ميليون تومان شد.
 
ماحصل عملکرد ۸ ساله دولت يازدهم و دوازدهم گسترده‌تر شدن سفره فقر است
 
سليمي خاطرنشان کرد: حقوق هاي نجومي 90 تا 180 ميليون توماني باب شد و در يک بانک فقط 5 نفر 2 ميليارد و 754 ميليون تومان دريافت کردند؛ کسري بودجه به رقم عجيب 500 هزار ميليارد رسيد و معناي آن اين است که سيل تورم 70 درصدي در پيش است و بعد مي گويند سفره را آماده کرديم که راست مي گويند و اين سفره فقر مردم است که گسترده تر شده است.
 
محروميت از ظرفيت بازارهاي منطقه و بيکاري جوانان مستعد ايراني
 
محمدرضا رضايي کوچي رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز با طرح اين پرسش که چرا ما نبايد در تغيير بازار و صادرات به کشورهايي مانند عراق ،سوريه ،لبنان و فلسطين  سهم داشته باشيم، بيان کرد: آشکار است که متوليان ديپلماسي اقتصادي نتوانستند از اين فرصت بي نظير استفاده نمايند تا آنجا که کشورهايي که دست بر آتش داشتند بازار منطقه را دست گرفتند و بازرگان، پيمانکار، صنعتگر، مهندس، پزشک و نيروي کار ما از اين بازار محرومند.
 
نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به خاموشي‌ها و قطعي‌هاي  اخير برق که خسارت پنهان و آشکار گسترده اي به همراه داشت گفت: وزارت نيرو در طول برنامه ششم به وظايف خود عمل نکرده است اينکه وزارت نيرو در بحث توليد برق سالي صد هزار ميليارد تومان از محل عدم صرفه جويي مصرف سوخت به کشور تحميل هزينه کند ولي ظرفيت توسعه برق نداشته باشيم قابل گذشت نيست.
 
تحويل زمين سوخته به دولت سيزدهم از سوي دولت تدبير و اميد
 
سيد جواد حسيني کيا عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس نيز با اشاره به عملکرد ۸ ساله دولت روحاني تصريح کرد: دوري دولت تدبير و اميد از مردم، مديران تکنوکرات و ناتوان، چشم و اميد به برجام، گرا دادن به دشمنان در مشکلات، خالي کردن خزانه  موحب نارضايتي مردم و از سويي تحويل زمين سوخته به دولت سيزدهم از سوي دولت سوخته است؛ همه اينها به دليل اعتماد به دشمن بود يعني برجام.
 
مصاف دولت منتخب با ۴ مسئله عمده در کشور/ معيشت، اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان اولويت است
 
آنچه که مسلم است دولت رئيسي در بدو کار با مشکلات زيادي مواجه است اما مي توان گفت حل ۴ مشکل عمده ازجمله معيشت، اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان بايد در اولويت باشد.
 
ابراهيم متينيان عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه در توييتي خطاب به دولت سيزدهم، اظهار کرد: انتظار مي رود دولت منتخب آيت الله رئيسي با بکارگيري همه توان و ظرفيت هاي کشور و با هماهنگي ساير قوا و دستگاه ها در راه تحقق اهداف اقتصادي، فرهنگي و سياسي نظام گام برداشته و مسائلي از جمله معيشت مردم، اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان را محور اساسي کار خود قرار داده و براي تحقق شعار توليد، پشتيباني ها و مانع زدايي ها گام هاي موثري برداشته و به اقتصاد فلاکت بار حاکم بر جامعه سامان دهد.
 
مصطفي آقا ميرسليم نماينده مردم تهران،ري،شميرانات، اسلامشهر و پرديس و عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي نيز در توئيتي نوشت: وزير امور اقتصادي و دارايي در ‎دولت سيزدهم بايد به مصاف ۴ مشکل عمده و مزمن برود؛ فساد در گمرک و قاچاق رسمي، نشت مالياتي، تباهي بازار سهام، انحرافات بانکداري.

انتهاي پيام/

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس