آخرین اخبار
کد مطلب: 146622
در نوزدهمين روز از ماه رمضان ۱۴۴۲؛
سخنراني تلويزيوني رهبر انقلاب خطاب به ملت ايران/ نيروي قدس بزرگ‌ترين عامل مؤثر جلوگيري از ديپلماسي انفعالي در غرب آسيا است
تاریخ انتشار : 1400/02/12 22:39:06
نمایش : 871
رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز (يکشنبه) در سخنان زنده تلويزيوني خطاب به ملت بزرگ ايران با تشريح جايگاه مهم معلمان و کارگران در پيشرفت کشور، انتخابات را به معناي واقعي کلمه فرصتي مهم براي ايران عزيز و عاملي بي‌بديل براي استحکام پايه‌هاي نظام خواندند و با انتقاد از برخي تلاش‌ها براي دلسرد کردن مردم نسبت به انتخابات تأکيد کردند: داوطلبان وعده‌هاي فريبنده و بدون پشتوانه ندهند و با ارائه برنامه‌هاي واقعي با مردم سخن بگويند.

ايشان همچنين با ابراز تأسف و تعجب از سخنان نادرست برخي مسئولان در خصوص سياست خارجي تأکيد کردند: نيروي قدس بزرگ‌ترين عامل مؤثر جلوگيري از ديپلماسي انفعالي در غرب آسيا است و نبايد به‌گونه‌اي سخن گفت که حرف‌هاي بيگانگان را به اذهان متبادر کند.

ايشان در آغاز سخنانشان، ليالي مبارک قدر را قله ماه پر عظمت رمضان خواندند و با توصيه به آحاد مردم براي استفاده از ظرفيت بي‌نظير ايام قدر افزودند: دعا و تضرع واستغفار و اشک، از نمونه‌هاي ضيافت پر برکت رمضان است که بايد با توجه وتوسل هرچه بيشتر به پروردگار کريم، خود را مستعد بهره‌‌مندي از اين نعمت‌هاي گرانقدر کرد.

رهبر انقلاب در نگاهي کوتاه به شخصيت امام علي بن ابيطالب (ع )، امامت را مقامي بسيار والا و عالي برشمردند و افزودند: معناي امامت، رياست دين و دنيا نيست بلکه امامت مفهومي بسيار عالي است که درک آن به جز معصومين و نخبگان معدود، براي ديگران ممکن نيست.

رهبر انقلاب با اشاره به ارادت شيعيان و پيروان اديان و مذاهب ديگر به اميرمؤمنان افزودند: اين محبت و ارادت به علت خصوصيات عجيب مولاي متقيان است که «عدالت حيرت‌انگيز، بي اغماض، گسترده و بدون هيچ ملاحظه‌» در رأس اين خصوصيات قرار دارد.

ايشان زهد و بي اعتنايي کامل به دنيا، شجاعت، مهرباني و رأفت در مقابل ضعيفان، عزم راسخ در مقابل زورگويان و مستکبران، فداکاري در راه حق، حکمت عميق در گفتار و استواري در رفتار را از ديگر ويژگي‌هايي دانستند که در حضرت علي(ع) در اوج کمال و درخشش است.

رهبر انقلاب، پيروي از اميرمومنان در خصوصيات شخصي و آداب حکومت را وظيفه اي سنگين خواندند و افزودند: ما در اين زمينه‌ها خيلي عقب هستيم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به شوق بي‌نظير مولاي متقيان به شهادت گفتند: خدا را شاکريم که در دوران ما نيز مردان فداکاري بودند و هستند که در اقتدا به مولايشان، عاشق شهادت بودند که حاج قاسم سليماني از چهره‌هاي بزرگ اين عرصه است.

رهبر انقلاب سپس در تبيين جايگاه و شأن مهم معلم به برخي ويژگي‌هاي شهيد مطهري پرداختند و افزودند: شهيد مطهري عالِم، فيلسوف، متفکر، فقيه و مسلط به مسائل فکري بود اما ويژگي‌ مهم استاد شهيد آن بود که در عرصه توليد و انتشار فکر درست، متقن و عميق، در يک جهاد نرم‌افزاري مداوم بود و با دغدغه‌مندي نسبت به مخاطبانش و جامعه، با امواج منحرف فکري شرق و غرب مقابله مي کرد.

رهبر انقلاب، مسئوليت‌شناسي و تکليف‌گرايي را دو ويژگي ديگر شهيد مطهري خواندند و گفتند: او با اولويت دادن به نيازهاي جامعه، ظرفيت‌هاي حوزه فکر و علم را به اين نيازها نزديک مي‌کرد که معلمان عزيز بايد اين ويژگي ها و روش ها را الگو قرار دهند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي صيانت از فکر دانش‌آموزان و دانشجويان را از مسئوليت‌هاي مهم معلمان برشمردند و افزودند: معلمان بايد با امانت و توانايي و مهارت، اندوخته‌هاي علمي بشر را به نسل نوجوان و جوان منتقل کنند و شاگردان خود را اهل فکر و انديشه بار بياورند.

ايشان معلمان را از افسران سپاه پيشرفت کشور خواندند و افزودند: معلمان بايد اين جايگاه عظيم را باور کنند و با احساس مسئوليت، نقش تاريخي خودرا ايفا نمايند.

رهبر انقلاب با اشاره به هجوم بيگانگان و منحرفان به افکار جوانان تاکيد کردند: معلمان بايد ضمن استفاده از ظرفيت عظيم آموزش و پرورش، براي خنثي کردن اين تهاجم بزرگ نيز جهادگونه تلاش کنند تا ريزش‌ها به صفر نزديک شود و رويش‌ها در بالاترين سطح قرار گيرد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به شأن بسيار با ارزش و تأثيرگذار معلمان افزودند: درک اين جايگاه والا و تعيين‌کننده بايد به فرهنگ عمومي تبديل شود که رسانه‌ها، دستگاههاي تبليغاتي و آموزش و پرورش در اين عرصه مسئوليت سنگيني دارند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، گشودن گره‌هاي معيشتي معلمان را مهم خواندند و با اشاره به مسئوليت دولت و مجلس در اين زمينه، از تلاش بي دريغ معلمان براي ادامه آموزش در دوران کرونا و همراهي خانواده‌ها به خصوص مادران صميمانه تشکر کردند.

رهبر انقلاب اسلامي بخش ديگري از سخنان‌شان را به مناسبت روز کارگر، به موضوع شأن و جايگاه کارگر و لزوم حمايت همه‌جانبه از اين قشر زحمتکش و تأثيرگذار و همچنين نقش کارگران در پيشرفت اقتصادي و استقلال کشور اختصاص دادند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به جايگاه والاي کارگر در اسلام و بوسه پيامبر بر دستان کارگر اشاره کردند و گفتند: در يک اقتصاد مستقل و توليدمحور، کارگر ستون اصلي است و اين نقش تأثيرگذار کارگران بايد با کمک دستگاههاي تبليغاتي و رسانه‌ها به فرهنگ‌عمومي تبديل شود.

ايشان افزودند: از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي بدخواهان و بيگانگان تلاش کردند تا جامعه کارگري را در مقابل نظام قرار دهند اما کارگران جانانه در کنار نظام ايستادند که نمونه بارز آن دوران دفاع مقدس است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به شعار سال و موضوع پشتيباني از توليد، خاطر نشان کردند: يکي از انواع پشتيباني از توليد، حمايت از کارگران است زيرا کارگر فعال و با نشاط، ثروت ملي ايجاد مي کند که در نهايت زمينه‌ساز آبرو، اقتدار و استقلال کشور خواهد بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه حمايت از کارگر فقط افزايش پايه حقوقي متناسب با افزايش تورم نيست، افزودند: ارتقاي سطح مهارت آموزي و تخصص کارگران، توجه به بيمه و بهداشت و درمان آنان، امنيت شغلي، برنامه‌ريزي براي مسکن کارگران و ايجاد روابط عادلانه ميان کارگر، کارآفرين و دولت ابعاد ديگر موضوع حمايت از کارگر است.

ايشان برنامه ريزي صحيح براي ايجاد اشتغال و پيگيري دقيق و منضبط آن و همچنين استفاده از ظرفيت بخش خصوصي براي ايجاد اشتغال را کمک بزرگ به پيشرفت اقتصادي کشور خواندند و گفتند: ايجاد اشتغال علاوه بر برکات اقتصادي، برکات اجتماعي و سياسي هم دارد زيرا در جامعه بويژه در نسل جوان، زمينه‌ساز نشاط و تحرک و سرزندگي و مانع از شکل‌گيري بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي و حتي امنيتي است.

ايشان با اشاره به ابعاد چند جانبه ايجاد اشتغال در جامعه، يکي از برنامه‌هاي مهم و مورد انتظار از دولت‌ها را برنامه ايجاد اشتغال دانستند و با بياني هشدارآميز خاطرنشان کردند: افرادي که به علت منافع شخصي خود و براي استفاده از زمين و ارزش افزوده آن، کارخانه ها را به تعطيلي مي‌کشانند، بدانند که مرتکب کار باطل و حرام شده اند و اين کار، خيانت به مردم و کارگران و استقلال و اقتصاد کشورو ضربه به توليد ملي است.

رهبر انقلاب اسلامي دستگاههاي مسئول بويژه وزارت‌هاي صمت و وزارت جهادکشاورزي را به نقش آفريني جدي براي مقابله با اين پديده و برخورد با اين افراد توصيه مؤکد کردند.

حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به نظر کارشناسان اقتصادي مبني بر لزوم فعال شدن کارگاههاي کوچک و متوسط در کنار کارگاههاي بزرگ، افزودند: گسترش اين کارگاهها علاوه بر ايجاد اشتغال زمينه‌ساز توليد ثروت براي عموم مردم بويژه طبقات ضعيف و متوسط است.

ايشان خاطر نشان کردند: بهترين روش براي خنثي کردن تحريم‌ها تلاش واقعي و غير شعاري براي تقويت توليد ملي است که دشمن را از ادامه تحريم مأيوس خواهد کرد و در نتيجه تحريم‌ها برطرف مي شوند.

رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان، انتخابات را به معني واقعي کلمه فرصت مهم و بي نظيري براي استحکام پايه هاي اقتدار و امنيت کشور خواندند و گفتند: عده اي با خدشه وارد کردن در اصل انتخابات و يا در عملکرد دست اندرکاران اعم از شوراي نگهبان يا دستگاههاي ديگر موجب دلسردي مردم مي شوند که اين کار غلط است.

ايشان افزودند: در جمهوري اسلامي همه انتخابات‌ها سالم برگزار شده است. ممکن است تخلفات کوچکي روي داده باشد اما در نتيجه انتخابات هيچ تأثيري نداشته و همواره انتخابات در جمهوري اسلامي همراه با امانت بوده است.

رهبر انقلاب اسلامي خاطر نشان کردند: البته برخي‌ها هنگامي که نتيجه مورد نظر آنها در انتخابات حاصل مي شود آن انتخابات را سالم مي خوانند اما اگر نتيجه مورد نظر آنها به‌دست نيايد يا برگزارکنندگان را متهم مي کنند و يا همانند سال ۸۸ اغتشاش به‌پا مي کنند که آن متهم کردن‌ها بي انصافي است و اغتشاش به‌راه انداختن جرم است.

ايشان در يک توصيه مهم به افرادي که وارد عرصه انتخابات مي شوند، گفتند: اين افراد از سخنان و وعده‌هاي فريبنده و بدون پشتوانه فکري و بدون در نظر گرفتن امکانات و يا بدون اطلاع از آنها حتماً پرهيز کنند.

رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: کساني که وارد عرصه انتخابات مي‌شوند بايد يک برنامه واقعي ارائه دهند به‌گونه اي که کارشناسان با شنيدن اين برنامه، آن را تصديق کنند.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: البته برخي اوقات هم از برخي افراد حرف هايي صادر مي‌شود که گويا قانون اساسي را قبول ندارند، در حالي‌که کسي که مي خواهد وارد عرصه انتخابات شود بايد معتقد به اسلام، قانون اساسي و راي مردم باشد لذا مطالبه جدي داريم که اين موضوع رعايت شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين از اظهارات بعضي از مسئولان که در روزهاي اخير از رسانه‌هاي مخالف جمهوري اسلامي پخش شد و تکرار حرفهاي خصمانه دشمنان و آمريکا بود، ابراز تعجب و تأسف کردند و گفتند: آمريکايي‌ها سالها است که از نفوذ معنوي ايران در منطقه و عوامل آن يعني نيروي قدس و شهيد سليماني به‌شدت ناراحتند و اساساً سردار سليماني را به همين علت به شهادت رساندند، بنابراين نبايد چيزي گفته شود که حرف آنها را تأييد کند.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: سياست کشور از انواع برنامه‌هاي اقتصادي، نظامي، اجتماعي، علمي، فرهنگي و همچنين سياست خارجي تشکيل شده که همه اين بخشها بايد با هم به پيش برود و نفي هر يک از اين بخشها خطاي بزرگي است که نبايد از مسئولين کشور سر بزند.

ايشان تأکيد کردند: نيروي قدس بزرگ‌ترين عامل مؤثر جلوگيري از ديپلماسي انفعالي در غرب آسيا است و زمينه ساز تحقق سياست عزتمندانه جمهوري اسلامي شده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تمايل غربي‌ها براي بازگرداندن سيطره دوران طاغوت خود بر ايران، گفتند: بر همين اساس آنها از هرگونه تحرک ديپلماسي و گسترش روابط ايران با چين و روسيه و همچنين با همسايگان مخالفند و حتي در مواردي با فشار به مسئولان کشورهاي همسايه را از سفر به ايران منصرف کرده‌اند که ما در مقابل اين فشارها بايد به شکل مستقل، پر تلاش و پر توان عمل کنيم.

رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه سياست خارجي در همه جاي دنيا در مجامع بالادستي تعيين مي‌شود و نه در وزارت امور خارجه، افزودند: وزارت امور خارجه در تعيين سياستها مشارکت دارد اما تصميم‌گير نيست بلکه مجري است.
ايشان خاطر نشان کردند: در کشور ما نيز سياست خارجي در شوراي‌عالي امنيت ملي با حضور مسئولان تعيين مي‌شود و وزارت امور خارجه بايد با شيوه‌هاي خود آن را اجرا کند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان با آرزوي توفيق الهي براي مسئولاني که قصد خدمت به ميهن دارند، تأکيد کردند: نبايد جوري حرف زد که از آن برداشت قبول نداشتن سياستهاي کشور شود و دشمنان از آن مطالب شاد شوند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس