آخرین اخبار
کد مطلب: 146600
تداوم خشکسالي در چهارمحال و بختياري
آبرساني سيار براي مردماني در سرزمين رودهاي روان
تاریخ انتشار : 1400/01/30 14:19:55
نمایش : 715
زماني چهارمحال و بختياري را به دليل اينکه سرچشمه رودخانه‌هاي زاينده‌رود،کارون و دز و ۲۰رودخانه فصلي بود، سرزمين آبهاي شيرين زاگرس مي‌ناميدند، به گونه‌اي که آب يکي از ظرفيت‌هاي توسعه‌ اين استان بود، اما به دليل تداوم خشکسالي و کاهش بارش‌ها، اکنون بخشي از روستاها با تانکر آبرساني مي‌شود.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛  آب که نباشد بدون شک آباداني نيز نخواهد بود و اکنون برخي از روستاهاي اين استان نيازمند راهکارهاي پاپدار براي تامين آب شرب دائمي هستند.


وضعيت خشکسالي در چهارمحال و بختياري چگونه است؟

خشکسالي يک دهه‌اي است که گريبان چهارمحال و بختياري را سفت و سخت چسبيده است تا سرانجام اين استان را در زمره استانهاي خشک قرار بدهد.

مديرکل هواشناسي چهارمحال و بختياري گفت: بر اساس آخرين گزارش مرکز ملي خشکسالي کشور، اين استان پس از استان کرمانشاه دومين استان کم‌بارش کشور اعلام شده است.

مهران چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: چهارمحال و بختياري در سال آبي ۹۹-۱۴۰۰ يکي از کم‌بارش‌ترين ۵۰ سال اخير را تجربه مي‌کند و خشکسالي تاثير عميقي بر اين استان بر جا گذاشته است.

وي با بيان اينکه خشکسالي ۹۲ درصد مساحت چهارمحال و بختياري را در برگرفته است، تصريح کرد: استان تا پايان سال آبي جاري درگير خشکسالي هواشناسي مي‌شود و منابع آب استان با کاهش شديدي مواجه مي‌شود.

چراغپور، ميانگين بارش‌هاي سال آبي جاري را ۳۷۶ ميليمتر اعلام کرد و گفت: اين بارش‌ها در مقايسه با ميانگين دوره مشابه ميانگين بلندمدت حدود ۳۰ درصد کاهش دارد.

مديرکل هواشناسي چهارمحال و بختياري با بيان اينکه بارش‌هاي ارديبهشت در حد معمولي(نرمال) خواهد بود، افزود: با اين وجود تاثيري بر روند خشکسالي استان نخواهد داشت.

چراغپور همچنين از افزايش يک تا ۲ درجه‌اي دماي هواي استان در سال آبي جاري خبر داد و گفت: يکي از علل کاهش بارندگي‌ها، افزايش هوا و تغييرات اقليمي است.

وي با بيان اينکه سه استان خشک و کم‌بارش کشور شامل کرمانشاه، چهارمحال و بختياري و کردستان در اقليم زاگرس قرار دارند، خاطرنشان کرد: گرم شدن هوا و تغييرات اقليمي در سال‌هاي اخير به شدت بر استان‌هاي زاگرس‌نشين تاثير داشته است.

مديرکل هواشناسي چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه تابستان امسال با تنش آبي ناشي از شرايط خشکسالي مواجه خواهيم شد بر ضرورت مديريت مصرف آب در بخش شرب، کشاورزي و صنعت تاکيد کرد.

کمبود آب مشکلي جديد براي برخي از روستاها

به عقيده کارشناسان، اکنون در چهارمحال و بختياري افزون‌بر براي ۷۰روستاي در فصل‌هاي گرم سال آب‌رساني به صورت سيار انجام مي‌شود. 

يکي از اهالي شهرستان لردگان با اشاره به نبود سيستم دائمي آبرساني گفت: نبود آب شرب دائمي زندگي اهالي برخي از روستاها را مختل کرده و باعث مشکلات فراواني شده است.
مهدي جليل در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد:به دليل نبود سيستم پايدار آب شرب مردم برخي از روستاها براي زندگي روزمره خود نيز نمي‌توانند اقدام کنند و بايد ته‌مانده همان آب‌هايي که از تانکر گرفته‌اند را روي آتش گرم کنند و سر و بدن خود را شستشو دهند.
جليل تصريح کرد: آب به‌عنوان يکي از اصلي‌ترين و ابتدايي‌ترين نيازهاي انسان است و در همين راستا از مسوولان مرتبط تقاضامنديم براي رفع مشکلات بي‌آبي و تامين آب پايدار براي مردم چاره‌انديشي کنند.
نبود آب پايدار مشکلاتي را براي مردم پديدار کرده است


يکي ديگر از اهالي شهرستان لردگان نيز گفت: نبود آب پايدار باعث شده براي پخت و پز، حمام، شستن ظرف‌ها، شستشوي لباس‌ها و نظافت منزل با مشکل مواجه باشيم.
خانم‌بس اردشيري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد: مدت‌هاست که از ترس تمام شدن آب موجود در ظرف‌ها و احتمال نرسيدن آب از طريق تانکر سيار، حتي نتوانسته‌ايم براي رفع تشنگي خود، آب به‌ميزان کافي ذخيره کنيم.
وي يادآور شد: تانکر آبرسان سيار نيز هنگام ورود به کوچه با تجمع افراد زيادي روبه‌رو مي‌شود و بارها شده که آب به همه نرسيده است و خانوارها مجبورند براي تامين آب آشاميدني مورد نياز خود در شرايط شيوع ويروس کرونا، در صف‌هاي شلوغ و طولاني بايستند که البته خطر فراواني دارد.
اردشيري اظهار داشت: اميد است با آب‌رساني پايدار و دائمي، مشکل تامين آب مردم براي هميشه رفع و زمينه افزايش رفاه عمومي در اين بخش فراهم شود.
نبود منبع دائمي آب، هزينه‌هاي خانوار را افزايش داده است


يکي ديگر از مردم شهرستان لردگان نيز گفت: نبود آب دائمي، هزينه‌هاي جاري و روزمره خانوار را افزايش داده است.
حبيب‌الله محمدي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد: نبود آب باعث شده تا مردم علاوه بر تشنگي، فشار مشکلات اقتصادي را نيز بيشتر لمس کنند و با چالش‌هاي جدي‌تري مواجه شوند.
وي افزود: به‌عنوان نمونه، مردم بايد براي ساختمان‌سازي، حمام کردن و ساير اموري که نياز به مصرف آب بيشتري دارد، هزينه‌هاي مضاعفي را پرداخت کنند که البته از توان بسياري افراد خارج است.
محمدي تصريح کرد: مردم شهرستان لردگان هميشه بدون هيچ‌گونه چشم‌داشتي يار و ياور مسوولان بوده‌اند و هم‌اکنون تنها خواسته اصلي آنان تامين آب دائمي است.
وي يادآور شد: پسنديده نيست، آب آشاميدني مردم از طريق تانکرهاي سيار تامين شود و مردم براي دريافت آب در صف‌هاي طولاني و شلوغ بايستند.
محمدي اظهار داشت: اميدواريم دولت براي رفع اين مشکل که خسارت‌هاي اجتماعي و اقتصادي فراواني را به‌دنبال داشته اقدام جدي و سريع کند.
آلودگي نفتي، مردم سرخون را به ايستادن در صف‌هاي دريافت آب مجبور کرد


يکي از اهالي سرخون در شهرستان اردل نيز گفت: مردم سرخون که روزگاري يکي از بهترين منابع آب پايدار را داشتند، اکنون به علت نفتي شدن منبع آب، مجبورند براي دريافت آب خوردن در صف بايستند.
حسين طهماسبي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد: آلودگي‌هاي مربوط به شکستگي لوله انتقال نفت مارون در سال‌هاي مختلف، وضعيت آب بخش‌هاي مختلف سرخون را با مشکلات جدي و جبران‌ناپذيري مواجه کرد.
وي افزود: در حادثه اخير اين خط انتقال، منبع تامين آب آشاميدني سرخون بن نفت آميخته، آلوده و به‌طور کلي از مدار خارج شد.
طهماسبي تصريح کرد: مردم سرخون اکنون تاوان اشتباه و بي‌توجهي مرتبط با لوله انتقال نفت مارون را مي‌پردازند چرا که بايد قبل از وقوع حادثه نسبت به رفع شکستگي‌ها و پيشگيري از حوادث اقدام مي‌کردند تا مردم با اين مشکلات مواجه نشوند.
وي اظهار داشت: انتظار مي‌رود هر چه سريع‌تر مشکل تامين آب مردم رفع شود تا اهالي براي بهره‌مندي از ابتدايي‌ترين نيازهاي زندگي مجبور نباشند در شرايط کنوني و وضعيت قرمز شيوع ويروس کرونا، در صف منتظر بمانند.
۹۰ درصد آب‌رساني سيار در چهارمحال و بختياري مربوط به شهرستان لردگان است


مديرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري گفت: هم‌اکنون ۹۰ درصد آب‌رساني‌هاي سيار مربوط به شهرستان لردگان و ۱۰ درصد مختص بقيه نقاط استان است.
احمدرضا محمدي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد:در فصل‌هاي گرم سال آبرساني سيار به ۴۰ روستاي شهرستان لردگان با ۲۰ هزار نفر جمعيت انجام مي‌شود که اين ميزان در فصل‌هاي سرد سال به ۲۸ روستا با ۱۱ هزار نفر جمعيت کاهش مي‌يابد.
وي افزود: در سال ۱۳۹۲ به ۷۵ روستاي چهارمحال و بختياري از طريق ۹ حلقه چاه اجاره‌اي آبرساني سيار مي‌شد که در اين سال شاخص بهره‌مندي در آب‌رساني ۴۸.۰۶ درصد، ۲۵ درصد روستاي بحراني آب و ۳۶ درصد روستاي تنش آبي بود.
محمدي تصريح کرد: در سال ۱۳۹۲ افزون‌بر ۴۰۰ کيلومتر تعويض شبکه توزيع آب در چهارمحال و بختياري اجرا شد، اين در حالي است که در سال گذشته به ۲۸ روستاي استان از طريق يک حلقه چاه اجاره‌اي آبرساني سيار مي‌شد که در اين سال شاخص بهره‌مندي در آبرساني ۷۸.۰۶ درصد، ۱۱ درصد روستاي بحراني آب و ۲۲ درصد روستاي تنش آبي اعلام شد.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري اظهار داشت: هم‌اکنون به بخشي از سرخون و روستاهاي مور و تلتک آب‌رساني سيار انجام مي‌شود و در شهرستان کيار آب آشاميدني روستاهاي جغدان، حيدرآباد، چهراز، گوشه و چارطاق از طريق آب‌رساني سيار تامين خواهد شد.
محمدي به آبرساني سيار در شهرستان لردگان از طريق پنج دستگاه تانکر اشاره و تاکيد کرد: تامين آب آشاميدني مورد نياز مردم اين شهرستان حداقل به سه تانکر ديگر نياز دارد و منابع تامين آب آشاميدني شهرستان از طريق پنج رشته قنات، ۵۳ حلقه چاه و ۵۱ دهانه چشمه است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري تصريح کرد: در شهرستان لردگان براي تامين آب آشاميدني سالم يک حلقه چاه اختصاص دارد.
وي يادآور شد: نمونه‌برداري روزانه منبع تامين آب، کلرزني تانکر حمل آب و نظارت منظم شبکه بهداشت و درمان از روش‌هاي کنترل کيفيت آب در چهارمحال و بختياري به‌شمار مي‌رود.
محمدي اظهار داشت: فرسودگي خطوط انتقال آب (شکستگي خطوط، الزام آب‌رساني سيار را به‌همراه دارد)، کوهستاني و سخت‌گذري مناطق مورد نياز آب‌رساني سيار، خشک‌سالي‌هاي مستمر و خشک شدن منابع تامين آب، کمبود تانکر و کافي نبودن اعتبارات مالي از چالش‌هاي اين حوزه است.
وي گفت: براي کاهش تعداد مناطق آبرساني سيار در شهرستان لردگان بايد روند تکميل و بهره‌برداري از طرح مجتمع آبرساني آتشگاه لردگان با دربرگيري ۲۰ روستا در بخش رودشت اين شهرستان تسريع شود.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري همچنين تاکيد کرد: براي تکميل و بهره‌برداري از طرح تامين آب آشاميدني مناطق روستايي استان به ۱۴۰ ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
وي افزود: اين طرح شامل آبرساني به مجتمع جغدان شهرستان کيار با پنج روستا، آبرساني به مجتمع دهنو گودرز شهرستان لردگان با چهار روستا، آبرساني به مجتمع سرتنگ محمود شهرستان اردل با هفت روستا و آبرساني به روستاهاي گل‌سرخ و نصيرآباد شهرستان کوهرنگ است.
محمدي تصريح کرد: عمليات اجرايي طرح ياد شده با دربرگيري پنج هزار نفر از جمعيت ۱۸ روستايي در سال ۱۳۹۸ آغاز شد و تاکنون ۱۰ درصد پيشرفت فيزيکي داشته که در سال گذشته براي اجراي آن ۷۲ ميليارد و ۳۵۱ ميليون ريال اعتبار ملي مصوب شده که از اين مبلغ ۲۷ ميليارد ريال برابر ۳۷.۳۱ درصد تخصيص يافته است که در صورت تامين به ‌موقع اعتبارات، اين طرح سال آينده تکميل و بهره‌برداري خواهد شد.
به گزارش ايرنا، شاخص بهره‌مندي روستاييان چهارمحال و بختياري از آب لوله‌کشي سالم و بهداشتي در طول دولت‌‎هاي يازدهم و دوازدهم حدود ۱۶ درصد افزايش يافت و از ۶۲.۴ درصد سال ۱۳۹۲ به ۷۸ درصد در سال ۱۳۹۹ رسيده است.
شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري هم‌اکنون به ۶۵۱ روستا آبرساني مي‌کند که از اين تعداد ۵۴۳ روستا بالاي ۲۰ خانوار جمعيت دارد اما اين در حالي است که ۱۱۵ روستاي استان از نعمت آب لوله‌کشي محروم هستند که از اين تعداد ۲۸ روستا بالاي ۲۰ خانوار و بقيه زير ۲۰ خانوار جمعيت دارد.
چهارمحال و بختياري داراي بيش از ۹۷۹ هزار نفر جمعيت در ۱۰ شهرستان است که ۳۵ درصد اين جمعيت در روستاها ساکن هستند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس