آخرین اخبار
کد مطلب: 146597
ورود زودهنگام عشاير به استان
تاریخ انتشار : 1400/01/29 15:06:49
نمایش : 996
تاکنون ۱۰ درصد عشاير کوچ رو زودتر از 25 ارديبهشت وارد استان شده‌ و در شهرستان‌هاي کوهرنگ و اردل مستقر شده‌اند.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان، رييس مرتع اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري با تاکيد بر اينکه زمان رسمي کوچ عشاير از خوزستان به سمت استان ۲۵ ارديبهشت‌ماه اعلام شده است، گفت: تاکنون ۱۰ درصد عشاير کوچ رو وارد استان شده‌ و در شهرستان‌هاي کوهرنگ و اردل مستقر شده‌اند.

فرامرز مرداني افزود: پروانه چرا عشاير که تخلف انجام دهند در کميسيون، باطل و پس از ارجاع به مراجع قضايي خسارتي که به مراتع وارد کردند نيز از آنها دريافت مي‌شود.

وي به فعال شدن گروه‌هاي سيار نظارتي، بازرسي و کنترل گلوگاه‌ها در استان خبر داد و گفت: به دليل کوچ زودهنگام جمعيت زيادي از عشاير و به منظور جلوگيري از تبعات اجتماعي در پشت گلوگاه‌ها با دريافت تعهد در خصوص جلوگيري از چراي دام در مراتع به عشاير مجوز عبور داده مي‌شود.

رييس مرتع اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري گفت: به عشاير که کوچ زودهنگام داشته باشند مجوز چراي دام زودهنگام در مراتع داده نمي‌شود و دام اين گروه بايد از زمين‌هاي کشاورزي و پس چر زمين‌هاي کشاورزي استفاده کنند.

مرداني اظهار داشت: سال‌گذشته همزمان با کوچ عشاير ۵۷۳ مورد پرونده قضايي براي متخلفان تشکيل و ۱۳۲ خودروي عشاير متوقف شد.

معاون توسعه و امور زيربنايي اداره کل امور عشاير چهارمحال و بختياري نيز با اشاره به آغاز کوچ زودهنگام عشاير به استان در فروردين‌‎ماه امسال، گفت: تاکنون ۱۰ درصد عشاير کوچ رو وارد استان شده‌ و در شهرستان‌هاي کوهرنگ و اردل مستقر شده‌اند.

محسن نادري افزود: براساس مصوبه کميته ملي کوچ کشور در ۲۸ فروردين‌ماه، زمان کوچ عشاير در مناطق زاگرس نشين ۱۰ روز زودتر از زمان رسمي نيز قابل اجراست.

وي گفت:به دليل خشکسالي و کمبود علوفه در مراتع خوزستان، گرم شدن هوا و ترس عشاير از اينکه مراتع چهارمحال و بختياري توسط دامداران محلي مورد استفاده قرار گيرد، عشاير کوچرو همه ساله کوچ زود هنگام به سمت استان دارند.

معاون توسعه و امور زيربنايي اداره کل امور عشاير چهارمحال و بختياري به فعال شدن سه گروه ايست و بازرسي و جلوگيري از کوچ زودهنگام در گردنه تارراز، کارون ۴ و همچنين در شهرستان لردگان و گروه‌هاي مرکز بهداشت براي تب سنجي و گرفتن تست ويروس کرونا در اين مناطق اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون با همکاري منابع طبيعي، هلال احمر، دامپزشکي از ورود عشاير به صورت خودرويي به مناطق عشايرنشين استان جلوگيري مي‌شود.

نادري با تاکيد بر اينکه خدمات‌رساني به عشاير و توزيع ارزاق تا پايان ارديبهشت‌ماه در استان خوزستان انجام مي‌شود، افزود: به عشايري که زودتر از زمان رسمي کوچ به مناطق ييلاقي چهارمحال و بختياري وارد شوند، هيچ‌گونه‌ خدماتي در خصوص تامين ارزاق ارائه نمي‌شود.

وي با اشاره به خشکسالي‌هاي اخير در استان گفت: براي آبرساني به مناطق عشايرنشين استان امسال ۲۰ ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است؛ هم‌اکنون ۹ تانکر آبرساني ۱۲ هزار ليتري در استان فعال است.

 چهارمحال و بختياري داراي بيش از ۱۱۵ هزار و ۵۸ نفر جمعيت عشايري است که دومين استان عشايرنشين کشور بعد از استان فارس است.

عشاير چهارمحال و بختياري در فصل پاييز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختياري کوچ مي‌کنند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس