آخرین اخبار
کد مطلب: 146569
همه چيز درباره حشيش؛
ماده مخدر حشيش و عوارض مصرف آن
تاریخ انتشار : 1399/12/25 10:21:42
نمایش : 1604
حشيش يا چرس (hashish‎) ماده‌اي ا‌ست که از انگم گياه شاه‌دانه به دست مي‌آيد. تفاوت حشيش با ماري‌جوآنا در اين است که ماري‌جوانا از برگ و گل خشک شدهٔ گياه شاه‌دانه حاصل مي‌شود.
 
عوارض حشيش بر مغز،حشيش سيگاري

حشيش از صمغ ترشحي گياه شاهدانه تهيه مي شود

 

همه چيز درباره حشيش

حشيش يا چرس (hashish‎) ماده‌اي ا‌ست که از انگم گياه شاه‌دانه به دست مي‌آيد. تفاوت حشيش با ماري‌جوآنا در اين است که ماري‌جوانا از برگ و گل خشک شدهٔ گياه شاه‌دانه حاصل مي‌شود. 

حشيش چيست؟

حشيش از رزين (صمغ ترشحي) گياه شاهدانه تهيه مي شود. خشک شده و به بلوک هاي کوچک فشرده مي شود و دود مي شود. همچنين مي تواند به غذا اضافه و خورده شود. اين رزين سرشار از THC، ماده اصلي تغيير دهنده ذهن در گياه شاهدانه است. ماري جوانا نيز از از گلها و برگهاي خشک گياه شاهدانه است. 

 

حشيش ماده اي صمغي از گياه شاهدانه به رنگ قهوه اي مايل به قرمز و سياه است. قطعات شکسته مي شوند ، در لوله ها قرار مي گيرند و دود مي شوند.

همانند ماري جوانا ، افرادي که از حشيش استفاده مي کنند ممکن است يک سرخوشي و احساس آرامش را تجربه کنند. ساير تأثيرات شايع ممکن است شامل افزايش درک حسي (مانند رنگ هاي روشن تر) ، خنده ، تغيير درک زمان و افزايش اشتها باشد.

 

عوارض حشيش بر مغز،حشيش سيگاري

مواد مخدر حشيش

 

روشهاي استفاده از حشيش

روش هاي مختلفي براي استفاده از حشيش وجود دارد و اين روش مي تواند اثرات دارو را تعيين کند.

 

• سيگار کشيدن يا استنشاق: احساس سرخوشي مي تواند در عرض چند دقيقه شروع شود و پس از 10-30 دقيقه به اوج خود برسد. اين احساس معمولاً پس از حدود 2 ساعت از بين مي رود.

 

 بلعيدن: اگر شخصي محصولات حاوي حشيش را از طريق دهان مصرف کند ، معمولاً اثرات آن در عرض 1 ساعت احساس مي کند و احساسات پس از 2.5-3.5 ساعت به اوج خود مي رسد. 

 

عوارض حشيش بر مغز،حشيش سيگاري

حشيش خطر سرفه مزمن و برونشيت را افزايش مي دهد

 

شخص چه حسي دارد؟

هنگامي که افراد شاهدانه استفاده مي کنند ، ممکن است اثرات زير را مشاهده کنند :

- احساس سرخوشي 

- آرامش

- تغيير در درک ، به عنوان مثال ، رنگ ، زمان و مکان

- افزايش اشتها

- احساس پر حرفي 

 

خطرات و عوارض حشيش

اثرات کوتاه مدت حشيش شامل اختلال در يادگيري و حافظه ، مشکل در تفکر و حل مسئله ، درک تحريف شده (مناظر ، صداها ، زمان ، لمس) ، از دست دادن هماهنگي حرکتي ، افزايش ضربان قلب و اضطراب است. اين عوارض هنگامي بيشتر مي شوند که فرد حشيش را با داروهاي ديگر (از جمله الکل) ترکيب کند. استفاده از حشيش ممکن است باعث خشکي دهان شود.


حشيش خطر سرفه مزمن و برونشيت را افزايش مي دهد و خطر اسکيزوفرني را در افراد آسيب پذير افزايش مي دهد. اين ممکن است خطر اضطراب ، افسردگي و مجموعه اي از تغييراتي در نگرش و شخصيت، معروف به "سندرم بي انگيزشي" را افزايش دهد. اين سندرم با توانايي کاهش يافته در اجراي برنامه هاي طولاني مدت ، احساس بي علاقگي ، کاهش توجه به ظاهر و رفتار و کاهش توانايي تمرکز براي مدت طولاني مشخص مي شود.

 

اين تغييرات همچنين مي تواند شامل عملکرد ضعيف در مدرسه باشد. حشيش مي تواند منجر به اعتياد شود. اين سيستم همانند ساير داروهاي اعتياد بر سيستم پاداش دهي مغز تأثير مي گذارد و احتمال اعتياد براي کساني که از جواني شروع مي کنند به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد. 

 

يک مطالعه در سال 2019 نشان داد که استفاده مکرر شاهدانه ممکن است بر سيستم ايمني بدن تأثير بگذارد. همچنين ممکن است بين مصرف شاهدانه و بيماري لثه رابطه وجود داشته باشد

 

عوارض حشيش بر مغز،حشيش سيگاري

ترک حشيش ، پس از وابستگي ، تهديد کننده زندگي نيست

 

ترک حشيش

ترک حشيش ، پس از وابستگي ، تهديد کننده زندگي نيست ، اما ممکن است ناراحت کننده باشد. علائم ترک ممکن است شامل موارد زير باشد :

- تحريک پذيري

- تغييرات خلق و خوي

- بيخوابي

- ولع مصرف

- بي قراري

- کاهش اشتها

- ناراحتي عمومي

علائم در هفته اول پس از قطع به اوج خود مي رسد و تا 2 هفته ادامه دارد.

متخصصان دقيقاً نمي دانند که مصرف مکرر و طولاني مدت شاهدانه چگونه بر سلامت فرد تأثير مي گذارد. اثرات کوتاه مدت و بلند مدت ممکن است در افراد متفاوت باشد.


 
 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس