آخرین اخبار
کد مطلب: 146557
جواناني بيکار در جستجوي نان/
برنامه بلند مدت مسئولين براي مسئله دستفروشان چيست؟
تاریخ انتشار : 1399/12/10 09:58:15
نمایش : 710
دست‌فروشي ريشه در بيکاري و محدوديت موجود در فرصت‌هاي شغلي دارد، بنابراين در صورت رفع معضل بيکاري، بخش قابل‌توجهي از اين عارضه نيز از بين خواهد رفت.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان، سال ها مسئله  دستفروشان و بساطي هاي موجود در سطح شهر لردگان به ويژه در خيابان ولي عصر (عج)، موجب موجي از نارضايتي ميان همشهريان شده  و از طرفي بي نظمي موجود چهره شهر را زشت کرده اما اقدام اخير شهرداري و ساير نهادهاي مربوطه بار ديگر نظم را به مرکز شهر لردگان بازگرداند.

اگر چه وجود دستفروشان در هر شهر و منطقه اي با توجه به شرايط اقتصادي کمک زيادي به اقتصاد مردم محروم مي کند اما از طرفي بي نظمي هاي مشاهده شده در سطح شهر لردگان موجب کمرنگ شدن مزاياي حضور دستفروشان شده است، البته در بسياري از شهرها با ايجاد مکان مشخص به عنوان بازارچه دستفروشان علاوه بر اسکان اين قشر موجب ايجاد بازارچه اي در قسمت ديگري از شهر شدند.

در لردگان نيز ايجاد چنين مکاني علاوه بر اينکه بار ترافيکي در خيابان ولي عصر (عج)، را کاهش مي دهد، اقتصاد قسمتي ديگر از شهر نيز رونق مي گيرد.

دستفروشان و بساطي ها افراد زحمت کشي هستند که با وجود داشتن مدارک تحصيلي کارشناسي به جهت بيکاري و با هدف تامين معاش خانواده مجبورند با حضور در بازار و بساط کردن در گوشه اي از معابر روزگار بگذرانند، آنچه مشخص است بي نظمي و احساس خود مختاري برخي افراد تنها موجب زشت شدن چهره شهر لردگان شده است؛ اما اين کار برنامه خاص خود را دارد در واقع اجبار به جمع کردن دست فروشان يک طرف مسئله است؛ اما طرف مهم مسئله اسکان اين قشر در يک مکان مناسب است، زيرا در سال هاي گذشته مسئوليني در شهرداري و... با يک طرح ضربتي در صدد جمع کردن بساط دست فروشان در شهر لردگان بودند اما عملاً در بلند مدت نتوانستند کار مهمي انجام دهند و در خوش بينانه ترين حالت پس از يک هفته مجددا همه به محل کار و بساط کردن خود بازگشتند.

اقدام اخير شوراي تامين شهرستان لردگان حرکتي کاملا مناسب و ضروري براي شهر بود و قطعا بسياري از مردم از نظم موجود در صورتي که مغازه داران بجاي بساطي ها معابر را تصرف نکنند استقبال خواهند کرد؛ بايد يک برنامه بلند مدت پشت اين مسئله باشد و موجب رضايت دستفروشاني که بهرحال از اين مسئله امرار معاش مي کنند هم شود.

يکي از دستفروشان جوان با گلايه از وضعيت موجود گفت: با وجود داشتن مدرک ليسانس هيج جا کار و شغلي پيدا نکرده ام و با وجود داشتن دو فرزند و خانه اجاره اي چاره اي جزء دستفروشي ندارم، اگر کار مناسبي داشته ام هرگز در سرما و گرما در کنار خيابان هاي لردگان بساط نمي کردم اما وقتي براي من جوان، هيچ شغلي نيست براي زندگي کردن خودم و خانواده ام مجبورم اين فعاليت را ادامه بدهم و حالا که مسئولين تصميم به ممانعت گرفتن خواهشمندم يک مکان مناسب مثل بازارچه هايي که در شهرهاي همجوار وجود دارند براي ما تدارک ببينند و با ساماندهي کردن کساني که با بساط کردن زندگي مي کنند اين مسئله را حل کنند.

در ادامه اين گزارش اميدواريم مسئولين شهرستان در مورد سوالات زير پاسخي شفاف و مشخص بدهند:

برنامه بلند مدت براي حل مسئله بساط و دستفروشي در لردگان چيست؟
آيا ايجاد يک بازارچه در بخشي از شهر مد نظر مي باشد؟
اگر پس از يکي دو هفته مجددا شاهد شرايط سابق در شهر مي باشيم برنامه مسئولين چيست؟
برنامه حمايتي مسئولين از دستفروشان حقيقي که با اين شغل امرار معاش مي کنند چيست؟
آيا دستفروشان ساماندهي مي‌شوند؟
 
در پايان آيا بهتر نيست جهت حل مسئله دستفروشان يک دستورالعملي توسط شوراي تامين شهرستان تهيه و در اين دستور العمل به برخي از اين موارد ذکر شود، شناسايي افراد واجد شرايط، تعيين محل­ هاي مجاز استقرار، تعيين نوع سازه و پوشش محل­ هاي استقرار، امکانات مورد نياز و پيش بيني الزامات ايمني و انتظامي محل­هاي استقرار دستفروشان در اين دستور العمل ذکر و عملي شود . 

انتهاي پيام/630 ل
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس