آخرین اخبار
کد مطلب: 136418
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اعضاي شوراي‌عالي هماهنگي اقتصادي:
مشکل کشور، نداشتن راهکار نيست نيازمند همت، شجاعت و اهتمام جدي هستيم/ مسير رفع تحريم را يک‌بار امتحان کرديم اما به نتيجه اي نرسيد
تاریخ انتشار : 1399/09/04 16:03:45
نمایش : 780
رهبر انقلاب اسلامي قبل از بيان راهکارها، دو نکته مهم را بيان کردند و افزودند: کارشناسان براي مشکلات اقتصادي کشور راهکارهاي مشترکي دارند بنابراين مشکل، نداشتن يا ندانستن راهکار نيست بلکه نيازمند همت، شجاعت و اهتمام جدي و پيگيري هستيم.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از راه دانا؛  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (سه‌شنبه) در ديدار رؤساي سه قوه و ديگر اعضاي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي با اشاره به چهار محور لازم براي اقتصاد کشور يعني حل مشکل کسري بودجه، افزايش سرمايه‌گذاري، جهش توليد و حمايت از قشرهاي ضعيف خاطرنشان کردند: بايد با همت جدي و تلاش پيگير مسئولان، تأثير اجراي راهکارهاي عملي در زندگي مردم مشخص شود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي، اقتصاد را موضوع اصلي کشور خواندند و افزودند: اينکه در سالهاي اخير شعار هر سال، موضوعي اقتصادي انتخاب شده، به همين دليل است. ضمن آنکه معيشت مردم حقاً دچار تنگي شده و در ماههاي اخير نيز کرونا، مشکلات را بيشتر کرده است.
 
ايشان افزودند: هدف از برگزاري اين جلسه، بيان راهکارهاي عملي است که در کوتاه‌مدت نتيجه دهد و تأثير آن در زندگي مردم مشخص شود که البته لازمه اجراي اين راهکارهاي عملي و تأثيرگذاري آنها، همت جدي و تلاش پيگير رؤساي قوا و مسئولان مرتبط با سه قوه در تشکيلات و سازمانهاي آنها است.
 
رهبر انقلاب اسلامي قبل از بيان راهکارها، دو نکته مهم را بيان کردند و افزودند: کارشناسان براي مشکلات اقتصادي کشور راهکارهاي مشترکي دارند بنابراين مشکل، نداشتن يا ندانستن راهکار نيست بلکه نيازمند همت، شجاعت و اهتمام جدي و پيگيري هستيم.
 
رهبر انقلاب اسلامي نکته دوم خود را به موضوع تحريم‌ها به عنوان يک واقعيت تلخ و جنايت امريکا و شرکاي اروپايي بر ضد ملت ايران اختصاص دادند و افزودند: اين جنايت سالها است که بر ضد ملت ايران انجام مي‌شود اما در سه سال اخير شدت يافته است.
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه براي علاج تحريم‌ها دو مسير «خنثي‌سازي تحريم‌ها و غلبه بر آنها» و «رفع تحريم» وجود دارد، افزودند: البته ما مسير رفع تحريم را يک بار امتحان و چند سال مذاکره کرديم اما به نتيجه‌اي نرسيد.
 
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به مسير غلبه بر تحريم‌ها و بي‌اثر کردن آنها گفتند: اين مسير ممکن است در ابتداي کار، سختي‌ها و مشکلاتي داشته باشد اما خوش‌عاقبت است.
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: اگر با تلاش و ابتکار و با سينه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانيم بر تحريم ها غلبه کنيم و طرف مقابل بي‌اثر شدن تحريم‌ها را ببيند، به‌تدريج دست از تحريم برخواهد داشت.
 
ايشان دو نکته مقدماتي خود را اينگونه جمع بندي کردند: ما ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي فراواني براي بي‌اثر کردن تحريم‌ها داريم، به شرط آنکه بخواهيم و همت کنيم و به دل مشکلات برويم.
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس با بيان بعضي از راه‌حل‌هاي پيشنهاد شده کارشناسان و متخصصان در چهار سرفصل «کسري بودجه»، «افزايش سرمايه گذاري دولتي و نهادهاي عمومي»، «جهش توليد» و «حمايت از قشرهاي ضعيف» ابراز اميدواري کردند که با اجراي اين راهکارها، آثار مثبتي در اقتصاد کشور و زندگي مردم پديد آيد.
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اينکه با وجود برخي کارها، شعار سال در حد انتظار تحقق نيافته، افزودند: کارشناسانِ بخشهاي دولتي و غيردولتي برخي راهکارهاي عملياتي مشخص را براي جهش توليد پيشنهاد کرده اند از جمله: «افزايش توليد خودرو با اتکاء به ظرفيت قطعه‌سازان داخلي»، «افزايش توليدات صنعت نفت با تکيه بر دانش‌بنيان کردن صنايع نفتي» و «افزايش توليد خوراک دام و دانه‌هاي روغني».
 
رهبر انقلاب همچنين بر «ضرورت حمايت از قشرهاي ضعيف» تأکيد کردند و افزودند: اقتصاد خانواده‌ها به علت رکود تورمي در چند سال اخير به شدت تحت فشار بوده و اکنون نيز کرونا بر مشکلات افزوده و دشواري‌هاي جدي معيشتي براي گروههاي زيادي از مردم به‌وجود آورده است که بايد در اين زمينه اقدامي جدي انجام داد.
 
ايشان «ايجاد نظام متمرکز تأمين اجتماعي براي آحاد مردم» و «ايجاد پايگاه ملي ايرانيان با اتصالِ پايگاههاي مختلف اطلاعاتي به يکديگر» را از جمله پيشنهادهاي کارشناسان براي کاهش مشکلات مردم برشمردند.
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه با تأکيد بر اينکه بايد بنا را بر اين بگذاريم که گشايشي از خارج انجام نخواهد شد، افزودند: کساني که برخي چشم اميد به آنها دارند با ما دشمني مي‌کنند، ضمن آنکه شرايط داخلي آنها به هيچ‌وجه روشن نيست و گرفتاري‌هاي اخير، امکان صحبت و موضع‌گيري در مسائل بين المللي را به آنها نمي‌دهد و نمي‌توان روي حرف آنها حساب و برنامه‌ريزي کرد.
 
ايشان همچنين به ياوه‌گويي‌هاي اخير سه کشور اروپايي نيز اشاره کردند و گفتند: وضع امريکا که مشخص نيست و اروپايي‌ها هم دائماً در حال موضع گيري بر ضد ايران هستند. آنها در حالي‌که خودشان بيشترين دخالت هاي نادرست را در مسائل منطقه دارند، به ما مي‌گويند در منطقه دخالت نکنيد و در حالي‌که انگليس و فرانسه داراي موشک‌هاي مخرب اتمي هستند و آلمان نيز در اين مسير قرار دارد، به ما مي‌گويند موشک نداشته باشيد.
 
رهبر انقلاب اسلامي گفتند: به شما چه ربطي دارد، شما اول خودتان را اصلاح کنيد و بعد اظهار نظر کنيد.
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأکيد کردند: به بيگانگان نمي‌توان اطمينان کرد و به اميد گشايش آنها بود.
 
رهبر انقلاب اسلامي در پايان خاطرنشان کردند: اگر حرکت و عمل در دستور کار قرار گيرد و کارهايي که مي تواند به نفع مردم باشد، انجام شود، يقيناً دولت دوازدهم پايان خوبي خواهد داشت.
 
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي آقاي روحاني رئيس‌جمهور به برگزاري ۵۰ جلسه شوراي‌عالي هماهنگي اقتصادي از زمان تشکيل اين شورا اشاره کرد و افزود: در اين جلسات ۲۲۶ طرح در بخش‌هاي مختلف از جمله مسائل ناظر به اشتغال، اصلاح امور بانکي و بودجه، شفافيت، نظام پرداخت، سرمايه‌گذاري، فروش نفت و کنترل قيمت ارز و کالاهاي اساسي مصوب شد.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس