آخرین اخبار
کد مطلب: 126403
نشريه اخبار و تحليل‌هاي سه‌شنبه، ۲۰ آبان ماه
افتضاح تاريخي غرب
تاریخ انتشار : 1399/08/20
نمایش : 1277
امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي): قطعاً خوباني هستند که [اگر]دستشان را به دعا بلند کنند، از خدا بخواهند، نظر لطف پروردگار باز هم متوجّه اين ملّت خواهد شد. بعضي از گناهان هست که نقمت الهي را بر انسانها، بر اجتماعات، بر افراد نازل ميکند. استغفار کنيم تا خداي متعال ان‌شاءالله تفضّل کند و از اين گردنه عبور کنيم. (۱۳۹۹/۰۸/۰۳)
▼حرف روز            

افتضاح تاريخي غرب

فساد در انتخابات آمريکا آن‌قدر عيان گشته که عالي‌ترين انتخابات در نظام سياسي ايالات‌متحده را به افتضاح کشانده است. انتخاباتي که در آن دو نامزد انتخاباتي و دو حزب حمايت‌کننده آن به هيچ‌يک از اصول اخلاقي پايبند نبوده و براي پيروزي به هر روش کثيفي دست يازيدند.

نکات تحليلي: 1- افتضاح تاريخي يادشده از همان ابتداي جدي شدن رقابت بايدن و ترامپ آشکار شد و به‌صورت گسترده خود را در مناظرات تلويزيوني اين دو نامزد نمايان ساخت. به‌نحوي‌که برخي از فعالين سياسي آمريکايي آرزو کردند کاش کسي در جهان اين مناظره را نديده باشد! طرفين، پيش از آغاز رأي‌گيري، خود را پيروز انتخابات معرفي کرده و رسماً اعلام کردند که حاضر به شکست نخواهند بود! برخي از منسوبين به دو نامزد، حتي از اعلام جنگ عليه رقيب سخن گفتند و رقيب را به فساد و عدم صلاحيت متهم نمودند! 2- بداخلاقي‌هاي سياسي در انتخابات آمريکا به پيش از انتخابات و فضاي رقابت‌هاي انتخاباتي باقي نماند، بلکه با فرارسيدن روز انتخابات به اوج خود رسيد. اتهام تقلب‌هاي گسترده از همان روز انتخابات از طرف ستاد انتخاباتي بايدن و ترامپ عليه رقيب اعلام شد و درگيري‌ها ميان هواداران طرفين به پاي صندوق‌هاي رأي کشيده شد. حضور افراد مسلح از مردم عادي در پاي صندوق‌هاي رأي ناامني را در روز انتخابات افزايش داده بود. 3- پس از اعلام تدريجي نتايج آرا نيز شاهد هجمه‌هاي سنگين طرفين رقابت انتخاباتي بوديم. ترامپ که همه‌چيز را ازدست‌رفته مي‌بيند در اين روزها رقيب خود را به تقلب سازمان‌يافته گسترده متهم کرده است که حتي براي پيروزي، به رأي مردگان متوسل گرديده و آراي زيادي را معدوم نموده است! اعتراضات به شمارش آرا آن‌قدر بالا گرفت که در برخي ايالات، هواداران ترامپ شعار توقف شمارش آرا را سر دادند و با پليس درگير شدند! جنگ بر سر قدرت همچنان ادامه دارد و در روزهاي آتي شاهد تداوم اين رويارويي و مفتضح شدن بيشتر دموکراسي غربي خواهيم بود.

نکته پاياني: حقيقت و ماهيت پليد غرب و آنچه تحت عنوان مفاهيم پرطمطراقي چون حقوق بشر و دموکراسي و آزادي و ... تزئين گرديده، خيلي وقت است که براي اهل نظر و بسياري از مردمان مظلوم و مستضعف جهان آشکار شده است. البته مافياي رسانه‌اي نظام سلطه همواره تلاش نموده تا اذهان عمومي را فريب داده و با اغواگري اجازه ندهد تا نسل جديد اين سرزمين‌ها نسبت به ماهيت دشمنان خود آگاهي يابد. در برابر اين خط تحريف بايد هوشمند بود. (نويسنده: مهدي سعيدي)

▼گزارش روز                            

منتظران به نگاه ترحم‌آميز بايدن!

جمهوري اسلامي در چهل سال گذشته تجربه تقابل با هر دو جريان سياسي آمريکا را دارد. دو حزب سياسي در اصل دشمني با ايران اسلامي با هم اشتراک نظر دارند، اما در عمل راهي متفاوت را انتخاب مي‌کنند. نکته مهم آن است که برخي از جريانات سياسي کشورمان به اين مسئله توجه نداشته و اميدواري کاذب به جامعه القا مي‌کنند.

گزاره خبري: 1- حشمت‌الله فلاحت پيشه (نماينده سابق مجلس) در روزنامه آفتاب يزد نوشت: «هم‌اکنون بايدن پيروز شده است و نخستين سيگنال‌هاي اين پيروزي نيز به شکلي مثبت در بازارهاي اقتصادي ايران ديده شده است؛ بنابراين برخلاف اين تحليل سنتي که ميان جمهوري‌خواهان و دموکرات‌ها تفاوتي وجود ندارد، مقايسه مصداقي ترامپ با اوباما و در آينده بايدن و ترامپ نشان خواهد داد که برخي تفاوت‌ها وجود دارد. با آمدن بايدن به نظر مي‌رسد عقلانيت تا حدي در کاخ سفيد ديده شود». 2- محمدرضا تابش از مدعيان اصلاح‌طلبي در روزنامه دولتي ايران نيز نوشت: «آن چيزي که مردم را درنهايت به جايي مي‌رساند که در رفتار خود اين‌گونه واکنش نشان دهند که نتيجه انتخابات آمريکا در زندگي آن‌ها تأثير دارد، مجموعه اتفاقاتي است که روي زمين رخ مي‌دهد. نمونه آن سير اتفاقات بعد از امضاي برجام است؛ جايي که تا قبل از قدرت گرفتن ترامپ، رشد اقتصادي در کشور رقم مي‌خورد و اوضاع اقتصادي چشم‌انداز کاملاً مثبتي مي‌گيرد، اما به‌محض تغيير سياست در واشنگتن و تقابل کاخ سفيد با برجام، تحريم‌ها مشکلاتي را براي اقتصاد کشور به وجود مي‌آورد، چنان‌که رئيس‌جمهوري هم تأکيد دارند ريشه بسياري از مشکلات کشور در کنار کرونا، همين تحريم‌هاي حداکثري دونالد ترامپ است».

گزاره تحليلي: 1- بر اساس تجربه 40 ساله انقلاب اسلامي، عمده تحريم‌هاي اعمال شده بر ضد کشورمان در دوره دموکرات‌ها بوده است. براي مثال، جيمي کارتر در ۱۲ نوامبر ۱۹۷۹ واردات نفت خام يا محصولات مشتق شده از نفت تصفيه شده ايران به امريکا را ممنوع اعلام کرد. همچنين در دوره او بود که عمليات نظامي «پنجه عقاب» انجام شد و با طوفان شن در طبس به شکست مفتضحانه انجاميد. در زمان کلينتون، ديگر رئيس‌جمهور دموکرات آمريکا، تحريم‌هاي متعددي عليه ايران وضع شد که معروف‌ترين آن قانون داماتو بود. اوباما، هم‌حزبي او نيز تصويب قوانين سيسادا و تحريم ايران در سناي امريکا و گنجانده شدن تحريم نفت و بانک مرکزي ايران را براي قطع کامل روابط مالي و نفتي کشورمان فراهم کرد.

نکته پاياني: اينکه برخي مسئولين اجرائي شرط پيشرفت کشور و عبور از مشکلات را در ملاقات با کدخدا بدانند و براي آنکه صحت اين نظر عامه‌پسند شود، در روز و ماه‌هاي منتهي به انتخابات آمريکا، گراني بر مردم را تحميل کنند و بعد با کاهش دادن قيمت‌ها اين موضوع به مردم القا شود که فرق اساسي بين ترامپ و بايدن (جمهوري‌خواه و دموکرات) وجود دارد، گناهي نابخشودني و تحريف آشکار واقعيت‌ها است و همچون دوره چندساله دل‌خوشي‌ها براي گشايش‌هاي برجامي، کشور و ملت را بار ديگر معطل روي کار آمدن بايدن و نگاه ترحم‌آميز او به ايران نگه مي‌دارد. (نويسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ويژه                                       

مملکت را معطل بايدن نکنيد!

«مهدي رباطي»، مديرعامل و رئيس هيئت‌مديره کارگزاري بورس بيمه ايران گفت: «چه ترامپ توسط دادگاه رئيس‌جمهور شود يا بايدن، تا استقرار دولت جديد در ايران يعني مرداد ١۴٠٠ هيچ اتفاق جدي در روابط ايران و آمريکا رخ نخواهد داد. ٩ ماه تعليق ديگر اقتصاد اضافه مي‌شود به سه سال و نيم گذشته. برگشت به برجام هم در کار باشد يک سال ديگر استارت مي‌خورد، مملکت را معطل نکنيد!»

▼ اخبار

وضعيت بحراني اصلاحات از زبان اصلاحات

در روزهاي گذشته «صادق زيباکلام» فعال سياسي اصلاح‌طلب با اذعان به کارنامه ضعيف دولت و سقوط پايگاه اجتماعي اصلاح‌طلبان گفت: «اساساً اصلاح‌طلبان مثل تيمي مي‌مانند که بازي را سه بر هيچ به حريف واگذار کرده‌اند و حالا با تواني بسيار اندک انتظار دارند در بازي برگشت که در زمين حريف هم برگزار مي‌شود نتيجه را تغيير دهند؛ خب از حالا معلوم است که نمي‌توانند و هيچ شانسي براي پيروزي در انتخابات ندارند و اينکه مي‌گويم هيچ شانسي ندارند شامل کارگزاران و اعضايش ازجمله آقاي مرعشي، آقاي کرباسچي و در رأس آن‌ها آقاي جهانگيري هم مي‌شود و ديگر مهم نيست چه نيروهايي از سمت اصلاح‌طلبان نامزد مي‌شود، مهم اين است که پنج درصد از آن ۲۴ ميليوني که در سال ۹۶ به آقاي روحاني رأي دادند، رأي نمي‌دهند. حتي اگر خود آقاي خاتمي نامزد جبهه اصلاحات شود؛ بنابراين، جهانگيري که هيچ، خود خاتمي يا ديگر شخصيت‌هاي مطرح اصلاح‌طلب هم هيچ شانسي در انتخابات پيش‌رو ندارند». «محمدعلي وکيلي» نماينده ليست اميد در مجلس دهم نيز در يادداشتي در روزنامه ابتکار نوشت: «اصلاح‌طلبان با انحلال نهادهاي تصميم گير خود و عدم اقبال به هرگونه سازمان‌يافتگي، راه را بر انشقاق و تشتتِ بي‌مهار باز کردند. جريان اصلاح‌طلب اکنون در غيبتِ نهادها و با بحران مقبوليتِ نمادهايش، گرفتار بحران رهبري شده است... اصلاح‌طلبان به بي تصميمي مبتلا شده است. چندين وقت است که اين جريان دچار بحران شده اما تصميم سرنوشت‌ساز و استراتژيک از آن برنمي‌خيزد». وکيلي در ادامه تأکيد کرد: «اصلاحات امروز دچار چهار بحران جدي است. بحران موقعيت، بحران توجيه، بحران ايده حکمراني و بحران مزيت، گريبان اصلاح‌طلبي را گرفته است».

چرا ديپلماسي اقتصادي الزام‌آور نداريم؟

«محمد اميني رعيا»، مدير انديشکده اقتصاد مقاومتي گزارش داد: «طبق آمار سال ۹۷، صادرات ما به جيبوتي و سودان بيشتر از انگليس و فرانسه است! حالا کدام براي ما مهم‌ترند؟ همچنين صادرات ما به کشورهاي منطقه ۲۰ برابر کل اتحاديه اروپاست و کيفيت بهتري هم دارد؛ اما چون ديپلماسي اقتصادي الزام‌آور نداريم، سليقه وزير خارجه ما را از اين فرصت‌ها محروم کرده! از سال ۹۴ تا ۹۹ تعداد رايزنان بازرگاني ما در کشورها از ۲۰ به ۵ نفر رسيده! يعني وزارت خارجه ديپلماسي اقتصادي مشخصي براي توسعه تجارت نداشته. سالي ۱۰۰ هزار يورو (حدود ۲.۵ ميليارد تومان) هزينه رايزن را بهانه کرديم براي حذف اين ظرفيت که مي‌توانند صدها برابر براي کشور آورده داشته باشند».

فکر نکن مي‌تواني بر روي جامعه اروپا اثر بگذاري!

«احسان منصوري»، تحليلگر مقيم اروپا نوشت: «فرانسه نپذيرفتن دکتر جنس مخالف را جرم دانسته و ۷۵ هزار يورو جريمه تعيين کرده. مي‌دانم شماي ايراني خودت را اروپايي مي‌داني و نسبتي با مراکشي و پاکستاني مسلمان نداري؛ اما مع‌الأسف فرانسوي‌ها متوجه اين موضوع نيستند و اسلام‌ستيزي‌شان همان نفرت از غيرسفيدها و خاورميانه‌اي‌هاست.» منصوري افزود: «قانوني گذاشته‌اند به‌قصد آزار اقليت مسلمان. اگر گوشت خوک براي يهوديان حرام نبود، احتمالاً نخوردن خوک را هم جرم اعلام مي‌کردند. حالا ما توقع داريم ويدئوهاي کودکان اي‌بي و بيماران سرطاني روي اين جامعه تأثير بگذارد و از دولتش بخواهد تحريم اعمال نکند.»

ورود سازمان بازرسي به تخلف ۱۲۰ ميلياردي دانشگاه شهيد بهشتي

رئيس سازمان بازرسي کل کشور در جمع خبرنگاران، به خبر حاشيه‌ساز تخصيص اعتبار چندين ميليارد توماني به يکي از دانشکده‌هاي دانشگاه شهيد بهشتي، گفت: «بررسي‌ها و پيگيري‌هاي سازمان بازرسي روشن کرده که اين تخصيص به‌صورت غيرقانوني و از محل اعتبار يک ميليارد دلاري صندوق توسعه ملي براي مقابله با کرونا صورت گرفته است. پس از پيگيري‌هاي اين سازمان محل تخصيص اين اعتبار تغيير کرده و از محل حساب خاص در اختيار رياست جمهوري تأمين شده است که البته پيگيري تخلفات احتمالي در تخصيص جديد نيز در دستور کار قرار گرفته است».

▼ اخبار کوتاه

نخست‌وزير سابق قطر: به‌جاي امريکا به ملت‌هايتان تکيه کنيد/

«شيخ حمد بن جاسم آل ثاني»، نخست‌وزير سابق قطر در صفحه توئيترش، از شوراي همکاري‌ خليج‌فارس و اتحاديه عرب خواست تا در سياست‌هايشان که غالباً براي برنامه‌ها و مسائلي اتخاذ مي‌شوند که منافع ملت و کشور خود را تأمين نمي‌کنند، تجديدنظر کنند. وي همچنين تأکيد کرد که کشورهاي منطقه بايد قدرت خود را از ملت‌هايشان بگيرند نه از رياست جمهوري آمريکا، چه دموکرات باشد چه جمهوري‌خواه.

خودروسازان: قيمت خودرو با افت دلار کاهش نمي‌يابد/ دبير انجمن خودروسازان گفت: «با کاهش قيمت ارز هزينه‌هاي توليد هم کاهش يافته و خودروساز ابتدا از زيان خارج شده و شايد به سود حداقلي دست پيدا کند، اما اين امر به معني تغيير در قيمت کارخانه خودروها نيست. بسياري از مردم براي سود بيشتر به خريد خودرو اقدام کرده بودند که با شرايط فعلي و کاهش قيمت‌ها در بازار مجبور به فروش خودروهاي خود هستند و همين عرضه بيشتر باعث کاهش قيمت خودرو در بازار مي‌شود».

آمادگي بنياد شهيد در تعيين وضعيت شهداي سلامت/ سومين نشست کميته ملي تعيين مصاديق شهداي مدافع سلامت ديروز با حضور رئيس بنياد شهيد، وزير بهداشت، نماينده سازمان اداري و استخدامي و نماينده سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شد. «سعيد اوحدي» معاون رئيس‌جمهور و رئيس بنياد شهيد در اين نشست ضمن تأکيد بر لزوم تسريع روند تشکيل و تکميل پرونده شهداي سلامت؛ همکاري و همدلي بنياد شهيد، وزارت بهداشت، سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان امور استخدامي به‌عنوان اعضاي کميته ملي تعيين مصاديق شهداي مدافع سلامت را در تسريع بررسي اين پرونده‌ها مؤثر و لازم خواند.

روند نزولي فرزندآوري در ۸ سال اخير/ بررسي نمودارهاي منتشره مرکز آمار ايران گوياي نزولي بودن ميزان فرزندآوري در ۸ سال اخير است که کمترين آن مربوط به سال گذشته با تولد 1.2 کودک بود. ميزان باروري در نيمه نخست دهه ٩٠ با شيب ملايمي رو به افزايش گذاشت، به‌گونه‌اي که از 1.75 فرزند در سال ٩٠ به حدود 2.07 فرزند در سال ٩٦ رسيد، سپس اين شاخص در سال ٩٨ به ميزان 1.8 فرزند کاهش يافت.

جبران باسيل: آمريکا خواست رابطه‌ام با حزب‌الله را قطع کنم/ وزير خارجه سابق لبنان که به‌تازگي از سوي آمريکا تحريم شده، گفت: «ايالات‌متحده پيش از اينکه من را تحريم کند خواسته بود روابط خود را با حزب‌الله قطع کنم؛ من قبول نکردم و آن‌ها من را تحريم کردند».

احکام سياسي(سؤال 76): حکم التزام عملي نداشتن به دستورات ولي‌فقيه چيست؟ پاسخ: ازآنجايي‌که ولايت‌فقيه به معناي حاکميت مجتهد جامع­الشرايط در عصر غيبت است و شعبه­اي است از ولايت ائمه اطهار (عليهم‌السلام) که همان ولايت رسول‌الله (صلي‌الله عليه واله) مي­باشد، اطاعت نکردن از دستورات حکومتي ولي امر مسلمين که نشانگر عدم التزام به آن است، غيرمجاز مي­باشد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس