آخرین اخبار
کد مطلب: 126389
قره باغ هدف سهم خواهي قدرت ها
تاریخ انتشار : 1399/08/03
نمایش : 1696
کارشناس مسائل سياسي درگيري بر سر قره باغ را طعمه اي براي ناامني مرزهاي شمالي دانست و گفت: اگر بحث سهم خواهي مطرح باشد ممکن است بحران منطقه اي شبيه آنچه در سوريه و عراق رخ داد اينجا هم تکرار شود.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان محمد رضا عسکري ارمندي کارشناس مسائل سياسي در گفتگو با خبرنگار ما، پيرامون درگيري اخير بين آذربايجان و ارمنستان گفت: درگيري بين آذربايجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ ريشه تاريخي، فرهنگي و هويتي دارد که البته ميراث شوم سياست هاي اتحاد جماهير شوروي نيز در اين جدال و درگيري ها تاثيرگذار است.

وي افزود: برنامه هاي شوروي براي ايجاد تغييرات در منطقه قفقاز به خصوص سياست هاي اسلام ستيزانه موجب تصميم گيري هايي بر عليه مردم مسلمان منطقه قفقاز شد که دقيقا يکي از پيامدهاي آن برنامه ها، همين جنگي است که بين دو کشور کوچک و همسايه مي بينيم و البته مي تواند بر معادلات منطقه اي و جهاني تاثير ويژه اي داشته باشد.

عسکري ارمندي در ادامه تصريح کرد: ايران ريشه تاريخي و فرهنگي زيادي با هر دو کشور دارد به خصوص اينکه ايران حدود 759 کيلومتر مرز مشترک با آذربايجان و 35 کيلومتر مرز با ارمنستان دارد و قطعا اين ميزان مرز مشترک در صورت ناامني و جنگ ميان دو کشور مي تواند موجب افزايش بحران ها در مرزهاي سه کشور شود.

کارشناس مسائل سياسي تاکيد کرد: در اين بين نقش قدرت هاي جهاني و منطقه اي اهميت زيادي دارد به ويژه اگر بحث سهم خواهي مطرح باشد ممکن است بحران منطقه اي شبيه آنچه در سوريه و عراق رخ داد اينجا هم تکرار شود و شاهد رشد قارچ گونه گروه هاي تروريسي – تکفيري در اين منطقه و ناامني در مرزهاي شمالي کشور باشيم.

وي در ادامه گفت: سران آذربايجان و ارمنستان بايد هوشيار باشند که اسير سهم خواهي قدرت هاي جهاني همچون روسيه و آمريکا و منطقه اي همچون رژيم صهيونيستي نشوند زيرا به دليل اختلاف هاي تاريخي و هويتي ميان اين دو کشور ظرفيت هاي يک درگيري بزرگ و نابودي هر دو کشور وجود دارد بنابراين تصميم گيران سياسي ارمني و آذري بايد با درک شرايط جهاني و موقعيت استراتژيک خود در منطقه قفقاز با احترام و حسن همجواري براي دوستي و صلح قدم بردارند.

کارشناس مسائل سياسي با اشاره به نقش رژيم صهيونيستي در درگيري قره باغ گفت: صهيونيست ها حدود يک دهه اخير براي نفوذ در قفقاز تلاش هاي زيادي کردند و اتفاقا توانستن روابط ديپلماتيکي سياسي – اقتصادي زيادي با دولت کنوني آذربايجان ايجاد کنند و هرساله با عقد قراردادهاي سنگين تسليحاتي ميلياردها دلار سلاح پيشرفته جنگي به اين کشور کوچک ارسال کنند که مشخصاً دو هدف را به دنبال دارد يک نفوذ در منطقه قفقاز براي اجراي سياست هاي منفعت طلبانه خود و دوم نزديکي به مرزهاي ايران که قطعا ناامن کردن اين منطقه بزرگترين سود براي رژيم صهيونيستي محسوب مي شود.

عسکري در پايان تاکيد کرد: دستگاه سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بايد با هوشياري کامل و در نظر گرفتن همه جوانب با يک سياست منطقي و در جهت پيشبرد منافع ملي با هر دو کشور بر اساس احترام متقابل و حسن همجواري به ميانجيگري پرداخته و طرفين را از پيامدهاي يک جنگ و درگير شدن قدرت هاي جهاني و منطقه اي در قفقاز آگاه کنند.
 
انتهاي پيام/630 ل
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس