آخرین اخبار
کد مطلب: 126387
توصيه‌هاي تغذيه‌اي فصل سرما براي مقابله با کرونا
تاریخ انتشار : 1399/08/01 15:05:45
نمایش : 879
چند ماه است که ويروس کرونا در جهان شيوع يافته است و نقش تغذيه در کاهش ابتلا به اين بيماري همچنان مورد بحث است، به گونه‌اي که يک متخصص تغذيه در چهارمحال و بختياري تاکيد دارد، اگر چه تاکنون هيچ راه قطعي درمان کرونا از نظر پزشکي و تغذيه‌اي حاصل نشده است، اما مي‌توان با رعايت رژيم غذايي، ايمني بدن را در برابر کرونا تا حد زيادي افزايش داد.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛

متخصصان حوزه سلامت توصيه مي‌کنند در دوران شيوع ويروس کرونا و با توجه به ورود به فصل سرما و بروز بيماري‌هاي سرماخوردگي و آنفلوآنزا، رعايت رژيم غذايي و افزايش سيستم ايمني بدن با مصرف مواد غذايي سالم و مناسب ضروري است و اين مساله مي‌تواند در پيشگيري از ابتلا به ويروس کرونا نقش ايفا کند.

به گفته برخي از کارشناسان و مسئولان حوزه سلامت، مردم بي‌شک به دليل شيوع  اين ويروس ، پاييز و زمستان سختي را در پيش خواهند داشت چرا که علاوه ‌بر شيوع حساسيت‌هاي فصلي، سرماخوردگي و شيوع ويروس آنفلوآنزا، کوويدا ۱۹ نيز در فصل سرما تشديد مي‌شود و از همين‌رو خطر همزماني کرونا و آنفلوآنزا تهديد جدي براي سلامت افراد به شمار مي‌رود.

به عقيده اين کارشناسان، کار زماني سخت‌تر مي‌شود که علائم اين ۲ بيماري بسيار شبيه به يکديگر است و از آنجا  که کرونا به  طو ر دائم در حال تغيير رفتار است و تحقيقات پزشکي هنوز در خصوص پيشگيري و درمان اين ويروس به نتايج کاملي نرسيده است، از همين‌رو بايد سعي شود از  ابتلا به اين بيماري‌هاي پرهيز شود.

با اين وجود تجربه پزشکي در ماه‌هاي گذشته به نتيجه رسيده که بيشتر قربانيان و مبتلايان به کرونا افرادي هستند که از نظر سيستم ايمني دچار ضعف بوده و ايمني لازم را در برابر اين ويروس نداشته‌اند.

از همين‌رو مي‌توان گفت در کنار رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي از جمله استفاده همگاني از ماسک، شست‌وشوي مداوم دست‌ها و رعايت فاصله اجتماعي، تقويت مستمر سيستم ايمني بدن اصل مهمي است که اهميت آن در فصل سرما دوچندان مي‌شود.

تغذيه سالم در زمان شيوع ويروس کرونا چگونه است 

يک پزشک متخصص تغذيه در همين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: اگر چه تاکنون هيچ راه قطعي درمان کرونا از نظر پزشکي و تغذيه‌اي حاصل نشده است اما مي‌توان با رعايت رژيم غذايي، ايمني بدن در برابر کرونا را تا حد زيادي افزايش داد.

تينا جعفري، با توصيه نسبت به مصرف ميوه و سبزي افزود: يکي از مهمترين مواد غذايي که به عنوان سپر ايمني از بدن در برابر بيماري‌ها محافظت مي‌کند، ميوه‌ها و سبزي‌ها به ويژه مصرف بيشتر مرکبات و سبزيجات حاوي ويتامين C است.

وي تصريح کرد: مصرف آنتي‌اکسيدان‌ها نيز تاثير بسياري در تقويت سيستم ايمني بدن دارد که به فور آن را مي‌توان در ميوه‌ها و سبزي‌ها دريافت کرد و از سوي ديگر با مصرف روي که شامل مواد غذايي گوشتي و حبوبات است مي‌توان اين رژيم غذايي را تکميل کرد.

اين پزشک متخصص تغذيه با تاکيد بر پرهيز از فست‌فودها و غذاهاي آماده بيرون، اظهار داشت:غذاهايي نظير سوسيس و کالباس که بيشتر توصيه به پرهيز از مصرف آن مي‌شود، مصرف آن به ويژه در شرايط کنوني، بدن مصرف‌کنندگان را در برابر بيماري‌ها آسيب‌پذير کرده و ميزان ابتلا به بيماري‌ها را افزايش مي‌دهد.

جعفري، با بيان اينکه علائم سه بيماري سرماخوردگي، آنفلوآنزا و کرونا بسيار شبيه به يکديگر است، افزود: اين موضوع سبب شده تا توصيه‌هاي تغذيه‌اي براي مقابله با اين سه بيماري نيز شبيه با يکديگر باشد از اين‌رو نمي‌توان تجويز جداگانه‌اي براي مقابله يا پيشگيري از اين بيماري‌ها در نظر گرفت.

وي خاطر نشان کرد: با اين وجود، با توجه به شيوع کرونا و ورود به فصل سرما و بروز بيماري‌هايي نظير سرماخوردگي، افزايش سيستم ايمني بدن يک اصل مهم و ضروري براي مقابله با اين بيماري‌ها به شمار مي‌رود و مصرف مايعات گرم، سوپ، نوشيدن آب به اندازه  نياز بدن، بايد بيش از پيش مورد توجه مردم قرار گيرد.

به گفته جعفري، در کنار تغذيه صحيح، تحرک و فعاليت بدني همانند طناب‌زدن و خواب کافي به مدت هشت ساعت در شبانه‌روز در افزايش سيستم ايمني بدن نقش بسيار مهمي دارد.

خطر مصرف بيش از اندازه قند، نمک و چربي

از سوي ديگر مصرف برخي مواد غذايي در کاهش سيستم ايمني مضر است و عادت‌هاي غذايي نادرست در کمين سلامت مردم قرار دارند.

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي چهارمحال و بختياري با هشدار نسبت به مصرف استاندارد قند، نمک و چربي، نقش اين مواد غذايي در تضعيف سيستم ايمني بدن را بسيار با اهميت دانست.

رضا محمدي با اشاره به بالا بدون سرانه مصرف قند، نمک و چربي در سبد غذايي خانواده‌ها، اظهار داشت: با وجود اطلاع‌رساني بسيار در خصوص کاهش مصرف اين نوع مواد غذايي، سرانه مصرف اين مواد در کشور و استان بالاتر از استانداردهاي موجود است.

وي تصريح کرد: مصرف بيش از اندازه اين مواد، تضعيف سيستم ايمني بدن را به همراه دارد و در شرايط کنوني که با موج جديد از بيماري کرونا درگير هستيم مي‌تواند توان افراد را در مقابله با اين بيماري کاهش دهد.

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد خاطرنشان کرد: شهروندان هنگام خريد مواد غذايي بسته‌بندي شده ،به نشانگرهاي رنگي تغذيه‌اي درج شده روي بسته‎بندي مواد غذايي دقت کنند و با توجه به ميزان قند، چربي، نمک و اسيدهاي چرب ترانس آن ماده غذايي، سالم‌ترين محصولات را انتخاب کنند.

تغديه ناسالم، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و خطر کرونا

بر اساس آمارهاي دانشگاه علوم پزشکي  شهرکرد نيمي از مرگ و ميرهاي اين استان ناشي از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي است که تغذيه ناسالم يکي از مهمترين عوامل ابتلاء به اين بيماري‌ها اعلام شده است و توجه به اين موضوع در شرايط ناشي از کرونا که بيماران قلبي و عروقي يکي از گروه‌هاي پرخطر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند از اهميت دوچنداني برخوردار مي‌شود.

رييس مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري در همين رابطه گفت: بر اساس آخرين گزارش‌هاي موجود ۲۸.۳ درصد جمعيت استان فشار خون بالا، حدود ۹ درصد جمعيت مبتلا به ديابت هستند و ۵۲.۶ درصد مردم چاقي و اضافه وزن دارند که عادات غذايي نادرست در شکل‌گيري اين بيماري‌هاي بسيار موثر بوده است.

سيد راشد جزايري خاطر نشان کرد: پرهيز از مصرف زياد نمک و شکر، پرهيز از خوردن غذاهاي آماده و فراوري شده نظير سوسيس و کالباس و نوشابه‌هاي گازدار و گنجاندن ميوه و سبزي در رژيم غذايي مي‌تواند از بروز بسياري از اين بيماري‌ها پيشگيري کند.

پيشگيري از کرونا با تقويت سيستم ايمني بدن

وي ادامه داد:با توجه به شيوع ويروس کرونا و ضرورت تقويت ايمني بدن در برابر اين ويروس و فرارسيدن فصل سرما و جلوگيري از بروز سرماخوردگي بايد نسبت به تغذيه سالم توجه بيشتري شود.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي، خدمات درماني و بهداشتي چهارمحال و بختياري با توصيه نسبت به مصرف روزانه ميوه و سبزي تازه، استفاده از مقدار زياد منابع غذايي ويتامين A که سبب يکپارچگي مخاط تنفسي مي‌شود مانند زرده تخم‌مرغ، گوشت، ماهي، جگر، ميوه‌ها و سبزيجات زردرنگ مانند کدوحلوايي، هويج، فلفل دلمه‌اي زرد و نارنجي، برگ‌هاي تيره رنگ کاهو و اسفناج را براي تقويت سيستم ايمني بدن در دوران شيوع کرونا موثر دانست.

جزايري خاطر نشان کرد: استفاده از منابع غذايي داراي ويتامين C به دليل خاصيت آنتي‌اکسيدان مانند مرکبات و سبزيجات سبزرنگ همچون فلفل دلمه‌اي يا آب نارنج، آب ليموترش تازه همراه غذا و سالاد، استفاده از مواد غذايي حاوي پروتئين، روي، آهن،سلنيوم مانند گوشت تخم‌مرغ، ماهي، جبوبات، غلات کامل، انوع مغز و خشکبار از ديگر توصيه‌هاي براي افزايش سيستم ايمني بدن به ويژه در فصل سرما است.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکي، خدمات درماني و بهداشتي چهارمحال و بختياري کرونا تاکنون ۳۳۸ قرباني در اين استان گرفته و هم‌اينک ۲۵۱ بيمار در بخش‌هاي ويژه کرونا مراکز درماني اين استان بستري هستند.

به گزارش ايرنا، ويروس کرونا که منجر به بيماري نوپديد کوويد ۱۹ شده است، بسياري از کشورهاي جهان درگير کرده است و سازمان بهداشت جهاني را برآن داشته تا وضعيت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگاني از ماسک، رعايت فاصله ۲ متري از يکديگر، شست‌وشوي دست‌ها با آب و صابون، رعايت بهداشت فردي، خودداري از دست دادن‌هاي مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتي است که پزشکان متخصص براي پيشگيري از شيوع اين ويروس توصيه مي‌کنند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس