آخرین اخبار
کد مطلب: 126193
"اينستاگرام" چطور باعث ساده‌انگاري در جامعه شده است؟!
تاریخ انتشار : 1398/10/24 09:42:43
نمایش : 792
بستري مانند اينستاگرام پديده‌اي ساده‌لوح پرور است يعني نه‌تنها باعث مي‌شود افراد ساده‌لوح جامعه نمايان شوند بلکه پروژه‌اي بزرگ براي تبديل‌کردن آدم‌ها به افراد ساده‌انگاري است چرا که مشخص نيست در آينده چگونه خواهد شد
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛  "اينترنت" دسترسي آدم‌ها را به جهاني از اطلاعات راحت کرده است، امروزه روز کمتر کسي پيدا مي‌شود که سروکاري با اين تکنولوژي نداشته باشد؛ اينترنت نيز مانند هر چيز ديگري مزايا و معايبي دارد که بر کمتر کسي پوشيده است اما مسئله اصلي اين است که ما چرا بايد مانند خيلي از چيزهاي ديگر، بيشتر معايب اين ابزار را نصيب خود کنيم!

پس از به‌وجود آمدن اينترنت، شبکه‌هاي اجتماعي يا نرم‌افزارهاي مختلفي در اين بستر به‌وجود آمد که هدف اوليه آن، آسان کردن راه‌هاي ارتباطي بين افراد در سراسر جهان بود؛ اين نرم‌افزارهاي اجتماعي خدمات زيادي را به بشر ارائه داده‌اند و نمي‌توان از آن چشم پوشيد؛ در اين گزارش به "اينستاگرام" که يکي از پرمخاطب‌ترين شبکه‌هاي اجتماعي در ايران است مي‌پردازيم.

اينستاگرام که خود را در زمره شبکه‌هاي اجتماعي نمي‌داند، يکي از پرطرف‌دارترين نرم‌افزارهاي ارتباط جمعي است که در سطح جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد و روزانه ميليون‌ها عکس و فيلم در آن به‌اشتراک گذاشته مي‌شود اما مسئله مورد نظر اين است که؛ هدف از ايجاد چنين برنامه‌هايي چه بوده و استفاده‌اي که الآن از آن مي‌شود، چيست؟!

ثبت تصوير از لحظات خوش زندگي و به‌اشتراک گذاشتن آن، مکان‌هاي توريستي و سفر به نقاط ديدني يا کشف‌نشده جهان از اهداف اوليه و اصلي اينستاگرام بود اما امروزه جايي براي تخليه هيجان‌هاي کاذب جوانان شده که گاهي فجايعي جبران‌ناپذير را به‌بار آورده است.

هرجا که شهرت و ثروت احساس شود، فساد را نيز به‌دنبال خواهد داشت، در اينستاگرام هم به‌دليل وجود فالوور و لايک و… شهرت و چهره شدن به‌شدت مورد توجه کاربران آن قرار گرفته است، تا جايي که بسياري از کاربران اين شبکه به‌اصطلاح اجتماعي به‌دنبال جذب فالوور و کسب شهرت هستند و براي اين هدف دست به کارهاي مختلفي مي‌زنند که بعضاً نامعقول نيز به‌نظر مي‌رسد.

اين مهم باعث شده که افرادي در اينستاگرام به اينفلوئنسر (سلبريتي فضاي مجازي) يا به‌اصطلاح عاميانه خود، به شاخ مجازي تبديل شوند! اين شاخ‌هاي مجازي با بالا رفتن فالوور و کسب لايک و بازديد‌هاي بالا، در جذب تبليغات موفق بوده‌اند و توانسته‌اند پول‌هاي زيادي را از اين راه به‌دست آورند.

همين موضوع عامل تشويق ديگر کاربران عادي اين نرم‌افزار شده و باعث مي‌شود که افراد بسيار زيادي بخواهند به اين شهرت و ثروت که از شاخ‌هاي مجازي سراغ دارند، برسند به همين دليل فجايع اخلاقي، اجتماعي و ناهنجاري‌هاي به‌شدت خطرناکي از اين افراد سر مي‌زند.

اين نرم‌افزار به‌اعتراف عموم کارشناسان و حتي انجمن سلطنتي بهداشت عمومي انگليس، مخرب‌ترين و مستهجن‌ترين شبکه اجتماعي براي نوجوانان است؛ اين در حالي‌است که به‌علت عدم اعتبار و ضعف قوانين داخلي، حتي حداقل اصول همچون رده‌بندي سني اينستاگرام که مثبت13 است در کشور ما رعايت نمي‌شود و کودکان زير سن 13 سال به‌راحتي از اين شبکه مخرب فرهنگي و اعتقادي استفاده مي‌کنند.

اين شبکه مجازي قربانيان زيادي داشته که متأسفانه همچنان به آمار آن‌ها افزود مي‌شود، چه‌بسيار مادراني که براي ديده شدن در اينستاگرام، فرزندان کوچک خود را دستمايه قرار مي‌دهند! دختراني که براي جذب فالوور به‌اميد آنکه کانون توجه قرار گيرند، تن خود را در ويترين اين شبکه به‌نمايش مي‌گذارند، پسراني که دست به کارهاي احمقانه مي‌زنند آن‌قدر زياد هستند که با يک چرخيدن کوتاه در صفحه اکسپلور اينستاگرام مي‌توان مشاهده کرد که براي ديده شدن دست به چه کارهايي که نمي‌زنند.

خودکشي، بي‌آبرو شدن، فحاشي، خيانت، ابتذال در اخلاق، روابط نامشروع جنسي و… تعدادي از خساراتي است که اين شبکه اجتماعي به‌بار آورده است.

اين‌که يک شبکه اينترنتي در دسترس عموم مردم از پير، جوان، کودک و جوان قرار گيرد، به‌نظر مي‌رسد کاري بسيار خطرناک است و بايد براي اين بحران بزرگ، چاره‌اي انديشيد؛ در هر کجاي جهان، آدم‌هاي ساده‌لوح پيدا مي‌شوند اما چنين بستري مانند اينستاگرام پديده‌اي ساده‌لوح‌پروري است يعني نه‌تنها باعث مي‌شود افراد ساده‌لوح جامعه نمايان شوند بلکه پروژه‌اي بزرگ براي تبديل کردن آدم‌ها به افراد ساده‌انگاري است که مشخص نيست در آينده که ممکن است سر عقل بيايند، چگونه مي‌خواهند با گذشته‌اي سياه که براي خود ساخته‌اند و خود را انگشت‌نماي خاص و عام کرده‌اند، کنار بيايند!

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس