آخرین اخبار
کد مطلب: 126190
سردار حاجي‌زاده: کاش مي‌مردم و شاهد حادثه سرنگوني هواپيما نبودم/ همه مسئوليت حادثه را مي‌پذيريم
تاریخ انتشار : 1398/10/21 14:23:02
نمایش : 1095
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه گفت: موقعي که اطمينان پيدا کردم اين اتفاق افتاده واقعا آرزوي مرگ براي خود کردم که اي کاش مي‌مردم و چنين حادثه‌اي را شاهد نبودم.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان، به نقل از فارس، سردار اميرعلي حاجي‌زاده فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در نشست خبري به منظور تشريح ابعاد حادثه هدف قرار گرفتن هواپيماي مسافربري شرکت اوکرايني، اظهار داشت: حادثه دلخراش سرنگوني هواپيماي مسافربري خطوط هوايي اوکراين را بنده در غرب کشور بعد از اجراي عمليات ضربات موشکي بر عليه پايگاه هاي آمريکا شنيدم و موقعي که اطمينان پيدا کردم اين اتفاق افتاده واقعا آرزوي مرگ براي خود کردم که اي کاش مي‌مردم و چنين حادثه‌اي را شاهد نبودم.

وي افزود: ما يک عمر خود را پيشمرگ مردم کرديم و امروز هم آبروي مان را با خداوند متعال معامله مي کنيم و در اين شرايط سخت حاضر شديم تا توضيح دهيم.

سردار حاجي‌زاده ادامه داد: در ابتدا عرض مي کنم که بررسي و ارزيابي هاي اين حادثه توسط ستادهاي بالاتر و مجموعه قوه قضائيه انجام خواهد شد و اطلاعات تکميل مي‌شود، و همين ابتداي صحبت عرض مي‌کنم که ما گردنمان از مو باريک‌تر است و همه مسئوليت اين کار را مي‌پذيريم و هرگونه تصميمي که مسئولين بگيرند، مطيع به اجراي آن هستيم.

فرمانده نيروي هوافضاي سپاه در تشريح جزئيات اين حادثه، گفت: مطلع هستيد که بيش از يک هفته شرايط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگيري نسبت به سال‌هاي گذشته و حتي سالهاي ابتدايي انقلاب شاهد چنين شرايطي نبوديم و احتمال درگيري بسيار بالا بود چراکه هم آمريکايي‌ها و هم نيروهاي مسلح ما در آماده‌باش صددرصد بودند.

وي ادامه داد: آمريکايي ها تهديد کرده بودند که ۵۲ نقطه از ايران را مي‌زنند و به همين دليل تمام يگان هاي آفندي و پدافندي در آماده باش ۱۰۰ درصد بودند و طبيعتا سامانه‌هاي پدافندي مستقر در تهران در همين شرايط بودند، آنچه در بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد اين است که در شب حادثه و حتي از غروب، وضعيت آمادگي را در شرايط جنگي و بالاترين سطح آماده باش توسط شبکه يکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ مي‌شود، در اين شرايط تعدادي سامانه پدافندي به رينگ پدافند هوايي تهران اضافه شد.

سردار حاجي زاده تاکيد کرد: اولين سامانه‌اي که در محدوده غرب تهران مستقر مي‌شود که اين حادثه توسط آن رقم خورده، در اطراف بيدگنه مستقر مي‌شود و در چندين مرحله اين آماده باش ۳-۳ که بالاترين سطح آماده باش است، به همه شبکه ابلاغ مي‌شود.

فرمانده نيروي هوافضاي سپاه با بيان اينکه در مراحل مختلف به اين سامانه‌ها از جمله همين سامانه‌اي که درگير شده است توسط شبکه يکپارچه اعلام مي‌شود که موشک هاي کروزي به سمت کشور شليک شده است، خاطرنشان کرد: در يک يا دو مرحله تاکيد مي‌شود که اين موشک‌هاي کروز در مسير هستند و آمادگي داشته باشيد، يعني سامانه ها در بالاترين سطح آمادگي قرار دارند و فقط کافي است شاسي را فشار دهيد، اين سامانه‌اي که درگير شده و شليک موشک داشته و پيش‌بيني کرديم مصاحبه‌اي با خود اپراتور صورت بگيرد، اپراتور اظهار مي‌کند چندين بار درخواست کرديم فضاي کشور از پرواز خالي شود و اصطلاحا آسمان Clear شود، که اين در شرايط ۳-۳ طبيعي است که به خاطر برخي ملاحظات عزيزان اين کار را دنبال نمي‌کنند، در همان لحظه اين سامانه در فاصله ۱۹ کيلومتر با هدفي که کروز تشخيص داده شده، مواجه مي‌شود.

وي گفت: سامانه پدافندي ساعت ۱۲ شب در اين منطقه مستقر شده است و هواپيما پس از بلند شدن با توجه به اطلاعاتي که به اپراتور داده بودند که وضعيت جنگي است و کروز شليک شده است، او اين هدف را کروز تشخيص داده است، او موظف بوده که در اين شرايط تماس بگيرد و تاييديه بگيرد و خبط او از همين نقطه است، منتهي ظاهرا سيستم ارتباطي او با اختلال مواجه بوده است و نتوانسته ارتباط برقرار کند که ممکن است به دليل سامانه هاي جمينگ يا شلوغي شبکه بوده و تنها 10 ثانيه فرصت براي تصميم گيري داشته که منجر به تصميم بد او در هدف گيري مي شود.

سردار حاجي زاده تاکيد کرد: عزيزان هواپيمايي کشوري تا قبل از اعلام نيروهاي مسلح محکم اعلام کردند که اين موضوع اصابت موشک نيست و تحت بررسي است؛ اولا آنها بر اساس دانسته‌هاي خود عمل کردند و از اين حادثه خبر نداشتند. بنده زماني که مطلع شدم در صبح چهارشنبه بلافاصله به مسئولين اطلاع دادم اين موضوع را به من گفتند هدفي را زده ايم اما تقارن آن با اين موضوع من را به شک انداخت.

فرمانده نيروي هوافضاي سپاه ادامه داد: بلافاصله به تهران حرکت کردم اما در بين راه به مسئولين اطلاع دادم که اين اتفاق افتاده است و احتمال بالا مي دهم که هواپيماي خودي را زده‌ايم. زماني که به تهران رسيدم ديدم که ستادکل نيروهاي مسلح يک تيم بررسي سانحه تشکيل داده است و تمام اين تيم و افراد دخيل در اين قضيه را کاملا قرنطينه کرده بودند و ما اجازه نداشتيم اطلاعرساني کنيم.

وي تاکيد کرد: تاخير در اطلاع‌رساني به اين دليل نبود که کسي بخواهد موضوعي را کتمان کند، بلکه روال همين است که ستادکل بايد اين موضوع را بررسي کند که پس از بررسي صبح جمعه همه اطلاعات جمع شد و مشخص شد که واقعه چه بوده است.

سردار حاجي زاده: باز تکرار مي کنم که بنده در اولين ساعتي که مطلع شدم به مقامات اطلاع دادم، آنها به واسطه اينکه بايد اين موضوع را بررسي و ارزيابي مي کردند مربوط به ستادکل است که واقعا هم سريع اين کار را ظرف 48 ساعت انجام دادند.

فرمانده نيروي هوافضاي سپاه با اشاره به رد قاطع موضوع سرنگوني توسط هواپيمايي کشوري، گفت: آنها بر اساس دانسته هاي خود عمل مي کردند و اعلام مي کنم که آنها هيچ گناهي ندارند و تقصيري ندارند، هم هواپيما در مسير بوده و هم خطايي نداشته و هم هواپيمايي کشوري و شرکت کشوري همه درست عمل کرده اند و اگر خبط و خطايي بوده از جانب عناصر ما است و چون از نيروهاي تحت امر ما است، ما بايد جوابگو باشيم.

وي تاکيد کرد: عزيزان هواپيمايي کشوري بر اين اساس که اگر موشکي به هواپيما بخورد، هواپيما منفجر مي‌شود مي گفتند اين هواپيما منهدم نشده است، اين هواپيما در ارتفاع کم و توسط يک موشک کوتاه برد که سر جنگي کوچک و مجاورتي دارد مورد اصابت قرار گرفته و اين هواپيما فرصت پيدا کرده روي هوا متلاشي نشود و روي زمين متلاشي شود.

سردار حاجي زاده با بيان اينکه نه نيروهاي مسلح و نه سپاه بنايي براي پنهانکاري نداشتند، گفت: ما هم مثل خانواده اين شهدا خود را غمزده و صاحب عزا مي‌دانيم. اينها هزينه شيطنت ها و التهابات آمريکا در منطقه است که آن شب آمادگي درگيري همه جانبه را داشتيم، خود من که در غرب کشور بودم هر آن احتمال درگيري را مي دادم چراکه پروازهاي زياد جنگي بر فراز منطقه بود. متاسفانه به دليل تصميم گيري عجولانه يک فرد چنين فاجعه بزرگي رقم خورد.

فرمانده نيروي هوافضاي سپاه در پاسخ به اين سوال که آيا نبايد فضاي کشور چند ساعتي از پروازهاي مسافري خالي مي‌شد، خاطرنشان کرد: نميخواهم کسي را متهم کنم، از ديد من هروقت شرايط جنگي مي‌شود بايد اين اتفاق توسط مسئولين ذيربط مي‌افتاد اما به هر ترتيب نيافتاد. اگر خبط و خطايي وجود دارد در بخش نيروهاي مسلح است و در بخش دولتي و کشوري و شرکت فرودگاه ها هيچ قصور و تقصيري وجود ندارد، اگر از آنها مي‌خواستيم انجام مي دادند، چون مسئول اين کار ما نبوديم و کسان ديگري بايد اين کار را مي کردند.

وي در پايان عنوان کرد: همانگونه که من آن شب در غرب کشور عمليات ضربات موشکي را فرماندهي مي کردم، عزيزان ديگري در اين بخش هم مسئول بودند و بايد اين کار را مي کردند، اما زمينه اي ايجاد شد تا اين فرد اين خطاي بزرگ را انجام دهد.

انتهاي پيام/

 

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس